تاریخ انتشار
شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : ۴۰۰۹۸۳
رئیس‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد:

دستگاه قضا با رانت‌خواری مسئولان برخورد جدی می‌کند/ پشت‌صحنه‌ها را نباید بگوییم /کهگیلویه وبویراحمد امن‌ترین استان کشور است

۰
دستگاه قضا با رانت‌خواری مسئولان برخورد جدی می‌کند/ پشت‌صحنه‌ها را نباید بگوییم /کهگیلویه وبویراحمد امن‌ترین استان کشور است
کبنا ؛حجت الاسلام و المسلمین مزارعی در نشست خبری با اصحاب رسانه در یاسوج ضمن تبریک هفته قوه قضائیه گفت: دستگاه قضایی متولی اجرای عدالت است اما در کنار اجرای عدالت سایر تکالیفی که بر عهده‌اش گذاشته شده است تعطیل نیست قوه قضائیه آیه محاربه را در مورد کسانی که به حریم مردم تجاوز کنند اجرا خواهد کرد.
 وی افزود: مجموعه فعالیت‌های نظارتی پرکار قضات و برخورد قاطع با افراد سودجو و فرصت طلب در راستای رسیدگی به پرونده‌ها تا حدود زیادی رضایتمندی مردم و جلب بیشتر اعتماد عمومی به دستگاه قضایی را فراهم آورده است.
 این مسئول قضایی تصریح کرد: در راستای برخورد با فعالیت این عده سودجو نیز تعدادی توسط معاونت حفاظت اطلاعات و دادستانی‌ها شناسایی، دستگیر و بازداشت شده‌اند.
 کارچاق کن در اصطلاح به افرادی گفته می‌شود که با حضور در راهروهای دادسراها و دادگستری‌ها در ظاهر به قصد کمک به افراد گرفتار و ناآگاه به کار قضایی و حقوقی می‌پردازند اما در حقیقت با هدف سودجویی و کلاهبرداری از طرفین دعوا وارد فرآیند پرونده‌های قضایی می‌شوند.
 وی به مردم نیز هشدار داد: در دام این افراد سودجو گرفتار نشوند و کار بررسی و رسیدگی به پرونده‌ها را از مسیرهای قانونی و اصولی خود پیگیری کنند.
 وی بابیان اینکه مهم‌ترین کار دستگاه قضایی اجرای عدالت و برخورد قاطع با سالبین امنیت است و این دستگاه تکیه‌گاه مردم است، گفت: سال گذشته تعداد ۵ پرونده قتل را با صلح و سازش مختومه کردیم که علاوه بر اجرای عدالت و برخورد با مجرمین در حوزه امنیت استان نیز تلاش‌های ارزنده‌ای صورت گرفته است.
مزارعی کاهش محسوس نزاع‌های دسته جمعی در این استان را یادآور شد و گفت: استفاده از ظرفیت متنفذین و ریش سفیدان و نخبگان فرهنگی از مهمترین عوامل در زمینه کاهش جرائم به‌ویژه این چالش همیشگی در استان بوده است.
 وی تصریح کرد: اگر پرونده‌ای با صلح و سازش مختومه شد پرونده برای همیشه بسته شده است ولی اگر با حکم قضایی مختومه و اجرایی شد طرف در پی تلافی است.
 این مسئول گفت: در حوزه‌های قضایی در چندین نوبت بازرسی های حفظ حقوق شهروندی انجام می‌شود که آیا حقوق شهروندی رعایت شده است یا خیر؟
 مزارعی با اشاره به اینکه بعضی از جرایم خط قرمز ماست گفت: بعضی از پرونده‌ها را نمی‌توانیم رسانه‌ای کنیم در سال گذشته 3 نفر را به خاطر تجاوز به نوامیس مردم و سرقت مسلحانه سلب حیات کردیم.
 169 هزار پرونده قضایی در کهگیلویه و بویراحمد مختومه شد
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال 1396 تعداد 177 هزار و 755 فقره پرونده به محاکم قضایی استان و شوراهای حل اختلاف وارد شده که این مدت تعداد 169 هزار پرونده مختومه شد.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مزارعی، با اظهار به اینکه هم اینک 132 نفر قاضی در دادگستری استان مشغول انجام وظیفه هستند کهگیلویه وبویراحمد را همچنان از استان‌های امن و با کمترین جرائم خشن در سطح کشور دانست و گفت: دستگاه قضایی استان تامین و احساس امنیت را به عنوان مهمترین نیاز مردم و شهروندان در جای جای این استان سرلوحه فعالیت و برنامه‌های خود قرار داده است
وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر اجرای عدالت و برخورد با مجرمان در زمینه امنیت طبق آماری که به تازگی وزارت کشور اعلام کرده است در رتبه اول کشور قرار دارد.
 حجت الاسلام و المسلمین مزارعی در این راستا به سبب شناسایی و دستگیری سارقان طلافروشی گچساران و یاسوج از دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌های بویراحمد و گچساران و تمامی نیروهای قضایی، امنیتی و انتظامی تشکر کرد.
 رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک هیچ گونه پرونده ثبت نشده‌ای در دادسرا، کلانتری‌ها و پاسگاه‌های این استان وجود ندارد.
 وی با اشاره به دادرسی الکترونیک، افزود: قوه قضائیه در بین قوای سه گانه در حوزه استفاده از ظرفیت مکانیزه و الکترونیک به جهت دادرسی الکترونیک از سایرین جلوتر بوده و به رغم محرومیت و نبود زیرساخت‌های مخابراتی در کهگیلویه و بویراحمد در رتبه‌ی دوم کشور قرار دارد.
 رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به بهره مندی از مزایای استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیک گفت: از مزایای این سامانه کوتاه شدن فرآیند ابلاغ اوراق قضایی به طرفین پرونده و اطلاعات پرونده توسط افراد غیر رؤیت نمی‌شود.
 قتل طلافروش یاسوجی به‌خاطر گنج و اشیای قیمتی نبوده است
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شایعاتی گفته می‌شود که قتل طلافروش یاسوجی به خاطر گنج و اشیای قیمتی زیرزمینی و اخلاقی بوده که چنین مسائلی صحت ندارد.
 حجت‌الاسلام‌ و المسلمین غلامرضا مزارعی با اشاره به شناسایی و دستگیری سارقین طلافروشی یاسوج، گفت: قاتلان طلافروشی یاسوج هیچ آشنایی قبلی با وی نداشته‌اند و بالباس مبدل زنانه واردمغازه شده بودند که مرد طلافروشی را به پارک جنگلی یاسوج انتقال داده و همان‌جا هم کشتند؛
 این مقام قضایی در ادامه افزود: با اینکه هیچ رد پایی از آن‌ها نداشتیم و پیدا کردن آن‌ها کاری بسیار سخت بود بعد از حدود پنج ماه این سارقین به دام افتادند.
 مزارعی افزود: دراین پرونده 3 متهم اصلی و 2 متهم هم مالخر هستند، این افراد دارای سابقه‌های دیگر سرقت در استان‌های دیگر هم هستند که این سارقین به‌زودی به مجا زات خود خواهند رسید.
 رئیس‌کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه از سرمایه‌گذاران در استان حمایت می‌کنیم، گفت: برخی از سرمایه‌گذاران تسهیلات اشتغال را با سود بانکی پایین دریافت می‌کنند و آن را جای دیگر و امتیازهای شخصی هزینه می‌کنند، اسم این را سرمایه‌گذار نمی‌گذاریم، اما از سرمایه‌گذار واقعی حمایت می‌کنیم.
وی افزود: دستگاه قضایی با رانت‌خواری مسئولان در هر کسوت و مسئولیت هم باشد برخورد جدی می‌کند، پشت‌صحنه‌های برخورد با مدیران را نباید بگوییم، اما مدیرانی که در امور مربوطه خود اختلالی باشد جزئیات آن بررسی می‌شود و به‌صورت مکتوب برخورد جدی خواهد شد.
دستگاه قضایی به پرونده ۳ مدیر استخدام کننده بدون ضابطه کهگیلویه و بویراحمد رسیدگی می‌کند
مزارعی  اظهار داشت: هم اکنون 3 مدیر متهم به استخدام بدون ضابطه و فامیلی در استان در دادگستری پرونده جاری دارند و به مجردی برای دستگاه قضایی احراز شود که این مدیران برخی فامیل خود را استخدام کرده‌اند، برخورد می‌‌شود.
وی با اشاره به ورود سازمان بازرسی به پرونده استخدام‌های فامیلی و سفارشی برخی نمایندگان مجلس در ادارات استان، عنوان کرد: یکی از شرکت‌های بزرگ استان 100 نفر را استخدام کرده به گونه‌ای که برخی استان‌های دیگر اعتراض دارند که چگونه از این تعداد سهمی به استانشان اختصاص نیافته است.
مزارعی با تاکید بر اینکه کار این شرکت بزرگ در زمینه گرفتن سهمیه استخدام ستودنی است، ادامه داد: ولی پذیرفتنی نیست برخی از 100 نفر استخدام شده از بستگان مدیر مجموعه از جمله پسر عمه و پسر خاله باشد.
رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد افزود: چند مدیر استخدام کننده فله‌ای تحت تعقیب هستند و هنوز به دادگستری مراجعه نکرده‌اند ولی برخی احضار شده به گونه‌ای که گلایه می‌کنند به صورت مداوم احضار می‌شویم.
مزارعی با تاکید بر اینکه شک ندارم دادستان به طور قاطع ورود و برخورد می‌کند، بیان کرد: در صورت محرض شدن تخلف بدون هیچ گونه اغماضی برخورد می‌کنیم.
 این مسئول با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان، اظهار داشت: 70 درصد مدیریت انتخابات گذشته در استان بر عهده دستگاه قضایی بود که با کمترین مشکل نسبت به انتخابات سال‌های گذشته صورت گرفت.
 وی اظهار داشت: امروزه برخی داعیه‌ی حقوق بشری دارند، اما تعداد 17 هزار شهید و نخبه انقلاب به دست همین مدعیان حقوق بشر دروغین آمریکایی ترور شدند و این مدعیان ما را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.
مزارعی در ادامه بیان داشت: وظیفه همه‌ی ما روشنگری مردم در تمام مسائل سیاسی، اقتصادی و وضعیت فعلی جامعه است برخی می‌گویند که از معضلات اجتماعی چیزی به مردم نگویید که مشکلی پیش نیاید، اما مردم باید بدانند که اگر سیلی بیاید همه را با خودش می‌برد. برخی‌ها غافل هستند و سرشان را زیر برف کرده‌اند که در امان هستند، اما این خبرها نیست.
 وی افزود: سرعت فرآیند ابلاغ اوراق قضایی به طرفین پرونده و عدم رؤیت اطلاعات پرونده توسط افراد از مزایای این سامانه است.
 مزارعی اظهار داشت: سال گذشته 1000 هکتار از اراضی تصرف‌شده استان به بیت‌المال بازگشت و همچنین ۳۰ هکتار از عرصه‌هایی که در آن نهال غرس شده بود، رفع تصرف شد.
 وی افزود: در تعرض به محیط‌زیست مجازاتی همچون احکام سبز اجرا می‌شود که این مجرمین ظرف یک سال 2 هزار نهال کاشته و بعد از 2 سال در اختیار منابع طبیعی قرار دهند.
 
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1