تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۴۰۰۳۱۴
بررسی وضعیت آسانسورهای کهگیلویه و بویراحمد:

بازی با مرگ در آسانسورهای غیراستاندارد کهگیلویه و بویراحمد

۰
بازی با مرگ در آسانسورهای غیراستاندارد کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛اخبار گاه و بی گاه سقوط آسانسورها در برخی شهرهای ایران سبب انتقاد مردم از عدم رعایت کیفیت و نصب آن شده به گونه‌ای که موجی از نگرانی‌ها را ایجاد کرده است.

این جای سوال بوده که چگونه بعد از سال 82 که استاندارد آسانسور اجباری شده هنوز باید در استان کهگیلویه و بویراحمد از غیر استاندارد بودن 90 درصد آسانسورها انتقاد کرده و ناله بزنیم و تا کی باید متولی این امر تنها به آمار غیر استانداردها بسنده کرده و در عمل اقدامی برای ساماندهی و اصلاح این مهم انجام ندهند.

خانمی در زمینه استفاده از آسانسورها می‌گوید: استفاده از آسانسور غیر استاندارد به نوعی یعنی استقبال از مرگ و واقعیت امر هر وقت نزدیک آسانسور شده‌ام با دلهره و ترس همراه بوده است.

نرگس مومنی افزود: ضروری است مسئولان و متولیان امر با تعامل و همکاری با همدیگر در راستای حفظ ایمنی شهروندان نسبت به ساماندهی آسانسورهای غیر استاندارد اقدام کرده زیرا در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای دیگر شرایط جبران وجود ندارد.

یکی دیگر از شهروندان یاسوجی از صاحبان ساختمان‌های بلند مرتبه خواست هنگام نصب آسانسور به شرکت‌های مجاز به نصب مراجعه کند زیرا در صورت هر گونه اتفاق باید تا آخر عمر از کار خود پشیمان باشد.

موسی رحیمی بیان کرد: ضروری است شهرداری و سازمان نظام مهندسی در هنگام ساخت ساختمان‌‌ها در زمینه رعایت قوانین در ساخت و ساز و نصب آسانسور حساسیت لازم را داشته باشند و پایان کار را منوط به گواهی استاندارد نصب آسانسور و سایر موارد الزامی کنند.

افزایش 50 درصدی سوانح آسانسورها در یاسوج

مدیرعامل آتش نشانی یاسوج از افزایش 50 درصدی سوانح آسانسورها خبر داد و گفت: در یک سال گذشته 150 عملیات امدادی مربوط به سوانح در آسانسور‌ ساختمان‌های خصوصی و دولتی به ثبت رسیده که در مقایسه با سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است.

یوسفی با بیان اینکه این سوانح چند مصدوم و یک فوتی نیز داشته است، ادامه داد: دلیل 60 درصد این سوانح نقص فنی آسانسور‌ها و 40 درصد دیگر نیز سایر عوامل از جمله قطعی برق بوده است.

یوسفی افزود: این سوانح چند مصدوم و یک فوتی نیز داشته است.

وی علت ۶۰ درصد این سوانح را نقص فنی آسانسور‌ها و ۴۰ درصد دیگر را نیز سایر عوامل مثل قطعی برق عنوان کرد.

مهدی متقیان مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: 90 درصد آسانسور‌های فعال در ساختمان‌های خصوصی و دولتی این استان غیر استاندارد و خطرناک هستند.

متقیان گفت: شرکت‌های خصوصی فاقد پروانه و مجوز فعالیت نیز در کار نصب این تجهیزات دخالت دارند که این مسئله درصد خطا و خرابی در آسان بر‌ها را افزایش می‌دهد.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر استفاده از بالابر در صنعت ساختمان استان ادامه داد: اغلب این دستگاه ها فاقد پروانه استاندارد هستند.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: براساس قانون، شهرداری‌ها مکلفند از ارائه پایان کار به ساختمان‌های آسانسوردار فاقد مجوز استاندارد خود داری کنند که این مهم در استان رعایت نمی‌شود.
مجری نصب آسانسور‌ها در یاسوج هم شمار آسانسورهای غیر استاندارد را بیش از ۴۰۰ دستگاه اعلام کرد و علت این موضوع را ضعف نظارت دستگاه‌های متولی ذکر کرد.
«مقتدر» بازدید‌های دوره‌ای از این دستگاه‌ها را ضعیف خواند و گفت: هر آسانسور باید سالی یک بار بررسی و مجوز استاندارد سالیانه دریافت کند، اما به علت هزینه هنگفت ۴ تا ۵ میلیونی مالکان از انجام این کار خودداری می‌کنند.
وی افزود: باید با کاهش نرخ تعرفه مجوزاستاندارد، مالکان را به استاندارد سازی آسانسور‌ها ترغیب کرد.


عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره گفت: بر اساس مصوبه شورای استاندارد سازی کالا و خدمات استان شهرداری‌ها و نظام مهندسی ساختمان موظف به اخذ مجوز استاندارد در هنگام پایان کار و دیگر امورات مربوط به ساختمان شده اند.

بنا بر این گزارش، به نظر می‌رسد که مسوولان مربوطه استان کهگیلویه و بویراحمد توان ساماندهی آسانسورهای غیراستاندارد را ندارد که باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1