تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
کد مطلب : ۴۰۱۳۳۰

«سد تنگ سرخ» بویراحمد، چالشی چندین ساله

۱
۰
«سد تنگ سرخ» بویراحمد، چالشی چندین ساله
کبنا ؛علی‌محمد احمدی در جمع مردم تنگ سرخ اظهار داشت: 23 آذرماه 90 سد تنگ سرخ باهدف تأمین آب شرب شهرهای یاسوج و مادوان، تأمین آب کشاورزی پایین‌دست و تأمین بخشی از آب موردنیاز صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شد و از همین روز تصمیم گرفتند مسئله زیرآب رفتن 700 هکتار باغ و 5 روستای منطقه را تعیین تکلیف کنند موضوعی که تاکنون به سرانجام نرسیده است.
 
مردم منطقه تنگ سرخ خواب راحت ندارند زیرا نمی‌دانند چه آینده‌ای در انتظار آنان است به‌گونه‌ای اگر فردی از اهالی منطقه فوت کند نمی‌دانند کجا باید خاک‌سپاری شود زیرا در صورت احداث سد باید به زیرآب بروند و هنوز مکان جدید برای جانمایی 5 روستای موردنظر مشخص نیست و مجبور بوده در مناطق دیگری که نه عرفا و نه قانونا مالک هستند، خاک‌سپاری را انجام دهند.
 
700 هکتار باغ باید زیرآب برود در حالی هنوز هیچ پرداخت خسارتی توسط دستگاه‌ها و متولیان امر به باغداران منطقه پرداخت‌نشده است و باغداران نیز بر سر دوراهی مانده‌اند که عطای باغداری را به لقایش ببخشند یا اینکه همچنان تمام‌قد در باغ خود به کار و تلاش مشغول شوند زیرا نمی‌دانند چه فردایی در انتظار آنان است.
 
مردم تنگ سرخ از اینکه روز اول اجازه تجهیز کارگاه به پیمانکار را داده‌اند ابراز نگرانی می‌کنند زیرا معتقدند «جنگ از سرِ شُخم بهتر از آشتی سرِ خرمن» است آنان می‌گویند در این صورت امروز دیگر این وضعیت را نداشتیم و همان سال اول از دلواپسی به آینده پایان می‌دادیم.
 
علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز به همراه برخی مدیران استانی و نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی از منطقه تنگ سرخ بازدیدی داشت که مهم‌ترین خواسته مردم منطقه از نماینده عالی دولت تعیین تکلیف اراضی و باغات خود بعد از گذشت 6 سال از کلنگ زنی پروژه احداث سد تنگ سرخ شدند.
 
یکی از اهالی تنگ سرخ به استاندار گفت: باغ‌هایمان در حال خشک شدن است و هنوز وضعیت تملک آن‌ها مشخص نیست و به‌نوعی مشکل احراز مالکیت اراضی اطراف سد هنوز برطرف نشده که انتظار داریم به این انتظار 6 ساله پایان دهید.
 
لطیفی خواستار همکاری جهاد کشاورزی و منابع طبیعی درزمینهٔ احراز مالکیت باغداران و کشاورزان منطقه شد و افزود: در صورت تعیین تکلیف این مهم و معرفی به شرکت آب منطقه و پرداخت خسارات به‌طور حتم فکری به حال خود و فرزندانمان می‌کنیم.
 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار تعیین تکلیف مالکیت اراضی و مشخص شدن حریم سد تنگ سرخ برای ساخت‌وسازها در یک مهلت 15 روزه شد و گفت: احداث این سد شاید سال‌ها به طول بینجامد و نمی‌شود باغ‌های منطقه به حال خود رها شوند.
 
علی‌محمد احمدی با تأکید بر اینکه وضعیت آب‌رسانی به باغات تنگ سرخ باید تا زمان بهره‌برداری از سد و احداث سازه تعیین تکلیف شود، ادامه داد: احداث سد تنگ سرخ در شروع کار مشکلاتی را برای مردم منطقه به وجود می‌آورد اما به‌طور حتم تحول و تغییر سیمای این منطقه دستاورد احداث این سد در آینده است.
 
وی از علی داوودی‌مهر مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خواست تا معطل برخی ایرادات همانند مرز با استان فارس و این مسائل نماند و برای پیشرفت کار و رفع مشکلات و تأمین اعتبار مطالبات مردم، راهکار داشته باشد چراکه شرکت امور آب منطقه‌ای متولی کار است.
 
احمدی با تأکید بر اینکه اولویت به‌کارگیری نیرو و کارگر در سد تنگ سرخ با اهالی منطقه است، ادامه داد: بنیاد مسکن، ورزش و جونان به منطقه تنگ سرخ خدمات لازم را ارائه دهند و مردم را معطل نکنند.
 
تأمین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 25.5 میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب صنعتی یاسوج به میزان 17 میلیون مترمکعب، تأمین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب زیست‌محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون مترمکعب، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی با توجه به جذابیت توریستی منطقه، کنترل سیلاب و جلوگیری از خسارت آن به سازه‌های موجود در حاشیه رودخانه ازجمله اهداف کلی احداث سد تنگ سرخ است.
 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
صد تنگ سرخ از زمان اقای دکتر هدایتخواه تاالان راکت است فقط نماینده ومسعولان شعار میدهند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1