تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۴۰۱۱۵۹

راه پر پیج و خم تحقق اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد

۰
راه پر پیج و خم تحقق اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛کارشناسان یکی از راهکارهای کمک به رونق تولید و اشتغال در کشور را پرداخت تسهیلات و حمایت از کارآفرینان می‌دانند، اما همکاری ضعیف بانک‌ها و استقبال ضعیف بخش خصوصی از طرح کارورزی باعث کند بودن روند تحقق اشتغال در این استان شده است.
 
** وضعیت بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد به روایت آمار
این استان از سال 92 تا 94 بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشت و از برنامه سوم به این‌طرف مقام اول یا دوم بیکاری مربوط به این استان بوده است.
نرخ مشارکت کهگیلویه و بویراحمد در سال 1393 افزون بر 30/2 درصد، سال 1394 افزون بر 34/5 درصد، سال 1395 37/7 درصد است.
جمعیت بیکار 10 سال به بالا در کهگیلویه و بویراحمد در سال 1393 حدود 23 هزار و 888 نفر، سال 1394 افزون بر 33 هزار و 286 نفر، سال 1395 حدود 27 هزار و 988 نفر بوده است.
بر اساس آخرین برآورد آماری، تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار در این استان حدود 10 هزار نفر است.
 
** روند تحقق برنامه‌های اشتغال
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برنامه‌های دولت در توسعه زیرساخت‌های گردشگری، کشاورزی و گردشگری موفقیت‌آمیز بوده است اما جذب اعتبارات اشتغال نیازمند تلاش بیشتری است.
علی‌محمد احمدی افزود: میزان تسهیلات اعطایی در برخی بانک‌های این استان متناسب با میزان منابع موجود آن‌ها نیست.
بر اساس اعلام شورای هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد میزان منابع بانکی در این استان بیش از 48 هزار میلیارد ریال است.
میزان مصارف بانکی در این استان نیز افزون بر چهار هزار و 940 میلیارد تومان است.
میزان مطالبات بانکی در استان نیز 514 میلیارد تومان اعلام‌شده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برخی بانک‌ها بااینکه حدود 43 درصد منابع بانکی را در اختیار دارند اما میزان وام پرداختی در حوزه اشتغال و تولید آن‌ها کمتر از 10 درصد است.
وی بابیان اینکه تکلیف این بانک‌ها باید در اسرع وقت مشخص شود از شورای هماهنگی بانک‌ها خواست وضعیت منابع، مصارف و میزان تسهیلات اعطایی و نقش آن‌ها در توسعه و اشتغال‌زایی استان را در اسرع وقت تهیه و به دبیرخانه کارگروه ارسال کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت جذب اعتبارات اشتغال قابلیت توسعه صادرات استان تا 20 میلیون دلار وجود دارد.
ارزش کالاهای صادراتی کهگیلویه و بویراحمد از سال 1360 تا نیمه نخست شهریور سال 1392 حدود 59 میلیون دلار بوده است.
از فروردین تا پایان بهمن سال گذشته 932 تن کالا به ارزش 3 میلیون و 495 هزار دلار از گمرک استان صادر شد.
عصاره شیرین‌بیان، فراورده‌های آرایشی بهداشتی و موکت باهدف‌گذاری برای کشورهای آلمان، امارات، عراق، اندونزی و پاکستان عمده کالاهای صادرشده در سال گذشته بوده است.
 
**روند کند جذب اعتبارات اشتغال
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون تنها حدود 200 میلیارد ریال تسهیلات در قالب وام‌های اشتغال روستایی عشایری، مشاغل خانگی و اشتغال فراگیر در این استان پرداخت‌شده است.
پروانه نیک‌مرام اظهار داشت: از ابتدای سال گذشته تاکنون 150 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی، 38 میلیارد و 300 میلیون ریال در بخش مشاغل خانگی و 11 میلیارد ریال وام‌های اشتغال فراگیر به متقاضیان در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت‌شده است.
وی بیان کرد: تسهیلات اشتغال با 2 هدف ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و افزایش درآمد اهالی مناطق روستایی و عشایری پرداخت می‌شود.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سهم کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات روستایی و عشایر سه هزار و 60 میلیارد ریال است که 30 درصد برای اجرای طرح‌های ملی در وزارت خانه باقی می‌ماند و 2 هزار 140 میلیارد ریال اختصاص‌یافته است.
نیک‌مرام بیان کرد: تاکنون 530 میلیارد ریال از تسهیلات اشتغال روستایی عشایری به استان کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ‌شده است.
وی تصریح کرد: در بخش اشتغال خانگی سهم این استان 60 میلیارد ریال بوده است که تاکنون 900 نفر به بانک‌های عامل معرفی و 271 نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند.
وی گفت: در بخش اشتغال فراگیر (ویژه مناطق شهری و روستایی) 2 هزار و 100 میلیارد ریال به این استان اختصاص‌یافته است.
 
** طرح کارورزی
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هشت هزار و 43 نفر در طرح کارورزی این استان نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد 2 هزار و 185 به‌عنوان کارورز تأییدشده‌اند.
وی افزود: تعداد واحدهای پذیرنده ثبت‌نام‌شده 572 مورد است.
نیک‌مرام بیان کرد: آذرماه سال 1396 تعداد 54 نفر کارورز در کهگیلویه و بویراحمد قرار داد شده بوده که این تعداد هم‌اینک به 219 نفر رسیده است.
وی عنوان کرد: پس از دوره کارورزی با درخواست کارفرما مراحل جذب نیروهای فارغ‌التحصیل به مدت 9 ماه بدون هزینه در مراکز بخش خصوصی فراهم خواهد شد.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این اداره کل آمادگی دارد برای کسانی که دوره کارورزی خود را به پایان می‌رسانند به مدت حداکثر 2 سال از مشوق بیمه‌ای استفاده کنند.
در طرح مهارت‌آموزی سهمیه کهگیلویه و بویراحمد 456 نفر است که تاکنون حدود 221 نفر در رشته‌های مختلف در اداره کل فنی و حرفه‌ای استان نام‌نویسی و آموزش‌دیده‌اند.
 
** وضعیت جذب اعتبارات اشتغال روستایی در کشور
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تا پایان اردیبهشت یک هزار میلیارد ریال از اعتبارات طرح اشتغال روستایی از سوی متقاضیان در کشور جذب‌شده است که بسیار ناچیز است.
غلامرضا تاجگردون افزود: 750 میلیون دلار معادل 30 هزار میلیارد ریال در راستای ایجاد طرح اشتغال روستایی بین استان‌های کشور توزیع شد.
تاجگردون تصریح کرد: اجرای طرح ایجاد اشتغال فراگیر و روستایی در سطح کشور دارای ضعف‌هایی بوده که در کهگیلویه و بویراحمد هم وجود دارد.
وی عنوان کرد: در همین راستا نیز چند جلسه در کمیسیون بودجه برگزار و تذکرات لازم نیز داده‌شده است.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: 20 درصد از اعتبارات کشور در سال جاری به ایجاد اشتغال فراگیر روستایی اضافه خواهد شد.
تاجگردون هدف از اجرای این طرح را رونق اشتغال و پاسخ به نیاز جویندگان کار اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون یکی از طرح‌های مؤثر، اشتغال روستایی است که از سوی دولت در راستای تأمین منابع مالی برای راه‌اندازی کسب‌وکار ارائه‌شده است.

** ایجاد بسترهای جدید برای کارآفرینی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت:13 خوشه کسب‌وکار در این استان باهدف استفاده از مدل توسعه‌ای خوشه‌های کسب‌وکار، حمایت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی شناسایی‌شده است.
سهراب بنام اظهار داشت: امکان‌سنجی طرح توسعه خوشه صنعتی محصولات گلخانه‌ای کهگیلویه و بویراحمد آغازشده و در دست مطالعه است.
خوشه‌های صنعتی مجموعه‌ای از بنگاه‌های تجاری و غیرتجاری متمرکز در یک منطقه اقتصادی را شامل می‌شود که برای تولید یک یا چند محصول نهایی مشابه و همچنین صرفه‌های اقتصادی بیرونی با یکدیگر ارتباطات عمودی و افقی برقرار کرده و ضمن رقابت با یکدیگر در بسیاری از موارد همکاری جمعی و اقدامات مشترک دارند.
بیش از یک دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه‌ها، به‌عنوان یک راهبرد نوین موردتوجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشورهای صنعتی و درحال‌توسعه قرارگرفته است.
وی از اخذ تأییدیه طرح شناسایی خوشه‌های کسب‌وکار و تهیه نقشه استانی خوشه‌ها در این استان خبر داد و گفت: آب‌معدنی و آبزی‌پروری در اولویت‌های بعدی انجام طرح امکان‌سنجی قرار دارند که امسال انجام خواهد شد.
وی اظهار داشت: خوشه صنعتی نوشیدنی‌ها، گیاهان دارویی، لبنیات محلی و صنعتی، پرورش زنبورعسل و تولید عسل و بسته‌بندی و فرآوری میوه از دیگر خوشه‌های شناسایی‌شده در این استان است.
بنام بیان کرد: تاکنون خوشه‌های کسب‌وکار دست بافته‌های استان درحال‌توسعه و پیاده‌سازی است.
بنام تصریح کرد: شکل‌گیری و تقویت صنایع کوچک و متوسط در قالب خوشه‌های صنعتی به‌عنوان یک راهبرد توسعه صنعتی منطقه‌ای می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکلات بنگاه‌های کوچک مشابه، ایجاد امکانات مشترک، استفاده از فرصت‌ها و مزیت‌های یکدیگر باشند.
بنام گفت: با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در بخش معدنی، کشاورزی و نزدیکی به بنادر جنوب، رسیدن به جایگاه واقعی اقتصادی، تولیدی و صنعتی نیازمند خیز و جهش بزرگی بوده که با همکاری بخش خصوصی و دولتی امکان‌پذیر است.
کارخانه قند یاسوج به‌عنوان اولین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در سال 1344 ساخته شد.
در دوران انقلاب اسلامی 2 کارخانه سیمان دشتروم و مارگون احداث شد که به‌عنوان 2 واحد صنعتی بزرگ استان شناخته می‌شوند.
131 طرح و واحد تولیدی و صنعتی در دولت یازدهم در این استان بهره‌برداری و یا دوباره به چرخه تولید بازگشت.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 13 شهرک و ناحیه صنعتی فعال است.
 
** طرح رونق تولید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال 96 تا سه‌ماهه نخست سال جاری 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای رونق تولید در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و کشاورزی در این استان پرداخت‌شده است.
داریوش دیودیده اظهار داشت: این میزان تسهیلات به 600 واحد تولیدی در سه بخش سرمایه در گردش، طرح‌های بالای 60 درصد و بازسازی و نوسازی پرداخت‌شده است.
وی افزود: همچنین در سه ماه نخست سال جاری سه واحد راکد کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید بازگشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سال 96 حدود 10 واحد راکد صنعتی این استان به چرخه تولید بازگشت که میزان اشتغال احیاشده آن‌ها 92 نفر بود.
وی عنوان کرد: هدف‌گذاری این سازمان در سال 97 بازگرداندن 10 واحد راکد به چرخه تولید است.
حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال کهگیلویه و بویراحمد در سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌اند.
حدود 50 درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های 1392 و 1393 راکد یا نیمه فعال بودند.
هم‌اینک کمتر از 35 درصد این واحدها راکد هستند و در سه سال گذشته نیز 125 طرح صنعتی، تولیدی و کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد با کمک تسهیلات رونق به چرخه تولید بازگشتند.
444 طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری افزون بر 270 هزار میلیارد ریال در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.
تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در کهگیلویه و بویراحمد 643 واحد است که 572 مورد از آن‌ها فعال هستند.
میزان سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده کهگیلویه و بویراحمد افزون بر 6 هزار و 64 میلیارد ریال است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 13 شهرک و ناحیه صنعتی فعال است.
بر اساس آمارها بخش صنعت 36 درصد سهم اشتغال کهگیلویه و بویراحمد را به خود اختصاص داده است.
کهگیلویه و بویراحمد 713 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 46 درصد آنان در روستاها زندگی می‌کنند./ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1