تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۴۰۱۳۱۷
کبنا گزارش می‌دهد

متن و حواشی سفر استاندار به «تنگ سرخ» بویراحمد / باغاتی که در حال نابودی هستند / احمدی: خدا به دل آدم‌ها نگاه می‌کند / هیچ بهانه‌ای پذیرفته نمی‌شود

۲
۱
متن و حواشی سفر استاندار به «تنگ سرخ» بویراحمد / باغاتی که در حال نابودی هستند / احمدی: خدا به دل آدم‌ها نگاه می‌کند / هیچ بهانه‌ای پذیرفته نمی‌شود
کبنا ؛قبل از ظهر امروز علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا، فرماندار بویراحمد، مدیران‌کل دستگاه‌های دولتی، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل منابع طبیعی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مسوولان آب و فاضلاب روستایی و جمع زیادی از مسوولان استانی و شهرستانی به روستای تنگ سرخ بویراحمد سفر و با مردم این روستا دیدار کرد.
بنا بر این گزارش، استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بخش‌های مختلف این منطقه بازدید و بعد از آن در مسجد امام حسن عسکری (ع) تنگ سرخ با مردم دیدار کرد.
باغات ما در حال نابودی هستند / آب ندارند
در ابتدا این جلسه غلام‌محمد صفایی نماینده اهالی سد تنگ سرخ به مشکلات این روستا پرداخت و اظهار کرد: در جریان احداث سد تنگ سرخ هنوز مطالبات مردم را به جهت تملک زمین‌های آنان پرداخت نشده و وعده‌های مسوولان در این رابطه هم بی نتیجه مانده است.

وی با انتقاد از رفتار برخی از مسوولان، گفت: قبلاً یکی از مسوولان به ماها که پیگیر حق و حقوق مردم روستای تنگ سرخ بودیم، بیان کردند که شماها بروید بگذارید بزرگترهایتان بیاید. [استاندار به دلیل ناراحتی سرش را تکان داد]
این نماینده اهالی تنگ سرخ تصریح کرد: برای احداث سد تنگ سرخ بیش از 800 هکتار زمین مردم تصرف شد که هنوز حق مردم را در این خصوص نداده‌اند.

صفایی گفت: باغات تنگ سرخ که زیر سد قرار دارند الان با مشکل بی آبی روبرو هستند و امسال حتماً باید برای ما آب در نظر گرفته شود چرا که تا بخواهد سد تنگ سرخ وارد مدار شود، باغات ما خشک می‌شود.
وی افزود: پروژه جاده‌سازی قطعه سوم یاسوج - شیراز به طول 4 کیلومتر در حال انجام است و زمین‌های کشاورزی و باغات مردم به دلیل تعریق جاده خراب شدند و اداره‌کل راه و شهرسازی هنوز حق و مطالبات مردم را در این پروژه نداده‌اند.
یکی دیگر ازاهالی روستای تنگ سرخ بویراحمد یکی از مشکلات این روستا را آب باغات دانست و افزود: اگر این وضعیت ادامه داد پیدا کند، قطعاً کشاورزان روستای تنگ سرخ ضرر و زیان‌های زیادی می‌بینند.
وی به مشکلات دیگر روستا از جمله آب آشامیدنی، خیابان‌ها، طرح هادی روستایی و نبود اماکن ورزشی و تفریحی اشاره کرد و گفت: اینکه بخواهیم همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها و برجام بیندازیم، درست نیست و مسوولان اگر وعده‌ای می‌دهند، به آن عمل کنند.
این فرد ساکن روستای تنگ سرخ گفت: از آقای استاندار می‌خواهیم که مشکلات ما را پیگیر باشند.
مدیران رو در رو پاسخگوی مطالبات مردم شدند
بعد از صحبت‌های نمایندگان مردم منطقه تنگ سرخ شاهرخ کناری با  فرخواندن مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد از آنها خواست تا در مقابل مردم و استاندار پاسخگوی مطالبات و خواسته‌های مردم باشند. اگر چه استاندار حرف مدیران را قبول نمی‌کرد و از مسوولان با سووالات مکرر توضیح می‌خواست.
در ابتدا داوودی‌مهر مدیرعامل آب منطقه‌ای  استان کهگیلویه و بویراحمد در مقابل مردم، استاندار و نماینده مجلس، گفت که برخی مالکیت‌ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی به ما ارسال شده که در حال ادامه این روند و پیگیری تأمین اعتبار هستیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه خود را جای مردم فرض کردیم و به گونه‌ای عمل کردیم که مردم کمترین آسیب را ببینند، ادامه داد: حدود پنج میلیارد تومان باید به مردم پرداخت شود که الان اسناد خزانه داریم اما چون کشاورزان خرده مالک هستند، باید راه‌حل بهتری پیدا کنیم.

داوودی: ما هیچ چیز پوشیده از مردم نداریم
داودی تصریح کرد: ما هیچ چیز پوشیده از مردم نداریم و همه تلاش ما این است که این سد احداث شود و به مردم نیز کمک کند.
آرام شدن جو با خبر خوش تاج‌الدینی
تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد که تازگی سکان مدیریت کشاورزی را به دست گرفته است اولین خبر خوش خود را به مردم داد و با همکاری شخص استاندار و معاون عمرانی و رئیس سازمان مدیریت، اعتباراتی را برای آب‌رسانی موقت به باغاتی که دچار تنش شدید آبی شدند در نظر گرفتیم که اینجا به مردم قول می‌دهم هر جور شده آب را به باغات تنگ‌سرخ برسانیم و اجازه خشک شدن آن‌ها را ندهیم.
و این در حالی بود که به علت طرح مشکلات متعدد در سایر بخش‌ها از سوی مردم و برخی واکنش‌ها و اعتراض‌ها جو جلسه تا حدی نا آرام شد و این خبر تاج‌الدینی موجب شد تا اهالی تنگ‌سرخ با تکبیر و صلوات از این وعده رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استقبال کنند و امید و آرامش به آن‌ها برگردد.
خبر خوش رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به همین یک مورد ختم نشد و او از قول وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای کردن باغات در شهرستان‌های بویراحمد و دنا بدون محدودیت خبر داد و گفت: در این زمینه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و استاندار همکاری و حمایت کردند.
مهلت 15 روزه استاندار به مدیران
تاج‌الدینی همچنین در موضوع تعیین تکلیف مالکیت افراد و تعیین زراعی یا ملی بودن اراضی نیز گفت که اقدامات مرتبط با سازمان جهاد کشاورزی از جمله رفع تداخلات، نقشه‌های تجمعی و کاداستر انجام شده و برای تأیید نهایی نقشه‌ها منتظر سازمان نقشه‌برداری کشور هستیم که ظرف یک ماه آینده تمام  و دغدغه کشاورزان در این زمینه رفع می‌شود.
عزت‌الله بهشتی، مدیرکل منابع طبیعی نیز با تأیید حرف‌های تاج‌الدینی، گفت که کار از حوزه جهاد خارج شده و باید تأمین اعتبار برای پرداخت ه مردم از نقاطی که مشکل مالکیتی ندارند، آغاز شود.
استاندار که در بین توضیحات مدیران آن‌ها را مورد پرسش قرار می‌داد، ۱۵ روز را برای تعیین تکلیف مالکیت اراضی و مشخص شدن حریم سد برای ساخت و سازها مهلت داد.
احمدی گفت که احداث این سد شاید سال‌ها به طول بینجامد و لذا نمی‌شود به کشاورز بگوییم این باغی که قرار است زیر آب برود در این مدت هیچ استفاده‌ای از آن نکند، بنابراین تا تعیین تکلیف آن‌ها و احداث سازه سد، باید برای رساندن آب به آن‌ها فکری شود.
  بعد از صحبت مدیران‌کل و توضیحات آن‌ها پیرامون مشکلات حوزه راه، ورزش، آب شرب، عشایر، برق، بهسازی روستا و کشاورزی، بار دیگر استاندار به مردم اهالی فرصت داد تا مسائل خود را مطرح کنند.
یکی از اهالی رابطه‌بازی و کم‌کاری مدیران را علت مشکلات تنگ‌سرخ دانست.
بعد از آن نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی داد و بعد از آن نوبت به استاندار رسید تا مصوبات سفرش را جمع‌بندی کند.

دستورات استاندار به مدیران
در ادامه علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه امروز خوشحالم که به اتفاق برادر ارزشمندم جناب آقای زارعی نماینده محترم مجلس و مدیران ادارات در جمع شما مردم تنگ سرخ حضور پیدا کردم. در جلسه قبل که خدمت شماها بودم، صبوری و بزرگواری و فهم شماها را ملاحظه کردمف حقیقتاً مردم فهیم و خوبی در این منطقه وجود دارد.
احمدی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی متعلق به همه مردم است و من این نوید را خدمت شما می‌دهم که آینده بسیار امید بخشی را در منطقه تنگ سرخ خواهیم داشت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: به یاری خداوند متعال سنگ «سد تنگ سرخ» سیما و آینده پیشرفته‌تری را برای این منطقه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه اهالی روستای تنگ سرخ قبلاً معیشت سنتی داشتند و زندگی آنها روی ریل کشاورزی و دامپروری می‌چرخید، اظهار کرد: با احداث پروژه سد تنگ سرخ زمین‌های شما، ییلاق و قشلاق و باغات شما شاید خراب شود و برای یک پروژه بزرگ همانند شما این‌ها طبیعی است.
احمدی تاکید کرد: معیشت و زندگی و خدمت رسانی به مردم این منطقه برای ماها مهم است و انشاءالله ظرف دو ماه همه موضوعات، دغدغه‌ها و مسائل منطقه را پیگیری و رفع خواهیم کرد.
وی گفت: اصل این است که صاقانه تمام توان را به کار بگیریم که مشکلات شما را برطرف کنیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به دغدغه‌های مردم در احداث سد تنگ سرخ، خطاب به داوودی‌مهر مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: آقای داوودی‌مهر شما متولی این کار هست و باید دستگاه‌های اجرایی را هماهنگ می‌کردید و بحث حریم سد و میزان تملک آن را مشخص می‌کردید تا مردم در ساخت و سازها و دیگر اقدامات کشاورزی، عمرانی و اقتصادی تکلیف‌شان مشخص بود.

استاندار در نهایت از علی داوودی‌مهر خواست تا معطل برخی ایرادات همانند مرز با استان فارس و این مسائل نماند و برای پیشرفت کار و رفع مشکلات و تأمین اعتبار مطالبات مردم، راهکار داشته باشد چرا که شرکت امور آب منطقه‌ای متولی کار است.
احمدی از تاج‌الدینی خواست تا جلسه بعد کشاورزان از بابت آبیاری باغات خود مشکلی نداشته باشند و موضوع تملک باغات را به بعد از احداث کامل سازه سد موکول کنند.
وی همچنین از نظری معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با معاون سیاسی استان فارس در این رابطه وارد هماهنگی و تعامل شود و گفت: قطعاً استان فارس هم دهیار، بخشدار و فرماندار و مسوولانی دارند و آنها برادران ما هستند و باید در رابطه با معارضات و مشکلات صحبت و گفت‌وگوهای لازم صورت گیرد.
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه مشکلات یقیناً باید مرتفع شوند، افزود: شاید حدود سه سال دیگر طول بکشد تا سد تنگ سرخ را آبگیری و وارد مدار کنیم. لذا مردم برای باغ‌هایشان آب لازم دارند و آقای تاج‌الدینی شما تازه آمده‌اید از شما سخت‌گیری نمی‌کنم و برخی صحبت‌ها پذیرفتنی نیست، شما مسوول هستید که به به زمین‌های کشاورزی مردم این روستا آب برسانید و مشکلات اینجا را باید جهاد کشاورزی شهرستان با شما در میان می‌گذاشت و در جلسه‌ای برطرف می‌کردید.
احمدی با بیان اینکه مردم تا الان بزرگواری و همکاری کردند، افزود: اگر یک قدم شما مسوولان جلو بیاید، مردم چند قدم جلو می‌آیند نه اینکه آنها را در بروکراسی اداری گیر اندازید.

 استاندار همچنین به مدیرکل ورزش و جوانان نیز دستور داد که بحث زمین فوتبال و سالن ورزشی این دهستان را سریعا حل کند.
وی به ساخت اماکن ورزشی در روستای تنگ سرخ اشاره کرد و از مدیرکل ورزش جوانان خواست در این رابطه اقدامات لازم را هر چه سریعتر انجام دهد.
احمدی به فرزانه مدیرکل بنیاد مسکن گفت: وضعیت جاده‌ها و گرد و خاک‌ها شایسته این مردم نیست و این منطقه کوهستانی است و نباید معطل طرح هادی بمانید، حداقل می‌توانستید یک زیرسازی انجام دهید و خدمات به این روستا را معطل پروژه گازرسانی نکند و برای موقت هم که شده مسیر ارتباطی روستا را زیرسازی یا آسفالت سرد کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که مردم شایسته این گرد و خاک نیستند و شاید پروژه گازرسانی سه سال طول بکشد تا این مدت نمی‌شود راه ارتباطی روستا، خاکی باشد.
احمدی تأکید کرد: مدیران بدانند که همه مصوبات و قول‌هایی که در سفرها به مردم می‌دهیم ضبط می‌شود و همه آن‌ها را پیگیری می‌کنم؛ بدانید که جلسه بعد هیچ بهانه‌ای را از هیچ مدیری نمی‌پذیرم.
وی خطاب به علیمردانی نیز گفت که پل روستای گردوکنگک که ۹۵ درصد آن کارشده ولی ۱۰ سال است که نیمه‌کاره رها شده،  سریعا نصب شود و مردم به راحتی تردد کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به موضوع معارضات هم اشاره کرد و توضیح داد: ما شیعه هستیم و نباید برای آب‌رسانی به روستای پایین‌دست خود معترض باشیم و با این معارضات کودک روستای کناری‌امان را تشنه نگه داریم! اگر این کارها را نکنید خدا، برف و باران می‌بارد و این کم‌آبی‌ها را هم نداریم. خداوند به دل آدم‌ها نگاه می‌کند
متأسفانه من این معارضات را در دیشموک و چند نقطه دیگر استان هم دیدم و این خوب نیست برای یک فرد شیعه!
استاندار گفت که ما این سد را برای شما احداث می‌کنیم که تا قرن‌ها مشکل آب این منطقه را حل می‌کند بنابراین معتمدین کمک کنند این بحث معارضین و چند نفری که جلوی آبادانی را می‌گیرند، حل شود.
احمدی همچنین از امور آب منطقه‌ای خواست تا به کارگیری نیرو و کارگر در سد تنگ سرخ با اولویت اهالی منطقه باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همش شعار شعار شعار
علی
Iran, Islamic Republic of
بگو...نیتری زارعی رو 5دقیقه رها کنی توچقدر
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1