تاریخ انتشار
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۴۰۰۲۵۹
خبرهای بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد

اهمیت توجه به مصرف مواد غذایی متنوع در افراد دیابتی/ توصیه‌های تغذیه‌ای در بیماران مبتلا به فشارخون

۰
اهمیت توجه به مصرف مواد غذایی متنوع در افراد دیابتی/ توصیه‌های تغذیه‌ای در بیماران مبتلا به فشارخون
کبنا ؛  اهمیت توجه به مصرف مواد غذایی متنوع در افراد دیابتی/محدود کردن مصرف پروتئین و نمک برای کاهش تشنگی مؤثر است

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج گفت: توجه به میزان مصرف مواد غذایی مختلف در افراد دیابتی که روزه می گیرند بسیار مهم است.
  افزود: بیماران دیابتی که روزه می گیرند باید به وسیله گلوکومتر(دستگاه سنجش) قند خونشان را پیش از افطار،2  ساعت پس از افطار و نیز پیش از سحری اندازه بگیرند.

وی تصریح کرد: در صورتی که قندخون فرد دیابتی 2 ساعت پس از افطار بالای250  بود شب بعد باید 20 درصد از میزان کالری خود را در زمان افطار کم کند.

وی ادامه داد: در مورد سحری نیز اگر قند خون پیش از سحر بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر بود باید 20  درصد از میزان کالری دریافتی در زمان سحر کم کند اما  اگر قند خون بیمار قبل از سحر بیش از 350 میلی گرم در دسی لیتر بود بهتر است اصلاً روزه نگیرد.

یوسفی در خصوص مصرف قرص های پایین آورنده قند خون عنوان کرد: قرص های مصرفی صبح و ظهر همزمان باید هنگام افطار و قرص های مصرفی شبانه پیش از سحر مصرف شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج به دیابتى‌هاى روزه دار که تحت درمان با داروهاى خوراکى پایین آورنده قند خون هستند و پزشک روزه دارى را برایشان بلامانع اعلام کرده است، توصیه نمود: این افراد باید به هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی، قرص خود را میل کرده و پس از مدتی، شروع به خوردن غذا کنند.

وی با بیان اینکه افراد دیابتی در سحر مقدار داروى خود را تقریباً به نصف کاهش دهند و حتما مصرف آن فراموش نکنند، اذعات داشت: ضروری است 3 ساعت بعد از افطار و 2 ساعت بعد از خوردن سحری، قند خون یا قند ادرار خود را آزمایش کنند.

وی با تاکید بر پرهیز از خوردن همه مواد غذایی در یک زمان برای افراد دیابتی، گفت: طی دوران روزه داری مقدار کالری دریافتی روزانه باید به دو سوم مقدار معمول کاهش یابد؛ یعنی یک سوم کمتر از حد معمول، غذا میل شود.

یوسفی ادامه داد: هر 2 تا 3 روز یکبار وزن خود را اندازه گیرى، پرخوری و خوردن غذاهای پرچرب و پرکربوهیدرات به‌ویژه در وقت افطار  را ترک ترک و در مصرف وعده غذایی اصلی زیاده روی نکنید.

وی افزود: وعده غذایی اصلی باید حاوی کربوهیدرات‌هایی همچون برنج، نان و غلاتی به جز ذرت و ماکارونی و سیب زمینی و  اشکال پروتئینی مختلف از جمله گوشت، مرغ یا ماهی باشد اما در این موقیت ها مصرف سبزیجات پخته را فراموش نکنید.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج، مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و همچنین لبنیات را با توجه به واحدهاى غذایی مطلوب براى شخص، لازم عنوان کرد.

وی تصریح کرد: محدود کردن مصرف پروتئین و نمک برای کاهش تشنگی مؤثر است و برای جلوگیری از گرسنگی باید از غذاهای پر پروتئین استفاده نمود.

یوسفی با بیان اینکه آشامیدن مایعات غیرشیرین (به خصوص آب)، در طول ساعات غیر روزه‌داری توصیه می‌شود، گفت: مصرف یک باره مایعات در وعده سحر نه تنها باعث جلوگیری از تشنگی در طی روزه داری نمی‌شود، بلکه باعث دفع سریعتر آب از بدن و تشدید آن خواهد شد.

وی افزود: روزه داران برای حفظ آب بدن در وعده سحر از سبزیجات و مواد نشاسته ای کند هضم مثل نان های سبوس دار و میوه ها استفاده کنند.

وی پایش ( اندازه گیرى ) مکرر قند خون در طول روز را بسیار اساسی و مهم دانست و اضافه کرد: بهتر است افطار با مایعات گرم و یک ماده قندی مناسب و یا حجم کمی از سوپ غلات آغاز شود، اگر فرد از سردرد یا سرگیجه رنج می‌برد ممکن است این سردردها به خاطر کاهش قند خون باشد.

یوسفی اذعان داشت: ضمن اینکه مصرف سحری در روزه داران دیابتی لازم و ضروری است باید در این وعده غذاهای دارای پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده و پرفیبر گنجانده شود.

 وی با توصیه بر مصرف سالاد برای ایجاد حس سیری، ابراز داشت: سالاد؛ سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر است، بگونه ای که هر چقدر سالاد شما رنگی‌تر باشد مزایای بیشتری برای سلامتی تان خواهد داشت.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج در پایان با اشاره به اینکه در مصرف مواد شیرین هنگام افطار تعادل را مد نظر داشته باشید، خاطر نشان کرد: این گونه مواد سرشار از چربی، نمک و شکر هستند، خوردن آنها کنار نگذارید ولی تعادل را حفظ کنید.



http://webda.yums.ac.ir/uploads/thumbnails/thum-dd2787f6919f7587f96-download_58196.jpg توصیه های تغذیه ای در بیماران مبتلا به فشارخون/نیمی از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند

 کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان لنده نقش تغذیه به خصوص مصرف میوه ها و سبزیجات را در کنترل بیماری فشارخون بسیار حائز اهمیت عنوان کرد.

 نوربخش عالیوند گفت: فشارخون بالا یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در سرخرگ ها بالا می رود.

وی با بیان اینکه نزدیک به نیمی از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند، افزود: افراد بالای 30 سال باید به صورت دوره ای با مراجعه به مراکز درمانی فشارخون خود را کنترل کنند.

وی یکی از ساده ترین و مهم ترین راهکارها برای کنترل فشارخون را تغذیه سالم دانست و اظهار داشت: مصرف میوه و سبزیجات تازه نظیر اسفناج، گشنیز و برگ های شنبلیله به کاهش فشارخون کمک می کند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان لنده تصریح کرد: پیاز و سیر از لخته شدن خون جلوگیری کرده و رگ های خونی را محکم می کند و برای انسدادهای قلبی نیز مؤثر هستند.

عالیوند تأکید کرد: مصرف نان ها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آرد های سفید و بدون سبوس را به حداقل برسانید و به جای آن از نان های سبوس دار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.

وی ادامه داد: غذاهای پر نمک و پر ادویه یکی از عوامل اصلی فشارخون است و بهتر است مصرف نمک را به حداقل برسانید.

این کارشناس تغذیه استفاده از شیر بدون چربی در رژیم غذایی روزانه را نیز از عوامل کمک کننده به کنترل فشارخون عنوان کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری 3 بار در هفته و هر بار 30 دقیقه در تنظیم و کنترل بیماری فشار خون بسیار موثر است.


برگزاری کنفرانس CPR نوزادان در بیمارستان امام خمینی(ره)دهدشت +تصاویر

کنفرانس CPR (احیای قلبی) نوزادان برای پرسنل بخش های مختلف بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت توسط واحد آموزش بیمارستان برگزار شد.
این کنفرانس توسط دلیری؛ متخصص نوزادان و اطفال برای پرستاران بخش های نوزادان، اطفال، NICU، جراحی زنان و پرسنل مامایی بخش زایشگاه برگزار شد.
در این کنفرانس که با حضور 70 نفر از پرسنل پرستاری بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در مورد اساس احیای نوزادان، آمادگی برای احیا، گام های اولیه برای مراقبت از نوزاد، تهویه با فشار مثبت، فشردن قفسه سینه، دارو درمانی، مراقبت های پس از احیاء، احیاء و تثبیت نوزادان نکاتی ارائه و در پایان امتحان پست تست توسط  واحد آموزش  انجام که نمرات این آزمون پس از تصحیح در کانال آموزشی بیمارستان قرار می گیرد.

نشست مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی با پرسنل مرکز شبانه روزی شهر لیکک+عکس

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی، گفت: مهمترین رکن هر سازمان نیروی انسانی توانمند در آن است.
علی آبشنگ در جمع پرسنل مرکز شبانه روزی لیکک گفت: ما به عنوان متولیان سلامت باید نهایت سعی و تلاش خود را در جهت ارائه خدمات بهتر و بیشتر به بیماران و مردم عزیز شهرستان بکار گرفته و در این راستا باید در چهار چوب قوانین و مقررات مصوب وزارت بهداشت حرکت نماییم.

وی با اشاره به در دست احداث بودن بیمارستان شهر لیکک، تصریح کرد: در حال حاضر بزرگترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شهرستان مرکز شبانه روزی لیکک است و مردم عزیز انتظار دریافت بیشترین خدمات را به بهترین نحو از شما به عنوان متولیان درمان شهرستان دارند.

آبشنگ ابراز داشت: بیماران نباید دغدغه ای جز رنج بیماری داشته باشند و این مهم جز با همدلی و پیگیری و تلاش شبانه روزی شما پرسنل و کادر محترم درمان میسر نخواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان در پایان ضمن تقدیر از کادر و سرپرست مرکز خدمات جامع شهر لیلکک؛ خاطرنشان کرد: امید است در سالجاری خدمات شایسته و ارزنده ای را با همکاری تمامی کارکنان شبکه بهداشت و درمان بهمئی به مردم عزیز شهرستان ارائه نمائیم.



کارگاه آموزشی آشنایی با مسائل حقوقی و قضایی در حوزه سلامت در گچساران برگزار شد+عکس

کارشناس ارشد علوم سیاسی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران، گفت: کارگاه آموزشی یک روزه آشنایی با مسائل حقوقی و قضایی در حوزه سلامت با همکاری واحد آموزش سلامت مرکز بهداشت گچساران جهت بررسی چالش های حقوقی و قضایی در حوزه های مختلف بهداشت برگزار شد.
کریم رضایی، در این کارگاه به بررسی چالش های حقوقی و قضایی در حوزه های بهداشت،  درمان، مدیریت، اداری و مالی و پرداخت آنها را تشریح کرد.

وی همچنین در خصوص مهمترین توصیه های پیشگیری از بروز خطا و قصور کارکنان در تخلفات اداری و مالی مطالبی را عنوان کرد.
 در این کارگاه آموزشی کارکنان ستاد شبکه، مرکز بهداشت و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی شهری مرکز بهداشت گچساران حضور داشتند.


برگزاری اولین جلسه کمیته درمان و حمایت های اجتماعی استان در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج+عکس

اولین جلسه کمیته درمان و حمایت های اجتماعی استان با حضور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دبیر کمیته مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری استان و دیگر اعضاء کمیته برگزار شد.
 این کمیته متشکل از 13 نفر عضو از دستگاه های مختلف استانی است که در راستای برنامه های درمان، کاهش آسیب و حمایت های اجتماعی از معتادان با عنوان کمیته بالادستی و سیاستگذار هر ماه برگزار می شود.
 در این جلسه که نماینده اداره کل میراث فرهنگی استان نیز به عنوان مدعو متولی آثار باستانی حضور داشت، 13 مصوبه حاصل شد که این مصوبات در راستای حمایت از جلسات انجمن معتادان گمنام، تعیین تکلیف بخش هایی از بافت دهدشت قدیم که تبدیل به پاتوق مصرف کنندگان موادمخدر شده است و همچنین اجازه تاسیس چند مرکز دولتی درمان اعتیاد درشهرستان های استان بود.



جلسه بررسی و تعیین خدمات درمانی و دارویی پرتواتر و پرهزینه استان برگزار شد+عکس

جلسه بررسی و تعیین خدمات درمانی و دارویی پرتواتر و پرهزینه استان در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.
این جلسه با هدف مدیریت هزینه ها و خدمات در بیمارستان های دولتی، جلوگیری از اتلاف منابع و جلوگیری از ایجادهزینه های مازاد برگزار شد.

در ادامه جلسه سبز؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در مورد اولویت ها و شاخص های عملکردی دانشگاه صحبت کرد و سپس با تبادل نظر اعضاءجلسه، مقرر شد لیست همه خدمات، آزمایش ها و داروهای پرهزینه و پرمصرف تهیه و جهت مدیریت مصرف آنها برنامه ریزی و اقدامات لازم صورت پذیرد.
جلسه بررسی و تعیین خدمات درمانی و دارویی پرتواتر و پرهزینه استان با حضور معاون درمان دانشگاه، روسای بیمارستان های دولتی، مدیران گروه های آموزشی و مشارکت بیمه سلامت برگزار شد.




معدوم سازی بیش از 2.5 تن مواد غذایی فاسد در شهر سی سخت +تصاویر

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا از معدوم سازی بیش از 2.5 تن مواد غذایی فاسد که در طی 3 ماه اخیر در شهر سی سخت جمع آوری شده بود، خبر داد.
غلام حسن آراسته گفت: در پی بازدید های سه ماه اخیر کارشناسان بهداشت محیط شهرستان دنا در شهر سی سخت بیش از 2.5تن مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته جمع آوری شد.

وی افزود: این مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته شامل انواع بیسکویت، کیک، نوشابه و نوشیدنی های گازدار، دوغ، آبمیوه، شکلات و آدامس، چیپس، پفک و سس بوده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دنا ادامه داد: بازرسان بهداشت محیط در سطح عرضه نسبت به ضبط و توقیف مواد غذایی غیر بهداشتی اقدام و سپس این مواد به انبار مرکز بهداشت منتقل و در آخر با هماهنگی نمایندگان دادستانی و شهرداری نسبت به معدوم سازی آن ها در محل دفن زباله شهرداری اقدام می نمایند.

وی با توصیه به فروشندگان مواد غذایی گفت: فروشندگان باید نسبت به رعایت بهداشت محیط، استفاده از ابزار کار مناسب، رعایت بهداشت فردی و نیز خرید و پخش مواد غذایی بهداشتی و تولید داخل اقدام نمایند.

  آراسته در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی به سامانه 190 تماس بگیرند و نسبت به خرید مواد غذایی دارای مشخصات بهداشتی از جمله پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضاء، نام ترکیبات و آدرس کارخانه تولید کننده اقدام نمایند.


پرواز بالگرد اورژانس هوایی استان برای نجات جان بیمار چرامی+عکس

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام از نجات و امداد رسانی اورژانس هوایی به یک بیمار 63 ساله در روستای سواری از توابع این شهرستان خبر داد.
علی جعفری فر گفت: طبق تماس تلفنی پزشک مرکز سواری با اورژانس 115 چرام مبنی بر وخامت حال یک بیمار 63 ساله دیابتیک و کاهش هوشیاری وی خبر داد.

وی افزود: پرسنل اورژانس 115 شهرستان ضمن هدایت پایگاه جاده ای سرفاریاب به محل در تماسی با مرکز eoc استان خواستار کمک اورژانس هوایی شد .

جعفری در پایان خاطر نشان کرد: با کمک پرسنل جاده ای سرفاریاب و انجام اقدامات اولیه لازم در مرکز سواری بیمار پس از رسیدن بالگرد به اورژانس هوایی به بیمارستان یاسوج انتقال داده شد .


برگزاری نشست مشترک معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با مدیران گروه معاونت بهداشتی در یاسوج+عکس/ ثبت ارائه خدمت در سامانه سیب نیازمند اهتمام ویژه است

نشست مشترک معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با مدیران گروه معاونت بهداشتی در یاسوج برگزار شد.
معاون بهداشتی دانشگاه، گفت: در بازدید های صورت گرفته از مراکز جامع سلامت استان هنوز در برخی مراکز مشکل ثبت ارائه خدمت در سامانه سیب وجود دارد که نیاز به اهتمام ویژه ای دارد.

ابراهیم نعیمی با بیان اینکه ثبت خدمات و مشخصات بیماران در سامانه سیب موجب دسترسی آسانتر به این اطلاعات می شود، افزود: در سالجاری، میزان پرداخت بودجه وزارت بهداشت به حوزه بهداشتی استان برحسب ثبت میزان خدمت مطلوب در این سامانه صورت می گیرد.

وی همچنین تامین سلامت و ارائه خدمات مطلوب به مردم را خط قرمز این معاونت دانست و ادامه داد: امروزه اهمیت بهداشت عمومی برای برقراری عدالت اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست و سلامت جسمی شامل همه قابلیت هایی جسمی در بدن است.

نعیمی در پایان خاطر نشان کرد: پوشش همگانی سلامت براساس اساسنامه سازمان بهداشت جهانی در سال 1948 تعریف شده است که سلامتی را حق اصلی بشر می داند و تعهدی است که مطمئن شویم سلامت برای همه در بالاترین سطح قابل دستیابی است.
 این نشست با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان و مدیران واحدهای مختلف این معاونت برگزار شد.



توزیع اولين سبد غذايي حمايتي زنان باردار و شيرده در سالجاری در بهمئی+عکس

کارشناس مسئول تغذیه شبکه بهداشت و درمان بهمئی از توزیع اولین سبد غذایی علوی در سالجاری در این شهرستان خبر داد.

 این سبدهای غذایی با همكاري بنياد علوي در شهرستان بهمئي توزيع شد.


کارگاه آموزشی سامانه تدارکات الکترونیک دولت در یاسوج برگزار شد+عکس

 کارگاه آموزشی یک روزه سامانه تدارکات الکترونیک دولت با حضور همه کارکنان مالی و کارپردازی های دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد.

در این کارگاه آموزش های لازم در خصوص شفاف سازی معاملات دولتی، پیروی از سیاست های یکسان و مشترک در معاملات و نیز تسهیل و فراهم سازی امکان تهیه گزارشات مدیریتی ارائه شد.

کارگاه آموزشی یک روزه سامانه تدارکات الکترونیک دولت با هدف ثبت همه خرید ها، مناقصات و مزایده ها جهت شفاف سازی و ایجاد بستر مناسب جهت معاملات دولتی برگزار شد.


برگزاری نشست مشترک معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل بیمه سلامت استان+عکس

نشست مشترک معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیر کل بیمه سلامت استان در خصوص بررسی میزان خدمات ارائه شده مردم و چگونگی ثبت خدمات دندانپزشکی در سطح استان برگزار شد.
در این جلسه در جهت دست یابی عادلانه مردم به پوشش خدمات سلامت،ب رنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و بررسی خدمات دندانپزشکی آزمایشگاهی و سایر سطوح خدمتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نشست با حضور معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان، مدیر کل بیمه سلامت و جمعی از مدیران میانی هر دو نهاد مربوطه در دفتر معاونت بهداشت استان برگزار شد.



اولین روز کاری سرپرست جدید معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان در سالجاری +عکس

اولین روز کاری سرپرست جدید معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان با برگزاری نشست مشترکی با با مدیران این معاونت سپری شد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان، ضمن بیان اهداف و اصول کاری حاکم بر فرآیندهای معاونت توضیحاتی در خصوص نکات کلیدی چون برنامه ریزی جهت ارتقاء رتبه دانشگاه، اهمیت پاکدستی، اهمیت تکریم ارباب رجوع، صیانت از حقوق شهروندی وحفظ بیت المال و همچنین بروز بودن مدیران و کارشناسان، به برنامه محور بودن واحدها تاکید نمود.

امین اله بابویی ابراز داشت: امید است در مدت زمان شش ماه طبق برنامه با تلاش، همکاری و برنامه ریزی مدیران و کارشناسان این ارتقاء صورت پذیرد.

در ادامه این جلسه پرسنل حاضر به ارائه نظرات و پیشنهادات و برنامه های خود پرداختند.


طرح تشدید بازرسی کارشناسان بهداشت محيط از مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي در چرام+عکس

سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان چرام، از طرح تشدید بازرسی های کارشناسان بهداشت محیط اين شهرستان از مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي، در ماه مبارک رمضان خبر داد.

علی جعفری فر افزود: طی بازرسی های انجام شده از اوایل ماه مبارک رمضان در شهرستان چرام حدود 250 کیلوگرم مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و غیر بهداشتی از سطح مغازه های این شهرستان جمع آوری شده است.

وي با اشاره به اينكه بازرسان بهداشت محيط در چهار گروه سه نفره، در دو شيفت صبح و عصر در حال انجام وظيفه هستند، خاطر نشان کرد: نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی با اولویت مراکز حساس از جمله مراکز تهیه و توزیع زولبیا و بامیه، آش و حلیم پزی، کبابی‌ها، رستوران، قنادی و نانوایی ها صورت گرفته است.


بازدید کارشناسان بهداشت محیط از نانوائی های یاسوج و سنجش میزان نمک موجود در نان با دستگاه شوری سنج+ عکس

سرپرست مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد، گفت: به مناسبت گرامیداشت ماه مبارک رمضان و در راستای هفته ملی فشارخون، کارشناسان بهداشت محیط این مرکز از نانوایی های سطح شهر یاسوج بازدید نمودند.

محسن مرادی، عنوان کرد: از آنجاییکه مصرف نمک ارتباط زیادی با پرفشاری خون دارد، لذا استفاده از آن در تولید نان ها باید مطابق استاندارد وزارت بهداشت باشد.

وی ادامه داد: بر همین اساس، کارشناسان بهداشت محیط با استفاده از دستگاه شوری سنج، به کنترل نمک در انواع نان ها اقدام می کنند.

وی افزود: در طول هفته ملی فشارخون، بازرسان بهداشت محیط، 144 بازدید از نانوایی های سطح شهر یاسوج و 150 مورد سنجش شوری با تجهیزات پرتابل را انجام دادند.

مرادی با اشاره به اینکه با این اقدام بر بیماری‌های غیرواگیر که در حال حاضر مهم‌ترین آن فشار خون است، بیشتر تمرکز می‌شود، تصریح کرد: با این کار می‌توان میزان نمک موجود در نان را کنترل و تخلف در این زمینه را کاهش داد.

وی اذعان داشت: در گذشته نظارت دقیق بر میزان نمک استفاده شده در نان‌ها امکان پذیر نبود ولی در حال حاضر بازرسان بهداشت محیط به دستگاه‌های پرتابل مجهز شدند که با استفاده از این دستگاه‌ها می توان در محل، میزان نمک استفاده‌ شده در نان را بسنجند.

مرادی با بیان اینکه با تشدید نظارت بازرسان بهداشت محیط در حال حاضر میزان نمک و افزودنی‌های غیرمجاز در نان کاهش یافته است، خاطر نشان کرد: نانوایی‌هایی که در این زمینه تخلف می کنند، مطابق قانون نیروهای بهداشت محیط می‌توانند برای پلمپ نانوایی متخلف اقدام کنند.


جلسه فنیل کتونوری با حضور بیماران و والدین آنها در یاسوج برگزار شد+ عکس

معاون مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد از برگزاری جلسه فنیل کتونوری با حضور بیماران و والدین آنها، خبر داد.

فخرالدین معصومی، اظهار داشت: در حال حاضر 8 بیمار فنیل کتونوری (PKU) در شهرستان بویراحمد وجود دارد که شیوع این بیماری در سال 96 در این شهرستان، 15 صدم در هزار بوده است.

وی ادامه داد: این جلسه با حضور والدین دارای فرزند فنیل کتونوری و تعدادی از کارشناسان بهداشت مراکز بهداشتی و درمانی در راستای پیگیری و شرح حال بیماران، برگزار شد.

معصومی با بیان اینکه در این جلسه در رابطه با آزمایشات مورد نیاز بیماران و لزوم پیگیری و مراقبت افراد مبتلا تأکید شد، ادامه داد: مقرر شد خانواده های بیماران جهت انجام آزمایش pnd نوبت اول اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: همچنین از خانواده بیماران خواسته شد تا جهت پیشبرد هر چه بهتر اهداف پیشگیری و درمان، جهت تشکیل پرونده ژنتیک به مراکز بهداشتی تحت پوشش و مرکز مشاوره ژنتیک واقع در مرکز شهید اشرفی اصفهانی، مراجعه نمایند.

معصومی خاطر نشان کرد: بیماری فنیل کتونوری(PKU)، نوعی اختلال متابولیک ارثی است که در آن به علت کمبود آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز، اسید آمینه فنیل آلانین به تیروزین تبدیل نمی شود و در نتیجه میزان آن در خون افزایش می یابد تجمع فنیل آلانیل و متابولیت های آن در خون موجب اختلال رشد و عقب ماندگی ذهنی در کودکان می شود.

جلسه فنیل کتونوری با حضور بیماران مبتلا به این بیماری و والدین آنها و با حضور عبادی؛ پزشک مرکز مشاوره ژنتیک، پاراد؛ مسئول این برنامه در معاونت بهداشتی و تعدادی از کارشناسان بهداشت، در سالن اجتماعات مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، برگزار شد.



کمیته هفته بدون دخانیات در شبکه بهداشت و درمان بهمئی برگزار شد+عکس

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی از برگزاری کمیته هفته بدون دخانیات در این شهرستان خبر داد

علی آبشنگ با بیان اینکه پنجم تا یازدهم خرداد ماه با عنوان هفته بدون دخانیات نامگذاری شده است، گفت: باید در این هفته برنامه های گوناگونی بر اساس سیاست های ابلاغی وزارت بهداشت اجرا شود.

وی افزود: در همین راستا، با حضور کارشناسان ستادی در محل سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان، کمیته هفته بدون دخانیات برگزار و کلیاتی راجع به موضوع دخانیات توسط کارشناس مسئول بهداشت محیط ارائه شد.

آبشنگ خاطر نشان کرد: جمع آوری قلیان از قهوه خانه های شهرستان، چاپ بنرهای آموزشی در بیلبوردهای سطح شهر، سخنرانی پیش از خطبه امام جمعه شهر لیکک در خصوص مضرات مصرف دخانیات ( سیگار و قلیان) و معرفی افراد سیگاری به واحد بهداشت روان و تغذیه جهت مشاوره از مهمترین برنامه های هفته بدون دخانیات شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی است.

در پایان این کمیته، روز شمار هفته بدون دخانیات ارائه و مصوبات قرائت شده به تایید و تصویب حاضرین در جلسه رسید.



جلسه تحلیل آمار سال 96 شبکه بهداشت و درمان لنده برگزار شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان لنده، گفت: به منظور پایش و بررسی نقاط ضعف و قوت شاخص های بهداشتی در سال گذشته و برنامه ریزی مناسب جهت ارتقا شاخص های ضعیف در سال جاری، جلسه تحلیل آمار سال 96 برگزار شد.

امراله خانی افزود: از آنجایی که آمارها مهمترین منبع برای برنامه ریزی بهداشتی است با تحلیل آمار و شاخص ها می توان عملکرد واحدهای مختلف را بررسی کرد.

وی ادامه داد: با این تحلیل و بررسی آمار، همچنین می توان به علت تحقق یا عدم تحقق اهداف برنامه ها پی برد و برنامه ریزی بهتری برای سال جاری داشت.

وی خاطر نشان کرد: با مقایسه آمار شش ماهه اول و شش ماهه دوم 96، شاهد رشد شاخص های بهداشتی در همه زمینه ها بودیم که نشان از فعالیت و تلاش همکاران در همه زمینه ها بوده است.
 این جلسه با حضور کارشناسان ستادی، کارشناسان و مسئولین مراکز در شبکه بهداشت و درمان لنده برگزار شد.

 
اولین کمیته شهرستانی پسماند در لنده برگزار شد

مدیر شبکه بهداشت و درمان لنده از برگزاری اولین کمیته شهرستانی پسماند در این شهرستان خبر داد.

 امراله خانی با بیان اینکه دفع صحیح زباله علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از انتشار بیماری ها می شود در زیباسازی چهره ی شهر و روستاها بسیار موثر است، اظهار داشت: زباله های روستاهای مجاور شهر باید در جایگاه زباله شهری ریخته شوند و دهیاری های روستاهای دارای ماشین حمل زباله با سایر روستاها جهت حمل زباله همکاری نمایند.

وی ادامه داد: جایگاه دفع زباله در روستاهای قیام، چهارراه آل طیب، ده غندی، تراب و مونه به صورت اصولی و استاندارد تعیین نشده و ضروری است تا یک ماه آینده این جایگاه ها در مکان مناسب تعیین شود.

وی ابراز داشت: با توجه به مشکلات زیست محیطی که در سال گذشته توسط متصدیان طرح ماهی های رودخانه موگرمون و کشتارگاه لنده وجود داشت، تهیه دستگاه لاشه سوز جهت جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و انتقال بیماری ها نیز مصوب شد.

خانی نظارت بر دفع زباله های عفونی شهر لنده توسط شبکه بهداشت و برنامه ریزی برای جداسازی زباله ها از مبدأ تولید توسط شهرداری را از دیگر مصوبات کمیته پسماند شهرستان لنده عنوان کرد.

اولین کمیته شهرستانی کنترل پسماند با حضور اعضای شورای سلامت، مدیریت و کارشناسان واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان لنده در محل سالن کنفرانس شهرداری تشکیل شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1