کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران

ساخت سد چم شیر 5 هزار میلیارد ریال لازم دارد

16 تير 1397 ساعت 11:52

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: 10 هزار میلیارد ریال اعتبار در ساخت سد چم شیر این شهرستان تاکنون هزینه شده و بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر برای تکمیل این طرح ملی نیاز است.


محمدرضا فاضل افزود: حدود 800 نفر هم‌اکنون در سد چم شیر مشغول به فعالیت هستند و امید می‌رود با جذب اعتبارات جدید این طرح تا پایان امسال آبگیری شود.
وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی طرح سد چم شیر هم‌اکنون 70 درصد است.
فاضل پیشرفت فیزیکی بدنه سد را 75 و بتن‌ریزی را 58 درصد برآورد کرد.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: اعتبار ارزی این طرح 229 میلیون یورو است که از این میزان تاکنون 95 درصد جذب‌شده است.
وی حجم کل مخزن این سد را 2 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب با مساحت 51 کیلومترمربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را 604 متر عنوان کرد.
وی بیان کرد: سه نیروگاه 55 مگاوات و 2 نیروگاه 5/5 مگاواتی هم‌اکنون در این سد در حال ساخت است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه 482 گیگاوات انرژی در ساعت تولید می‌کند.
فاضل ابراز کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن 100 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب، تولید 282 مگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهم‌ترین مزایای این سد است.
وی اظهار داشت: مطالعه احداث سد چم شیر در سال 77 آغاز و در سال 90 فاز اول مطالعه آن تکمیل شد.
فاضل بابیان اینکه این سد در هر ثانیه 500 متر بر ثانیه آب تخلیه می‌کند ادامه داد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.
معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران ابراز داشت: در این تراز بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در پشت سد چم شیر ذخیره خواهد شد.
 


کد مطلب: 401302

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/401302/ساخت-سد-چم-شیر-5-هزار-میلیارد-ریال-لازم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1