تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۱
کد مطلب : ۴۰۰۱۸۷
کارشناس تغذیه مطرح کرد

اهمیت توجه به مصرف مواد غذایی متنوع در افراد دیابتی

۰
اهمیت توجه به مصرف مواد غذایی متنوع در افراد دیابتی
کبنا ؛رویا یوسفی افزود: بیماران دیابتی که روزه می‌گیرند باید به وسیله گلوکومتر (دستگاه سنجش) قند خونشان را پیش از افطار،2 ساعت پس از افطار و نیز پیش از سحری اندازه بگیرند.
 
وی تصریح کرد: در صورتی که قندخون فرد دیابتی 2 ساعت پس از افطار بالای 250 بود شب بعد باید 20 درصد از میزان کالری خود را در زمان افطار کم کند.
 
وی ادامه داد: در مورد سحری نیز اگر قند خون پیش از سحر بیش از 200 میلی گرم در دسی لیتر بود باید 20 درصد از میزان کالری دریافتی در زمان سحر کم کند اما اگر قند خون بیمار قبل از سحر بیش از 350 میلی گرم در دسی لیتر بود بهتر است اصلاً روزه نگیرد.
 
یوسفی در خصوص مصرف قرص‌های پایین آورنده قند خون عنوان کرد: قرص‌های مصرفی صبح و ظهر همزمان باید هنگام افطار و قرص‌های مصرفی شبانه پیش از سحر مصرف شود.
 
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج به دیابتی‌های روزه دار که تحت درمان با داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون هستند و پزشک روزه داری را برایشان بلامانع اعلام کرده است، توصیه نمود: این افراد باید به هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی، قرص خود را میل کرده و پس از مدتی، شروع به خوردن غذا کنند.
 
وی با بیان اینکه افراد دیابتی در سحر مقدار داروی خود را تقریباً به نصف کاهش دهند و حتماً مصرف آن فراموش نکنند، اذعات داشت: ضروری است 3 ساعت بعد از افطار و 2 ساعت بعد از خوردن سحری، قند خون یا قند ادرار خود را آزمایش کنند.
 
وی با تاکید بر پرهیز از خوردن همه مواد غذایی در یک زمان برای افراد دیابتی، گفت: طی دوران روزه داری مقدار کالری دریافتی روزانه باید به دو سوم مقدار معمول کاهش یابد؛ یعنی یک سوم کمتر از حد معمول، غذا میل شود.
 
یوسفی ادامه داد: هر 2 تا 3 روز یکبار وزن خود را اندازه گیری، پرخوری و خوردن غذاهای پرچرب و پرکربوهیدرات به‌ویژه در وقت افطار را ترک ترک و در مصرف وعده غذایی اصلی زیاده روی نکنید.
 
وی افزود: وعده غذایی اصلی باید حاوی کربوهیدرات‌هایی همچون برنج، نان و غلاتی به جز ذرت و ماکارونی و سیب زمینی و اشکال پروتئینی مختلف از جمله گوشت، مرغ یا ماهی باشد اما در این موقیت ها مصرف سبزیجات پخته را فراموش نکنید.
 
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج، مصرف انواع میوه‌ها، سبزیجات و همچنین لبنیات را با توجه به واحدهای غذایی مطلوب برای شخص، لازم عنوان کرد.
 
وی تصریح کرد: محدود کردن مصرف پروتئین و نمک برای کاهش تشنگی مؤثر است و برای جلوگیری از گرسنگی باید از غذاهای پر پروتئین استفاده نمود.
 
یوسفی با بیان اینکه آشامیدن مایعات غیرشیرین (به خصوص آب)، در طول ساعات غیر روزه‌داری توصیه می‌شود، گفت: مصرف یک باره مایعات در وعده سحر نه تنها باعث جلوگیری از تشنگی در طی روزه داری نمی‌شود، بلکه باعث دفع سریعتر آب از بدن و تشدید آن خواهد شد.
 
وی افزود: روزه داران برای حفظ آب بدن در وعده سحر از سبزیجات و مواد نشاسته‌ای کند هضم مثل نان‌های سبوس دار و میوه‌ها استفاده کنند.
 
وی پایش (اندازه گیری) مکرر قند خون در طول روز را بسیار اساسی و مهم دانست و اضافه کرد: بهتر است افطار با مایعات گرم و یک ماده قندی مناسب و یا حجم کمی از سوپ غلات آغاز شود، اگر فرد از سردرد یا سرگیجه رنج می‌برد ممکن است این سردردها به خاطر کاهش قند خون باشد.
 
یوسفی اذعان داشت: ضمن اینکه مصرف سحری در روزه داران دیابتی لازم و ضروری است باید در این وعده غذاهای دارای پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده و پرفیبر گنجانده شود.
 
 وی با توصیه بر مصرف سالاد برای ایجاد حس سیری، ابراز داشت: سالاد؛ سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر است، به گونه‌ای که هر چقدر سالاد شما رنگی‌تر باشد مزایای بیشتری برای سلامتی‌تان خواهد داشت.
 
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج در پایان با اشاره به اینکه در مصرف مواد شیرین هنگام افطار تعادل را مد نظر داشته باشید، خاطر نشان کرد: این گونه مواد سرشار از چربی، نمک و شکر هستند، خوردن آنها کنار نگذارید ولی تعادل را حفظ کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1