تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۴۰۰۴۶۵
کبنا گزارش می‌دهد

ردپای بی‌خیالی مسوولان گچساران در پسماندهای عفونی / تخلیه شبانه پسماندهای عفونی در کمربندی دوگنبدان

۳
۰
ردپای بی‌خیالی مسوولان گچساران در پسماندهای عفونی / تخلیه شبانه پسماندهای عفونی در کمربندی دوگنبدان
کبنا ؛با وجود روش‌های نوین جهت دفع پسماندهای بیمارستانی در بسیاری از مناطق کشور دفع این پسماندهای خطرناک همچنان به روش سنتی و از طریق«دفن» صورت می‌گیرد. دفن پسماندهای بیمارستانی، علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی و آبهای زیرزمینی، خطر گسترش برخی از بیماریها را در پی دارد. دفن پسماندهای بیمارستانی و عفونی به شیوه‌های کنونی در کشور می‌تواند عواقب وپیامدهای جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. استفاده از دستگاه زباله‌سوز و حتی پلاسماکردن نیز با تکنولوژهای روز جهان فاصله بسیاری دارد و لازم است جهت امحاء پسماندهای بیمارستانی از شیوه‌های نوین و جدید و استاندارد بهره جست. 
 در شهرستان گچساران با وجود ظرفیت بالای تخت‌های بیمارستانی و وجود تالارهای مختلف و روستاهایی که از امکانات لازم برخوردار نیستند، وحود پسماندهای عفونی و زباله‌های میکروبی محیط زیست و سلامت مردم این شهرستان را تهدید می‌کند.

پزشکانی که پسماندهای عفونی تولید می‌کنند
عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران در خصوص وضعیت پسماندهای که در این شهرستان تولید می‌شود، اینگونه بیان می‌کند که تعیین مکان برای دفن پسماندهای شهری، روستایی، پسماندهای عفونی که در مطب‌ها و مراکز پزشکی با مراجعه بیمار در این مکان‌ها تولید می‌شود یکی از مسائلی است که مورد نقد کارشناسان بوده است.
 وی با اشاره به پسماندهای عفونی که هم اکنون جمع‌آوری آنها توسط شهرداری دوگنبدان صورت می‌گیرد، گفت: پزشکان به صورت غیر تفکیک  پسماند تولید شده را  دفن می‌کنند که این امر موجب به وجود آمدن بیماری‌های دیگر می‌شود.
 فرماندار گچساران در ادامه با  انتقاد به نبود دیوار حائل در  مکانی که پسماندها ی شهر دوگنبدان در آن جا جمع آوری می‌شوند، اظهار کرد: مکانی در نزدیکی سد و نیروگاه سدچم‌شیر برای جمع‌آوری پسماندهای این شهر در نظر گرفته شده که متاسفانه  این مکان باید دارای یک دیوار حائل باشد که از ورود سگ‌های ولگرد و انتشار زباله و انتقال بیماری جلوگیری کنند که متاسفانه در آن منطقه دیواری احداث نشده است و این امر موجب شده که سگ‌های زیادی در این منطقه جمع شود.

سلامت مردم روستاهای گچساران در خطر است

رحیمی در ادامه با اشاره به مشکلات دیگر جمع آوری و دفن پسماندهای روستاهای گچساران  اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون مشکل اساسی چهار روستای دیل، آرو نازمکان و اسپر نبود ماشین جمع‌آوری زباله است.
 فرماندار گچساران ابراز کرد: مشکل اساسی این روستاها نبود مکانی برای جمع آوری زباله‌ها است که این امر موجب شده مشکلاتی به وجود بیاید.
وی خاطرنشان کرد: برخی از روستاییان برای دفع پسماندهای تولید شده خود آنها را در مکانی سوزانده و یا به دره آبی ریخته که موجب می‌شود این پسماندها  روانه سدچم‌ شیر شود و آب این سد را آلوده کند.

انتقاد بخشدار از شبکه بهداشت گچساران / خودرو جمع‌آوری زباله در این روستاها وجود ندارد

 فرج‌الله استلاحی بخشدار مرکزی گچساران در این زمینه گفت: متاسفانه مشکلاتی در زمینه دفن زباله‌ها در سطح روستاهای این شهرستان وجود دارد.
 استلاحی اذعان کرد: در هفته آینده جلساتی با  دهیاران  برای مکانی جهت جمع‌آوری پسماندهای روستایی در چهار روستای دیل، آرو، نازمکان و اسپیر برگزار خواهد شد.
 وی در ادامه با بیان اینکه در نزدیکی روستای بی‌بی جان آباد و آب‌شیرین  تاسیسات نفتی سقلاتون وجود دارد، تصریح کرد: با هماهنگی  شرکت نفت پسماندهای این روستاها و این تاسیسات در یک مکان  دفن می‌شود.
 استلاحی در ادامه با اشاره به روستای رودبال گچساران که دارای جمعیتی 15  خانواری است، بیان کرد:  متاسفانه اهالی روستای رودبال  پسماندهای خود را در مکانی سوزانده و یا به دره آبی می‌ریزند که این امر موجب آلودگی زیست محیطی می‌شود.
 بخشدار مرکزی گچساران با انتقاد از شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: وظیفه شبکه بهداشت و درمان است که در این زمینه ورود کرده و گزارشاتی را ارائه دهند.
استلاحی اذعان کرد: متاسفانه از روستای رودبال تا روستاهای که دارای جمعیت زیادی  هستند،  خودرو جمع‌آوری زباله در این روستاها وجود ندارد و تنها برخی از روستاهای گچساران دارای خودرو حمل زباله هستند.

پسماندهای که شبانه تخلیه می‌شوند

«سامان مرادی» کارشناس محیط و بهداشت شبکه بهداشت و درمان گچساران در این باره اظهار کرد: وظیفه شوراها و دهیاران است که مسائل بهداشتی را بخشداری و شبکه بهداشت ارجاع دهند.
مرادی افزود: هم اکنون تعداد سه دستگاه خنثی سازی پسماندهای عفونی در سه بیمارستان این شهرستان در حال فعالیت هستند.
 کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان گچساران  افزود:  این دستگاه‌ها بعد از خنثی‌سازی پسماند‌های عفونی این پسماندها را باید تحویل شهرداری برای  دفن زباله دهند.
 وی  با انتقاد از بیمارستان تازه تاسیس شهر گچساران گفت: متاسفانه بیمارستان بی‌بی حکیمه گچساران  در خیلی از جاها با رایزنی‌هایی که انجام می‌شود، گزارشاتی در زمینه تست دستگاه خنثی‌سازی پسماند عفونی ارائه نمی‌دهد و این امرکاری را به پیش نخواهد برد.
 مرادی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه محیط زیست دستگاهی در جهت تست خنثی‌سازی پسماندهای عفونی ندارد، عنوان کرد: در مکانی که «پسماند عفونی» را دفن یا آنها را می‌سوزانند موجب می‌شود محیط زیست آلوده و دود ناشی از سوزاندن این پسماند عفونی موجب انتشار آلودگی در هوا می‌شود.
 این کارشناس با اشاره به اینکه پسماند مطب‌های پزشکی توسط شهرداری دوگنبدان جمع آوری می‌شود،گفت: در این زمینه باید محیط زیست نظارت داشته باشد.
 کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان گچساران اذعان کرد: پسماند شبکه‌های بهداشت و درمان این شهرستان تحویل بیمارستان رجایی گچساران داده می‌شود.
 وی در زمینه پسماندهای نوک‌تیز عنوان کرد: به دلیل وجود پسماندهای عفونی زیاد در این شهرستان  دستگاه‌های خنثی سازی دیگر جواب‌گوی خنثی سازی این پسماندهای عفونی را ندارد و پسماندهای نوک تیز با هماهنگی به شهرستان دهدشت در جهت خنثی سازی فرستاده می‌شود.
 مرادی  در ادامه با انتقاد از تالارداران این شهرستان که بیشترین پسماند را تولید می‌کنند، ابراز کرد: متاسفانه  این تالارها پسماندهای تولید شده را در کنار جاده کمربندی و یا جاهایی که تردد کمتری  دارد شبانه تخلیه می‌کنند.
 این مسوول اذعان کرد: تخلیه پسماند در جاهایی که تردد کمتری دارد معضلی است که سالهاست در این شهرستان وجود دارد.
 این کارشناس با انتقاد از مکانی که برای جمع آوری و دفن پسماندهای این شهرستان در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: مکانی در نزدیکی سدچم‌شیر برای جمع آوری و دفن زباله این شهرستان در نظر گرفته شده که متاسفانه  این جایگاه شرایط لازم مانند دیوار حائل و یا سیم خار دار در جهت جلوگیری از ورود سگ‌های ولگرد و جلوگیری از پخش پسماند وجود ندارد.
مرادی افزود: متاسفانه در شهرستان گچساران جایگاهی برای شست‌وشوی خودروهای حمل زباله که بعد از جمع آوری و سرازیر شدن شیرابه این پسماندها  در محل جمع آوری و دفن زباله‌ها  وجود ندارد.
 شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران سالانه  100 تن پسماند شیمایی تولید می‌کند.
خريد تجهيزات براي بي‌خطركردن پسماندهاي بيمارستاني به روش روز دنيا، مستلزم اعتبارات زيادي است كه مي بايست که امید می‌رود مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند. اگر چه برخی مسوولان شهرستان گچساران نسبت به وجود این پسماندها و تهدیدات زیست محیطی و سلامت مردم بی‌خیال هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بله اون وقت جناب تاج این همه از خودش تعریف میکنه
Iran, Islamic Republic of
سلامت
ح ز
Iran, Islamic Republic of
الحق که شبکه بهداشت ودرمان گچسا ان همیشه ودر همه حال زودتر از تمامی نهادها پیشرو در جهت سلامت مردم هست کاش شرکت نفت گچساران حداقل یه دستگاه امحا زباله را برای شهرداری بخرد وبه کمک بهداشت گچساران بیاید.مگر فقط دود نفت وگاز باید سهمیه ما باشد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1