تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۴۰۱۰۴۲
گزارش:

حرف‌های جالب فرماندار گچساران در باره مأموران منابع طبیعی / دست خالی و آتش‌هایی که جنگل‌ها را می‌بلعد

۱
۰
حرف‌های جالب فرماندار گچساران در باره مأموران منابع طبیعی / دست خالی و آتش‌هایی که جنگل‌ها را می‌بلعد
کبنا ؛نشست ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد دو دستورالعمل فوق‌العاده داشت یکی در مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها و دیگری در خصوص سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر.
آن گونه که مسؤولان می‌گفتند پرونده یکی از آن‌ها بعد از 127 روز بسته شد و 61 جسد از جانباختگان این سانحه دردناک تحویل داده شد و 5 جسد دیگر نیز تا چند روز آینده تحویل خانواده‌ها و بازماندگان خواهد شد.
اما پرونده آتش‌سوزی در جنگل‌های استان همچنان باز است و این بار آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های کوه حاتم در مناطقی از لنده و بهمئی موجب شد تا مسؤولان ستاد بحران گرد هم آمده و برای جلوگیری و پیشگیری از آتش سوزی‌های آینده و احتمالی راه حلی بیندیشند.
در این نشست موضوعات مختلفی مطرح شد و مسؤولان زیادی اظهار نظر کردند از جمله 7 فرماندار از مجموع 8 فرماندار استان که دلایل آتش سوزی در جنگل‌ها و کمبودها و نقصان‌ها را بیان کردند.
آن چه که مسؤولان در این نشست ارائه کردند بیشتر توضیحاتی در خصوص علل و چرایی آتش‌سوزی‌ها و کمبودها در مواجهه با آتش بود و تنها یکی از فرمانداران به صورت کاربردی راهکاری پیشنهاد داد.
در نشست ستاد بحران استان عزت‌الله بهشتی فرد مدیرکل منابع طبیعی گفت: آمار ما دروغ نیست و با جی‌پی‌اس و ماهواره نشان داده می‌شود.
بهشتی بیان کرد: سال قبل تا این موقع از سال 45 فقره آتش‌سوزی با 217 هکتار عرصه داشتیم و امسال تا این موقع از سال 10 فقره آتش‌سوزی در 70 هکتار از جنگل‌ها اتفاق افتاده است.
این مسؤول گفت: مهم‌ترین دلیل آتش‌سوزی در کوه حاتم کوره‌های زغال‌گیری هستند که تبدیل به یک مساله امنیتی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: ماموران ما با هزاران مشقت باید به منطقه اعزام شوند و بعد از 48 ساعت مشقت در کوه کتک مفصل هم می‌خورند.
وی در ادامه از برخی از دستگاه‌ها همچون شرکت نفت گچساران که تنها با یک تلفن نیرو اعزام می‌کند و صدا و سیما که پوشش خوب دارد قدردانی کرد.
دارا کریمی‌نژاد فرماندار لنده هم در این نشست با بیان اینکه در این آتش‌سوزی 100 ها هکتار از عرصه‌های جنگلی در آتش سوخت اظهار کرد: آتش‌سوزی در سه شهرستان لنده و بهمئی و بهبهان 4.5 میلیارد تومان به منابع طبیعی خسارت وارد کرد.
وی از مسؤولان خواست تا در نقطه کانون سه شهرستان لنده و بهمئی و بهبهان یعنی در منطقه سرآسیاب جایگاهی برای سوخت بالگردها راه‌اندازی شود.
کریمی دلیل اصلی آتش‌سوزی‌ها در کوه حاتم را کوره‌های زغال گیری ذکر کرد و گفت: 15 سال است که این کوره‌ها فعالیت می‌کنند و در این مدت 10 هزار اصله درخت قطع شده‌اند.
فرماندار شهرستان لنده با بیان اینکه هر گونی زغال را به قیمت 200 تا 300 هزار تومان به خوزستان صادر می‌کنند اظهار کرد: حداقل امسال 500 اصله درخت را قطع کرده‌اند.
حکمت‌الله سنایی فرماندار بهمئی هم گفت: در بهمئی 4 فقره  آتش‌سوزی داشتیم که حمایت خوب ستاد بحران استان نقطه روشن و نبود تجهیزات هم نقطه تاریک آن بود.
وی از روستایی در یکی از بخش‌های بهبهان نام برد که اصل ماجرا از آن جا آغاز می‌شود و در همین خصوص اظهار کرد: تنها راهکار این است که خوزستان و بهبهان پای کار بیایند و افراد هم شناخته شده هستند.
نادیا صداقت فرماندار دنا هم دلیل آتش سوزی در جنگل‌های این شهرستان را زباله‌های رها شده دانست و سوختن خرمن‌ها را یکی دیگر از دلایل آتش‌سوزی ذکر کرد.
حسینی فرماندار شهرستان باشت هم در این زمینه با بیان اینکه یکی اداره با یک نیرو و یک صندلی و یک میز و یک شهرداری با یک ماشین آتش نشانی چگونه می‌تواند به خاموش کردن آتش سوزی کمک کند، اظهار کرد: جلسات متعددی در استان گرفته می‌شود اما به نتیجه دلخواه نمی‌رسیم.
اما رحیمی فرماندار گچساران حرف‌های شنیدنی بیشتر از بقیه فرمانداران داشت.
رحیمی گفت: وقتی به روستاییان می‌گوییم که برای خاموش کردن آتش در جنگل‌های روستای خودتان کمک کنید از ما پول می‌خواهند!.
فرماندار گچساران افزود: به همین خاطر در گچساران یک انجمن 150 نفره تشکیل داده‌ایم تا در کمترین زمان ممکن وارد عمل شوند.
این مسؤول گفت: انتظار داریم که با بالگرد در سریع‌ترین زمان ممکن آتش را خاموش کنیم اما بالگرد که تاکسی سرویس نیست و بعد از 4 ساعت که می‌آید دیگر چیزی از جنگل باقی نمانده است.
وی از منابع طبیعی خواست تا دستگاه‌های دمنده به مبلغ 5 میلیون تومان برای اطفای حریق خریداری کند.
رحیمی با بیان اینکه نیروهای منابع طبیعی سن و سالی از آن‌ها گذشته تصریح کرد: در 100 متر اول کسی باید خودشان را نجات دهد.
وی خاطره‌ای هم از یکی از مسؤولان مربوط به آتش سوزی تعریف کرد که در یکی از آتش‌سوزی‌ها وقتی بالای کوه بودم مسؤول به صورت تلفنی از من خواست پایین بیایم و می‌گفت اوضاع چندان جالب نیست و وقتی که از کوه پایین می‌آمدم دیدم همان مسؤول پایین کوه ایستاده در حالی که فکر می‌کردم بالاتر از من در حال خاموش کردن آتش است!!!.

فرماندار کهگیلویه هم از امکانات محدود  می‌نالید و گفت: بیشتر نیروهای منابع طبیعی از کار افتاده هستند و همچنین نیازمند به دستگاه‌های دمنده و کفش و لباس مخصوص هستیم.
اما فرماندار چرام راهکارهای خوبی ارائه داد و گفت: در هر منطقه چوپانانی را به عنوان همکار به کار گرفته‌ایم که به کمک آن‌ها از آتش‌سوزی در جنگل جلوگیری می‌کنیم.
این مسؤول گفت: همچنین یکی از کسانی که اقدام به زغال‌گیری می‌کرد را به کار گرفته‌ایم و مبلغی را هم به او می‌دهیم و این گونه با زغال‌گیری مقابله می‌کنیم.
وی در خصوص آتش خرمن‌ها به جنگل‌ها و راهکار مقابله با آن گفت: هرگونه آتش‌سوزی در جنگل به عهده کشاورزان مجاور اراضی جنگلی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بهترین راهکار این است که برخورد قضایی بدون از هیچ اغماض صورت گیرد ونیروی انتظامی که الحمدالله در استان ما از توانمندی وتوانایی بالایی برخوردار است واکثر نیروهایش هم بومی وفرماندهی محترم استان بومی ودلسوز استان وشهرستان می باشد پای کار بیایند و در مسله وردود کند وبرخورد قضایی وانتظامی میتواند دست این سوداگران طبیعت را کوتاه نماید بخش دیگر آتش سوزیها به دلیل آتش زدن بقایای ساقه وکاه وکلش خشخاش در کوها وجاهای صعب العبور می باشد که میطلبد که شورهای روستایی ودهیاریها مقداری همکاری اطلاعاتی وامنیتی با نیروی انتظامی داشته باشد ضمن تشکر از فرمانداران وپشنهادات راهکاری مناسب ارائه نمایند ومدیر کل محترم با ارتباط بیشتر با نمایندگان محترم مردم در مجلس شورایاسلامی نسبت به تهیه وخرید تجهیزات اطفاء حریق سبک وکاربردی پیشرفته اقدام نماید چون با توجه به صعب العبور بودن وخشن بودن کوههای استان تجهیزات سنگین غیر ممکن وباعث تحلیل نیروها میشود حتما ساماندهی ودسته بندی نیروها ضرورت مینماید که حداقل هر دویا سه گروه اطفاء یک گروه تدارکات وپشتیبان داشته باشد جهت پشتیبانی آب وجیره خشک و مقوی وبه موقع
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1