تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۴۰۰۷۴۳
گزارش:

گچسارانی‌ها مهمان ناخوانده را جدی بگیرند / خطر در کمین سلامت مردم

۰
گچسارانی‌ها مهمان ناخوانده را جدی بگیرند / خطر در کمین سلامت مردم
کبنا ؛مهمان ناخوانده ریزگردها این روزها هوای شهرستان گچساران را فرا گرفت و سلامت مردم را تهدید می‌کند.
 
متخصصان حوزه سلامت می گویند: آلودگی هوا به صورت کوتاه مدت و بلندمدت بر سیستم تنفسی، پوست، چشم، قلب و عروق و مغز انسان اثر منفی می‌گذارد.
احساس وجود جسم خارجی در گلو، گرفتگی صدا، ایجاد برونشیت، سرفه‌های مکرر، تشدید و ایجاد آلرژی، ایجاد و تشدید آسم، احساس فشار و سنگینی قفسه سینه و ایجاد اگزماهای پوستی، خارش و التهاب‌های پوستی، سرطان‌های ریه و ایجاد نارسایی‌های تنفسی، کاهش باروری در مردان و زنان و کاهش رشد جنین در زنان حامله نیز از جمله آثار احتمالی بهداشتی ریزگردهاست.
با وجودی که گرد و خاک حدود 10 سال پیش از کشورهای خارجی وارد بخشی از جغرافیای ایران شده است اما گویا حساسیت لازم در جامعه برای آثار منفی آن ایجاد نشده است.
کارشناسان استفاده از ماسک‌های استاندارد را نخستین گام برای کاهش آثار پدیده گرد و خاک بر سلامت می‌دانند اما با وجود هشدار متخصصان امر تعداد کسانی که در هنگام بروز این پدیده از ماسک استفاده می‌کنند انگشت شمار است.
تعطیل شدن مدارس و ادارات از دیگر راهکارهای کاهش این مخاطرات است که در برخی استان‌های مرزی ایران انجام می‌شود اما این امر به ندرت در گچساران اجرا می‌شود.
هواشناسی گچساران شمار روزهای با پدیده ریزگرد در هوای این شهرستان از ابتدای سال 1395 تاکنون را 202 روز اعلام کرده است.
براساس این گزارش، سال 1395، 82 روز، سال 1396، 94 و امسال نیز 26 روز در فروردین و اردیبهشت با پدیده گرد و خاک در شهرستان گچساران ثبت شده است که این آمار ضرورت چاره اندیشی مسئولان و نگاه اصولی مردم برای رفتارهای پیشگیرانه را دوچندان کرده است.
کارشناسان هواشناسی میانگین ماهیانه روزهای با پدیده ریزگرد در گچساران را 6 روز اعلام کرده‌اند که این میزان در 14 ماه گذشته 2 برابر شده است.
این کارشناسان میزان کاهش دید در روزهای با پدیده ریزگرد این مدت در این شهرستان را کمتر از 200 تا 9 هزار متر برآورد کرده‌اند.
دید افقی در شرایط استاندارد 10 کیلومتر است.
در حالی که انجام ندادن حرکات ورزشی در هوای آزاد و بیرون نرفتن از خانه در روزهای با پدیده ریزگرد را برای افراد بیمار توصیه می‌کنند اما بیشتر مردم توجهی به این توصیه‌های ایمنی ندارند.
کارشناسان مشارکت مردم برای توسعه فضای سبز را از جمله راهکارهای دیگر کاهش آثار زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌دانند.
به نظر می‌رسد شهرستان گچساران به‌ویژه در حوزه دهستان‌های لیشتر و بی‌بی حکیمه که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تأسیسات نفتی آلایندگی زیست محیطی دارند نیازمند توجه بیشتری هستند.
همسایگی با استان خوزستان و وجود تأسیسات نفتی، گچساران را در شرایط آلایندگی‌های زیست محیطی قرار داده است.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد و در همسایگی استان خوزستان قرار دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1