کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در کهگیلویه و بویراحمد:

آبدارانی که آب می‌دهند و آه می‌کشند / وقتی گوش «پاسره» بدهکار نیست، استاندار باید دست به کار شود

21 خرداد 1397 ساعت 0:21

هفت ماه است که 200 نفر آبدار در استان کهگیلویه و بویراحمد حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده و از مسئولان خواسته‌اند مشکل انان را حل کنند.


   
 آبداران در خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم روستا قرار دارند و برای رسیدن آب شرب بهداشتی علاوه بر کلرسنجی و قرائت کنتور، انشعابات غیرمجاز را نیز گزارش می‌دهند.
اما ماه‌هاست که حقوق آبداران، ماموران قرائت کنتور و مسئولان تعمیر و نگهداری شبکه‌های آب و فاضلاب استان کهگیلویه وبویراحمد پرداخت نشده است.
تعدادی از این آبداران بیش از یکسال است که از آب و فاضلاب روستایی مطالبه دارند و حقوقشان پرداخت نمی‌شود.
البته مشکل آبدارن در همه استانها وجود دارد اما این حقوق ناچیز آبداران استان که ماهی سه تا چهار هزار ریال است از سوی مسئولان آب و فاضلاب روستایی و پیمانکاران از آبداران دریغ می‌شود.
یکی از آبداران کهگیلویه که بیش از 13 روستا را تحت پوشش دارد گفت: با توجه به خشکسالی ها و نبود کار کشاورزی و دامداری در این منطقه درست نیست که حقوق من و امثال من که با کمترین توقع و حقوق کار می‌کنیم پرداخت نشود.
یکی دیگر از آبدارن دوگنبدان که خواست نامش اعلام نشود گفت: همواره تلاش کرده‌ام که نان حلال بر سر سفره خانواده‌ام ببرم اما اکنون فقط باید به زن و بچه‌هاییم وعده این ماه و ماه بعد را بدهم.

یکی دیگر از آبداران بخش دیشموک کهگیلویه افزود: خوشحال بودیم که در این اوضاع بیکاری بالاخره صاحب شغل شدم اما با دو فرزند خردسال و مخارج زیاد، مجبور به قرض گرفتن شده‌ام که با توجه به بدقولی‌ها درخصوص پرداخت حقوق معوقه‌ام، من نیز در پرداخت بدهی خود بدقول شده و احساس شرمندگی می‌کنم.
آبداران با اشاره به بدقولی‌های مسئولان و پیمانکاران در پرداخت مطالبات خود افزودند: در صورت عدم پرداخت کار قرائت کنتور، توزیع فیش و کلر سنجی انجام نخواهد شد.
تعدادی از این آبداران علاوه بر اینکه حقوق انان پرداخت نمی‌شود از سوی پیمانکار تهدید به کسر حقوق، کاهش ساعات کاری و اخراج نیز شده‌اند.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات آبدارن به بخش خصوصی واگذار شده گفت: آبداران نیروی پیمانکار هستند و هیچ ربطی به آب و فاضلاب روستایی ندارند.
فیض الله پاسره تصریح کرد: پرداخت حقوق 200 آبدار این استان به سه پمانکار واگذار شده است.
وی مهمترین خواسته آبداران را پرداخت حقوق و مزایا عنوان کرد و افزود: طبق قانون باید حقوق آبداران از محل اعتبارات عمرانی بخش تعمیرات و نگهداری پرداخت شود.
پاسره تصریح کرد: به دلیل نبود نقدینگی تاکنون حقوق و مزایای آبداران پرداخت نشده است.
وی افزود: با تامین اعتبار کار پرداخت حقوق آبداران از هفته آینده پرداخت خواهد شد.
پاسره به این میزان اعتبار اشاره نکرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب روستاهای استان توسط 240 منبع آب تامین می‌شود که از این تعداد 127 چاه و مابقی چشمه است.
پاسره بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد 60 هزار مشترک آب روستایی وجود دارد.
وی ابراز کرد: هم اکنون 180 روستای این استان به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می‌شود که با توجه به پدیده خشکسالی این تعداد در حال افزایش است.
پاسره افزود: کم آبی روستاهای این استان را تهدید می‌کند به گونه‌ای که خشکسالی های چند سال اخیر موجب کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و خشک شدن چشمه‌های فراوانی در کهگیلویه و بویراحمد شده است. در اوایل سال گذشته ۱۳۰ روستای استان به صورت سیار آبرسانی می‌شد. کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران 713 هزار نفر جمعیت دارد. جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد بین 2 سرشماری عمومی نفوس ومسکن 90 تا 95 از 47 درصد به 44 درصد جمعیت استان کاهش پیدا کرده است.

به گزارش کبنا، چندین سال است که آبداران کهگیلویه و بویراحمد با این مشکل مواجه هستند و همواره این داد و فریاد را می‌زنند، اما گویا مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی توان رفع این مشکلات را ندارد، به نظر می‌رسد که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره نیز باید چاره‌اندیشی کند.


کد مطلب: 400641

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400641/آبدارانی-آب-می-دهند-آه-می-کشند-وقتی-گوش-پاسره-بدهکار-نیست-استاندار-باید-دست-کار-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1