تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۱
کد مطلب : ۴۰۰۶۹۲
در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا مطرح شد

فروزان: ناچار شوم وارد عرصه انتخابات می‌شوم / به‌جای واژه «عزت بویراحمد» بگوییم حق مردم حضور فعال‌تر نخبگان بود / سید باقر بی‌زار از وادادگی است / تاجگردون متعهد به حوزه انتخابیه

۳۶
۳
فروزان: ناچار شوم وارد عرصه انتخابات می‌شوم / به‌جای واژه «عزت بویراحمد» بگوییم حق مردم حضور فعال‌تر نخبگان بود / سید باقر بی‌زار از وادادگی است / تاجگردون متعهد به حوزه انتخابیه
کبنا ؛بخش دوم قوام فروزان از فعالان سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد او علاوه بر داشتن سوابق طولانی مدیریتی، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، از چهره‌های معروف اصلاح‌طلب این استان به شمار می‌رود.

بخش اول این گفت‌وگو را در اینجا [کلیک کنید] بخوانید

کبنا: شرایط شهرستان بویراحمد را توضیح دهید، به نظر شما شهرستان بویراحمد با توجه به اینکه مرکز استان هم هست و ظرفیت بالایی در گردشگری دارد آیا توانسته است که به جایگاه خودش برسد؟ و مخصوصاً در چندساله اخیر نمایندگان مجلس توانسته‌اند، نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند؟
اجازه می‌خواهم که در حال حاضر به این حوزه وارد نشوم به این دلیل که در افکار عمومی و رسانه همواره بحث کاندیداتوری اینجانب مطرح است و از طرفی تاکنون تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات به‌عنوان کاندیدا نگرفته‌ام و قلباً رضایت دارم که بتوانم کمکی به کاندیدای دارای شرایط ایده آل کنم؛ هرتحلیل و نظری ابراز نمایم ممکن است نقد رقبای احتمالی تلقی شود، بنابرابن بسنده می‌کنم به همین مطلب که اگر به شیوه‌ای که در پاسخ سؤال قبلی عرض کردم، در صورتیکه مصالح عالیه بر منافع شخصی و جریانی و مسائل قومیتی غالب شود بسیاری از این مشکلات مرتفع می‌شود و حتی می‌توان از این فرصت‌های طلایی بهره‌برداری بهینه کرد.
ولی متأسفانه بعضاً مشاهده می‌شود که به‌جای اینکه از این فرصت‌های طلایی بهره‌برداری بهینه نماییم آنها را به تهدید تبدیل کرده‌ایم، شاید به دلیل عدم همگرایی و هم‌افزایی و یا عدم ایفای نقش واقعی توسط نخبگان و عدم استفاده از استعدادها در جایگاه حقیقی خود و غلبه حواشی بر متون این فرصت‌ها را ازدست‌داده‌ایم و نتوانستیم از آنها بهره‌برداری بهینه نماییم واجمالا اینکه فرصت‌ها به تهدید تبدیل‌شده است. به‌ عنوان نمونه وجود حدود ۵۰ درصد جمعیت جوان و نوجوان کشور که سن زیر ۳۰ سال قرار دارند یک فرصت طلایی است که به دلیل آسیب‌های اجتماعی، عدم اشتغال و ... به یک تهدید و بحران تبدیل شده است.
به نظر می‌رسد بسیاری از مسائلی که نمایندگان در کل کشور دنبال آن هستند و وقتشان را صرف آن‌ها می‌کنند، از وظایف اساسی نمایندگی خارج است.
یادم می‌آید بچه بودم، پدرم به اعضای فامیل و برادران نصیحت می‌کرد، مبادا برای رشد خودتان از ترقی و پیشرفت دیگران ناراحت شوید و برای ترقی خودتان، دیگران را تخریب کنید. از کودکی در فکر من این ذهنیت نهادینه شد که برای رشد فردی و شهرستانی یا حتی رشد قومیتی از رشد و ترقی ونقش آفرینی مثبت دیگران نه‌تنها حسرت نخوریم، بلکه خوشحال هم بشویم، نه‌ تنها غبطه نخوریم بلکه کمک هم بکنیم و از خرده گیری و از کسانی که در سطح ملی یا حوزه انتخابیه نفش‌آفرینی مثبتی دارند ایراد نگیریم بلکه تلاش کنیم ضمن استفاده از تجارب موفق دیگران خودمان را تقویت نموده و برای توسعه‌ی همه جانبه طرحی نو دراندازیم و با همدلی و هم افزایی و حضوری فعال و وحدت بخش برای تحقق مطالبات حقیقی افکار عمومی مقتدرانه عمل نماییم.
 
کبنا، قصد دارید در انتخابات شرکت کنید؟
واقعیت این است که نگاهم به پذیریش مسئولیت منطبق با نگاه اسلام به مدیریت و مسئولیت است.
در اسلام به ما توصیه‌شده است که اگر کسی را قوی‌تر از خود در ایفای نقش مدیریتی مشاهده کردید و در حال حاضر آن وظیفه را بر عهده‌دارید، آن را کنار بگذارید و از آن فردی که احساس می‌کنی بهتر، دقیق‌تر و توانمندتر آن نقش را ایفا می‌نمابد، بخواهید که آن مسئولیت را بپذیرد. اعم از کارهای اجرایی و یارهبری یک جریان، نمایندگی یا حتی تدریس در یک کلاس درس. در هر عرصه‌ای نگاه اعتقادی برای ایفای نقش این است که ما همواره از توانمندتر از خودمان دعوت کنیم که در آن عرصه وارد شود و خودمان در کنار آن قرار بگیریم.
همچنان که رسم بوده است که وقتی به برخی مراجع دینی مراجعه می‌کردند، اگر آن مرجع، دیگری را اعلم‌تر از خود می‌دانست، مردم را به تقلید از آن مرجع اعلم و اصلح سوق می‌داد، در مورد موضوعات کلان دینی و اجتماعی هم همین‌طور است.
البته عکس این هم وجود دارد که اگر کسی خود را توانمندتر و موفق‌تر می‌داند، لازم است که در این عرصه وارد شود.
میل قلبی بنده این است که در کناره باشم و به وحدت و حمایت همه جانبه از کاندیدا واحد فکری که دارای ثبات عقیده و اندیشه در عمل و نظر باشد کمک کنم. در این زمینه قطعاً می‌توانم نقش موثری را ایفا نمایم، منتهی اگر به‌ عنوان کاندیدا وارد این عرصه شوم، شاید به دلیل اینکه خود را در معرض رأی مردم قرار می‌دهم، فعالیتی که می‌توانم در راستای وحدت، همدلی و همگرایی و خروجی واحد تاثیرگذار انجام دهم شبهه دار شود، فلذا تمایل دارم به این وحدت و همگرایی و حضور مؤثر و تأثیرگذار کمک کنم، ولی با این وجود در خیابان، منازل، و دانشگاهها و مجامع عمومی و هرجایی که حضور
پیدا می‌کنم، عده‌ای از بزرگان بر اساس اعتماد و اعتقادشان بر کاندیداتوری‌ام اصرار می‌نمایند و وقتی با عدم تمایل من روبرو می‌شوند بعضاً ما را متهم به رفاه طلبی می‌کنند تا جایی که یکی از دوستان عنوان کرده بود که آیا فلانی عافیت‌طلبی می‌کند که کاندیدا نمی‌شود یا با دوراندیشی و محاسبه‌گری استنکاف می‌نماید.
بسیاری از عزیزان فشار می‌آورند جهت اعلام کاندیداتوری ولی من هنوز جواب قطعی نداده‌ام، نه بر حضور و نه بر عدم حضور، شاید ضرورتی ایجاب نماید همان ضرورتی که در بیانیه گچساران عنوان نمودم. اما عمیقاً و قلبا علاقه‌مندم که بتوانم از فردی که حتی دارای کف شاخص‌های مورد نظر ما با توانمندی لازم و وجود پارامترهای مشخصی مانند پایبندی و استقامت و استواری بر فکر و اندیشه همراه با عملگرایی و با لحاظ مصالح و منافع عالیه مردم، کشور، استان و به‌ ویژه شهرستان‌های بویراحمد و دنا حمایت کنم و بیشتر نقش حمایتی داشته باشم، اما اگر ضرورت پیدا کرد، ممکن است که بنده ناچار شوم که برای تمکین از خرد جمعی و نظر واقعی دوستان و همسویان و احترام به جمع کثیری از شهروندان گرامی وارد عرصه انتخابات شوم، به همین دلیل تاکنون عدم حضور قطعی خود را اعلام ننموده‌ام.

 کبنا، در رابطه با چینش مدیران استانی چه نظری دارید؟ آیا مدیران واقعاً شایسته‌ترین مدیران بوده‌اند؟
در مورد عزل و نصب‌ها یکی از اشکالاتی که به نظر بنده در حوزه‌ی نمایندگی نهادینه شده است و خیلی هم به نظرم جالب نبود، همین است که مدیریت‌ها بر اساس نظر نمایندگان دائم‌التغییر هستند فلذا باعث زیر سوال رفتن اصل تفکیک قوا شده است و این تغییر مداوم مدیران منجربه عدم ثبات در برنامه ریزی برای توسعه پایدار و همه جانبه استان و اجرایی نشدن بسیاری از برنامه‌ها می‌گردد و اجازه توسعه زیرساخت‌ها را به استان نمی‌دهد.
بنده یادم می‌آید درزمانی که آقای استاندار وقت دولت دوم خرداد وارد استان شد، در جلسه‌ای که بعد از 3 ماه به حضور ایشان رسیدیم و به دعوت ایشان به استانداری رفتیم، یکی از قوی‌ترین نیروهای رقیب جریان سیاسی در شهرستان بویراحمد و دنا را به ایشان معرفی کردیم و قبل‌تر از آن یک نیروی قوی و مجربی را که در جریان رقیب انتخاباتی ما وجود داشت، جهت استانداری استان کاندیدا نمودیم. همواره دنبال این بودیم که به‌جای عزل و نصب، نیروهای جریان‌های سیاسی به دنبال شایسته‌سالاری باشیم، اگر شایسته‌سالاری معیار اساسی قرار بگیرد و عزل و نصب‌ها در استان با نظارت نمایندگان و نه با پیشنهاد نمایندگان نهادینه می‌شد، شاید خیلی بهتر بود.
البته بنده شایستگی مدیران فعلی را رصد نکرده‌ام که بتوانم در مورد آن‌ها قضاوت نمایم اما به این شیوه معتقد هستم و اعتقاد دارم که وظیفه‌ی اساسی نمایندگان، نظارت بر حسن اجرای دقیق و صحیح قوانین در هر سه قوه است و همچنین تصویب قوانین راهگشا و راهبردی در جهت رسیدن به توسعه همه‌جانبه و پایدار در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
احساس می‌کنم که انتخاب این شیوه توسط نمایندگان شاید به دلیل شرایط همان دو دور اول و دوم مجلس شورای اسلامی بوده است که باعث شد نمایندگان خصوصاً در شهرستان‌های کوچک‌تر درگیر این مسائل شوند و مانع نقش فعالشان در ایفای وظایفشان شود.
 
کبنا: چرا دور قبل از کاندیداتوری گچساران و باشت انصراف دادید؟
دور قبل توسط جمع تاثیرگذار و قابل توجهی از مردم شریف شهرستان‌های گچساران و باشت برای کاندیداتوری دعوت به حضورشدم ولی همانطورکه در بیانیه‌ی مربوط به خودداری ازکاندیداتوری درشهرستان گچساران وباشت عرض کردم که ضرورتی نمی‌بینم در انتخابات به عنوان کاندیدا حاضر شوم اکنون در توضیح آن عدم ضرورت عرض می‌نمایم به دلیل اینکه نماینده وقت شهرستان‌های گچساران و باشت در حوزه انتخابیه و مجلس نقش فعال و تاثیرگذاری ایفامی نمود و در زمینه عمران و آبادی حوزه انتخابیه موفقیت‌هایی خوبی به دست آورده، ضمن خودداری از کانداتوری به دعوت کنندگان پیشنهاد دادم که درآن دوره از اختلافات فکری ونظری به نفع مصالح و منافع عالی شهرستان گچساران و باشت صرف‌نظر نمایند، حتی پیشنهاد دادم که بیانیه‌ای بدهید که در این دوره به نفع توسعه شهرستان‌های گچساران و باشت از اختلافات فکری صرف نظر نموده و کاندیدایی معرفی نخواهیم کرد.
ولی روی‌هم‌رفته بنده نه‌تنها ضرورتی نمی‌دیدم، بلکه مانع‌شدن را صلاح نمی‌دانستم و احساس می‌کردم که اگر نمی‌توانیم کمک و یاری کنیم، مانع ایجاد نکنیم.
در دوره قبل در حوزه بویراحمد و دنا هم باز به همین دلیل که تعدادی از دوستان داوطلب شده و یا قصدکاندبداتوری داشتند، به نفع خروجی واحد و تسهیل موفقیت خروجی مورد نظر خرد جمعی دوستان در شهرستان بویراحمد و دنا، تصمیم گرفتم که در انتخابات کاندیدا نشوم
تا اگر بتوانم در کمک به وحدت تأثیرگذار باشم، نه اینکه با حضور خودم موجب تفرق هوادران و رأی‌دهندگان و یا اینکه احیاناً باعث چالش‌های بعدی باشم. خصوصاً با اعلام حضور آقای سید باقر موسوی که مورد اقبال افکار عمومی اکثریت تعیین کننده‌ی مردم غیور شهرستان‌های بویراحمد و دنا بود، احساس کردم وظیفه ما کمک به تحقق نظر افکار عمومی و تشویق تبلیغات انتخاباتی به سمت رقابت‌های اندیشه‌ای است.
 
کبنا، نظرتان در رابطه با حقوق شهروندی بیان کنید، احساس می‌کنم که در حد یک‌حرفی مانده است، توضیح دهید؟
 شاید نظر بنده کمی چالش‌برانگیز باشد، اگر جواب ندهیم، بی‌احترامی به سؤال‌کننده محترم تلقی شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که متأسفانه هنگام انتخابات معمولاً شعارهای انتخاباتی همواره خیلی پررنگ‌تر از جدیت در عمل است، معمولاً شعارهای مردم‌پسند داده می‌شود که در واقعیت جدیتی برای اجرای آن‌ها در مقام عمل مشاهده نمی‌شود و سبب بی اتمادی مردم می‌گردد.
تا جایی که وقتی قیمت دلار تغییر می‌کند، افکار عمومی به سمتی می‌رود که معتقد می‌شوند که نوسان قیمت دلار توسط دولت‌های قبل و دولت فعلی به‌طور ناگهانی برای رفع کمبود هزینه‌های جاری و کسری بودجه انجام گرفته است. هم اکنون افکار عمومی به سمتی رفته است که دولت در بالا رفتن دلار نقش داشته است برای اینکه کسری بودجه را جبران کند، اگرچنین چیزی باشد یک نوع بی‌صداقتی با مردم صورت گرفته است.
فاصله بین مردم و مجریان مخصوصاً در عدم اعتماد غیرقابل‌جبران است؛ حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید که ارجمله حقی که مردم بر حاکم دارند این است که با آن‌ها شفاف باشند و حقایق را به نظرشان برسانند و دوگانگی در شعار و عمل نداشته باشند. به نظر می‌رسد که برخی از این مسائل جنبه تبلیغاتی داشته باشد.
 
کبنا، یک موضوعی که اخیراً در فضای سیاسی استان مطرح شد و چالش بر انگیز هم بود «عزت بویراحمد»، نظر شما چیست؟
این هم از آن جنس سؤالاتی می‌باشد که ممکن است پاسخ به آن شائبه‌ی انتخاباتی ایجادنموده و نقد رقبای احتمالی تلقی شود با توجه به جو رسانه‌ای که وجود دارد، اعتقادم این است که به‌جای اینکه بگوییم عزت بویراحمد خدشه‌دار شده است، باید بگوییم حق مردم شهرستان بویراحمد و دنا؛ حضور فعال‌تر و پر رنگ‌تر نخبگان، سیاسیون، مجریان و پیشکسوتان این منطقه است، زیرا همواره در مناسبات سیاسی -اجتماعی کشور در قبل و بعد از انقلاب اسلامی شهرستان بویراحمد و دنا تعیین‌کننده بودند؛ به دلیل شجاعت، شفافیت و حضور مستمری که مردم این منطقه در جبهه‌های جنگ، مبارزات و انتخابات‌ها داشتند، بهتر است که پیشکسوتان، نیروهای فکری- فرهنگی- سیاسی و اجرایی و حتی نمایندگان با زبانی که ویژگی‌های مثبت مردم بویراحمد و دنا را برجسته می‌نماید صحبت نکنند و پاسدار حق و حقوق این دو شهرستان و نقش تعیین کننده و تاثیر گذار آن‌ها باشند.
 
کبنا، اصلاح طلبان بویراحمد در انتخابات گذشته و برخی مسائل مهم سیاسی از یک وحدت رویه برخوردار نیستند؟ چرا؟
ائتلافی که در شهرستان بویراحمد و دنا بین کنشگران اجتماعی و به‌ویژه در بحث انتخابات بین اصلاح‌طلبان به وجود آمد، به نظر می‌آید که به یک سری عوامل متعددی برمی‌گردد، اختلاف سلیقه و روش‌های متعدد در این قضیه دخیل بوده است. هر گروهی که حرف خودشان را صد درصد حق بدانند و با جزم‌گرایی بر تصمیم خود پای بفشارند، درواقع یکی از پاشنه‌های آشیل این جریان را رقم می‌زنند، اگر هرکدام از این جریان‌های که در تفرق نقش داشته‌اند، در لحظه اتخاذ تصمیم، منافع و مصالح عالی مردم بویراحمد و دنا به‌ویژه جریان فکری را در نظر بگیرند، از بسیاری از پافشاری‌های خود عدول می‌کنند.
بنده احساس نمی‌کنم که اراده فرد خاصی باعث این قضیه شده باشدبلکه بیشتر به روش و شیوه‌ی اجرایی و نحوه حضور کاندیداهابرمی گردد وبه غالب آنهانقدجدی وجود دارد.
اگر کاندیداها از بدو ورود مصالح و منافع عالی را در نظرمی گرفتند و با تمکین از خرد جمعی اصلاح‌طلبان وارد صحنه می‌شدند، قطعاً بسیاری از این مسائل مرتفع می‌شد.
نخبگان و پیشکسوتان سیاسی هم بایستی از بسیاری از نظرات خودشان که احساس می‌کردند، مطلق است به نفع خرد جمعی عدول کنند.
 
کبنا، در باره فرزندان‌تان هم کمی صحبت بفرمایید؟
 پسر بزرگم برای پذیرش درهمه‌ی رشته‌های فنی وبرای همه‌ی دانشگاه‌ها رتبه‌ی قبولی اخذنمودکه نهایتاً پس از مشورت اولویت اول خود را، مکانیک دانشگاه تهران انتخاب نمود که همان اولویت اول هم قبول شد، همزمان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشدحقوق قضایی دردانشگاه علوم قضایی دعوت شده بود، اگرچه قلباً دوست داشتم اگرتمایل به شغل دولتی دارددرشغل قضا وارد شود ولی اصرار نکردم و خودش با مشورت رشته‌ی
مکانیک را انتخاب نمود.
دخترم نیز با وجود اینکه رتبه‌ی لازم برای رشته پزشکی رااخذنمود، با نظر مشورتی و جمعی ازبستگان (والبته مخالف نظراولیه خودش که علاقه مندبه ژنتیک بود) بین ژنتیک و پزشکی، در اولویت اول انتخابی‌اش یعنی دکترای داروسازی دانشگاه تهران قبول شد و مشغول به تحصیل است. فرزند سوم بنده کلاس دهم است.
 
کبنا، وضعیت حقوق بشر در کشور ایران چطور است؟
در بحث حقوق بشر در کشور احساس می‌کنم که سازمان‌های مردم‌نهاد دغدغه‌شان بیشتر از مجریان در این بخش باشد و البته حق هم همین است که معمولاً رسانه‌ها و سمن‌ها و نهادهای مردم‌نهاد مجریان را به صیانت و تضمین حقوق بشر مجبور نمایند.
اختلاف‌نظری در بحث حقوق بشر وجود دارد که بخشی از اموری که دنیای خارج از جهان اسلام از ما می‌خواهند، به دلیل مخالفت‌های بدیهی که با نصوص شرعی ما دارند، قابلیت اجرایی ندارند؛ و دغدغه‌هایشان قابل‌رفع نیست. به دلیل اینکه آن‌ها چیزهایی می‌خواهند که جزو رسوم ما نیست، مانند هم جنس گرایی، خوردن مشروبات الکی و ... که شرعاًعملی حرامند، حالا هر دغدغه‌ای که خارج از دنیای اسلام وجود داشته باشد، تکلیفی برای ما ایجاد نمی‌کند؛ اما نوع ورودی که شرع مقدس اسلام برای تعقیب، تحقیق، پیگیری و اثبات جرایم حدی مانندخوردن مشروبات الکلی واعمال منافیات عفت، قرار داده است، اگر سلیقه‌ای عمل نشود به نظر من در عمل تعارضی بین عمل مجریان در این بخش و دغدغه‌های حقوق بشری نهادهای دیگر ایجاد نمی‌کند، به دلیل اینکه به نظر شرع اسلام پیگیری و دخالت در احوال شخصی و حریم خصوصی ممنوع است. مگر با وجود شاکی خصوصی.
هم قرآن کریم صراحتاً منع می‌کند و هم ائمه اطهار و معصومین (ع) و هم قوانین ما تجسس در امور شخصی را منع کرده است.
اگر بعضاً مشاهده می‌شود که سرکشی‌هایی به حریم خصوصی انجام می‌گیرد غالباً سلیقه‌ای است که با برداشت‌های شخصی صورت می‌گیرد.
و اگر مطابق موازین شرع انور اسلام انجام بگیرد، بسیاری از این نتایج منفی به بار نمی‌آید و موجب حساسیت نهادهای بین‌المللی نمی‌شود.
اگر از انجام سلیقه‌های شخصی‌مان اجتناب نماییم و به قوانین موضوعه پایبند باشیم و در واقع به قوانین شرع اسلام عمل شود بسیاری از این دغدغه‌ها از بین می‌رود.
در احکام دینی و نظرات حضرت امام خمینی (ره) تحقیق وتعقیب در امورشخصی وخصوصی کاملاً ممنوع است به نحوی که مااجازه نداریم که تحقیق کنیم و نه حق تعقیب داریم. مگر جایی که شاکی خصوصی وجود دارد.
بنا بر این اگر مجریان سلیقه‌هایشان را بر قانون مقدم ندانند، همانطورکه قرآن در آیه اول سوره حجرات می‌فرمایید بر خدا و رسول خدا سبقت نگیرید، یعنی اینکه در مقام عمل دلسوزتر از خدا و رسول خدا نباشید.
ولی اگر ما مطابق آیات قرآن کریم و سیاست اعمالی دین اسلام و نظرات حضرت امام و مراجع و قوانین موضوعه عمل نماییم، بسیاری از دغدغه‌های حقوق بشر حتی در خارج از ایران مرتفع می‌شود.
مثلاً در قرآن کریم می‌فرمایید که کسی که حب قلبی داشته باشد که کار بدی دربین مردم مومن اشاعه داده شود مورد عذاب الهی قرار خواهد گرفت چه برسد به اینکه بخواهد انتشار بدهد، یا اینکه بخواهد افشاگری نماید. (آیه ۱۹ سوره نور)
 
کبنا، چند کلمه نام می‌برم شما مختصر در مورد این کلمات توضیح دهید.
 شهرستان بویراحمد و دنا: مهمان‌نوازی، شجاعت، وفای به عهد، نوع‌دوستی، ثاثیرگذاری در مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان و کشور.
سید باقر موسوی: شجاعت، صداقت با مردم وموکلین، وفاداری در عمل ونظر به شعارهای انتخاباتی وبیزاری از وادادگی، غیرقابل نفوذ از طریق تطمیع و تهدید در عقب نشینی از انجام وظایف اساسی نمایندگی و مدیریتی در دفاع از حقوق مردم و موکلین.
غلامرضا تاجگردون: کاردان توام بارشدپلکانی، متعهد به حوزه انتخابیه، دل‌نگران مسائل کشور، معتقد و پیگیر معضلات اقتصادی کشور و حوزه انتخابیه.
هدایت خواه: صراحت وبلاغت دربیان، معتقد به مبانی فکری و آرمان‌های مورد نظرش در شعار و عمل وپیگیرجدی امورفرهنگی درامورمربوطه
زارع: خوش اخلاق، متواضع، پیگیر مشکلات موکلین و حضورمستمردرحوزه انتخابیه با نگاه معطوف به رأی‌دهندگان.

 توقعم از رسانه‌ها این است که به‌هیچ‌عنوان وظیفه رسانه‌ای‌ای خویش را فدای منافع و مسائل زودگذر نکنند و اعتماد مردم به رسانه را با جانب‌داری و یا تبلیغات له یا علیه دیگران خدشه‌دار ننمایند، با شفافیت و عادلانه دنبال احقاق حق مردم و مصالح عالیه استان و کشور باشند.
 همچنین از مردم شریف و فهیم استان تقاضا دارم در فضایی عقلانی و به دور از هیجانات انتخاباتی در کلیه انتخابات‌های پیش روی تصمیمی اتخاذ نمایند که منافع کلان حوزه انتخابیه و استان فدای منافع شخصی یا گروهی زود گذر نشود.

بخش اول این گفت‌وگو را در اینجا [کلیک کنید] بخوانید.
نام شما

آدرس ايميل شما

وحید از‌مارگون
Iran, Islamic Republic of
اقای فروزان سلام میدونم که کامنت هارو قطعا خواهی خوند ،به نظر شخص بنده نیایی به نفعت چون این‌روزا هرکی رای مشخصه
آقای دکتر‌روشنفکر ۴۰هزار‌رای شو‌داره چون نه پول داد نه ارد داد و نه قول پست مدیرکلی
اقای دکتر‌هدایتخواه اصولگراها پشتش هستن و رای از اول تااخر مشخص
اقای دکتر بهرامی عمو‌زاده شماهم که دوبار‌اومد و خودتون بهتر می‌تونید
اقای زارع هم که نمیدونم بیاد یا نه ولی قطعا ۲۰هزار رای ثابت رو داره
باامدن شما رائ بویراحمد علیا بیشتر تقسیم میشه و به نفع اقای دکتر‌روشنفکز میشه و اصولگرا ها برنده میشن چون این نوع طرفدارا رایشون ثابت و تازه بیشترشون فکر‌نمیکردن اقای دکتر‌روشنفکر اینقدرای بیار که کلا ترکید به هیچ‌عنوان شما نمی تونید از طرفداری ۲شخص یعنی جناب آقایان دکتر‌روشنفکر و دکتر هدایتخواه ازشون رای بگیری چون اینا اصولگرا هستن درصورتی می تونی رای بیاری که آقای دکتر‌بهرامی بیاد بگه اقا هرکی‌به من رای داد به شما بده بعدش تو بویراحمد و دنا اکثرا به کسی رای میدن که از مردم طلب داره من ندیدم شما پست سمت داشته باشید که بخوایید خودتون طلب کار‌مردم بدونید و خودتو به دید رای مردم بزارید به نظر من اومدنتون خود زنی هست!!!!!
بعدشم اینقد اقای روحانی و جهانگیری و نوبخت مردمو ....که هیشکی دید خوشی به اصلاحات نداره میگن مشت نمونه خروار شما به دوستان اصلاحطلب خودت از بویراخمد و دنا گرفته تا کهگیلویه و گچساران بنداز!!!!!اشتباه نکن خودتو به یک‌مهره سوخته تبدیل نکن به خدای رای هر شخص مشخصه به خدا گردن اون پیرمرد و پیرزن روستایی بویراحمد سفلی رو‌بزنید رای ش به جز اقای روشنفکر به هیشکی نمیده به خدا گردن اون اصولگرا‌رو‌بزنی به جز به اقای دکتر‌هدایتخواه به هیشکی رای نمیده به خدا گردن اون جون تیر تاجی‌بزنی به حز به اقای حاج زارع و از طایفه اش به هیشکی رای نمیده
اشتباه نکن حقایق رو‌ببین !!!!!! کبنانیوز‌لطفا کامنتمو بزار خیلی ممنونم
Iran, Islamic Republic of
جناب وحيد از مارگون با تشكر از كامنت بسيار دقيق شما👏🏻👏🏻👏🏻
شهروند
Germany
من قصد رای دادن نداشتم.با خواندن این گفتگو دچار تغیر در تصمیم خود شدم وقطعا ایشان راشایسته فراتر از جایگاه نمایندگی میدانم..الحق صحیت ایشان نشان می دهد ایشان معتقد به گفتمانی است که می تواند در جامعه تاثیر گذار باشد.ارزوی موفقیت برای ایشان دارم
نیروی سیاسی
Germany
من اعتقاد دارم وقت ان رسیده که انتخابمان انتخاب سایسته سالاری باشد بدون شک منتظر اعلام حضور جناب فروزان در عرصه انتخابات هستیم
بیدار
Iran, Islamic Republic of
حاج قوام با رقابت با ستار هدایتخواه وروشنفکر صحنه زیبای از پیروزی را رقم خواهد زد زند ه باد مرد گرون بابکانی.
Iran, Islamic Republic of
از مصاحبش معلومه.! چون خوب همه رو میگه و همه رو با هم میخواد
اگاه
Iran, Islamic Republic of
بسيار عالي
حسن
Iran, Islamic Republic of
شما دیگر یک غیر بومی محسوب میشوید
Iran, Islamic Republic of
بعد از مدتها تحلیل منطقی و بدون از اغراق و منطبق با مشکلات فعلی استان صورت گرفته است هرچند تاکنون امکان دیدار با آقای فروزان را نداشته ام اما بنظر میاد قضاوت عادلانه در مسائل سیاسی اجتماعی و روی افراد دارد.و در مورد افراد استان قضاوت صحیحی انجام داده.
بویراحمدی دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
جناب حاج فروزان فکر میکند که سیدباقر موسوی در انتخابات ۹۸ بی چون وچرا مدافعش خواهد بود در صورتی که اصلا اینطور نیست ، دلم میخواهد حاج فروزان کاندید شود و بعداز انتخابات همین رسانه جویای نظر ایشان درباره عملکرد سید باقر موسوی بشود ، یقین بدانید متفاوت خواهد بود.
طرف دار زارع
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اول جا دارد از مدیر محترم سایت که این همه حوصله بخرج دادن تا چنین مصاحبه طولانی را بگیرد خیلی متشکرم
دوما باید اعتراف کنم نسبت به اقای فروزان حس رقابت را داشتم و ایشان که هم از قضات عالی رتبه مورد اعتماد مردم و هم استاد سخن و اخلاق و هم مدرس دانشگاه امام صادق و هم دانشگاه علوم قضایی است احساس کردم چون ایشان مسلط به فن بیان و چون بحث حضور ایشان حتی از مجمع اصلاح طلبان استان و هم حوزه بویر احمد بصورت ضمنی مطرح شده البته بصورت جدی و با نگاه فکری و ابراز احساست براساس نگاه عمیقی که به مسائل مردم دارند و در پایان اظهار نظر در خصوص افرداد ذیل مصاحبه خویش من از اقای فروزان تمنا میکنم حتما وارد انتخابات شود
و در اولین فرصت خدمت میایم و خواهشمند است من را بخاطر بسپارید
Iran, Islamic Republic of
بهتر نيست بجاي تبليغ بيجا كمي منصف باشيد مثلا طرفدار زارع!
مهربان
Iran, Islamic Republic of
هدف از این کامنت بیان احساساتم هست.
در تمام دورانی که اخبار سیاسی را در استان و کشور دنبال و مطالعه نمودم ،نگرشی به این سطح قوی و نگاهی به این وسعت مهربانانه از طرف سیاسیون ندیدم...
آقای حاج فروزان در تمام مصاحبه ها و مقالات شما انصاف و عدالت محسوس است .
جناب آقای حاج فروزان تحصیلات فرزندان شما در دانشگاه تهران یک اتفاق نیست،محصول اعمال و رفتار شماست.
شهر ما سالهاست که در دام سیاست های طایفه ای و نگاه های کوته بینانه قرار گرفته بود و هست.
سالهاست که فشارهای اقتصادی و سیاسی که محصول تدبیر مدیرانمان است بر دوش ما شهروندان سنگینی می‌کند.
فضا بس طاقت فرسا و خفقان است.
مصاحبه و طرز تفکر شما الحق والنصاف به معنای واقعی بذر امیدی بود.
استان و شهر ما نیازمند همچین انسان متفکر و عادلی است.
از طرف یک شهروند جوان خواهشمندیم که پا به عرصه بگذارید و بدعتی تازه بنا کنید ..
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
نيم ساعت با تمام دقت و تامل مطلب رو خواندم و واقعا از شيوه بيان توصيف درست و بجا و نظر دادن منطقي بدور از جانب داري يا ترس
نوع تعريف نمايندگان واقعا بي نظير بود فقط مورد. رو فراموش كرد كه فاتحه خواني ها هم بايد اضافه ميشد.
مطمعنا اگر تصميم بر ورود به صحنه ي انتخاباتي داشتيد و شركتت كرديد قشر عظيمي از جوانان رو حمايت ميكنم كه حتما از نزديك براي همه حرف بزنيد و خودشون تصميم به انتخاب كانديد خود كنن و جوان هاي امروزي ما به اندازه كافي ضربه خوردن با توجه به دانش و علمي كه دارن و هدف هايي كه از دوران بچگي در نظر داشتن و با توجه به اينكه پارتي نداشتن و درحال حاضر بيكار هستن و براي حفظ آبروي خود كارگري و راننده آژانس بودن و دست فروشي ميكنند و حاضر به التماس كردن و دزدي نيستند.
شما دركتون از مشكلات منطقه كاملا بالاست و قطعا شناخت كامل از وضعيت فعلي داريد.
خدا پدرتون رو بيامرزه با حرف قشنگي كه زديد كه مديراني كه در حال تغيير هستند و نميتوانند برنامه ريزي دقيق جهت بهبود پيشرفت حوزه مديريتي داشته باشند واقعا اين حرف دل همه مردم هست چه بسا كساني كه لياقت دارند و كنار گذاشته شدند و بالعكس.
به اميد اينكه وارد صحنه شويد و مردم شهرستان بويراحمد و دنا را از اين وضعيت نجات دهيد.
مردم شريف و عزيز بويراحمد چشم و گوش خود را باز كنيد و عاقلانه پدران و مادران برادران و خواهران و خود را نجات دهيم.
حسین
Iran, Islamic Republic of
اقای فروزان شما که در استان نبودید چطوری اظهار نظر میکنید
رضا
Iran, Islamic Republic of
فروزان می خواهد نماینده شود واقعا برای .
یاسوجی
Iran, Islamic Republic of
از نحوه جواب دادن ایشون کاملا واضح و مشخصه که قصد کاندیداتوری دارن. چون طوری صحبت کرده که هم حکومت و نظام رو داشته باشه‌ هم در جریان های فکری و سیاسی، کسی رو با مقابل خودش قرار نده. به همین دلیل در نهایت محافظه کاری جواب داده. وگر نه مشخصه نه از عملکرد زارع دل خوشی داره، نه به توانایی های هدایت خواه علاقه ای داره. چون میدونه هدایتخواه مهره ای بسیار قوی و رقیبی سرسخت برای همه کاندیداهای احتمالیه.
Iran, Islamic Republic of
دقيقا همينطوره!
Iran, Islamic Republic of
فروزان کی هست اصلا؟تا الان کجا بوده؟مطمئن باش کمتر از ۲۰۰۰ رای داره
Iran, Islamic Republic of
نظر بنده هم همينه ولي كامنت من رو سايت ظاهرا چون با فروزان هستن نميزنند!
شاکرم
Iran, Islamic Republic of
هیچ تردیدی نیست که آقای فروزان بهترین گزینه برای انتخابات آتی است .
Romania
فک کنم آقای فروزان به جد فعالیت خویش را شروع کرده و اعلام حضور کرده اند ِلذا صادقانه رقابت کنند و انشالله که مردم‌خوب افراد را بررسی و انتخاب می کنند.البته آیشون صد برابر از زارعی قوی تر و با..
Iran, Islamic Republic of
اگر. وضع جوانان و مملكت ما اينطور نبود. بارز شما و امثال شماست،پشت همه ي اين جريانها در اين سالها يكي مثل خودت بود كه سينه چاك روحاني و إصلاحات بودي،حالا كه مردم و استان رو به .ي كشانديد يادتان افتاده دولت فقط دولت شعار بوده و از مردم بيچاره ميخواهيد درست انتخاب كنيد؟!!مگر شما فرصتي براي انتخاب هم باقي گذاش..ي!خيلي أفراد شايسته تَر از شما هم هست كه بدون. آماده خدمت رساني به مردم هستند،بهتر است بجاي. جا را براي جوانها و متخصصين باز كنيد و براي آمدني كه نتيجه اَي ندارد شرط و شروط نگذاريد جناب فروزان!
Iran, Islamic Republic of
اگر. نبودند وضع جوانان و مملكت ما .ت،پشت همه ي اين جريانها در اين سالها يكي مثل خودت بود كه سينه چاك روحاني و إصلاحات بودي،حالا كه مردم و استان رو به قهقرا و. كشانديد يادتان افتاده دولت فقط دولت شعار بوده و از مردم بيچاره ميخواهيد درست انتخاب كنيد؟!!مگر شما فرصتي براي انتخاب هم باقي گذاشته ايد؟!!..ي!خيلي أفراد شايسته تَر از شما هم هست كه بدون. آماده خدمت رساني به مردم هستند،بهتر است بجاي. جا را براي جوانها و متخصصين باز كنيد و براي آمدني كه نتيجه اَي ندارد شرط و شروط نگذاريد جناب فروزان!
Iran, Islamic Republic of
چرا سانسور ميكني كبنا؟!حتي توي كامنت گذاشتن هم شفافيت نداريد بعد ادعاي إصلاحات هم داريد؟!!
چرام _ یاسوج
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این تحلیل مبنای درست در خصوص رویدادهای اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی ، الحق و الانصاف شایسته صندلی سبز بهارستان می باشید . به امید آن روز
Iran, Islamic Republic of
حاج زارع به پایان سلام کن
Iran, Islamic Republic of
جناب فروزان يكي به نعل يكي به ميخ سياست صادقانه اي نيست!چرا شفاف و صادقانه موضع خودتان را إعلام نكرديد؟!غير از اين بود كه خواستيد مردم دار باشيد مثلا و با همين .ا جلو بياييد؟!!بگذاريد كساني كه درد مردم را از نزديك لمس كرده اند بدون منت حضور پيدا كنند و شما هم به قول خودتان كمك يارشان باشيد!بهتر نيست حداقل با مردم خودتان كه سالهاست از ايشان فاصله داريد رو راست تَر باشيد و از در سياست وارد نشويد؟!!
Iran, Islamic Republic of
احتمالا شما متن را اصلا نخواندید و برحسب دیدگاهی که به شخص داری کامنت گذاشتی صراحت در کلام حتی سوال های که بسیاری از افراد در حوزه سیاست و قضاوت جسارت جواب دادن را ندارند.انتقاد به دولتی که محصول رای اصلاح طلبان هست بیان حقایق در مورد ویژگی ها نمایندگان فعلی و قبلی استان دیدگاه مدیریتی صحیح در خصوص عدم پیشرفت استان همه و همه در این متن خلاصه شده کمی واقع بین باشیم و میدانیم منافع شخصی افراد استان را به این روز و حال انداخته است
Iran, Islamic Republic of
سؤال خاصي از ايشون نشد كه شهامت به خرج داده باشند!كلي گويي كه شجاعت نميخواد،بزرگنمايي خصلت كبنا هست و اميدوارم دست از اين عادت برداره وگرنه رسالتش را به سخره گرفته!
بختیاررضوانی باشت باوی
Iran, Islamic Republic of
چو یک مرد جنگی چو یک دشت مرد
بادرود و سپاس خدمت سایت وزین کبنا و همچنین عرض ادب خدمت جناب فروزان ،تا کنون چنین مصاحبه ی قوی و غنی از هیچکدام از سیاسیون استان نه دیده و نه شنیده ام قطعا ادبیات غنی یک فرد محصول تفکر واندیشه و تجربه وتوانمندی حقیقی و حقوقی ان شخص هست ،امیدوارم مردم حوزه ی بویراحمد ،دست به یک اقدام ارزشمند و آینده دار بز نند و با حمایت و انتخاب جناب فروزان یک نماینده ی قوی و شایسته ی دیگر را در استان ،در ویترین انتخاباتی خویش قراردهند و مطمئنا سودش را همه ی استان خواهند دید نه تنها حوزه ی بویراحمد بلکه کل استان باشناحتی که ا ایشان دارم و شجاعت بی نظیر ،صداقت و شفافیت ،اخلاق مداری و تجربه ی غنی در پست های کلان مدیریتی و شناختی که از سیاستمداران دارد ونز دیکی با مسئولان ارشد اجرایی و قضایی، نماینده ای در حد دکترمحمود صادقی هستند من بعنوان یک شهروند خیلی خوشبین و امیدوارم
Iran, Islamic Republic of
آقاي بختيار رضواني برادر من اينجا كلاس تاريخ نيست،يكم آهسته تَر..!ب در اين سطح بابت چي؟!!!فروزان مرد شريفي هست اما نماينده اَي خوب نخواهد بود!
Iran, Islamic Republic of
آقاي باشت و باوي محمود صادقي كه در. نظر ميدهد را با آقاي فروزان مقايسه ميكني؟!!!!عجب طرفداراني داريد إقاي فروزان!!!!قطعا با وجود اين طرفداران كه روز انتخابات بجاي نوشتن قوام فروزان اسم غلامرضا تاجگردون را به صندوق خواهند انداخت پيروز ميشويد!!!بهتر است برگرديد و به همان تدريس خود ادامه دهيد كه در ميان اين جماعت خربزه آب است!!!!
Iran, Islamic Republic of
جناب فروزان يكي به نعل يكي به ميخ سياست صادقانه اي نيست!چرا شفاف و صادقانه موضع خودتان را إعلام نكرديد؟!غير از اين بود كه خواستيد مردم دار باشيد مثلا و با همين ترفند نخ نما جلو بياييد؟!!بگذاريد كساني كه درد مردم را از نزديك لمس كرده اند بدون منت حضور پيدا كنند و شما هم به قول خودتان كمك يارشان باشيد!بهتر نيست حداقل با مردم خودتان كه سالهاست از ايشان فاصله داريد رو راست تَر باشيد و از در سياست وارد نشويد؟!!
Iran, Islamic Republic of
جناب فروزان يكي به نعل يكي به ميخ سياست صادقانه اي نيست!چرا شفاف و صادقانه موضع خودتان را إعلام نكرديد؟!غير از اين بود كه خواستيد مردم دار باشيد مثلا و با همين ترفند نخ نما جلو بياييد؟!!بگذاريد كساني كه درد مردم را از نزديك لمس كرده اند بدون منت حضور پيدا كنند و شما هم به قول خودتان كمك يارشان باشيد!بهتر نيست حداقل با مردم خودتان كه سالهاست از ايشان فاصله داريد رو راست تَر باشيد و از در سياست وارد نشويد؟!!
France
با آمدن یک اصلاح طلب واقعی به میدان اتحاد کامل در جریان اصلاح طلبان بوجود میاد و با حضور سید باقر و دکتر مندنی پور غریب پور و سایر بزرگان منتظر یه رقابت سیاسی در بویراحمد و دنا خواهیم بود.متاسفانه ادوار قبل به علت عدم وجود نیروی اصلاح طلب که مورد وثوق کل جریان باشه انتخابات به قومیت گرایی تنزل پیدا کرده بود ولی با حضور هدایت خواه و فروزان رقابت سیاسی ایجاد میشه که بسیاری از آراء سایر کاندیداها به سمت این دو نفر اصلی سوق پیدا میکنه. و در نهایت یک چهره جدید و با اقتدار به مجلس راه پیدا میکنه.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1