کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تله کابین یاسوج در تله فراموشی

12 خرداد 1397 ساعت 14:32

عملیات اجرایی تله کابین یاسوج از 12مهر سال 1392 آغاز شد ولی با گذشت حدود 7 سال میزان پیشرفت آن کمتر از 20درصد است.


گرچه آغاز مطالعات طرح تله کابین واقع در پارک جنگلی یاسوج از سال 86 آغاز شد اما به نظر می رسد سرگذشتی همانند طرح های راکد و کمپینگ های اقامتی نیمه تمام واقع در این پارک در انتظار طرح تله کابین است.
عملیات تله کابین یاسوج در مسیری به طول 1500متر حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیش بینی و طراحی شده است.
این طرح گردشگری که عملیات اجرایی آن با حضور مسئولان استانی در سال 92 آغاز شد قرار بود کمتر از یک سال به بهره برداری برسد.
سرپرست وقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری کهگیلویه و بویراحمد میزان اعتبار پیش بینی شده برای این طرح را افزون بر 180 میلیارد ریال اعلام کرده بود.
150میلیارد ریال از این میزان اعتبار تسیهلات بانکی و مابقی نیز سهم آورده سرمایه گذار است.
تمام مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی این طرح نیز دریافت شده است.
حدود چهارهزار مترمربع زمین در اطراف تله کابین برای احداث یک مجتمع فرهنگی و توریستی هم اختصاص یافت که تاکنون از ساخت و اجرای این طرح هم خبری نیست.
میزان اشتغالزایی این مجتمع فرهنگی و گردشگری در آن زمان حدود 300 نفر ذکر شد.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم کلنگ زنی این طرح گفته بود: محوریت اصلی در توسعه همه جانبه کهگیلویه و بویراحمد و به ویژه شهر یاسوج سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.
غلام محمد زارعی افزود: کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان بویراحمد دارای ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه ای در حوزه گردشگری و منابع طبیعی است.
وی بیان کرد: باید بتوان بستر و شرایط لازم را برای ورود بیشتر سرمایه گذاران در این حوزه فراهم کرد.
زارعی تاکید کرد: امروزه عادلانه ترین درآمدها در هر منطقه و کشوری از طریق صنعت توریست کسب می شود.
وی از متولیان امور اقتصادی و بانک های عامل استان خواست تا همکاری بیشتری با سرمایه گذاران در حوزه های مختلف به ویژه در بخش گرشگری داشته باشند.
زارعی افزود: نباید با سخت گیری های بی مورد و بروکراسی های اداری موجب فرار سرمایه گذاران از کهگیلویه وبویراحمد شد.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: مشکل اساسی در توقف این طرح مهم گردشگری کمبود اعتبار و همکاری نکردن بانک عامل با سرمایه گذار این طرح است.
حسن خوش قدم اظهار داشت: برخی تجهیزات این طرح خریداری شده است و به دلیل مشکل در اعطای تسهیلات بانکی سرمایه گذار نیز قادر به ادامه اجرای کار نیست.
وی تصریح کرد: در صورت ناتوانی سرمایه گذار برای ادامه کار این طرح به مراه سایر کمپینگ های اقامتی در پارک جنگلی یاسوج به سرمایه گذاران دیگر با توان مالی و اجرایی بیشتر واگذار خواهد شد.
خوش قدم ادامه داد: کمپینگ اقامتی یاسوج با پیشرفت فیزیکی حدود 60درصد واقع در پارک جنگلی یاسوج آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
عملیات اجرایی این کمپینگ اقامتی در زمینی به مساحت هفت هکتار در پارک جنگلی یاسوج از سال 90 آغاز شده است.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: میزان سرمایه گذاری این طرح برای واگذاری به سرمایه گذار بخش خصوصی افزون بر 50 ملیارد ریال است.
وی تصریح کرد: مراحل اجرای این طرح در سه فاز پیش بینی شده که در فاز نخست آن سرویس بهداشتی، سکوی نشیمن، آلاچیق، روشنایی و آبخوری ایجاد شده است.
خوش قدم برضرورت تامین زیرساخت های لازم در پارک جنگلی یاسوج به منظور جذب هر چه بیشتر گردشگر تاکید کرد و گفت: در سال 94 حدود پنج میلیارد ریال برای اجرای فازهای دوم و سوم تخصیص یافت که این میزان اعتبار به هیچ وجه جوابگوی اجرای این طرح نبوده است.
وی ادامه داد: فازهای دوم و سوم این کمپینگ شامل ساخت رستوران، پارکینگ، کباب پز و چهار سوئیت اقامتی و زیرسازی و آسفالت محوطه کمپینگ خواهد بود.
وی عنوان کرد: هم اکنون پنج هتل با 207 اتاق و 698 تخت در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که با توجه به حجم گسترده ورود گردشگر به این استان نیاز است کمپینگ های اقامتی و تفریحی بیشتری در استان ساخته شود.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 14 منطقه نمونه گردشگری، 11 روستای هدف گردشگری، 17 اردوگاه رفاهی و چهار کمپینگ اقامتی است.
این استان دارای بیش از 2هزار و600 اثر تاریخی است که از این تعداد 700 مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.


کد مطلب: 400454

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400454/تله-کابین-یاسوج-فراموشی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1