تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۴۰۰۶۵۹
در کمیته سلامت اجتماعی کهگیلویه مطرح شد

پایین بودن سن آسیب های اجتماعی/اجرای طرح «مداخلات اجتماع محور،حوزه سلامت»در دهدشت

۰
پایین بودن سن آسیب های اجتماعی/اجرای طرح «مداخلات اجتماع محور،حوزه سلامت»در دهدشت
کبنا ؛صبح امروز جلسه کمیته راهبردی با موضوع سلامت اجتماعی در محلات آسیب پذیر با حضور اعضا در فرمانداری کهگیلویه برگزار شد.
معاون امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه اظهار کرد:سلامتی کامل یک فرد برخورداری وی از سلامت روحی،جسمی و اجتماعی است و یکی از مقوله های مهم سلامت نیز سلامت اجتماعی است.،حوزه بهداشت نظارتی می گوید بسیاری از معضلات بهداشتی اجتماع باید با مشارکت خود مردم حل شود وتا زمانی که دخالت مردم نباشد نتیجه مطلوبی در حل آسیب های اجتماعی حاصل نمی شود.
آبروان بیان کرد:در حوزه سلامت اجتماعی آمارها ،در زمینه مشکلات روحی،روانی،خودکشی ها، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی روند خوبی را نشان نمی دهند و همچنین سن این آسیب های اجتماعی پایین آمده و افراد جوانی که در واقع نیروی موثری برای جامعه و خانواده می تواند باشد را درگیر کرده است!
وی ادامه داد:بنا بر این طرحی تحت عنوان «مداخلات اجتماع محور در حوزه سلامت »پیشنهاد شده است تا با مشارکت بخشی از سازمان های دولتی و غیر دولتی در محله های آسیب پذیر شهری و روستایی و با مشارکت مردم در جهت پیشگیری و کاهش آسیب ها ی اجتماعی فعالیت شود.
معاون امور بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه افزود:با توجه به اینکه در مسائل اجتماعی، جلب مشاکت مردم زمان بر و هزینه بر است نباید به صورت مقطعی طرح اجرا و انتظار نتیجه هم داشته باشیم، لذا باید سازمان های عضو کمیته اجرایی طرح، به صورت طولانی مدت و با تعهد به برنامه و بارش افکار و نظر خواهی و همکاری افراد محله کار را دنبال کنیم تا شاهد نتایج مطلوب در کاهش آسیب های اجتماعی باشیم.
آبروان گفت:از جمله اهداف کلی طرح«مداخلات اجتماع محور در حوزه سلامت» می توان به پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ارتقای سطح سلامت اجتماعی در محله های آسیب پذیر،افزایش مشارکت مردم در کار گروهی،افزایش توانمندی در حل مشکلات توسط خود افراد جامعه،افزایش مهارت های اجتماعی و مشارکت ها،افزایش ارتباط مردم ومسولان با و...می توان اشاره کرد.
وی در پایان مطرح کرد:در واقع از طریق توزیع پرسشنامه بین افراد محله و طبق نظر آن ها مشخص می شود که چه آسیب های اجتماعی در آن محلات بیشتر است و طبق تایید آن ها به آسیب ها پرداخته می شود.

کشور درگیر آسیب های اجتماعی
فرماندار کهگیلویه نیز در این جلسه اظهار کرد:آسیب های اجتماعی یکی از معضلاتی است که کل کشور را درگیر کرده است و بر سلامت مردم اثر گذاشته است لذا این طرح با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ارتقا سطح سلامت جامعه است.لذا باید ابتدا اعضای کمیته راهبردی معرفی  تا وظایف اعضا نیز مشخص گردد و جلساتی با مردم در مساجد یا مدارس محله های مورد نظر و آسیب اجتماعی که مختص آن محله است برگزار گردد.
علی پوزش عنوان کرد:بدون شک یکی از مهمترین مشکلاتی که مردم به آن اشاره می کنند بیکاری و توانمند سازی است.برگزاری کارگاه های مختلف در راستای اجرای طرح مداخله محور در حوزه سلامت می تواند امید،نشاط،توانمند سازی و ...را در این محله ها افزایش دهد.

تاخیر مدیران در جلسات خودنوعی آسیب اجتماعی است!
رییس اداره فرهنگ و ارشاد کهگیلویه نیز در این جلسه عنوان کرد:با توجه به اینکه مجری طرح،دانشگاه علوم پزشکی است انتظارات از طرح بالاست که باید سنجیده اجرا شود،از آنجاییکه طرح بین مردم و برای مردم است می تواند موفق باشد و پیشنهاد می شود شبکه بهداشت  برای هر موضوع یک کار پژوهشی به خود مردم واگذار کند چرا که کار میدانی و تحقیق بر موفقیت طرح می افزاید.
ایرج کاظمی جو همچنین در خصوص کمیته اجرایی گفت:مدیری که وقت شرکت در جلسات با این موضوعات را ندارد عضو کمیته اجرایی نشود و یک کارشناس از اداره خود را برای عضویت در کمیته اجرایی طرح،معرفی کند اما اگر خود مدیر عضو کمیته شود باید موظف شود در جلسات حضور یابد.
کاظمی جو بیان کرد:معتقدم عدم حضور یا حضور با تاخیر مدیران در جلسات خود نوعی آسیب اجتماعی است.
وی افزود:باتوجه به اینکه سازمان های مردم نهاد از جنس مردم هستند بدون شک می توانند در موفقیت این طرح که با مشارکت و مداخلت اجتماع است نقش زیادی داشته باشند که می شود برخی از این سازمان های مردم نهاد حتی عضو کمیته اجرایی یا محلی طرح هم باشند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد کهگیلویه در پایان مطرح کرد:نقش آموزش و پرورش نیز در موفقیت این طرح غیر قابل انکار است،و اداره فرهنگ و ارشاد نیز هیچ گونه کوتاهی در همکاری با این طرح نخواهد کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1