تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب : ۴۰۰۸۵۰
گزارش:

خطر بحران آب در دیار آب‌های روان جدی است؛ انشعاب «پشت کنتوری» هنر نیست

۰
خطر بحران آب در دیار آب‌های روان جدی است؛ انشعاب «پشت کنتوری» هنر نیست
کبنا ؛ استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد آب‌های سطحی و میانگین بارش بیش از 500 میلی متر در گذشته یکی از استان‌های پر آب کشور بوده که بخش اعظمی از این آب‌ها یعنی بیش از 80 درصد آن بدون استفاده در مصارف شرب، صنعت و کشاورزی استان از این دیار خارج و به رودخانه‌های بزرگ دیگر کشور می‌پیوندد.
در گذشته به دلیل بارش‌های فراوان و تقویت منابع زیر زمینی گوش هیچ مسئولی بدهکار این روزها که به دلیل خشکسالی‌های اخیر باید شاهد تنش آبی باشیم، نبوده تا جایی که حتی یک درصد از آب سد کوثر را برای مصارف شرب استان تخصیص نگرفتند تا این روزها در حسرت روزهای خوب گذشته بسوزیم.
به طور حتم در صورت مدیریت آب‌های سطحی و احداث سدهای همچون سد در دست ساخت تنگ سرخ و آینده نگری امروز دیگر دغدغه تشنگی مردم سرزمین آب‌های روان را نداشتیم.
خسکسالی‌های اخیر سبب کاهش منابع آب زیرزمینی شده به گونه‌ای که بسیاری از چاه‌های تامین آب شرب از مدار خارج شده و بسیاری از چشمه‌ها در مناطق روستایی و عشایری خشک شده و شرایط مطلوبی در این مناطق نداریم.
 6 شهر کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، لیکک، دیشموک، سوق، باشت و مادوان با تنش آبی روبه‌رو بوده که در صورت عدم مدیریت صحیح با بحران مواجه می‌شویم و با همین شرایط برخی با نصب انشعاب‌های غیر مجاز پشت کنتوری در طول شبانه روز با شستن خیابان و خودرو مشغول هدر روی آب هستند و نمی‌دانند در صورت ادامه این روند بزودی حتی در تامین آب خوردن با مشکل روبه‌رو می‌شویم.
مردم و مشترکان باید بدانند برای فرار از تشنگی راهی جز مدیریت صحیح و مصرف بهینه آب نداریم و گرنه روزی خواهد رسید که باید بشکه آب را به دست گرفته تا بلکه آب برای خوردن فراهم کنیم.
شناسایی و جمع آوری 320 فقره انشعاب غیرمجاز در یاسوج
مدیر آب و فاضلاب یاسوج با بیان اینکه در 30 روز گذشته بیش از 320 مورد انشعاب غیرمجاز در سطح شهر یاسوج شناسایی و جمع‌آوری شد، گفت:  شناسایی و جمع آوری انشعابات غیرمجاز از اولویت‌های اصلی آبفای شهری است.
 قاسم قلندری با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات مربوط به کمبودآب و هدر رفت این کالای با ارزش به انشعابات غیرمجاز برمی‌گردد، افزود: هر انشعاب غیرمجاز تا هفت برابر یک انشعاب مجاز مصرف دارد.
مدیر امور آب و فاضلاب شهری یاسوج عنوان کرد: طی هیمن مدت بیش از 150 فقره پرونده تخلف انشعاب غیرمجاز آب به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.
قلندری با تقدیر از همکاری بی شائبه دستگاه قضایی در برخورد با تخلفات انشعاب غیرمجاز و تسریع در رسیدگی به این گونه پرونده‌ها تصریح کرد: آبفای شهری نیز به جد در این زمینه ورود پیدا کرده است.
 سالانه بیش از 31 میلیون متر مکعب حجم آب شرب تولیدی برای تامین آب شهروندان تحت پوشش آب و فاضلاب بوده که این میزان آب بیش از 59 حلقه چاه و 7 دهنه چشمه در مدار بهره‌برداری تامین می‌شود.
----------------------
گزارش از ایرج خالق‌نژاد
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1