تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۴۰۰۷۱۴
گزارش:

‍پشت پرده مسکوت ماندن «لایحه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم» و پیشنهاد تاجگردون

۱
۰
‍پشت پرده مسکوت ماندن «لایحه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم» و پیشنهاد تاجگردون
کبنا ؛پس از کشمکش‌ها و اعتراضات، بررسی این لایحه دو ماه به تأخیر افتاد. روز یکشنبه، نمایندگان مخالف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم، با ارائه طوماری ـ که به گفته آنان توسط هزاران تن امضا شده بود ـ خواستار توقف رأی‌گیری شدند.
حسین نقوی حسینی، عضو فراکسیون رهروان ولایت در مخالفت با پیوستن به این کنوانسیون، آن را باعث هدف قرار گرفتن ایران برای تحریم‌های آمریکا خواند و گفت: «بیش از ۵۰ هزار امضای مردم پای این طومارهاست که آنها از نمایندگان خواسته‌اند به این لایحه رأی ندهند.»
با وجود این، مسکوت ماندن دو ماهه این لایحه به پیشنهاد غلامرضا تاجگردون در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته و با ۱۳۸ رأی موافق و ۱۰۳ رأی مخالف، تصویب شد.
غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و عضو فراکسیون امید، پیشنهاد کرد، لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات ایران و اروپا برای حفظ برجام مسکوت بماند.
با این حال ایران برای قرار نگرفتن در لیست سیاه پولشویی، از سوی گروه ویژه اقدام مالی که از جمله نهادهای بین‌المللی ناظر بر فعالیت‌های مالی ایران، پس از برجام بوده است، چهار ماه فرصت دارد با اصلاح ساختار مالی علیه پولشویی و تأمین مالی گروه‌های تروریستی مقابله کند. نام ایران از سال ۱۳۹۵ از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام متقابل شود، حذف شده بود. اگر مجلس ایران نتواند در این مدت اقدام عاجل کند، دوباره ایران به لیست سیاه اضافه خواهد شد و در نتیجه آن، سیری از مراودات با ایران به مشکل خواهد خورد.
محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در گفت وگویی در خصوص دلایل مسکوت ماندن این لایحه مهم در مجلس اظهار داشت: متأسفانه با اینکه همه چیز در مجلس برای تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم فراهم بود، با حاشیه‌هایی که برخی نمایندگان منتقد در مجلس ایجاد کردند، مسکوت ماند.
این نماینده مجلس در پاسخ به این که چرا دولت از لایحه خود دفاع نکرد، گفت: یکسری از نمایندگان که با خود طومار وارد مجلس کرده بودند، جو را متشنج کردند و با ایجاد سر و صدا باعث شدند، اوضاع از کنترل خارج شود. سرانجام مجلس و نماینده دولت هم شل شدند و تصمیم گرفتند، لایحه را قدری مسکوت بگذارند تا نماینده‌ها اتفاق رأی داشته باشند.
وی در پاسخ به این که چرا تاجگردون این کار را انجام داد، گفت: من اتفاقاً با وی صحبت کردم. وی گفت: حدود 50 نماینده قصد عقب نشینی دارند و پیشنهاد آورده‌اند که لایحه امروز مسکوت بماند. متأسفانه دولت هم عقب نشینی و با مسکوت ماندن لایحه موافقت کرد.
این نماینده افزود: نمایندگان هنگامی بیشتر عقب نشینی کردند که دولت با مسکوت ماندن لایحه موافقت کرد، اما دولت باید روی این لایحه اصرار می‌کرد. همان طور که عراقچی توضیح داد و کاملاً اوضاع را تبیین کرد، نماینده دولت هم باید همین کار را می‌کرد، ما فرصت چندانی نداریم و کوتاه آمدن دولت باعث شد که قضایا پیچیده شود.
این نماینده در پاسخ به این پرسش که دلیل این عقب نشینی چه بود، گفت: متأسفانه پشت پرده یک نیروی قوی است که مانع پیشرفت کار می‌شود و همین باعث شد دولتی که با جدیت وارد کار شده بود، از مواضع خود کوتاه بیاید.
این نماینده در پاسخ به این که فشارها از کجا وارد می‌شود، گفت: این را باید از رئیس مجلس پرسید؛ اما استارت این کار از داخل مجلس زده شد. در آن زمان لاریجانی به خاطر انتخابات هیأت رئیسه موافقت کرد که لایحه به کمیسیون بازگردد و بعد از آن فشارها زیاد شد و الان هم مجبور شدند، لایحه را مسکوت بگذارند.
این نماینده در ادامه گفت: فشارهای دیگری هم از بیرون بود، مثلاً در 24 ساعت گذشته بیش از 600 پیام کوتاه برای نمایندگان ارسال شده که برخی از این پیام‌ها نیز از سوی تشکل‌های دانشجویی شکل می‌گرفت. البته مشخص است که از کجا خط می‌گیرند اما به هر حال، روی هیأت رئیسه و هیأت دولت فشار زیادی بود، نماینده دولت هم که عقب نشینی کرد، حکایت از این موضوع دارد.
وی در پاسخ به این که منبع این اقدامات پشت پرده کجاست، گفت: من نمی‌توانم این موضوع را بگویم اما تیمی که این کار را می‌کرد دقیقاً مثل همان تیمی است که در مجلس پارچه پهن و شانتاژ می‌کردند. از این بیشتر نمی‌شود توضیح داد. رئیس مجلس باید این سؤالات را پاسخ دهد.
بادامچی در پایان یادآور شد: گویا هماهنگی‌هایی هم از قبل بین پیشنهاد دهندگان مسکوت ماندن لایحه و رئیس مجلس وجود داشت، وگرنه با این سرعت نمی‌شد طرحی را که این میزان روی آن کار شده است، مسکوت گذاشت.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

mehdi
Iran, Islamic Republic of
دولت واقعا فکر میکند پیوستن به FATF
که یک معاهده بین دولی است نه یک معاهده بین المللی که سخت ترینشو برای ایران تنظیم کردن باعث باز شدن اقتصاد ایران میشه
FATF در مقایسه با برجام، یک فاجعه است
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1