کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طلسمی که فقط احمدی توانست بشکند

پل سوم بشار یاسوج و محک «صابری»، «خادمی» و «احمدی»

30 خرداد 1397 ساعت 14:25

مرحله اول پل سوم بشار در شهر یاسوج پس از قریب به ۱۶ سال به زیر بار ترافیک رفت و به نوعی طلسمی ۱۶ ساله شکسته شد.


رود بشار شهر یاسوج کمبربندی از شرق تا غرب کشیده شده و تا پیش از این برای عبور از این رودخانه و ارتباط با سررود جنوبی و روستاهای اقماری تنها دو حلقه پل در جنوب این شهر احداث شده بود.
با توجه به افزایش جمعیت این شهر طی چند سال اخیر و هجوم کم سابقه گردشگران و مسافران از مناطق مختلف کشور به این شهر به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان و مناسبت‌های خاص این دو حلقه پل جوابگوی حجم ترافیک این مسیر نیست.
این در حالی است که پل اول بشار که از عمر مفید آن چند سالی نیز گذشته و هر آن بروز خطرات گوناگونی برای مردم و گردشگران محتمل است همچنان به تنهایی جور ترافیک ورودی به شهر یاسوج را می‌کشد.
حجم بالای ترافیک بر روی پل‌های اول و دوم (ورودی و خروجی) مشکلات زیادی برای مردم و شهروندان به وجود آورده است به همین منظور دولت مهرورزی در سفر اول به استان برای باز کردن گره ترافیکی شهر یاسوج مصوبه ای به نام پل سوم بشاروضع کرد.
م.ح یکی از شهروندان هم استانی می‌گوید: مادرم باردار بود در حین انتقال به بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج به علت کندی تردد و ترافیک بالا به موقع به بیمارستان نرسید و با وجود تلاش پزشکان برای نجات او جانش را از دست داد.
خانم دیگری که در منطقه اکبر آباد یعنی بخش جنوبی شهر یاسوج سکونت دارد می‌گوید: ترافیک در فصل پائیز و فعالیت مدارس از ساعت 12 و 30 دقیقه شروع می‌شود و تا ساعت 14 و 30 دقیقه ادامه دارد و من مجبورم فرزند کلاس اولم را بعد از اتمام مدرسه به محل کارم ببرم تا ترافیک به پایان برسد.
اما این ترافیک برای رانندگان آمبولانس، خودروهای آتش نشانی، نیروهای نظامی و انتظامی و برخی مشاغل دیگر که ثانیه‌ها برایشان مهم است و گاهی برای شهروندی حکم مرگ و زندگی را دارد نیز چند برابر سخت تر هم می‌شود.
پل سوم بشار که از سال 82 به منظور کاهش بار ترافیک شهر یاسوج و تسهیل در عبور و مرور کلنگ زنی شد و قرار بود در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد، پس از گذشت 16 سال همچنان مورد استفاده قرار نگرفته است.
کاهش بار ترافیکی پل‌های دوم و اول بشار، ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل و ارتباط بهتر با مسیرهای کمربندی شهرستان از دیگر مزایای این پل اعلام شد.

پل سوم در انتهای شهرک بلکو و چسپیده به پارک بزرگ مهرورزی یکی از مصوبه‌های سفر اول دولت نهم (فروردین 85) به استان بود و به دستور هیئت دولت برای کاهش ترافیک پل‌های اول و دوم بشار و پیوند دادن ضلع جنوبی شهر یاسوج به کمربندی یاسوج ـ شیراز کلنگ زنی شد. گزارش مکتوب: شکست طلسمی ۱۶ ساله در یاسوج
ابتدا اجرای این پل به شهرداری یاسوج و بعدها به اداره راه و شهرسازی واگذار شد.
این پل سابقه خدمت 4 استاندار را در کارنامه دارد و هر بار معارضات اجتماعی و کمبود اعتبار موجب شد تا عملیات اجرایی این پل گاهی متوقف شود و گاهی هم به صورت کژدار و مریض به فعالیت خود ادامه دهد.
 طول این پل 130 متر و دارای دو دهانه 25 متری و دو دهانه 45 متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام 11 متر دارد و تاکنون 35 میلیارد ریال هزینه در برداشته و در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبار و تملک 21 هزار مترمربع از زمین‌های کشاورزی اطراف عملیات ساخت آن متوقف شده بود.
تاخیر در ساخت این پل درحالی است که جاذبه‌های طبیعی، کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهر یاسوج را به یکی از قطب‌های گردشگری طبیعی جنوب کشور تبدیل کرده است.
حضور گسترده گردشگران در روزهای تعطیل سال و کمبود زیر ساخت‌ها یاسوج را به شهری پر ترافیک و غیر قابل تحمل تبدیل کرده و مقوله روان سازی ترافیک این شهر ضرورت بهره برداری از پل سوم بشار را دوچندان کرده است.
اکبر نیکزاد استاندار وقت در روزهای اول شروع کار خود در سال (1390) کمر همت برای افتتاح این پل بست اما در یک بروکراسی اداری مانده و نبود بودجه عمرانی مشخص، داشتن معارضات اجتماعی، مزید به علت شد تا این پل در رکودی خاص قرار گیرد.
استاندار بعدی «حسین صابری» آخرین استاندار دولت مهرورزی نه تنها چندان علاقه ای به ساخت این پل نشان نداد بلکه برای رفع مشکل ترافیک پل اول، ساخت پلی در شمال شهر یاسوج واقع در چم گنجشکی را در دستور کار قرار داد.
 پل سوم همچنان در پیچ و خم مشکلات باقی ماند به گونه ای که مسئولان نگران فرسوده شدن این پل قبل از افتتاح شدند به همین منظور پژمان نیک اقبالی معاون عمرانی پیشین استاندار با بیان اینکه برداشت بی رویه و بیش از اندازه از بستر رودخانه موجب خالی شدن زیر پایه این پل شده است گفت: چند لوله آب و گاز از این مسیر می‌گذرد که قبلاً در زیر بستر پل قرار داشتند و اکنون بالاتر از سطح شمع‌های پل قرار گرفته‌اند.

سید موسی خادمی استاندار اول دولت تدبیر و امید در استان چندان وقت برای اتمام این پروژه نگذاشت، او چند بار فقط از پروژه بازدید کرد و در نهایت هم بدون اینکه بتواند گامی بردارد به لرستان رفت.
قصه پل سوم به همین جا ختم نشد و هشدار نماینده ولی فقیه در استان را در پی داشت.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی خطاب به مسئولان گفت: اگر نمی‌توانید معارضی را در یک پروژه عمرانی حل کنید دیگر بر روی آن پروژه کار نکنید و به گونه ای دیگر این موضوع را حل کنید.
این روزها پس از گذشت ۱۶ سال یا به تعبیری حدود 5 هزار و 850 روز خبرهایی از پایان کار فاز اول پل سوم بشار یاسوج مخابره شد و بخشی از این پل بالاخره در عید فطر امسال افتتاح شد.
علی محمد احمدی استاندار گفت: مرحله نخست این پل شامل یک مسیر رفت که به صورت موقت 2 طرفه است با هدف رفع گره ترافیکی ورودی و خروجی شهر یاسوج افتتاح شد.
احمدی تکمیل و بهره برداری کامل این پل را یکی از مطالبات اصلی شهروندان یاسوجی بعد از سال‌ها انتظار دانست و ادامه داد: تلاش می‌شود با تامین اعتبار لازم این پل تا پایان امسال به طورکامل به بهره برداری برسد.
دومین استاندار دولت تدبیر و امید در استان کهگیلویه و بویراحمد با ورودش به استان سعی در اتمام پروژه‌های مهم کرد. او پل سوم بشار یاسوج را زیر نظر گرفت، شب‌ها از پروژه بازدید می‌کرد و به قول خودش، تفریح شبانه‌اش بازدید از پل سوم بشار یاسوج بود. قاطعیت و جدیت احمدی مثالزدنی نیست. تا جایی که گفته بود؛ برای منافع و مصالح مردم هیچ وقت کوتاه نمی‌ایم و شیوه مدیریت من این است.

بالاخره «احمدی» استاندار کهگیلویه و بویراحمد با همراهی و همدلی سایر مدیران و نیروها در طول 8 ماه پروژه پل سوم بشار یاسوج را که سال‌ها خاک می‌خورد، افتتاح و آن را تقدیم قلب‌های مهربان مردم این دیار و کشور کرد.
فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: مجموعه دولت بنا دارد ضمن تکمیل، مسیر ادامه این پل را تا پلیس راه یاسوج_ شیراز به منظور روان سازی کامل ترافیک ادامه دهد.
زارعی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز با حائزاهمیت خواندن توسعه پل‌های ارتباطی در مبادی ورودی و خروجی شهر یاسوج از در دست مطالعه بودن طرح ساخت پل پنجم بشار خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت راه و شهرسازی بعد از اتمامِ مطالعه و تامین اعتبار لازم در آینده‌ای نزدیک کلنگ ساخت پل پنجم به زمین زده می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان هم با بیان اینکه برای ساخت پل سوم بشار تاکنون بالغ بر 150 میلیارد ریال هزینه شده است گفت: برای تکمیل این پل به 110 میلیارد ریال دیگر هم نیاز است.
علیمردانی ابراز امیدواری کرد در صورت تامین اعتبار باند دوم این پل هم تا پایان امسال زیر بار ترافیک برود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه همزمان با بهره برداری از باند اول این پل عملیات اجرایی باند دوم آن متوقف نمی‌شود افزود: تلاش می‌شود در صورت تامین اعتبار به موقع و لازم باند دوم آن تا پایان سال آینده به اتمام برسد.


کد مطلب: 400891

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400891/پل-سوم-بشار-یاسوج-محک-صابری-خادمی-احمدی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1