کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش:

روستانشینانی که «آب آلوده» می‌نوشند؛ محرومیت با «ده عزیز» عجین شده است

2 تير 1397 ساعت 8:39

نبود آب شرب، گاز و وضعیت نامناسب روستا بخشی از رنج‌نامه روستای ده عزیز دم سقاوه بخش مارگون است و به دلیل بی توجهی مسئولان این مشکلات پایانی ندارد و هر روز باید با مشکلات نداری و محرومیت دست و پنجه نرم کنند.


روستای ده عزیز دم سقاوه از توابع بخش مارگون و در فاصله 2 کیلومتری شهر مارگون با جمعیتی بیش از 150 نفر سال‌هاست که از آب لوله کشی سالم بی‌بهره‌اند و به اجبار برای برطرف کردن تشنگی به آب های جاری غیر بهداشتی منطقه پناه می‌‍برند و در فصل‌های گرم و سرد سال باید از همان آبی بنوشند که دام‌هایشان استفاده می‌کنند.
مردمان سختکوش و کم توقع دم سقاوه ده عزیز به دور از زرق و برق‌های زندگی‌های شهری و بی خبر از آمارهای دهن پر کن مسئولان در آبرسانی به روستاها از مسئولان کهگیلویه و بویراحمد تنها و تنها آب شرب می‌خواهند.
سال‌ها مردم روستای ده عزیزدم سقاوه از آب‌های جاری آلوده که از کنار روستا می‌گذرد استفاده می‌کنند تا مسئولان و متولیان امر بی‌خیال از وضعیت زندگی مردمانی که صدای مظلومیتشان به جایی نمی‌رسد، هر روز به دنبال ارائه آمارهای دهن پرکن و غیر واقعی باشند.
نبود آب شرب، گاز و وضعیت نامناسب روستا بخشی از رنج‌نامه روستای ده عزیزدم سقاوه بخش مارگون است و به دلیل بی توجهی مسئولان این مشکلات پایانی نداردو هر روز باید با مشکلات نداری و محرومیت دست و پنجه نرم کنند.
مشکل آب شرب در روستای ده عزیزدم سقاوه بخش مارگون تبدیل به معضلی اساسی و حتی در سال های گذشته موجب مهاجرت روستائیان به حاشیه شهر یاسوج شده است.
یکی از اهالی روستای ده عزیزدم سقاوه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در گذشته بیش از 40 خانوار در این روستا زندگی می کردند اما به دلیل کمبود امکاناتی از قبیل آب، برق و گاز از روستا مهاجرت کرده و حاشیه نشین شهر یاسوج شدند.
وی افزود: اهالی این روستا به دلیل اینکه آب شرب سالم ندارند مجبورند از آب های جاری آلوده کنار روستا استفاده کنند.
محمد یکی دیگر از ساکنان این روستا گفت: ما مجبوریم که از این آب های آلوده استفاده کنیم با وجود اینکه می دانیم که این آبها غیربهداشتی هستند اما به دلیل اینکه آب شرب لوله کشی و سالم نداریم مجبوریم که از این آب غیر بهداشتی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: از مسئولان می‌خواهیم که حداقل برای ما با تانکر آب شرب سالم بیاورند تا ما و فرزندانمان از این آب‌های آلوده و غیربهداشتی استفاده نکنیم.
یکی از زنان اهل روستای ده عزیز دم سقاوه در حالی که داشت بشکه‌های خود را از آب‌های آلوده جاری پر می‌کرد، گفت: ما هر روز از آب جاری این دره که غیربهداشتی و آلوده است استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه این آب غیربهداشتی سبب مریضی فرزندانمان شده، افزود: مسئولان فکر کنند که ما هم خانواده آنها هستیم و برای ما کاری کنند.
پاسخ صادقانه آبفای روستایی و نگاه مثبت آبفای شهری
مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان بویراحمد با تاکید به اینکه آمادگی کامل برای آبرسانی سیار به روستای دم عزیز سقاوه را داریم، گفت: با توجه به کمبود منابع آب در این منطقه امکان آبرسانی توسط آب و فاضلاب روستایی وجود ندارد.
علمدار آرمین با اشاره به فاصله 2 کیلومتری روستای دم عزیز سقاوه با شهر مارگون افزود: انتظار می‌رود مسئولان و متولیان امر برای آبرسانی به این روستا توسط آبفای شهری اقدام کنند زیرا در این صورت مشکل مردم سریعتر برطرف می‌شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه شناختی از روستای دم عزیز سقاوه ندارم، گفت: آبرسانی به روستاها در حوزه اختیارات و وظایف آبفای روستایی است.
سید علی لدنی‌نژاد افزود: در صورتی آب و فاضلاب روستایی در زمینه تامین آب روستای دم عزیز سقاوه مشکل دارد در مکاتبه‌ای با آب و فاضلاب شهری شرایط موجود را اعلام کنند تا وضعیت فنی توسط کارشناسان این شرکت بررسی و تصمیم گیری شود.
 مردمانی از جنس محرومیت و درد در این روستا زندگی می‌کنند که تنها درخواستشان تامین آب شرب سالم، گاز و خدمات اولیه مورد نیاز هر انسان است و انتظار می‌رود که مسئولان ارشد استانی و شهرستانی با بازدید از این منطقه و مشاهده مشکلات مردم که با آن دست و پنجه نرم می کنند به نیازهای حداقلی آن‌ها پاسخ دهند.
---------------------------------
گزارش از امیررضا برنگ پور


کد مطلب: 400969

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400969/روستانشینانی-آب-آلوده-می-نوشند-محرومیت-ده-عزیز-عجین-شده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1