کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در همایش بزرگداشت دهیاران بخش مرکزی کهگیلویه مطرح شد

«قوم گرایی» برخی دهیاران در کهگیلویه / دهیاران باید پاسخگوی هرگونه آسیب به آثار تاریخی باشند!

18 تير 1397 ساعت 14:53

فرماندار کهگیلویه گفت: گزارشاتی توسط مردم روستاها مبنی بر قوم گرایی برخی دهیاران به دست من رسید،دهیاران نباید قوم گرا باشند چرا که دهیار همه مردم روستا هستند نه طایفه ای خاص و نقش دهیاران در حوزه مدیریت روستایی و جلوگیری از قوم گرایی می تواند موثر باشد.


همایش دهیاران بخش مرکزی کهگیلویه باحضور معاون مدیرکل دفتر امور روستایی وشوراهای استانداری، بخشدار مرکزی کهگیلویه، فرماندارکهگیلویه، دهیاران ومسولان شهرستانی برگزار شد.
فرماندار کهگیلویه  اظهار کرد:بیش از 80 درصد روستاهای شهرستان کهگیلویه دارای دهیار هستند و در حال حاضر 151 دهیاری فعال داریم.
علی پوزش با اشاره به بحران کم آبی در کشور گفت:از آنجاییکه دهیاران رابط میان مردم و دولت هستند می توانند با  فرهنگسازی در روستاها در زمینه صرفه جویی در مصرف آب و برق در مدیریت این بحران نقش به سزایی داشته باشند و به کمک دولت بیایند.
پوزش همچنین با اشاره به اهمیت طرح اشتغال زایی روستایی و عشایری بیان کرد:دهیاران با برگزاری جلسات توجیهی مردم را تشویق به ثبت نام طرح کرده تا با ایجاد اشتغال در روستاها ،مردم به ماندن در روستاها امیدوار تر شوند چرا که روستاهای شهرستان این ظرفیت را دارند که از این تسهیلات بهره ببرند.
وی ادامه داد: گزارشاتی توسط مردم روستاها مبنی بر قوم گرایی برخی دهیاران به دست من رسید،دهیاران نباید قوم گرا باشند چرا که دهیار همه مردم روستا هستند نه طایفه ای خاص و نقش دهیاران در حوزه مدیریت روستایی و جلوگیری از قوم گرایی می تواند موثر باشد.
پوزش افزود:شفاف سازی وضعیت مالی یکی از وظایف اصلی دهیاران است و باید با قوانین آشنا باشند و بودجه ای که به دهیار داده می شود باید وضعیت مشخص داشته باشد.
وی در پاپان مطرح کرد:دهیاران باید جلوی ساخت و ساز های غیر مجاز را بدون نگاه قومی و قبیله ای بگیرند و .در اجرای پروژه ها باید فرآیند قانونی همراه با مستندات طی شود.

بخشی از خدمات دولت به مناطق روستایی کهگیلویه
بخشدار مرکزی کهگیلویه نیز در این آیین نقش دهیاران در ارتقای ظرفیت های روستا را بسیار مهم دانست و گفت: دهیاران خادمان بی منت مردم هستند.
سید شرمت الله حسینی پرور با اشاره به خدمات خوب دولت در روستاهای بخش مرکزی گفت: حقوق دهیاران جوابگوی نیازهای آنها نیست.
وی بهسازی معابر ۵۵ روستا، آسفالت معابر ۲۱ روستا، اجرای هفت هزارو ۵۰۰ متر سنگ فرش، احداث کانال سیلاب به طول پنج هزار متر، احداث دیوار حائل به طول سه هزارو ۷۰۰ متر، جدول گذاری به طول ۳۲ هزار متر مربع و احدات پارک بازی در ۲ روستای چنگلوا و بیمنجگان را از خدمات دولت در روستاهای بخش مرکزی کهگیلویه ذکر کرد.
وی گفت: بخش مرکزی با ۲۶ هزار نفر جمعیت دارای ۶۴ دهیاری و ۷۶ شورای اسلامی است.
حسینی پرور با اشاره به خدمات دولت در روستاهای بخش مرکزی گفت: در این سالها روند مهاجرت پذیری روستاها افزایش یافته است.

 طرح هادی در روستاها باید با نظارت اداره میراث فرهنگی اجرا شود
رئیس اداره میراث فرهنکی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کهگیلویه در این جلسه نیز اظهار کرد:میراث فرهنگی یعنی کنکاش و بررسی هویت تاریخی فرهنگی و اجتماعی یک ملت یا قوم و می دانیم آینده از ان کسی است که گذشته خود را بشناسد.
سیاوش زمان عنوان کرد:در سه حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با دهیاران در ارتباط هستیم  در روستاهای شهرستان کهگیلویه آثار تاریخی بسیاری داریم  که بیشتر آن ها نیز  ثبت ملی هستند لذا اگر کوچکترین آسیبی به این آثار وارد شود دهیاران و شورا ها باید پاسخ گو باشند.
زمان با بیان اینکه اجرای طرح هادی در روستاها باید با نظارت میراث فرهنگی باشد تصریح کرد:در پی اجرای طرح هادی در برخی روستاها به صورت ناخواسته برخی آثار میراث فرهنگی تخریب شد که درگیر پی گیری آن در دستگاه هایی قضایی هستیم.
وی ادامه داد:روستاهای بخش مرکزی قله های تاریخی بسیاری وجود دارد که اقدام به بازسازی این قله ها کرده ایم و حتی برخی خانه های روستایی نیز به ثبت ملی رسیدند و در حوزه گردشگری بر اساس نیاز سنجی در برخی روستاها با دهیاران همکاری داشته و سرویس های بهداشتی  پیش ساخته در اختیار آن ها قرار گرفته است .
زمان افزود:در صورت مشاهده قاچاقچیان آثار تاریخی ،دهیارن و مردم اداره میراث فرهنگی را به سرعت اطلاع دهند تا جلوی آن ها گرفته شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی کهگیلویه همچنین گفت:در بحث تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی توانست 2 میلیا رد و 360 میلیون تومان و در حوزه گردشگری نیز 4 میلیارد و 600 میلیون تومان را به متقاضیان پرداخت کند.
 


کد مطلب: 401367

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401367/قوم-گرایی-برخی-دهیاران-کهگیلویه-باید-پاسخگوی-هرگونه-آسیب-آثار-تاریخی-باشند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1