تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۴۰۱۰۹۳
روزنامه قانون نوشت

قيام اقتصادي در بهارستان

۱
۰
قيام اقتصادي در بهارستان
کبنا ؛

اعتراض‌هاي سال‌هاي قبل در كشور كه سبب شد تا برخي تحركات را در سطح جامعه شاهد باشيم برگرفته از خواسته‌هاي سياسي و مدني بود ولي همگان ديديم كه چه هزينه‌هايي براي كشور به وجود آورد و مشكلاتي را در بر داشت كه همه جريان‌ها را گرفتار كرد. اين روزها نيز تحركات و نارضايتي‌هايي در كشور وجود دارد كه مي‌تواند پيش زمينه‌اي براي اعتراضات عظيم‌تر و خطرناك‌تر باشد. مشكلاتي كه برگرفته از فشارهاي معيشتي و اقتصادي است و اگر رفع نشود مي‌تواند هزينه‌هايي بيشتر از آن دوران برگردن حاكميت وملت بگذارد. از طرفي در آن زمان مسئولان نظام همگي نگران اعترضات بودند و سعي مي‌كردند كه اين معضلات دامن‌گير نشود ولي امروز شاهد آن‌ هستيم كه مسئولان نه تنها اقدامي در دستور كار ندارندبلكه گويي سعي دارند تا مردم را بيش از پيش دلواپس كرده و عصباني كنند. اين رويه از كوه رفتن در ميان مشكلات فراوان، سكوت در برابر معضلات، بي‌خيالي در قبال آشفتگي‌هاي جامعه و ادعاي خوب بودن وضعيت گرفته تا شيطنت‌هاي مخالفان همه و همه از شيوه‌هايي‌است كه خشم مردم را بيشتر كرده است.
واهمه از خطر
برخي مسئولان در اين بين تلاش مي‌كنند تا جلوي افزايش مشكلات را بگيرند البته در نيت آن‌ها نيز بايد تامل كرد زيرا مردم براي عده‌اي در اولويت نيستند. با اين حال افراد يا مسئولاني كه صداي هشدار را شنيده اند تلاش مي‌كنند كه دست‌كم مسببان ظاهري را محكوم كنند تا مردم دريابند در كشور كساني حضور دارندكه نگران وضعيت ايران هستند. در همين راستا محمدعلی وکیلی، عضو هیات رييسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی (چهارشنبه، 6 تیر) مجلس شورای اسلامی بیانیه 187 نفر از نمایندگان را که خواستار ترمیم کابینه دولت شده‌اند قرائت کرد. در متن اين بيانيه كه خطاب به حسن‌روحاني بود آمده است:« به استحضار می‌رساند شرایط کنونی و اقتصادی کشور ایجاب می‌کند قوای سه‌گانه در جهت استحکام بیشتر نظام، جمهوری اسلامی و نیز در جهت کاهش فشار معیشتی و اقتصادی بر مردم شریف میهن اسلامی‌مان و جلوگیری از کاهش بیش از حد قدرت خرید آن‌ها افزون‌تر از گذشته تلاش کنند. با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، حمایت از دولت محترم برای فائق آمدن بر چالش‌های اقتصادی کشور لازم و ضروری است. امیدواریم دولت محترم نیز این حمایت را قدر دانسته و با یادآوری عهد خود با مردم به اعتماد روز افزون مردم و مردم به چارچوب نظام اجرایی کشور را فراهم آورد. آگاه هستیم که امروز در شرایط اقتصادی با تحریم‌ها و توطئه‌های پیچیده دشمنان این مرز و بوم و تشکیل اتاق جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران ما مواجه هستیم اما برخی ناکارآمدی‌های بخش اقتصادی دولت در این زمینه تاثیر جدی داشته است. ضرورت دارد دولت برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی متناسب با شرایط موجود داشته باشد. به نظر اینجانبان عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر موجب بی‌اعتمادی روزافزون مردم نسبت به تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی و اجرایی در بخش اقتصادی کشور شده است و این امر بازنگری در مجموعه تیم اقتصادی دولت را ضرورتی دو چندان و اجتناب‌ناپذیر مي‌كند. اگرچه مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف و اختیارات و با استفاده از ابزارهای قانونی پیش‌بینی شده می‌تواند نسبت به اصلاح این مهم اقدام نماید ولی از جنابعالی به عنوان منتخب مردم و ريیس دولت که مسئولیت اداره اجرایی کشور را برعهده دارید انتظار داریم نسبت به تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مهم یعنی تغییر در مجموعه مدیریتی تیم اقتصادی با رویکرد چابکی و درک حساسیت‌های کنونی با هدف هماهنگی و کارآمدی هر چه بیشتر تیم اقتصادی اقدام عاجل به عمل آورید».
توصيه‌هايي از جنس ديگر
پيش از اين برخي دلسوزان، اهالي رسانه و حتي مخالفان و رقباي دولت نيز اين نكته را بيان كرده‌بودند كه بايد تغييراتي در دولت صورت بگيرد. براي مثال چندي پيش محمدرضا پورابراهیمی، رييس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور گفت: این وضعیت ناشی از عملکرد نامناسب مسئولان است بنابراين بنده و آقای تاجگردون، روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه، در نامه‌ای به رييس جمهور خواستار تغییر فوری تیم اقتصادی دولت شدیم. محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: دو سه عامل در چالش های اخیر تاثیرگذار بوده است که باید برای آن چاره ای اندیشید. یکی از این سرفصل ها وضعیت فضای مدیریتی کلان اقتصاد کشور است که قوه مجریه پیشانی این تصمیمات قرار گرفته است. مجموعه تیم اقتصادی کشور باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد. وی تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت متناسب با شرایط کنونی کشور امکان همراهی نظام را به جهت فائق آمدن در مشکلات ندارد.
وی گفت: تیم اقتصادی دولت مدیریت لازم را برای حل مشکلات اقتصادی ندارد. به دلیل عدم همخوانی تیم اقتصادی دولت با شرایط کنونی اقتصاد، مشکلاتی ایجاد شده است. نماینده مردم کرمان گفت: فضای سیاسی و روانی که دشمن ایجاد کرده نیز موجب مشکلات اقتصادی شده است اما اگر اقدامات ما قاطع و جامع باشد، مشکلات حل خواهد شد. این اقدامات با تدبیر مدیریت جامع و دقیق امکان‌پذیر است. متاسفانه در حوزه اقتصادی دشمن از خلأ سوء مدیریت استفاده کرده و فضا را علیه جمهوری اسلامی ایران تشدید کرده است. پورابراهیمی یکی از عوامل التهابات کنونی فضای اقتصاد را ایجاد فضای سوداگری در کشور خواند و گفت: ما دلایل اقتصادی را به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل ایجاد شرایط کنونی کشور در زمینه بروز مشکلات اقتصادی نمی‌دانیم. دولت هم این عقیده را قبول دارد. بخش عمده ای از مشکلات ناشی از رویکرد مدیریتی، فضای سیاسی، سوداگری و دلالی است. وی ادامه داد: در همین راستا بنده به عنوان رييس کمیسیون اقتصادی و آقای تاجگردون به عنوان رييس کمیسیون برنامه و بودجه نامه ای به رييس جمهور نوشتیم و تاکید کردیم که ضرورت تغییر تیم اقتصادی دولت در شرایط کنونی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. رييس جمهور نیز در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کردند. به نظر ما عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی طی سال‌های اخیر موجب بی اعتمادی روزافزون مردم به تصمیمات اجرایی کشور شده است. رييس کمیسیون اقتصادی اظهارداشت: در این نامه تاکید کرده ایم که ما هم مثل شما از تیم اقتصادی دولت انتقاد داریم و خواستار اصلاح این تیم هستیم و اعلام کردیم انتظار داریم در راستای تغییر تیم اقتصادی دولت اقدام شود گرچه مجلس با استفاده از ابزارها و اختیارات خود می تواند نسبت به این مهم اقدام کند اما خواهش می‌کنیم دولت در این امر پیشگام شده و تغییراتی در تیم اقتصادی خود ایجاد کند.
از سوي ديگر يكي از افرادي كه سال‌هاست بازار تهران در دست هم‌فكرانش است نيز انتقاد كرد و گفت بايد تغييراتي در دولت صورت بگيرد. محمدنبی حبیبی، دبير كل حزب محافظه‌كار موتلفه در جمع تعدادی از اعضا و طرفداران حزب موتلفه اسلامی با اشاره به حوادث در بازار تهران، و با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت در مجموع در حل مشکلات اقتصادی مردم موفق نبوده است، گفت: مجموعه دولت نتوانسته است توصیه‌های مکرر و موکد مقام معظم رهبری برای واگذاری امور اجرایی اقتصادی به مردم را به طور کامل عملی کند. ادامه کار این تیم نتیجه‌ای جز آنچه تا به‌حال اتفاق افتاده، حاصلی نخواهد داشت. حبیبی افزود: آقای ريیس‌جمهور چاره‌ای جز تغییر برخی سیاست‌های اقتصادی و تیم اقتصادی دولت را ندارد. به نظر ما تغییر افراد این تیم و به کارگرفتن افراد واجد شرایط بجای بسیاری از مسئولان فعلی اقتصادی ضرورت قطعی و فوری دولت است و با جابه‌جا کردن مسئولان فعلی، در امور اقتصادی کشور اتفاق جدیدی به نفع مردم نخواهد افتاد.
يك هشدار تاريخي
همانگونه كه شاهد هستيم برخي جريان‌هاي مختلف در كشور يا از روي نگراني يا به دليل تسويه‌حساب سياسي با دولت سعي مي‌كنند كه روحاني را متوجه انفعال و شكست تيم اقتصادي اش بكنند ولي اين فرد نشان داده‌است كه همانند احمدي‌نژاد توجهي به نظر جمع ندارد و هرچه معتمدانش بگويند همان كار را مي‌كند. البته اين موضوع كه فردي به مشاوران و اطرافيانش اعتماد داشته باشد چندان مورد نقد نيست ولي حضور افراد ناكارآمد و منفعل مي‌تواند مسير را به سمتي ببرد كه افول تاريخي و سقوطي عجيب در آينده منتظر مسئولان دولتي ايران باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

آمریکا
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم شرکت ایران خودرو زیر ن.ت که ماشینهارا گران کرده
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1