کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آشنایی با اصول مناسب برای پیشگیری از عقرب گزیدگی

20 تير 1397 ساعت 19:08

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های بیمارستان شهید رجایی گچساران گفت: با توجه به روند افزایش دمای هوا و احتمال افزایش گزش عقرب در فصل تابستان باید موارد ایمنی را بیش از گذشته مدنظر قرار داد.


شایان مهدی پور افزود: عقرب‌ها بندپایانی هستند که در بیابان‌ها، روستاها، باغات، مزارع و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و کمتر وارد منازل می‌شوند.
وی ادامه داد: با گسترش زندگی شهرنشینی و استفاده از زمین‌های بایر و بیابانی اطراف شهرها و روستاها جهت ساخت‌وساز، این موجودات ناخواسته وارد اماکن انسانی شده‌اند که در حال حاضر می‌توان آن‌ها را در محل سکونت انسان مشاهده نمود به‌طوری‌که سالانه شاهد موارد بسیار متعدد عقرب‌زدگی هستیم.
وی تصریح کرد: عقرب‌ها موجوداتی شکارچی، گوشت‌خوار و شب فعال هستند که از حشرات کوچک، کرم و بندپایان تغذیه کرده و بیشترین فعالیت آن‌ها در فصل‌های گرم سال (بهار و تابستان) است.
مهدی پور ابراز داشت: بیشترین موارد عقرب‌زده در این فصول اتفاق می‌افتد، عقرب‌ها روزها در مکان‌های امن از قبیل شکاف دیوارها، زیر سنگ‌ها، لابه‌لای خاشاک و پوست درختان و در مناطق روستایی زیر سنگ‌ها، دیوارهای گلی قدیمی، انبار نگهداری غلات، باغات و مزارع و در منازل عمدتاً «لابه‌لای لباس‌ها و وسایل خواب، زیر فرش و موکت و هرجایی که دور از دسترس باشد پنهان می‌شوند.
کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های بیمارستان شهید رجایی گچساران اذعان داشت: این جانوران با تاریک شدن هوا برای شکار خارج می‌شوند به همین دلیل عقرب‌زدگی در شب بیشتر از روز اتفاق می‌افتد.
وی گفت: در عقرب گادیم به دلیل وجود نیش بسیار کوچک، هنگام نیش زدن درد زیادی ایجاد نمی‌شود و فرد گاهی اصلاً » متوجه گزش و درد نمی‌شود، به همین دلیل به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کند.
وی اضافه کرد: در این نوع عقرب‌زدگی فرد عقرب‌زده ممکن است بیشتر از 48 ساعت پس از گزش به مراکز درمانی مراجعه نماید، این تأخیر می‌تواند به دلیل تأثیر سم بر دستگاه‌ها و اندام‌های متعدد بدن، شدت علائم و عوارض ناشی از عقرب‌زدگی را چندین برابر نموده و حتی منجر به مرگ شود.
کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های بیمارستان شهید رجایی گچساران با اشاره به راه‌های پیشگیری از عقرب‌زدگی، گفت: سوراخ‌ها، درزها و شکاف‌های موجود در دیوار ساختمان را باسیمان، گچ و کاه‌گل ببندید و چوب، سنگ، علوفه و نخاله‌های ساختمانی را در منزل و اطراف خانه تلنبار نکنید.
وی ادامه داد: محیط زندگی خود را از حشرات و به‌خصوص سوسک تمیز نگه‌دارید، روی پنجره‌ها توری نصب کنید و فاصله بین در و کف زمین را بپوشانید، قبل از ساختمان‌سازی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در خانه به‌خصوص در دیوارها، سطح زمین را به مواد نفتی آغشته کنید و برای بهسازی منازل و محیط روستا از مصالح ساختمانی مناسب استفاده نمایید.
 مهدی پور افزود: دیوار منازلی که در مجاورت زمین‌های بدون استفاده قرار دارند باید تا ارتفاع یک متری با مصالح ساختمانی، کاملاً «صیقلی پوشانده شود، از بازی بچه‌ها در مکان‌های مخروبه، باغات و مزارع جلوگیری کنید، هرگز اجازه ندهید بچه‌ها با پای‌برهنه خصوصاً» در شب راه بروند و توصیه می‌شود برای جلوگیری از بالا آمدن عقرب از پایه‌های تخت، پایه‌ها تختخواب را در ظروف محتوی آب یا نفت قرار دهید.
وی بابیان اینکه بین تختخواب و دیوار حداقل 30 سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد، اظهار داشت: در مناطق عقرب خیز، به‌خصوص قبل از خواب، رختخواب، زیر فرش‌ها و کناره‌های اتاق را وارسی کنید، قبل از پوشیدن لباس‌ها (جوراب، چادر و شلوار) و یا کفش‌ها، آن‌ها را ازنظر وجود عقرب احتمالی وارسی کنید.
مهدی پور یادآور شد: هنگام جابجایی وسایل به‌خصوص وسایلی که مدت‌ها درجایی تلنبار شده‌اند از دستکش استفاده کنید، هنگام بازگشت از مراکز تفریحی (دشت، کوه و پارک) به منزل وسایل را بازبینی کنید تا در صورت وجود عقرب احتمالی، از انتقال آن به منزل جلوگیری شود.
 وی خاطرنشان کرد: از آویزان کردن لباس‌ها به تنه و شاخه درختان در مناطق عقرب خیز جدا «خودداری کنید، محل‌های مشکوک و یا مخروبه را برای از بین بردن عقرب‌ها به مواد نفتی آغشته نمایید و نیز توصیه می‌شود در منازل روستایی، طیور و ماکیان (مرغ و خروس) را به دلیل تغذیه از عقرب، با حفظ بهداشت محیط نگهداری کنید.


کد مطلب: 401421

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401421/آشنایی-اصول-مناسب-پیشگیری-عقرب-گزیدگی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1