تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۴۰۰۶۸۵

کاهش جمعیت زندانیان کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
کاهش جمعیت زندانیان کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛در ابتدای این جلسه سرهنگ علیزاده رئیس سازمان حقوق‌دانان بسیج سپاه فتح استان هدف از برگزاری نشست‌های حقوقی با حضور مسئولین ارشد قضایی و وکلا و نیز حقوق‌دانان بسیجی را کمک به حل مشکلات مردم، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی عمومی و ارتقاء معلومات حقوقی جامعه و نیز معاضدت قضایی دانست و اظهار داشت: همان‌گونه که بسیج در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حضوری فعال و پررنگ دارد در عرصه حقوقی و مشاوره و معاضدت قضایی و نیز بیان نکته نظرات و پیشنهادات به دستگاه‌های تصمیم‌ساز این سازمان شکل‌گرفته است.
در ادامه اسماعیل جمیاری مدیرکل زندان‌های کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی آر حضور اعضای شورای عالی حقوقدانان بسیجی، مشکلات و چالش فراروی سازمان زندان‌ها را تورم و تراکم جمعیت کیفری دانسته و اظهار داشت: مهم‌ترین مأموریت سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت محکومین است که این وظیفه مهم، سنگین و البته اثرگذار نیازمند به فضای مناسب، امکانات و تجهیزات کافی و نیز نیروی انسانی متعهد و متخصص است که تراکم جمعیت کیفری و کمبودهای شدید خصوصاً در اعتبارات مانع از انجام برخی اقدامات شده است.
وی تصریح کرد: البته با تعامل و همراهی مسئولین ارشد قضایی استان و نیز تلاش و پشتکار همکاران ما در زندان‌های استان و علیرغم همه محدودیت‌ها اقدامات خوب و گسترده‌ای در بخش‌های فرهنگی، تربیتی، آموزشی، ورزشی، اشتغال‌زایی، حرفه‌آموزی، بهداشتی و درمانی انجام‌گرفته و لکن انتظار ما این است تا اولاً دستگاه‌ها و عموم مردم با انجام تکالیف خود مانع از تولید جرم و بزه شوند و ثانیاً پس از ورود پرونده به محاکم با انجام اقداماتی از قبیل پذیرش قرارهای صادره، استفاده از مجازات جایگزین، تقسیط جزای نقدی، تعلیق مجازات و یا تخفیف مجازات، اعطاء آزادی مشروط، فعال‌تر شدن کمیسیون عفو استان، اعطاء مرخصی‌های بلندمدت، پذیرش اعصار محکومین مالی، بازدیدهای مستمر مقامات قضایی، استقرار قضات ناظر در زندان‌ها و انتقال محکومین به زندان محل سکونت در کاهش جمعیت کیفری اداره کل زندان‌ها را مساعدت نمایند.
در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین مزارعی رئیس‌کل دادگستری و رئیس شورای عالی حقوقدانان بسیجی استان با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در قوانین و دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و همراهی و همکاری بیشتر با مجموعه زندان‌ها خواستار کمک به کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها شد و اظهار داشت: ازجمله مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله لعالی) و دغدغه‌های رئیس محترم قوه قضائیه استفاده کمتر از زندان و کاهش جمعیت زندانیان است که البته در این زمینه و برابر اعلام در سطح کشور حدوداً ۱۱ درصد کاهش داشته‌ایم.
رئیس شورای قضایی استان کمک به زندانیان جهت گره‌گشایی از مشکلات خانواده‌ها را از اولویت‌های محاکم قضایی دانست ولی درعین‌حال برخورد قاطع با جرائم خشن و سازمان‌یافته را ضروری دانست.
وی مهم‌ترین ابزار در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را عمل به دستورالعمل ۳۳ ماده‌ای رئیس قوه قضائیه و ظرفیت‌های خوب مندرج در قانون مجازات اسلامی دانست.
رئیس شورای قضایی استان با تأکید پراستفاده دادسراها و دادگاه‌ها در ظرفیت‌های قانونی برای کاهش جمعیت کیفری عنوان کرد: البته نباید فراموش کرد که مهم‌ترین دغدغه و اولویت کاری ما حفظ امنیت و آرامش در جامعه است و با مخلین نظم و آسایش عمومی مردم بایستی با قاطعیت و به‌طوری جدی برخورد کرد تا افراد بزه دیده نیز برخورد دستگاه قضایی را لمس کنند.
این مقام ارشد قضایی استان با تقدیر از دغدغه مدیرکل زندان‌های استان در خصوص کاهش جمعیت کیفری، استفاده از ظرفیت‌های قانونی ازجمله تعلیق مجازات، تخفیف مجازات، مرخصی‌های بلندمدت به‌خصوص به محکومین مالی، عفوهای موردی و… را یادآور شده و گفت: البته ضمن اینکه حقوق شاکی می‌بایست رعایت گردد در اعطاء این‌گونه تسهیلات باید مدیریت اصولی و برنامه‌ریزی دقیق قضایی اعمال گردد.
وی در ادامه تصریح کرد: فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم و ارائه آموزش‌های همگانی از طریق مساجد و تریبون صداوسیما و همچنین استفاده از روحانیون، متنفذین و ریش‌سفیدان محلی می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرم و بزهکاری و همچنین مصالحه و سازش مؤثر باشد.
حجت‌الاسلام مزارعی به نقش مصالحه و سازش با استفاده از معتمدین محلی در استان اشاره کرد و افزود: در یک‌ساله اخیر با ورود دستگاه قضا و استفاده از نفوذ روحانیون و ریش‌سفیدان استان توانسته‌ایم ۵ قتل را به با سازش و مصالحه ختم کنیم و از اجرای حکم جلوگیری نمائی‌ام.
در ادامه دکتر نگین تاجی و فاتحی از حقوقدانان و قضات عالی‌رتبه استان در خصوص راهکارهای کاهش جمعیت کیفری مطالبی را عنوان نمودند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مندنی
Iran, Islamic Republic of
باسلام خدمت ریاست دادگستری. واقعا 90درصد کارها را بدون زندان میشود حل کرد شوراهای حل اختلاف و. به فکر افراد بی کس و بی پارتی هم باشید البته با ورود شما بهتر شده اگر نظارت بیشتر بر کاردادسراها ودادگاههاو شورای حل اختلاف شدید تر بشه مشکلات مردم بهتر و زودتر حل خواهد شد
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1