تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۴۰۱۰۴۶
یادداشت:

آیا هم استانی بودن حقی برای یک اصولگرا در شهرداری تهران ایجاد می‌کند؟

۲۰
۲
آیا هم استانی بودن حقی برای یک اصولگرا در شهرداری تهران ایجاد می‌کند؟
کبنا ؛برای وارد شدن به این بحث باید قبل از هر چیز گریز کوتاهی به امر سیاسی داشته باشیم اینکه امر سیاسی چیست و مرز ساحت امر سیاسی با سایر حوزه‌ها در کجاست؟
بدیهی‌ترین تعریف در مورد امر سیاسی یعنی سیاست به معنای واقعی کلمه و فارغ از دخالت سایر حوزه‌ها.
اینکه دیگران بخواهند رفتارهای قومی، یا سودجویانه خود را گاهی تحت عنوان رفتار و امر سیاسی جا بزنند هرگز بر اصل این امر تاثیری ندارد. امروز به ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی‌ها تلاش می‌کنند با مطرح کردن موضوعاتی همچون هم استانی بودن، امر قومی و اهمیت موضوعات منطقه ای اولویت را از امر سیاسی سلب کرده و به چنین موضوعات ناسیاسی قداست ببخشند. هر چند باید همین ابتدا با تاکید بگویم که در مجموع شرایط امر سیاسی در کشور ما یک وضعیت «حاد بحرانی» است و دلیل اصلی آن نیز نگرش‌های این مدلی است.
نمونه آن در کنش‌ها و ارتباطات در تهران بیش از هر جایی به چشم می‌آید همین که یک هم استانی جایگاهی به دست می‌آورد گروهی دست به دست هم تحت عنوان دیدار هم استانی‌ها به ملاقات آن فرد می‌روند و مدام از اولویت هم استانی بودن بر فعالیت سیاسی می گویند. نفس دیدار با یک هم استانی و حتی خوشحالی از این بابت چیز بدی نیست ولی اینکه توقع داشته باشیم در یک پروسه سیاسی، امر سیاسی نادیده گرفته شود و امر قومی و منطقه ای در اولویت قرار گیرد کاملاً اشتباه است. وقتی هم چنین نقدی بر این دیگاه ارایه می‌شود خیلی سریع گفته می‌شود بقیه استان‌ها نیز اینگونه رفتار می‌کنند و اصلاح طلب و اصولگرا صرفاً یک پوشش است اما غافل از آن که اگر این توهم سیاسی را در بالا بپذیریم نتایج آن در سطوح پایین تا دورترین نقطه استان ادامه خواهد داشت و امروز نیز به تبع شاهد تشدید قوم گرایی و منطقه گرایی در استان هستیم ولی در مقام سخن مدعی هستیم این موضوع در تهران یک حسن است و در استان یک فاجعه.
 حتی اگر فرض را بگذاریم بر اینکه بخشی از چنین توجیه ای واقعی باشد باید گفت که اولاً این موضوع فراگیر نیست و چه هم استانی‌هایی دیگری که دقیقاً مصادیقی از منتهی الیه دو جریان و تفکر سیاسی در کشور هستند به طور مثال اسحاق جهانگیری و سردار سلیمانی از کرمان، احمد خاتمی و محمد خاتمی از یزد، قدرت الله علیخانی و ابوترابی از قزوین، حسن روحانی و محمود احمدی نژاد از سمنان و ... که هرگز در رفتار سیاسی آن‌ها نادیده گرفتن جریان و تفکر سیاسی دیده نمی‌شود و حال ممکن است این شخصیت‌های هم استانی تعاملات و ارتباطات دوستانه ای نیز با هم داشته باشند.
دو اینکه فرض هم کسانی باشند از سایر استان‌ها به امر قومی و منطقه ای بیش از امر سیاسی اولویت دهند باز نمی‌تواند مشروعیتی برای این موضوع به وجود آورد.
چند روز پیش بعد از انتصاب محمد علی افشانی و هم چنین علی اسماعیلی به عنوان مدیرکل حوزه ریاست شهرداری تهران جمعی از کهگیلویه و بویراحمدی‌های مقیم تهران به دیدار ایشان رفتند و شروع به ایراد پیشنهاد و تئوری کردند که مجموع فرمایشات آن‌ها همین اولویت دادن به هم استانی بودن بود.
نفس دیدار با این دو بزرگوار کار بدی نیست هر چند منطقی آن بود که بعد از آنهمه هیاهو در مورد معرفی افشانی و اینکه لرها صرفاً به قوم و منطقه خود توجه دارند در برگزاری این دو جسله احتیاط بیشتری صورت می‌گرفت ولی با این وجود این جلسه برگزار شد که ذکر چند نکته ضروری است:
 اول اینکه انتخاب شهرداری و به تبع آن احکام و ابلاغ‌های شهردار متاثر از یک اصل به نام «رای مردم» است پس تمام رفتارها و عملکردها باید حتی المقدور این رای را به عنوان مبنا و ملاک قرار دهد. نمی‌توان با رای مردم بالا آمد اما در گزینش‌ها ادعا کرد که می‌خواهم مطابق میل و نگاه خود عمل کنیم و جریان سیاسی یک پوشش ظاهری است.
دوم بخشی از این رای در درون خود یک بار معنایی تحت عنوان «نه» به مدیریت قبلی دارد پس باید مراقب بود که تحت همین ارزش‌های جعلی و ساختگی از جمله توجه به هم استانی‌ها این اصل زیر پا گذاشته نشود.
سوم کسانی که ادعا می‌کنند هم استانی بودن یک ارزش در حوزه تصمیمات سیاسی است خود باید جواب بدهند که مطابق همین اصل خود و با منطق خودشان در زمان مدیریتشان برای هم استانی‌های دیگر چه کاری انجام داده‌اند؟ و چه هزینه ای کرده‌اند؟ آیا حتی حاضر بوده‌اند یک مهمانی ترتیب دهند که حال اینچنین دم از توجه به هم استانی بودن می‌زنند؟.
چهارم اگر هم ما در نهایت با هر منطقی و یا دلایل شخصی و نگرش وتعریف خود توجه به هم استانی بودن را در میان اولویت‌های مان قرار دادیم باز اینجا باید پیشنهاد داد خوب حالا که تن به چنین اصلی دادید پس بیایید از هم استانی‌های همراه و همسو با رای مردم استفاده کنید نه از چهره‌هایی که در دوران قالیباف و با حمایت مستقیم وی از شهرداری دهدشت به شهرداری تهران رفتند و این روزها هر جا عکسی از افشانی و یا اسماعیلی به بیرون می‌آید تا این افراد خود را به آن‌ها چسبانده‌اند.
 در تکمیل این گزاره آخر باید دور از تعصب و ترس تاکید کنم به طور مثال اگر قرار است وزیر ارتباطات دولت تدبیر و امید برای کسی حکم دستیار ویژه صادر کند کاش برای یک هم استانی همراه با دولت این حکم صادر می‌شد نه برای کسی که نه به تفکر این دولت رای داده است و نه رای خواهد داد.
این روزها چند چهره کاملاً اصولگرا چپ و راست خود را به این و آن می‌رسانند که برای ما در شهرداری تهران کاری کنید در حالی که این چهره‌ها که قطعاً همه خوانندگان آنان را می‌شناسند و کارنامه‌شان را در همان دهدشت و لنده به یاد دارند که نه هرگز با تفکر اصلاحات بوده‌اند و نه هیچ جایگاه مردمی دارند و در انتخابات‌های محلی نیز کل کارنامه‌شان حمایت از چهره‌های اصولگرا همچون موحد، بزرگواری و حاج عدل بوده است و در همین انتخابات قبلی ریاست جمهوری نیز ابتدا برای قالیباف بر بقیه می‌تازیدند و بعد هم حامی پروپاقرص رئیسی شدند.
تجربه موفق افشانی در استان فارس نشان می‌دهد که او کسی نیست به سادگی در مقابل این رفتارها و هیجانات قرار بگیرد و نباید هم این گونه باشد. افشانی یک فرصت طلایی است برای نیروی انسانی استان و بیش از هر چیز تقویت خودباوری این نیروی انسانی و اگر هم در پی استفاده از نیروهای نزدیک به خود است باید کماکان اولویت اصلی‌اش سیاست و موضوع سیاسی همراه با تخصص باشد و به ویژه در میان بیشمار جوانان بیکار و جویای کار. نه اینکه چیزی نشده آنهم کیلومترها دور از بویراحمد و کهگیلویه برخی افراد از جنس اصولگرایی و مدل قالیبافی‌اش که به هلدینگ خوری عادت کرده‌اند بخواهند با لابی فلان نماینده کهگیلویه و یا فلان چهره سیاسی کشور با ریش سفیدی و لابی این جایگاه‌های متعلق به مردم و شایستگان را تسخیر کنند.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
موافقم
Iran, Islamic Republic of
احسن
گنجی پور ازدهدشت
Germany
این تنگ نظری وکوته فکری رادوستان مقاله نویس تا تهران نبریدبنده طرفدار هیچ یک ازدوطیف سیاسی نیستم ولی شما دررفتار دیگر اقوام ترک وآذری وبختیار...دقت بکنید بعدعقدهایتان رادرتهران بگشایید
محمود
Switzerland
این اقا..طلبه که فقط دنبال منافع خودشه
نباید به این افراد توجه کرد
این اقا در گچساران علمی کاربردی گرفته . علمی کاربرد.اره معلوم نیست در تهران چکار میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
گنجی پور ازدهدشت
Germany
این تنگ نظری وکوته فکری رادوستان مقاله نویس تا تهران نبریدبنده طرفدار هیچ یک ازدوطیف سیاسی نیستم ولی شما دررفتار دیگر اقوام ترک وآذری وبختیار...دقت بکنید بعدعقدهایتان رادرتهران بگشایید
حسن پور
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقد. میکنید
بجای این حرفها راه و مسیر پیشرفت برای هم استانی ها را فراهم و پیش بینی نمائید. دلیل رشد اصفهان این است که اگر یک نفرشان مسئولیت ملی بگیرد فارغاز جناح بندی سیاسی شان دست همدیگرجهت پیشرفت استانشان را می گیرند. خب اگه اینطوری که شما میگید دیگه دکتر غریب پور نباید از افرادمخالف جهت سیاسی شان نیرو میگرفت درحالیکه از مخالف و موافق و سرسخت ترین مخالف های سیاسی اش نیز نیرو بکارگمارد.بجای خودزنی های احمقانه که نتیجه ای جز فلاکت و عقب ماندگی ندارد دست همدیگه را بگیریم تا فرزندان استان و لر پیشرفت کند.
United States
كو هر كى ايخو شليف خشه پر كنه
مهدی از یاسوج
Iran, Islamic Republic of
احمد خاتمی اهل سمنانه و اهل یزد نیست . نگارنده عزیز اول مطالعه کن بعد چاپ کن
علی.آ
Iran, Islamic Republic of
اقای نویسنده ،ضمن احترام به قلمت چیزی که استان ما را به این روز انداخت چپ وراست بوده وهست.دلیل پیشرفت استانهایی مثل اصفهان چی بوده، مگه این نیست که در تمام شرایط و در جهت پیشرفت استانشون مساعل سیاسی را کنار میزنند.ضمنا آقای عزیزی اصولگرا نبوده ونیست.عملکرد ایشان در شهرداری دهدشت به اذعان دوست ودشمن ایشان بی نظیر بوده.قطعا حضور ایشان ودیگر هم استانیها در هر منصبی ضرری برای من وشما در تهران ندارد
اصلاح طلبي كه انحصار طلب نيست
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز دست به قلم بردن جنابعالي در اين خصوص از نيروي چپ و راست بكار گرفتن بدتر است.
همه آقايان شهروند تهران هستند و سالهاست كه دود اين شهر را استنشاق ميكنن ، پس عنوان يه شهروند تهراني در صورت اجازه نشست از طرف مسولان شهرداري مشكلي را بوجود نمي اورد
برادر عزيز مگر كل هم استانيها كه بتوانند در سازمان ،وزارت و يا نهادي عرض اندام نمايند چند نفر است كه جنابعالي دسته بندي فرمودي .
كل استان ما 700 هزار نفر با. هاش از استان مي باشد.
ارتقا نيروي انساني در سطح ملي نياز استان است عاملي كه تا به امروز دليل عدم توسعه استان بوده است .
تعداد مديران ملي ما با استانهايي كه نام برديد غير قابل قياس مي باشد ، لذا ضرورتي بر عدم همكاري و همدلي بين هم استانيها در پايتخت نمي باشد
استانهايي را كه فرموديد هركس بنوبه خود در جهت توسعه استان و نيروي انساني استانش تلاش مي نمايد .
بنابراين خواهشا از تنگ نظري ها و مرزبنديهايي كه امروزه بصورت نمادين مي باشند پرهيز فرماييد.
انحصار
Iran, Islamic Republic of
یعنی میگی کل استان و کشور مال تاجگردون
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
متآسفم برای نویسنده متن فوق
فکر کنم عملکرد،تخصص و رزومه کاری هر شخص بر گرایش سیاسی او می چربد
چطور در سطح کلان روحانی اصولگرا رئیس جمهور منتخب اصلاح طلبان شد فارغ از عملکرد کنونی اش
چه بسا یک اصولگرا چنان بتواند برای جناب افشانی مفید باشد که یک اصلاح طلب نتوان
نویسنده محترم:اصولگرا هم یک ایرانی اس
در تفکر مدرن اصلاح طلبی مرز بندی چندان مفهومی ندارد
کامران
Iran, Islamic Republic of
فعلآ که آذربایجان با این نگرش همه نهادهای پایتخت رو از آن خودش کرده
نگارنده محترم و مخاطبان عزیز آیا تا بحال با خودتون فکر کردین چرا در این وانفسای اقتصادی و اوضاع خراب خاورمیانه چرا تبریز حتی یک نفر گدا نداره؟؟؟؟؟؟؟ دیگه امری ندارم
عشایر
Iran, Islamic Republic of
واقعا با این نقدتان خیلی متاسفم که هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.دوست عزیز بیایید بخود اییم و اینقدر با مرزبندی جلو پبشرفت نخبگانمان را نگیریم
United States
گرايش سياسى آ. با توجه به شرايط تعيين ميشه و در شرايط فعلى گرايشى اعتدال گرا و متمايل به اصلاحات داره با كمى اصولگرايى در پاره اى از نقاط هم اپوزيسيونه
همایش
Iran, Islamic Republic of
شیوه و قلمی که کامنت ها را قید کرده است در اکثر کامنت ها یکسان است و مشخص است از سمت یک شخص است
نگارنده بسیار زیبا دقیق و بجا مطالب رو بیان کردند..
این اصولگراها چطور روشون میشه بخدا برا یه پست دست به هر کاری بزنن
محمد
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم در استان ما اینا که جدیدا همه اهل قلم شدن چرا اینهمه تعریف و تمجید از تدبیرو امید میکنن و در هر پاراگراف ده بار از تدبیر و امید میگن در حالی که همه میبینیم که نه امیدی در مردم هست و . و در ضمن در این شش سال دستاورد استان ما از تدبیر و امید چی بود چرا یک لیست از تدبیرها و امیدها و اقدامات دولت در این مدت ارائه نمیدین؟؟؟
محمد
France
چه تحلیل سطحی و باید گفت قرون وسطایی!!!!!!
سیدحشمت
Iran, Islamic Republic of
آقای عزیزی اصلاح طلب بوده وهست لطفاتخریب نفرمائید
سیدحشمت
Iran, Islamic Republic of
آقای عزیزی ازسال 76ازاصلاحات حمایت کردوتاالان اصلاح طلب بوده هیچوقت اصولگرانبوده ودرشهرداری دهدشت خیلی موفق بوده
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1