تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۴۰۰۳۶۴
در دیدار جوانان با استاندار کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

قاسمی: سمن‌ها پیمانکار نیستند/نگاه برخی مدیران استان به سمن‌ها آسیب زا است

۰
قاسمی: سمن‌ها پیمانکار نیستند/نگاه برخی مدیران استان به سمن‌ها آسیب زا است
کبنا ؛
جمعی از جوانان و فعالان فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و تشکل‌های غیر دولتی با استاندار کهگیلویه وبویراحمد دیدار و گفت و گو کردند.
در این دیدار نماینده اسبق مجلس جوانان ایران گفت: سازمان‌های مردم نهاد در یک جامعه قوی نقش مهم ومحوری دارند.
«هاشم قاسمی موردراز» در نشست جوانان با استاندار کهگیلویه وبویراحمد اظهار کرد: اگر NGO ها یا سمن‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود خواهان یک جامعه قوی باشند باید به حقوق شهروندی آگاه باشد و مسئولیت پذیر باشد.
قاسمی افزود: شاید شما دولتی‌ها صنعت گاز و نفت و حتی صنعت گردشگری را سرمایه مهم جامعه بدانید، اما ماNGO ها می‌گوییم که سرمایه اجتماعی از صنعت نفت و گاز و گردشگری ارزشمندتر است.
این فعال فرهنگی و اجتماعی ابراز داشت: ارتباطات مشارکت و اطلاعات از شاخصه‌ها مهم سرمایه‌های اجتماعی است که این موارد در و جود سازمانهای مردم نهاد یافت می‌شود.
وی خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولتی‌ها چرا از ظرفیت‌های NGO ها در برنامه‌های خود استفاده نمی‌کنند؟ چرا برخی و حتی اکثر سازمانهای مردم نهاد فعال نیستند؟ چرا بعد از 5 سال از فعالیت دولت تدبیر و امید صدای  NGOها به صورت سینوسی شنیده می‌شود؟ چرا فعالیت و حرکت تشکل‌های فرهنگی ما به صورت لاک پشتی است؟ 
نماینده تشکل‌های غیر دولتی جوانان استان کهگیلویه و بویر احمد در این نشست اظهار داشت: برخی دستگاه‌های صادر کننده فعالیت تشکل‌ها را در سردرگمی نگه داشته است و برخی دستگاه‍‌های صادر کننده مجوز هنوز متوجه و نحوه فعالیت تشکل‌ها نیستند و حاضر نیستند غیر دولتی بودن و غیر سیاسی بودن و غیر انتفاعی بودن تشکل‌ها را درک کنند.
وی گفت: به همین دلایل است که اکثر تشکل‌ها غیر فعال هستند و در اجرای مرام نامه و اهداف تشکل خود بی انگیزه شدند.
قاسمی با بیان اینکه تشکل‌ها یا  NGOها میدانی برای کشف سرمایه‌های اجتماعی است افزود: سازمان‌های مردم نهاد تا زمانیکه به صورت خودجوش عمل نکنند نمی‌توان نسبت خیرخواهانه را به آنها نسبت داد.
وی ابراز داشت: از آسیب‌های بزرگ تشکلهای غیردولتی این است که برای اجرای اهداف و برنامه‌های خود از طریق دستگاههای دولتی تامین اعتبر می‌شود.
نماینده جوانان خطاب به استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: توجه و نگاه حاکمیتی برخی از مدیران استان آسیب زا است.
قاسمی با بیان اینکه برخی از مدیران نگاه و تفکرشان به حوزه مشارکت نگاهی رفاقتی نیست بلکه نگاهی رقابتی است، افزود: از سیاست‌ها و برنامه‌ها و شعار اصلی تشکل‌های غیر دولتی مشارکت است چرا که مشارکت رکن اصلی توسعه و تحول در جامعه است.
وی با اشاره به اینکه استقلال طلبی تشکل‌ها یا سازمانهای مردم نهاد به معنای دولت ستیزی نیست ابراز داشت: 
از قوانین و مرام نامه موجود در اهداف تشکل‌ها با اساسنامه تدوین شده خود غیردولتی بودن و غیرسیاسی بودن است که نشان از استقلال طلبی آنهاست.
قاسمی تاکید کرد: اگر تشکلی بخواهد برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خود را سیاسی جلوه دهد چنین حرکتی خود یک آسیب است و از طرفی غیردولتی بودن و استقلال طلبی آنها نباید منجر به دولت ستیزی یا دولت گریزی سازمان شود.
نماینده تشکلهای غیر دولتی جوانان استان کهگیلویه وبویر احمداذعان داشت: سازمان‌های مردم نهاد باید به عنوان بازوی توانمند دولت و پل ارتباطی بین مردم و دولت باشد و سازمانهای مردم نهاد در همراهی و همکاری با دولت می‌تواند دولت ساز باشد.
این فعال فرهنگی و اجتماعی در نشست جوانان با استاندار اظهار کرد: اگرچه تشکلهایی هم هستند که با دستگاههای دولتی در جهت پیشبرد اهدافشان تعامل خوبی دارند اما هستند کسانیکه انگ دولتی بودن به آن‌ها می‌زنند ولی تشکلهای غیر دولتی استقلال خود را حفظ کرده و بهترین واسطه و پل ارتباطی بین مردم و دولت است.
وی در ادامه سخنان خود به استاندار تاکید کرد: آموزش باید در سرلوحه کاری دولتی‌ها و سازمانهای مردم نهاد باشد که آموزش تاثیر بسزایی در پیشبرد فعالیت‌ها و توانمند سازی سازمانهای مردم نهاد دارد.
قاسمی با اشاره به معنای خاص جامعه مدنی، مشارکت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و توسعه پایدار ابراز داشت: متاسفانه دولتی‌ها زیر ساخت‌ها را نه در بحث آموزش و نه در بحث مشارکت‌های اجتماعی نساخته‌اند و این معظل بزرگی برای دولتی‌هاست.
وی در ادامه خطاب به استاندار کهگیلویه وبویراحمد اذعان داشت: برخی مدیران حضرتعالی کارشان و پروژه‌شان که با سمن‌ها اجرا و تمام می‌شود تشکل‌های غیر دولتی را طرد می‌کنند. 
نماینده جوانان در این نشست به استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیشنهاد داده می‌شود که از مدیران خود بخواهید مشاوران جوان خود را در بخش‌های مختلف دستگاههای اداری و دولتی در حوزه‌های فرهنگی، گردشگری، زیست محیطی، بشر دوستانه، علمی و آموزشی و ...صادر گردد تا هم مدیران دستگاههای دولتی تشکل‌های غیر دولتی را بهتر بشناسند و هم روند برنامه‌های تشکل‌ها مظلوب تر اجرا گردد.

واگذاری برنامه‌های اجرایی دولتی‌ها به غیر دولتی‌ها ضروریست
قاسمی واگذاری برنامه‌های اجرایی دولتی‌ها به غیر دولتی‌ها را ضروری دانست و افزود: دولتی‌ها برنامه‌های اجرایی خود را به دوش جوانان بگذارند و اطمینان این را داریم که ما جوانان می‌توانیم بار سنگین دولت را به دوش گرفته تا بار دولت سبک‌تر شود و جامعه به سوی جامعه آرمانی هدایت گردد.
وی ادامه داد: ما تشکل‌های غیر دولتی برگزاری برنامه‌ها را حق آب و گل برای دولتی‌ها نمی‌دانیم.
قرار نیست که اگر بودجه و اعتبار هنگفتی برای یک برنامه فرهنگی و آموزشی و اجتماعی باشد دستگاه دولتی مدعی شود که خود اجرا کننده برنامه باشد و به تشکل‌ها واگذار نکند.

سمن‌ها پیمانکار نیستند
نماینده اسبق مجلس جوانان ایران ابراز داشت: دستگاه‌های دولتی خیال می‌کنند که تشکل‌های غیر دولتی پیمانکاراند. نه خیر؛ ما تشکلهای غیر دولتی تسهیل گریم و تصمیم ساز.
وی افزود: برخی مدیران خیال می‌کنند که ما ابزاری هستیم در دست دولتی‌ها. نه خیر؛ ما تشکل‌های غیر دولتی مشاور خوبی برای دولتی‌ها و حتی تسهیل گر خوبی هستیم.
قاسمی خاطر نشان کرد: ادغام جوانان با ورزش اشتباه بزرگ دولتی‌ها بود که امیدواریم به روال قبل برگردد چرا که حق و مطالبه جوانان از زمان ادغام نادیده گرفته شده است.
گفتنی است؛ در این دیدار نظری معاون سیاسی امنیتی استاندار به همراه مدیر کل ورزش و جوانان استان، شاکری معاونت امور جوانان حضور داشتند و فرشاد نگین تاجی، سید یاسر موسوی، هاشم قاسمی، سامان پاکباز، زابلی و یکی دو نفر دیگر به نمایندگی از حوزه‌های مختلف ایراد سخنرانی کردند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1