تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۴۰۰۲۸۵
در نشست کمیسیون کارگری مطرح شد

دردسرهای یک «سد» بدون منفعت برای کهگیلویه و بویراحمد / درد استان از نظر «نظری»

۷
۰
دردسرهای یک «سد» بدون منفعت برای کهگیلویه و بویراحمد / درد استان از نظر «نظری»
کبنا ؛به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، پروانه نیک‌مرام مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد امروز در نشست کمیسیون کارگری شورای تأمین با اشاره به معوقات حقوقی کارگران سد چم شیر گچساران، اظهار کرد: در بازدیدی که از سد چم شیر گچساران صورت گرفت، این سد 98 درصد تجهیزات و 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اما به دلیل تخصیص اعتبارات این پروژه متوقف شد.
نیک‌مرام افزود: کمبود اعتبارات یکی از مهم‌ترین مشکلات سد چم شیر است که کارگران این سد از مهرماه سال 96 تا کنون حتی یک ریال حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.
وی بابیان اینکه پروژه چم شیر بیش از هزار کارگر خدماتی داشته که 300 کارگر به دلیل عدم پرداخت حقوق خود این پروژه را رها کردند، گفت: اگر 700 کارگر این پروژه اخراج شوند، فاجعه‌ای بزرگ رخ می‌دهد، حتی اخراج یک کارگر که نان‌آور خانواده‌ای هست واقعاً نگران‌کننده است.
وی افزود: وقتی پروژه‌ای اعتباری نداشته باشد، تعطیل می‌شود که مسئولین باید جلوی تعطیلی سد چم شیر گچساران را بگیرند.
نیک‌مرام اظهار داشت: این پروژه ملی است که می‌طلبد استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نمایندگان برای دغدغه مزد کارگران جلسه‌ای با وزارت نیرو داشته باشند.

حقوقی که به کارگران سد چم‌شیر نمی‌رسد / برای تأمین سیمان باید خواهش کنیم

محمدرضا فاضلی مدیر اجرایی سد چم شیر گچساران در این نشست نیز گفت: تا کنون هیچ جلسه‌ای برای مشکلات سد چم شیر گچساران در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار نشده که ظلم بزرگی در حق این پروژه شده است.
فاضلی بابیان اینکه 99 درصد سازه‌های اصلی این پروژه به اتمام رسیده است، افزود: حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه است و 300 کارگر در پروژه به دلیل عدم پرداخت حقوق خود حاضر به ادامه فعالیت نشده‌اند و در حال حاضر آخرین دریافتی حقوق 700 کارگر مربوط به شهریور 96 است.
وی تصریح کرد: سال گذشته این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات 2 ماه متوقف شد که هفته پیش هم مجدداً کارگران خواستار دریافت حقوق معوق خود شدند.
فاضلی بیان داشت: ماهیانه حدود 5 میلیارد تومان برای پرداخت حقوق پرسنل و ماشین‌های استیجاری سرمایه لازم است و همچنین برای اتمام این پروژه 500 میلیارد تومان در فاز دوم اعتبار نیاز است.
وی افزود: پروژه سد چم شیر نیاز به کمک فوری مسئولان استانی دارد و متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی استان در خصوص بدهی‌ها به این سد کم‌لطفی کرده است که تا کنون بالغ‌بر 48 میلیارد تومان بدهی به این سازمان پرداخت کرده‌ایم و حدود 14 میلیارد تومان بدهی با قسط‌بندی پرداخت خواهد شد.
مدیر اجرای پروژه سد چم شیر اظهار کرد: این پروژه 2 هزار میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌کند که امکان گردشگری، پرورش ماهی و کشاورزی را دارد، اما متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات برای تأمین سیمان‌ هم باید خواهش کنیم.

پروژه‌ای که برای 8 چاه نفتی ضرر دارد

عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران در این نشست نیز گفت: این پروژه ملی است و عیب و مشکل آن‌هم این است، با شما تعارف ندارم، واقعیت این است که اگر این پروژه شهرستانی بود، می‌توانستیم اعتباراتی را برای آن تخصیص دهیم، اما اعتبارات آن ملی است و دستگاه‌های اجرایی استان ‌هم نمی‌توانند از این پروژه حمایت کنند.
وی بابیان اینکه با بررسی‌های صورت گرفته این پروژه برای 8 چاه نفتی اثرات منفی ایجاد می‌کند، افزود: سد چم شیر با تزریق اعتبارات حداکثر تا 7 ماه دیگر فعالیت می‌کند و اگر این پروژه به اتمام برسد، کارگران ‌هم بیکار می‌شوند.
رحیمی اظهار کرد: این پروژه در تخصیص اعتبارات مشکلاتی دارد و مشکل آن‌هم در وزارت نیرو برطرف می‌شود که در استان ‌هم هیچ‌کسی نمی‌تواند برای این پروژه اقدامی انجام دهد.
رحیمی بابیان اینکه نماینده گچساران و باشت به دلیل تخصیص آب این سد از وزارت نیرو ناراحت است، گفت: سد چم شیر برای استان و شهرستان گچساران هیچ منفعتی ندارد، حتی در بخش کشاورزی هم نمی‌توان از آن استفاده کرد و آب این سد برای استان‌های دیگر منتقل می‌شود.
وی بیان داشت: تنها دغدغه ما 700 کارگر این سد است که حرص آن‌ها را می‌خوریم و باید دنبال این باشیم که اعتبارات برای این پروژه جذب شود.
رحیمی افزود: سازمان تأمین اجتماعی استان با این پروژه همکاری داشته باشد تا این پروژه تعطیل نشود.

به بیت المال ضرر نرسانیم

الماس گشتاسبی معاون سابق منابع انسانی دادگستری کل استان در این نشست نیز گفت: تأمین اعتبار این پروژه بر عهده مرکز است، اما اگر هر سازمانی در حوزه خود برای تأمین اعتبارات تلاش کند، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.
گشتاسبی افزود: برای حقوق معوق کارگران باید صبر و تحمل‌کنیم که اگر این پروژه تعطیل شود، بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی هم پرداخت نمی‌شود.
وی اظهار کرد: با حمایت از این پروژه به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید، و همه دستگاه های اجرایی باید مشکلات این پروژه را پیگیری کنند، و ما هم در دستگاه قضایی هر اقدام حمایتی و قضایی برای این پروژه انجام می‌دهیم.
وی تصریح کرد: تأخیر در این پروژه میلیاردها تومان به بیت‌المال ضرر می‌زند.

اعتراضات مردمی تبعات زیادی دارد

محمدکاظم نظری معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست نیز گفت: به‌جز خدمت گذاری به مردم چیز دیگری نمی‌خواهیم، حقوق 700 کارگر سد چم شیر گچساران برای مسئولان اهمیت زیادی دارد.
نظری اظهار کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی مردم اعتراضات در سطح کشور تبعات امنیتی دارد که مسئولان باید دردی از درد مردم را دوا کنند.
وی با انتقاد به وزارت نیرو، افزود: آب سد چم شیر برای استان‌های دیگر است و استان کهگیلویه و بویراحمد نمی‌تواند از آن بهره‌برداری کند و فقط مایه دردسر استان است و مردم سهمی از آب این سد ندارند.
وی بیان داشت: البته برای آبادی ایران باید کمک کنیم که حداقل کاری برای این پروژه می‌توانیم انجام دهیم این است که مسئولان به فکر حقوق معوق کارگران باشند که مشکلات آنان برطرف شود.
نظری بابیان اینکه اگر پروژه‌ای در استان تعطیل شود، ادارات به بدهی‌های خود نخواهند رسید و مشکلات بدتر می‌شود، اظهار داشت: درد استان این است که هرکسی جزیره‌ای برخورد می‌کند، اگر این پروژه تعطیل شود ممکن است که کارگران این سد تجمع کنند. همه در یک سیستم و نظام هستیم و باید هرکسی برای این پروژه قدمی بگذارد.
وی بیان داشت: مدیران اجرایی باید پیگیر مطالبات کارگران این سد باشند که در شورای فنی و با حضور نمایندگان و استاندار این مشکل را بررسی خواهیم کرد.
نظری افزود: قبل از اعتراض کارگران به آن‌ها گفته شود که دولت و ما همه پیگیر مطالبات آن‌ها هستیم و  همچنین به‌صورت هفتگی مشکلات این سد باید بررسی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
2هزار متر مکعب حجم یک مخرن کوچک حجم سد چمشیر بیش از 2 میلیارد متر مکعب لطفا اصلاح بفرمایید
Iran, Islamic Republic of
. با سد چرا تعارف دارد مگر بین آنها .....‌‌هست چرا از حق کارگرا دفاع نمی کنه جلوی کارگر .ه چرا کار فرما.
حسن
Iran, Islamic Republic of
آقا زیاد تو بوق کرنا نکنید اگه پولی هم برای سد بیاد گیر کارگر بیچاره نمیاد مگه با وجود اون هزار میلیاردی که هزینه کردن همیشه حقوق کارگران در این سد حداقل 5 ماه عقب نبوده سال گذشته نزدیک به 60 میلیارد دریافت کردند حقوق هر ماه پرسنل 1.5 میلیارد است و برای بروز کردن حقوق پرسنل 15 میلیارد حداکثر میخواد ولی چیزی جز آرماتور و سیمان تو این سد نیومد و ما مثل . باستان بدون مزد کار کردیم هزار میلیاردم بیاد کسی حقوق کارگر نمیده چون ..
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست به اینا بگه بجای اینکه تو فکر رکورد بتن ریزی زدن و پاداش میلیاردی برای خودتون گرفتن باشین یکمی به فکر حقوق کارگرا باشین الان هم فقط به خاطر گرفتن سیمان با حمایت استاندار از سیمان یاسوج اونجا هستن ولاغیر
سجاد
Iran, Islamic Republic of
پس چطور آقای تاجگردون در جلسه با وزیر نیرو ایشون رو ..ت برای افزایش بودجش
Iran, Islamic Republic of
مکر خانم مدبر کل یهکاری بکنه خیلی فعالللله بیچاره مردم
Iran, Islamic Republic of
یک سوال
چرا تمام سدهایی که بر رودخانه های استان ما زده می شود در مرزهای استان است و فقط برای استان های همسایه کاربرد دارد؟
سد مارون،سد کوثر،سد چم شیر و سد تنگ سرخ
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1