کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و توسعه صادرات غیرنفتی مطرح شد

احمدی: سندتان برای من ارزشی ندارد / گیاهان دارویی در استان هیچ خروجی ندارد

28 خرداد 1397 ساعت 19:22

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی گفت: از نظر من سند توسعه گیاهان دارویی استان هیچ ارزشی ندارد و به درد ما نمی‌خورد.


امروز (دوشنبه 28 خردادماه) نشست شورای گفت‌وگوی بخش دولتی و خصوصی و توسعه صادرات غیرنفتی به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیران عضو برگزار شد.
برنامه عملیاتی سند گیاهان دارویی کجاست؟
یکی از دستورکارهای این جلسه در خصوص توضیح سند توسعه گیاهان دارویی استان بود که «عزیز‌الله جعفری» عضو هیات علمی دانشگاه و مسوول تدوین و پی‌گیری این سند در استان که مستقیما با معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص تدوین سند همکاری دارد و در تماس است در این نشست به تبیین سند توسعه گیاهان دارویی استان پرداخت.
وی گفت: سند توسعه گیاهان دارویی استان در دو بخش منابع طبیعی و همچنین کشاورزی و صنعت تدوین شده است.
جعفری ادامه داد: از سال‌ها پیش در این زمینه فعالیت داریم و ستاد گیاهان دارویی را در استان تشکیل دادیم و من نماینده ستاد در استان شدم.
وی بیان کرد: در کل سه تا چهار سال فعالیت گسترده داشتیم و اعضای ستاد همه دست اندرکاران حوزه گیاهان دارویی در زمینه تحقیق و پژوهش و تولید و اجرا و همچنین دستگاه‌های دولتی مرتبط با گیاهان دارویی هستند.
جعفری از حضور 40 دستگاه در این ستاد خبر داد و گفت: این ستاد با ارتقایی که داشت زیر نظر استاندار درآمد و خروجی آن تدوین سند توسعه گیاهان دارویی شد که به عنوان اولین سند گیاهان دارویی در کشور به شمار می‌رود و الگوی سایر استان‌هاست.
در ادامه استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به «عزیز‌الله جعفری»، اظهار کرد: اگر دو سال است که سند توسعه گیاهان دارویی توسط شما و معاون رئیس‌جمهور امضا شده، برنامه عملیاتی آن کجاست؟
علی‌محمد احمدی افزود: اگر شما که به قول خودتان نماینده استان در تهران و نماینده تهران در استان در خصوص سند توسعه گیاهان دارویی هستید چه کار عملیاتی انجام داده‌اید؟
جعفری به میان صحبت‌های استاندار آمد و گفت: بعد از تصویب سند اقداماتی انجام دادیم که بلافاصله استاندار اظهار کرد؛ من از شما توضیحی در مورد کار و اقدام نخواستم، از شما پرسیدم که بعد از تصویب سند چه برنامه‌ای داشتید و اینک برنامه را ارائه دهید.
استاندار در ادامه صحبت‌های خود گفت: سند باید برش پنج ساله، دو ساله و یک ساله داشته باشد و الان آن برش کجاست؟.
وی بیان کرد: دو سال پیش معاون رئیس‌جمهور آمده و سندی را امضا کرده و قطعا از شما خواسته تا موضوع را پی‌گیری کرده و از درون آن برنامه یک تا پنج ساله‌ای را تدوین کنید و طبق آن به فرض مثال برنامه یک ساله‌ اجرایی و عملیاتی برای گیاهان دارویی استان داشته باشید.
سندتان هیچ ارزشی برای من ندارد
علی‌محمد احمدی خطاب به عزیز‌الله جعفری گفت: شما باید در این مدت برنامه‌ای را پی‌گیری می‌کردید و منابع را از تهران درخواست می‌کردید و تشکیلاتی راه می انداختید که هیچ کاری نکردید و از نظر من سند توسعه گیاهان دارویی استان هیچ ارزشی ندارد و به درد ما نمی‌خورد.
وی گفت: شما تا نشست بعدی کارگروه صادرات غیر نفتی استان فرصت دارید تا برنامه جامع پنج ساله‌ای ارائه دهید و اگر این کار را نکنید تفاهم‌نامه‌ای که دارید کان لم یکن تلقی می‌شود.
در همین حین دکتر جعفری مسؤول سند توسعه گیاهان دارویی که می‌خواست توضیحاتی ارائه دهد با این گفته استاندار مواجه شد که کافی است، بعد از این دو سال الان می‌خواهید بگویید که چکاری می‌خواهم انجام دهم!
شرکت صادرات در استان نداریم
احمدی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: افزود: در این نشست مقرر شد که فعالیت شرکت مدیریت صادراتی در استان اجرایی و کنسرسیوم توسعه صادراتی در استان تشکیل شود.
 احمدی با بیان اینکه با هدف احصای اهداف و تبیین برنامه‌ها کارگروهی در سطح استان با محوریت استانداری، دبیری صنعت معدن و حضور اتاق بازرگانی تشکیل خواهد شد، اظهار کرد: بر همین اساس یک مدل اجرایی و عملیاتی ظرف مدت یک هفته در حوزه اقدامات شرکت صادراتی متولی و فعالیت کنسرسیوم در استان تهیه و ارائه می‌شود.
 احمدی هدف از ایجاد کنسرسیوم را حمایت، تسهیل و کمک به روند فعالیت شرکت مدیریت صادرات در استان دانست و بیان داشت: بر همین اساس هدفگذاری هایی تا پایان سال مورد توجه قرار خواهد گرفت و همچنین باید به سمت کالاهای دارای مزیت صادراتی برویم.
 احمدی از جمله دلایل عدم تشکیل شرکت‌های مدیریت صادراتی در استان را عدم استقبال بیان کرد و گفت: در همین راستا مقرر شد که از ظرفیت و تجربه شرکت‌های مدیریت صادرات موفق در استان‌های همجوار برای تحقق توسعه صادرات استان بهره ببریم.
 استاندار خاطرنشان کرد: وجود تشکل‌های صادراتی می‌تواند روند صادرات در استان را افزایش دهد.
 احمدی افزود: ساز و کار اجرایی ما نیز در کنار تحقق توسعه صادرات است که بتوان موتور صادرات استان را به حرکت در آورد.
 احمدی با اشاره به اینکه شرکت قوی که بتواند تحقق توسعه صادرات در استان را رقم بزند، نداریم، بیان کرد: از جمله هدفگذاری های مورد نظر لینک شدن به شرکت‌های صادراتی است.
 استاندار به ظرفیت بالای گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: چندین ماه از تدوین سند گیاهان دارویی استان می‌گذرد، اما نگاه سلیقه‌ای و عدم هدفگذاری صحیح، خروجی مناسبی را رقم نزده است.
 وی افزود: باید با برنامه ریزی اصولی، هدفگذاری مناسبی برای آینده این حوزه رقم زد و تعهدات نیز در این بخش عملیاتی شود.
 احمدی گفت: در حوزه مباحث پیمانکاری نیز مشکلات حوزه پیمانکاری، واگذاری‌ها، قانون گریزی‌ها و مباحث تهاتر بررسی و اقدامات لازم اجرایی می‌شود.

به گزارش کبنا، سال‌های متمادی زیادی است که در استان کهگیلویه و بویراحمد نبود شرکت قوی صادراتی در استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفته می‌شود، اما هیچ وقت برای راه‌اندازی آن در استان تدابیری اندیشیده نشده است.


کد مطلب: 400848

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400848/احمدی-سندتان-ارزشی-ندارد-گیاهان-دارویی-استان-هیچ-خروجی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1