تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۴۰۱۰۲۹
در ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

ایجاد 8 قرارگاه مهار آتش در کهگیلویه و بویراحمد / ضرب و شتم نیروهای منابع طبیعی توسط سودجویان / کوره‌های ذغال عامل آتش‌سوزی بهمئی

۱
۰
ایجاد 8 قرارگاه مهار آتش در کهگیلویه و بویراحمد / ضرب و شتم نیروهای منابع طبیعی توسط سودجویان / کوره‌های ذغال عامل آتش‌سوزی بهمئی
کبنا ؛عزیز فیلی در نشست ستاد مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد که با حضور مدیران عضو این ستاد برگزار شد، افزود: فرماندهی عملیات هر قرارگاه بر عهده فرماندار هر شهرستان است و دبیر این قرارگاه‌ها نیز ادارات منابع طبیعی است.
وی تصریح کرد: 20 دستگاه اعم از اجرایی، خدماتی، امنیتی و انتظامی و نیروهای مردمی و بخش خصوصی عضو رسمی این قرارگاه هستند.
وی بیان کرد: وظیفه هماهنگی، فرماندهی و مدیریت تیم‌های امدادی و اطلاع رسانی سریع در زمینه آتش سوزی‌ها و مهار آنها بر عهده این قرارگاه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان به شدت با کمبود نیروهای امدادی اعم از محیط بان و جنگل بان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و زیست محیطی مواجه است و بدون کمک‌های مردمی و بسیج امکانات سایر دستگاه‌های خدماتی و اجرایی مقابله با آتش سوزی‌ها و حفاظت از این عرصه‌ها ممکن نیست.
وی با اشاره به آتش سوزی‌های گسترده روزهای اخیر در مناطق حفاظت شده کوه خاییز و کوه حاتم در شهرستان‌های لنده، بهمئی و کهگیلویه نیز گفت: وقوع این آتش سوزی‌ها عمدی بوده و افراد دخیل در بروز آن نیز شناسایی شده‌اند.
وی گفت: سودجویان زغال که تعدادشان به بالای 20 نفر نیز می‌رسد عامل آتش سوزی‌های چندروز اخیر در مناطق گرمسیری این استان به ویژه کوه حاتم شهرستان بهمئی بودند.
وی اظهار داشت: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که پای سودجویان زغال در بروز این آتش سوزی در میان بوده که با تشکیل شورای تأمین در 2 شهرستان بهمئی و لنده شناسایی و برخورد قاطع با این افراد در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است.
فیلی یادآور شد: این افراد سودجو وفرصت طلب که به نظر می‌رسد دارای کوره زغال در مناطقی از شهرستان بهمئی و شهرستان بهبهان استان خوزستان هستند ظرف سال‌های گذشته تاکنون و به گفته مسئولان امر افزون بر سه هزار اصله درخت بلوط و جنگل‌های این استان را با هدف تهیه زغال قطع کرده‌اند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: باتوجه به بررسی‌ها این افراد پس از تهیه زغال در کوره‌های زغالی شهرستان بهمئی اقدام به فروش آنها در مناطقی از استان خوزستان و حتی صادرات به برخی از کشورهای خارجی حوزه خلیج فارس می‌کنند.
سید خدادوست موسوی بیان کرد:  باتوجه به بررسی‌ها این افراد پس از تهیه زغال در کوره‌های زغالی شهرستان بهمئی اقدام به فروش آنها در مناطقی از استان خوزستان و حتی صادرات به برخی از کشورهای خارجی حوزه خلیج فارس می‌کنند.
فعالیت ۷ فروند بالگرد در عملیات‌های اطفای حریق منابع طبیعی
مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت ۷ فروند بالگرد در عملیاتهای اطفای حریق هفته‌های اخیر منابع طبیعی استان خبر داد.
موسوی افزود: در عملیات اطفای حریق در چند روز متوالی ۷ فروند بالگرد به مناطق مختلف در کوه‌های بهمئی اعزام شد و فعالیت هوانیروز نیز در این حوزه قابل تقدیر است.
 موسوی با بیان اینکه علت آتش سوزیها به آتش سوزیهای عمد و غیر عمد تبدیل می‌شود، گفت: باید با عوامل ایجاد آتش سوزی‌های عمدی برخورد قضایی شود.
 وی موضوع بحران را موضوعی حاکمیتی دانست و بیان داشت: در چنین شرایطی همه دستگاه‌ها موظف به همکاری هستند و باید با تمام تجهیزات و توان پای کار باشند.
 موسوی افزود: مدیریت بحران، مدیریت دفاع غیر نظامی است و این حوزه بسیار حساس و مهم محسوب می‌شود.
 مدیرکل بحران استانداری به آتش سوزی‌های اخیر در شهرستانهای بهمئی و لنده اشاره کرد و اظهار داشت: در عملیات اطفای حریق اخیر بیش از ۱۵۰ نیرو در ارتفاعات حضور داشتند و فعالیت نیروها در این راستا قابل تقدیر بود که در شرایط سخت منطقه عملیات اطفای حریق را انجام دادند.
 وی از آمادگی هلیکوپتر آب پاش ۴۰۰۰ لیتری شهر اهواز برای پوشش آتش سوزیهای استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این هلیکوپتر آب پاش سبک در اهواز مستقر خواهد شد.
 موسوی با تاکید بر اینکه نیروهای اطفای حریق به وظیفه خود عمل می‌کنند، گفت: گاهی در فضای مجازی بی انصافی و نقدهای غیر منصفانه به عملکرد نیروها می‌شود و باید نگاه و نقد بر عملکردها منصفانه باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: از اوایل سال جاری تاکنون 10 فقره آتش سوزی به وقوع پیوست که بیش از 70 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان نیز طعمه حریق شد.
عزت الله بهشتی فر افزود: در سال گذشته نیز 45 فقره آتش سوزی به وقوع پیوست که سبب نابودی 217 هکتار از جنگل‌های این استان شد.
  نابودی ۷۰ هکتار از منابع طبیعی استان در آتش سوزی‌های اخیر
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از نابودی ۷۰ هکتار از منابع طبیعی استان در آتش سوزی‌های سه ماه ابتدایی سال جاری خبر داد.
 بهشتی افزود: از ابتدای سال جاری تا یکم تیرماه وقوع ۱۰ فقره آتش سوزی در حوزه منابع طبیعی استان، تخریب ۷۰ هکتار از منابع و مراتع را رقم زده است. 
بهشتی با بیان اینکه طی مدت زمان مشابه سال گذشته وقوع ۴۵ آتش سوزی با نابودی ۲۱۷ هکتاری منابع طبیعی گزارش شده است، اظهار داشت: همکاری دستگاهی به نسبت سال گذشته افزایش یافته و در مهار آتش سوزی‌های اخیر همکاریها افزایش یافته و نهادها نیز به کمک آمدند.
 بهشتی با اشاره به چالش‌های موجود در مهار آتش سوزیها در برخی از مناطق استان، گفت: علل عمده آتش سوزی‌های اخیر در کوه‌های بهمئی به دلیل وجود کوره‌های زغال گیری متعدد در نوک قله است که به دلیل هم مرز بودن این منطقه با استان خوزستان نیازمند همکاری این استان برای برخورد با تخلفات است. 
مدیرکل منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: حفظ امنیت نیروهای اطفای حریق در مناطق هدف ضروری است و در آتش سوزی اخیر ضرب و شتم نیروها توسط سودجویان را شاهد بودیم و طی سال گذشته نیز تیراندازی به طرف نیروهای منابع طبیعی گزارش شد.
 وی بر نقش افزایش ظرفیت‌های فرهنگی در کاهش آتش سوزی‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: شعار نویسی حول محور حفظ منابع طبیعی از جمله هدفگذاری های انجام شده است.
 مدیرکل منابع طبیعی استان از خرید تجهیزات دمنده اطفای حریق خبر داد و گفت: شناسایی مناطق بحرانی نیز در استان عملیاتی شده است.
  وقوع ۹ مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان
 مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از وقوع ۹ مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان و نابودی ۲۴ هکتار از عرصه‌های محیط زیست خبر داد.
محسن جعفری نژاد بسطامی افزود: تغییر اقلیم و خشکسالی ها نیز بر وقوع آتش سوزی‌ها تاثیر گذار بوده و آمادگی لازم برای مقابله با آتش سوزی‌ها ضروری است.
 جعفری نژاد بسطامی تصریح کرد: عوامل دخیل در آتش سوزی‌ها حضور گردشگران در مناطق هدف است که در ایام تعطیل برای محیط زیست و منابع طبیعی دردسرهای زیادی را رقم می زند.
 وی بهره برداری غیر مجاز را از چالش‌های پیش رو در این عرصه دانست و بیان داشت: زغال گیری در بسیاری از مناطق به یک موضوع بحران زا تبدیل شده است و آتش زدن کاه و کلش نیز از دیگر عوامل آتش سوزی است.
 وی افزود: جاده‌های دسترسی در مناطق طبیعی و جنگل‌ها نیز چالش‌هایی را در این بخش ایجاد می‌کند.
 مدیرکل محیط زیست استان گفت: کمبود امکانات و تعداد کم نیروها نیز مشکل آفرین است و باید توسعه و تجهیز امکانات عملیاتی شود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دیل
Iran, Islamic Republic of
درختان بلوط بالایی۴۰۰ ساله تنگ سینگ دیل در مسیر مارین در فاصله حدود ۵۰۰ متری از اداره منابع ملی این روستا با اره برقی قطع و به کوره مخصوص زغال توسط شخص کاملا مشخص به نزدیکی ۱۰۰ متری اداره منابع ملی اورده میشود . و عصر ها چنان دودی بلند میشود ولی مامور منابع ملی هیچ واکنشی در این ۷ تا ۸ سال نداشته ( . ) . جهت اطلاع مردم ( مسولین که همیشه . ). قطع بالای حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ درخت بلوط بالای ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساله یعنی فاجعه در حد عزل و. منابع طبیعی استان و .باید از اداره منابع مل . ولی حیف .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1