تاریخ انتشار
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۲
کد مطلب : ۴۰۰۲۶۸
دردی که بیماری بیکاری را تشدید می‌کند

ماجرای تعاونی‌های صوری و خانوادگی در کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
ماجرای تعاونی‌های صوری و خانوادگی در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛تاکنون بیش از 3 هزار تعاونی در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده  که از این تعداد بیش از 2 هزار  تعاونی فعال و در دست اجرا هستند که به طور حتم باید در صورت واقعی بودن برای بیش از 20 هزار نفر شغل ایجاد کرده باشند که البته برخی مسئولان اداره کل تعاون، رفاه و کار اجتماعی در مصاحبه‌های مختلف این موضوع را تایید کرده‌اند.

طبق برنامه پنجم و سند توسعه سهم بخش تعاونی‌ها باید به 25 درصد می‌رسید که انتظار می‌رود بعد از گذشت مدت‌ها از برنامه ششم مسئولان و متولیان امر در استان کهگیلویه و بویراحمد بدون کم و کاست و به صورت واقعی با هدف آسیب شناسی و چگونگی ارائه راهکار این مسئله را بررسی و بر اساس داده‌های ارزیابی شده تصمیم‌گیری کنند.

در اینکه وقتی حرف از توسعه می‌شود در اولین گام نگاه‌ها به سمت مسائل اقتصادی می‌رود شکی نیست در حالی توسعه مفهوی فراتر از اقتصاد به تنهایی دارد بلکه توسعه مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز مد نظر است.

واقعیت امر بدون توسعه اقتصادی در سایر بخش‌ها نیز امکان توسعه وجود ندارد پس باید برای رسیدن به قطار توسعه از راه اقتصاد وارد شد که تعاونی‌ها در این فرایند می‌توانند نقش موثر و تاثیرگذاری داشته باشند به گونه‌ای که رد بسیاری از کشورهای توسعه یافته شاهد تروج و توسعه فرهنگ تعاونی یعنی با هم کار کردن هستیم.

اما در کشور ایران و به تبع در استان کهگیلویه و بویراحمد قصه تعاونی‌های کوچک، صوری و خانوادی سر درازی دارد تا جایی که هر فردی بنا به داشتن ارتباطات خود با اصحاب قدرت با هدف تصرف زمینی از اراضی ملی و یا تسهیلات ارزان قیمت تعاونی صوری و خانوادگی تشکیل داد و این روزها هم مدیران با امارهای واهی مصاحبه می‌دهند در حالی خبری از کار تعاونی نیست.

در برخی کشورها درامد تعاونی‌ها با تولید ناخالص داخلی‌شان به نوعی نزدیک می‌شود ولی در کشور ایران و بویژه استان کهگیلویه و بویراحمد تعاونی‌ها سهمی انچنانی در اقتصاد ندارند.

به دلیل همین بی تدبیری‌ها بوده که باید استانی با داشتن 25 درصد نفت و گاز، 10 درصد آب‌های سطحی، 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس و مناظر زیبای طبیعی جزو اولین استان‌ها در زمینه بیکاری و نداری باشد و این روزها شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و ...باشیم.

اگر مسئولان از گذشته دور تاکنون در زمینه مردم و آینده فرزندان این دیار تعهد داشتند نباید اجازه می‌دادند ریالی از تسهیلات ارزان قیمت اشتغال و تولید به انحراف رفته و یا یک متر از اراضی ملی به بهانه‌های واهی تشکیل تعاونی و سرمایه گذاری تصرف شود.

هنوز دیر نشده است مسئولان و متولیان امر با ظرفیت سنجی در مناطق مختلف و ارائه اموزش‌های فنی نسبت به ایجاد تعاونی‌های واقعی اقدام کنند تا بعد ببینند که چگونه شاهد کاهش بیکاری و رونق تولید هستیم و به نوعی تعاونی‌های زنجیره‌ای تشکیل دهند.

در کشوری همچون نیوزلند کمتر از 200 تعاونی و در استرالیا کمتر از دو هزار تعاونی وجود دارد در حالی استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 3 هزار تعاونی ثبت شده دارد که بنا به گفته مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این تعداد بیش از 2 هزار تعاونی فعال است که منتظر هستیم لیستی را ارائه کرده تا مردم خود ببینند آیا امار ارائه شده در زمینه ایجاد اشتغال در حوزه تعاونی‌ها صحیح بوده و یا به واقعیت نزدیک است.

مهم این است که طراحی یک ایده و همچنین اجرای درست آن مد نظر باشد تا مالکین در آن، هم حق و هم سود داشته باشند. در نیوزلند زیر مجموعه شرکت‌های تعاونی بزرگ، اعضای حقوقی شرکت‌های کوچک‌تر هستند نه اعضای خانواده‌ها. ما زنجیره‌ای از تعاونی‌ها تشکیل داده‌ایم.

مسئولان به فکر ادغام تعاونی‌های کوچک و تشکیل تعاونی‌های بزرگ باشند و تنها به فکر سود و تولید باشند و سعی کنند اعضای حقوقی تعاونی‌های را واقعی کرده و از تعاونی‌ها خانوادگی و صوری دوری کنند.

آسیب شناسی تعاونی‌ها در دستور خانم مدیرکل

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عارضه یابی و آسیب شناسی تعاونی‌ها را از برنامه‌های خود می‌داند و می‌گوید: بنا داریم با کمک دستگاه‌های اجرایی اقداماتی در زمینه اعطای گواهینامه و افزایش کیفیت محوصلات تعاونی‌ها انجام دهیم.

پروانه نیک مرام با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات با هدف رشد و توسعه تعاونی‌ها در دستور کار است، افزود: 16 میلیارد تومان تهسیلات برای پرداخت به تعاونی‌ها اختصاص دادیم.

وی همکاری و تعامل بانک‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: برای برطرف کردن مشکلات سد راه تعاونی‌ها و توسعه واقعی این بخش از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و به طور حتم از پیشنهادات نخبگان برای توسعه این بخش استقبال می‌کنیم.

تعاونی‌های کهگیلویه و بویراحمد نیازمند حمایت‌ دولت

لهراسب باقری رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش تعاون در اقتصاد، گفت: انتظار می‌رود دولت از تعاونی‌ها حمایت کند.

وی بیان کرد: ارائه خدمات مشاوره و کارشناسی مورد نیاز تعاونی‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی تعاونی‌ها، شناسایی بازار کالای صادراتی، صدور کارت عضویت تعاون و کمک به تعاونی‌ها برای شرکت در نمایشگاه‌ها از جمله اقدامات اتاق تعاون استان در راستای حمایت از تعاونی‌ها  است.

رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: توانمندی اتاق تعاون کشور منوط به اجرای بند 9 اصل 44 قانون اساسی چرا که حمایت مالی دولت از تعاونی‌ها در این اصل مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به خدمات دولت در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش تعاون، بیان کرد: انتظار می‌رود دولت سهم 25 درصدی تعاونی را پرداخت کند.(تسنیم)
نام شما

آدرس ايميل شما

شبوته
Iran, Islamic Republic of
خودتون دانسته این .رو میدین...و کاملا میدونید از همون اول که . ولی مانع نشدین..مثلا آقای ...چقد وا..ت گرفته ...صرفا به جهت نفوذ و رابطه...سازمان . هم فقط چهارتا اداره حمایتی رو دیده که آیا به یه فقیر و ندار نکنه پولی داده باشند.....هنر دارید برید این موردهای , رو بررسی کنید...استخدامهای فامیلی رو ‌.....پس خودتون هم. کار میکنید...افتاد حالا ایراد کجاست...آنجایی که نباید باشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1