تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۴۰۰۷۴۲
گزارش:

احتمال تعطیلی مجدد کارگاه سد چم شیر گچساران / بیکاری کارگران را تهدید می‌کند

۰
احتمال تعطیلی مجدد کارگاه سد چم شیر گچساران / بیکاری کارگران را تهدید می‌کند
کبنا ؛مشکلاتی که وجود جمعیت 20 هزار نفری افراد جویای کار و تاخیر هشت ماهه در پرداخت حقوق افراد شاغل در طرح ساخت سد و نیروگاه چم شیر از پیامدهای آن بوده است.
کارشناسان می گویند: تامین اعتبار طرح سد و نیروگاه چم شیر و آبرسانی به دشت لیشتر و بهره برداری از مجتمع پتروشیمی گچساران گام‌های نخست برای رونق اشتغال در شهرستان 124 هزار نفری گچساران است.
صاحب نظران جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح‌های جدید با توجه به تصویب تسهیلات فراگیر اشتغال، کسب مهارت‌های حرفه‌ای و تغییر رویکرد جوانان جویای کار از مشاغلی مانند حراست شرکت نفت و فضای سبز را از دیگر راهکارهای ایجاد اشتغال در این شهرستان می‌دانند.
هر چند دولت در سال‌های اخیر با راه اندازی رشته‌های جدید مهارت‌های کسب و کار در فنی و حرفه‌ای، شتاب بخشی به طرح پتروشیمی و تکمیل طرح بزرگ آبرسانی به زمین‌های کشاورزی امامزاده جعفر در گچساران تلاش‌های خوبی برای رفع معضل بیکاری در این شهرستان انجام داد اما ایجاد اشتغال در این خطه نیازمند تلاش بیشتری است.
 
** انتظار برای بهره برداری از کارخانه پتروشیمی 11 ساله شد
رئیس اداره طرح‌ها و برنامه ریزی صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح پتروشیمی گچساران که عملیات اجرایی آن سال 1386 شروع شد 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی آن از 2 سال پیش تاکنون انجام شده است.
طاها شایان افزود: طرح پتروشیمی گچساران در قالب تولید اتیلن در زمینی به مساحت 157 هکتار در دست اجراست.
وی ابراز کرد: پس از بهره برداری از این طرح صنعتی، سالانه یک میلیون تن اتیلن تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی خواهد شد.
شایان تصریح کرد: در این طرح اقتصادی باید بیش از 109 کیلومتر خط انتقال سوخت اجرا شود که عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد.
وی اظهار داشت: خوراک اتان پتروشیمی گچساران از پالایشگاه بید بلند بهبهان تامین می‌شود.
شایان افزود: برای تامین خوراک پتروشیمی گچساران 90 کیلومتر خط انتقال باید صورت گیرد که اکنون 73 درصد عملیات آن اجرا شده است.
وی با بیان اینکه آب و گاز این طرح قرار است به ترتیب از سد کوثر و شرکت ملی گاز ایران تأمین شود گفت: پتروشیمی گچساران در آینده تولید کننده سالانه 84 هزار تن سی تری پلاس (+c3) خواهد بود.
شایان گفت: عملیات اجرایی این طرح چهار درصد از برنامه زمان بلندی عقب است که متولیان امر تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام خواهند داد.
وی تاکید کرد که تأمین خوراک پتروشیمی دهدشت در اولویت کاری این کارخانه است.
شایان تصریح کرد: قبل از راه اندازی، برای انتقال اتیلن تولیدی انشعابی از خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمی گچساران وارد خواهد شد.
وی ادامه داد: این طرح سالانه یک هزار و 250 تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان دریافت خواهد کرد.
شایان ابراز کرد: میزان اعتبار ساخت مجتمع پتروشیمی این شهرستان 20 هزارو 900 میلیارد ریال و 348 میلیون یورو است.
وی افزود: با بهره برداری از این طرح 300 نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.
براساس برنامه ریزی صورت گرفته کارخانه پتروشیمی گچساران در سال 98 به بهره برداری می‌رسد.
 
** کمبود اعتبار و تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان سد چم شیر
معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: برای بهره برداری به موقع سد چم شیر تا پایان امسال، اعتبارات مورد نیاز باید تامین شود.
محمد رضا فاضل اظهار داشت: دلیل کمبود اعتبار و به تاخیر افتادن پرداخت هشت ماه حقوق 900 نفر از کارکنان بیش از یک هفته کارگاه تعطیل بود.
وی ابراز داشت: مطالبات کارکنان پرداخت هنوز نشده و در صورت تزریق نشدن اعتبار امکان تعطیلی مجدد کارگاه وجود دارد.
فاضل بدهکاری به تامین اجتماعی و شرکت چینی را از دیگر مشکلات مالی این طرح دانست.
فاضل ابراز داشت: برای پرداخت مطالبات کارگران و دیگر بدهی‌های جانبی ماهیانه 100 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
فاضل گفت: عملیات اجرایی سد چم شیر به صورت عملی از سال 90 با مشارکت یک شرکت داخلی و یک شرکت چینی شروع شده که تاکنون بیش از 11 هزار میلیارد ریال در آن هزینه شده است.
فاضل رقم اولیه قرار داد این سد را 230 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: از این رقم 65 درصد در داخل و 35 درصد توسط یک شرکت چینی تامین می‌شود.
وی پیشرفت فیزیکی سد چمشیر را 75 درصد اعلام کرد.
فاضل با بیان اینکه این سد در زمان بهره برداری در هر ثانیه 500 لیتر در ثانیه آب تخلیه می‌کند ادامه داد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به 560 متر خواهد رسید.
وی گفت: سد چم شیر دارای یک میلیون و 100 متر مکعب حجم بدنه،604 متر طول تاج، 150 متر ارتفاع، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.
فاضل بیان کرد: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال انجام است.
فاضل گفت: انجام هفت کیلومتر تونل زیرزمینی، اجرای یک میلیون و 100 هزار متر مکعب بتن بدنه، انجام 240 هزار متر طول عملیات حفاری تزریقات،30 کیلومتر جاده دسترسی و هفت میلیون متر مکعب حفاری رو باز از مهمترین کارهای انجام شده در این طرح است.
تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن 110 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، تولید 282 مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای ساخت این سد است.
فرماندار گچساران گفت: افزایش تعداد رشته‌های فنی و حرفه‌ای، تکمیل طرح بزرگ آبرسانی به سه هزار و 500 هکتار دشت امامزاده جعفر و شروع چند طرح آبرسانی به زمین‌های کشاورزی از تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه اشتغال در این شهرستان است.
عبدالرحیم رحیمی افزود: درخواست شغل مهمترین خواسته مردم این شهرستان در مراجعه به فرمانداری است.
وی یکی از مشکلات اساسی حوزه اشتغال در گچساران را علاقه به اشتغال در حراست و فضای سبز به ویژه در شرکت نفت دانست.
رحیمی گفت: با توجه به اختصاص تسهیلات فراگیر زمینه برای راه اندازی طرح‌های تولیدی وجود دارد اما استقبال مردم ضعیف است.
فرماندار گچساران ملی بودن اعتبارات طرح سد چم شیر را یکی از مشکلات مهم عنوان کرد و گفت: به همین دلیل نمی‌توان در سطح استان و شهرستان برای پیگیری مشکلات مالی این طرح تصمیم گیری کرد.
رحیمی از رایزنی‌های نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات مالی این طرح در سطح ملی خبر داد و گفت: در آینده نزدیک بخشی از اعتبارات مورد نیاز به این طرح تخصیص داده می‌شود.
سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.
نیروگاه و سد چم شیر در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.
 
** چشم انداز حوزه کشاورزی
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آبرسانی به یکهزارو 700 هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت لیشتر گچساران با پیشرفت فیزیکی 30 درصد هم اکنون در دست اجراست.
علی داوودی مهر افزود: طرح آبیاری به پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت لیشتر و خیرآباد از سال 81 اجراشد که از این میزان تاکنون یکهزارو 200 هکتار زیر کشت آبیاری نوین رفته است.
داوودی مهر ابراز کرد: سه هزارو 500 هکتار از شبکه‌های فرعی انتقال آب به این اراضی از سوی آب منطقه‌ای و یکهزارو 500 هکتار به‌وسیله جهاد کشاورزی اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: کد اعتباری این طرح ملی در سالهای گذشته راکد بود که با پیگیری‌های صورت گرفته امسال 50 میلیارد ریال برای این طرح ملی در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش تولید ملی، ایجاد سه هزار و 300 شغل مستقیم و غیر مستقیم، کاهش اثر آلایندگی تاسیسات نفتی بر محیط زیست و سلامت مردم و تعدیل درجه حرارت دمای هوا در گچساران از مهمترین مزایای تکمیل این طرح است.
وی تصریح کرد: هم اکنون عملیات آبرسانی به 16 هزارو 950 هکتار از زمین‌های مستعد شهرستان‌های گچساران و باشت در دست اجراست.
داوودی مهر میزان اعتبار در نظر گرفته شده سال مالی 97-96 به این طرح را 520 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون 385 میلیارد ریال جذب شده است.
وی تصریح کرد: 6 هزارو 650 هکتار از اراضی امام زاده جعفر در فاز اول و 2، پنج هزار هکتار اراضی دشت لیشتر و یک هزارو 300 هکتار زمین‌های کشاورزی دشت مور و یکهزار هکتار از اراضی تنگ انگشترک و آبرزی با اجرای طرح تأمین آب اراضی دشت مور، لیشتر و باشت، ساماندهی رودخانه باشت و دیل سه هزار هکتار از اراضی باشت تأمین آب خواهد شد.
داوودی مهر ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح‌ها بیش از یکهزار میلیارد ریال اعتبار در فاز یک و 2 تأمین آب اراضی دشت امام زاده جعفرو خان احمد، حدود 140 میلیارد ریال نیز در ساماندهی رودخانه باشت و دیل، 20 میلیارد ریال در دشت مور این شهرستان هزینه شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرای این طرح‌ها زمینه اشتغال برای بیش از هفت هزار نفر در شهرستان‌های باشت و گچساران فراهم خواهد شد.
وی گفت: پیش بینی می‌شود امسال، 600 میلیارد ریال به طرح‌های عمرانی شهرستان‌های باشت و گچساران اختصاص یابد.
گفتنی است، احداث خط انتقال اصلی آب از سد کوثر به لیشتر در سال 81، شبکه اصلی در سال 83 و شبکه فرعی انتقال آب این طرح در سال 90 آغاز شد.
 
** جذب‌های لاک پشتی
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران گفت: 611 نفر سال 1396 در واحدهای دولتی و خصوصی این شهرستان مشغول به کار شدند.
بیژن مهدی پور افزود: این تعداد افراد از سوی کمیته امداد، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، زندان، حمل و نقل پایانه‌ها و صندوق کارآفرینی امید به اشتغال مشغول شدند.
وی بیان کرد: سال 1396 تسهیلات اشتغالزایی به 608 نفر از جوانان جویای کار این شهرستان پرداخت شد.
مهدی پور ادامه داد: 320 فقره از این تسهیلات از سوی کمیته امداد، 142 فقره صنعت و معدن، 78 فقره جهاد کشاورزی و 68 مورد از سوی صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد.
 
** راهکارها
وی ابراز کرد: برای رفع معضل بیکاری در این شهرستان باید طرح‌های عمرانی به پیمانکاران بومی واگذار و از اشتغال اتباع بیگانه در واحدهای تولیدی از سوی متولیان امر جلوگیری شود.
وی گفت: افزایش تولید و اشتغال در شهرستان گچساران نیازمند وجود امنیت سرمایه گذاری، همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی با بانک‌هاست.
وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی زیرساخت‌های لازم برای افزایش سرمایه گذاری در شهرستان گچساران را فراهم کرده و قوانین دست و پاگیر فراروی تولید و اشتغال را تسهیل کنند.
 
** تسهیلات اشتغال در انتظار جذب
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 81 طرح با 330 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری و اشتغال فراگیر در گچساران تصویب شده است.
پروانه نیکمرام افزود: این میزان اعتبار برای اشتغالزایی بیش از 744 نفر در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر یکی از طرح‌های موثر، اشتغال روستایی است که از سوی دولت در راستای تامین منابع مالی برای راه اندازی کسب و کار ارائه شده است.
نیکمرام ابراز کرد: تاکنون سه مورد طرح اشتغال فراگیر با اعتباری بیش از 430 میلیون ریال اجرا شده که این خود جای نگرانی دارد.
وی با اشاره به اینکه استقبال از تسهیلات فراگیر اشتغال روستائیان و عشایر در گچساران کم است گفت: در صورتی که این میزان اعتبارات تا پایان تیر امسال جذب نشود برگشت خواهد خورد.
نیکمرام در ادامه گفت: یک هزار و 192 نفر در طرح کارورزی گچساران نام نویسی کرده‌اند.
وی گفت: هم اینک 110 واحد پذیرنده کارورزی در این شهرستان فعال است.
نیک مرام ابراز کرد: که از این میزان تاکنون بیش از 27 نفر مشغول به کار شده‌اند.
وی ابراز کرد: برای رفع معضل بیکاری در این شهرستان باید طرح‌های عمرانی به پیمانکاران بومی واگذار و از اشتغال اتباع بیگانه در واحدهای تولیدی از سوی متولیان امر جلوگیری شود.
نیکمرام ابراز کرد: 620 طرح «کارورزی» راکد در گچساران وجود دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از آمادگی برای پرداخت تسهیلات تا سقف 60 میلیارد ریال برای یک طرح اشتغالزایی روستایی و عشایری در شهرستان گچساران خبرداد.
 
** آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بسترساز کارآفرینی
رئیس فنی و حرفه‌ای گچساران گفت: مرکز فنی و حرفه‌ای این شهرستان آماده پذیرش متقاضیان مهارت آموزی در رشته‌های مختلف صنعتی و خدماتی است.
علی گرامی اظهار داشت: هم اکنون با حضور 169 کارآموز گچسارانی در 9 رشته، آموزش مهارت حرفه آموزی در حال انجام است.
وی اظهار داشت: درسال گذشته 61 دوره آموزشی برای مهارت آموزی به یکهزار و 77 نفر برگزار شد.
گرامی با اشاره به این که دوره‌های فنی و حرفه‌ای به صورت رایگان آموزش داده می‌شود افزود: کارگاه‌های سیار فنی و حرفه‌ای گچساران در روستاها، زندان و پادگان‌ها نیز فعالیت می‌کند.
رئیس فنی و حرفه‌ای گچساران گفت: تلاش می‌شود در سال جاری متناسب با بازار کار دوره‌های جدیدی در مرکز فنی و حرفه‌ای راه اندازی شود.
عمران، معماری، صنعت نفت، PLC، لوازم خانگی پیشرفته، ایجاد و مدیریت گلخانه و لوله کشی ساختمان از مهمترین رشته‌های آموزش فنی و حرفه‌ای گچساران است.
نقشه خوانی، متره و تهیه صورت وضعیت راه سازی، اتوکد دو و سه بعدی، امور پیمان‌ها، تأسیسات برقی و مکانیکی، قوانین بیمه، اصول تخریب، گود برداری و اجرای سازه‌های نگهبان، معماری داخلی، نرم افزار، آمادگی آزمون نظام مهندسی، آشنایی با اصول مهندسی ارزش دوره پیشرفته و تخصصی نرم افزار و شبیه سازی مخازن نفت و گاز با استفاده از نرم افزار از دیگر رشته‌های فنی و حرفه‌ای گچساران است.
وی هدف از آموزش‌های مهارتی را تربیت نیروی انسانی ماهر برای رونق اشتغال و کمک به افزایش تولید ملی عنوان کرد.
رئیس صندوق کار آفرینی امید گچساران نیز گفت: از ابتدای سال 1396 تا پایان اردیبهشت امسال به بیش از 155 نفر از کسانی که مدرک فنی و حرفه‌ای را کسب کرده بودند تسهیلات کم بهره پرداخت شد.
بیت الله افروشته افزود: صندوق کار آفرینی امید آماده پرداخت تسهیلات اشتغال به کارآموزان فنی و حرفه‌ای در گچساران است.
دوگنبدان مرکز شهرستان 124 هزار نفری گچساران در 150 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد 20 هزار نفر جوان جویای کار دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1