تاریخ انتشار
شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : ۴۰۰۹۶۹
گزارش:

روستانشینانی که «آب آلوده» می‌نوشند؛ محرومیت با «ده عزیز» عجین شده است

۰
روستانشینانی که «آب آلوده» می‌نوشند؛ محرومیت با «ده عزیز» عجین شده است
کبنا ؛روستای ده عزیز دم سقاوه از توابع بخش مارگون و در فاصله 2 کیلومتری شهر مارگون با جمعیتی بیش از 150 نفر سال‌هاست که از آب لوله کشی سالم بی‌بهره‌اند و به اجبار برای برطرف کردن تشنگی به آب های جاری غیر بهداشتی منطقه پناه می‌‍برند و در فصل‌های گرم و سرد سال باید از همان آبی بنوشند که دام‌هایشان استفاده می‌کنند.
مردمان سختکوش و کم توقع دم سقاوه ده عزیز به دور از زرق و برق‌های زندگی‌های شهری و بی خبر از آمارهای دهن پر کن مسئولان در آبرسانی به روستاها از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد تنها و تنها آب شرب می‌خواهند.
سال‌ها مردم روستای ده عزیزدم سقاوه از آب‌های جاری آلوده که از کنار روستا می‌گذرد استفاده می‌کنند تا مسئولان و متولیان امر بی‌خیال از وضعیت زندگی مردمانی که صدای مظلومیتشان به جایی نمی‌رسد، هر روز به دنبال ارائه آمارهای دهن پرکن و غیر واقعی باشند.
نبود آب شرب، گاز و وضعیت نامناسب روستا بخشی از رنج‌نامه روستای ده عزیزدم سقاوه بخش مارگون است و به دلیل بی توجهی مسئولان این مشکلات پایانی نداردو هر روز باید با مشکلات نداری و محرومیت دست و پنجه نرم کنند.
مشکل آب شرب در روستای ده عزیزدم سقاوه بخش مارگون تبدیل به معضلی اساسی و حتی در سال های گذشته موجب مهاجرت روستائیان به حاشیه شهر یاسوج شده است.
یکی از اهالی روستای ده عزیزدم سقاوه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در گذشته بیش از 40 خانوار در این روستا زندگی می کردند اما به دلیل کمبود امکاناتی از قبیل آب، برق و گاز از روستا مهاجرت کرده و حاشیه نشین شهر یاسوج شدند.
وی افزود: اهالی این روستا به دلیل اینکه آب شرب سالم ندارند مجبورند از آب های جاری آلوده کنار روستا استفاده کنند.
محمد یکی دیگر از ساکنان این روستا گفت: ما مجبوریم که از این آب های آلوده استفاده کنیم با وجود اینکه می دانیم که این آبها غیربهداشتی هستند اما به دلیل اینکه آب شرب لوله کشی و سالم نداریم مجبوریم که از این آب غیر بهداشتی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: از مسئولان می‌خواهیم که حداقل برای ما با تانکر آب شرب سالم بیاورند تا ما و فرزندانمان از این آب‌های آلوده و غیربهداشتی استفاده نکنیم.
یکی از زنان اهل روستای ده عزیز دم سقاوه در حالی که داشت بشکه‌های خود را از آب‌های آلوده جاری پر می‌کرد، گفت: ما هر روز از آب جاری این دره که غیربهداشتی و آلوده است استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه این آب غیربهداشتی سبب مریضی فرزندانمان شده، افزود: مسئولان فکر کنند که ما هم خانواده آنها هستیم و برای ما کاری کنند.
پاسخ صادقانه آبفای روستایی و نگاه مثبت آبفای شهری
مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان بویراحمد با تاکید به اینکه آمادگی کامل برای آبرسانی سیار به روستای دم عزیز سقاوه را داریم، گفت: با توجه به کمبود منابع آب در این منطقه امکان آبرسانی توسط آب و فاضلاب روستایی وجود ندارد.
علمدار آرمین با اشاره به فاصله 2 کیلومتری روستای دم عزیز سقاوه با شهر مارگون افزود: انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر برای آبرسانی به این روستا توسط آبفای شهری اقدام کنند زیرا در این صورت مشکل مردم سریعتر برطرف می‌شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه شناختی از روستای دم عزیز سقاوه ندارم، گفت: آبرسانی به روستاها در حوزه اختیارات و وظایف آبفای روستایی است.
سید علی لدنی‌نژاد افزود: در صورتی آب و فاضلاب روستایی در زمینه تامین آب روستای دم عزیز سقاوه مشکل دارد در مکاتبه‌ای با آب و فاضلاب شهری شرایط موجود را اعلام کنند تا وضعیت فنی توسط کارشناسان این شرکت بررسی و تصمیم گیری شود.
 مردمانی از جنس محرومیت و درد در این روستا زندگی می‌کنند که تنها درخواستشان تامین آب شرب سالم، گاز و خدمات اولیه مورد نیاز هر انسان است و انتظار می‌رود که مسئولان ارشد استانی و شهرستانی با بازدید از این منطقه و مشاهده مشکلات مردم که با آن دست و پنجه نرم می کنند به نیازهای حداقلی آن‌ها پاسخ دهند.
---------------------------------
گزارش از امیررضا برنگ پور
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1