تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : ۴۰۰۱۸۲
گزارش:

«ناتوانی» مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در جمع‌آوری متکدیان‌

۰
«ناتوانی» مسئولان کهگیلویه و بویراحمد در جمع‌آوری متکدیان‌
کبنا ؛ یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته شده و در فصل‌های بهار و تابستان شاهد ورود تعداد زیاد گردشگران داخلی و خارجی به این شهر هستیم که این روزها در سطح این شهر و گاها در مکان‌های گردشگری آن از جمله آبشار یاسوج، حضور گسترده متکدیان داخلی و اتباع خارجی چهره زشتی را از این شهر رقم زده است.

هرچند حضور متکدیان تنها در مکان‌های تفریحی و سطح شهرها مشاهده نمی‌شود و آنگونه که معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید جدیدا شاهد حضور این افراد در ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان هم هستیم.

در این میان نمی‌توان از حضور کودکانی که بر روی چهارراه‌ها و پشت چراغ‌های قرمز اسپند دود کرده، دستمال کاغذی می‌فروشند و گاهی نیز شیشه‌های ماشین‌ها را پاک می‌کنند، چشم‌پوشی کرد. کودکانی که اکثر مسئولان ذی‌ربط استان معتقد هستند که این‌ها کودک کار و خیابانی محسوب نمی‌شود، بلکه تنها سبب اخلال در نظم عمومی شهر هستند.

اما نشست ستاد جمع‌آوری متکدیان استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی ظهر امروز به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استاندار برگزار شد که همه مطالب مطرح شده در این نشست نشان از ناتوانی مسئولان استان در ساماندهی این موضوع داشت.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با بیان اینکه تکدی‌‌گری یک ناهنجاری اجتماعی و کار ناپسند است، اظهار داشت: معمولا حاکمیت افراد نیازمند را شناسایی کرده و از آنها حمایت می‌کند اما باید با افراد سودجو که قصد دارند از طریق تکدی‌گری امرار معاش کنند، برخورد شود.

حجت‌الاسلام سید ابوالفتح میرمحمدی افزود: برخی افراد با حالت و وضعیت بسیار ناخوشایندی در سطح شهرها حضور یافته و اقدام به تکدی‌گری می‌کنند و چون تکدی‌گری درآمد خوبی برای آنها دارد دست‌بردار نیستند.

وی بیان کرد: سال گذشته اقداماتی در سطح شهرستان‌های استان برای جمع‌آوری متکدیان انجام گرفت که کافی نبود و لازم است نیروی انتظامی و دادگستری با این افراد برخورد جدی داشته باشند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عمده این افراد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند که باید شناسایی شده و از قطع مستمری به عنوان یک اهرم فشار علیه آنها استفاده شود.

هیچ برخوردی با متکدیان اتباع بیگانه نمی‌شود

میرمحمدی با بیان اینکه شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت باید به یک مجتمع اردوگاهی برای ساماندهی این افراد مجهز باشند، گفت: متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ برخوردی با متکدیان اتباع بیگانه نمی‌شود.

وی حضور کودکان بر روی چهارراه‌ها و پشت چراغ‌های قرمز را از دیگر معضلات شهرهای استان دانست و ابراز کرد: طبق تعریف، کودکان کار کسانی هستند که هنوز به سن قانونی نرسیده و در کارگاه‌ها مشغول کار هستند و کودکانی که بر سر چهارراه‌ها شیشه ماشین پاک کرده و یا اسپند دود می‌کنند کودک کار نیستند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این افراد بیشتر در نزدیکی برخی ادارات و حتی نیروی انتظامی به فعالیت مشغول هستند، گفت: متأسفانه برخی مسئولان هیچ توجهی به این موضوع ندارند و باید طوری عمل شود که این افراد حداقل احساس امنیت نکنند.

فرماندار بویراحمد هم در این نشست با بیان اینکه تعداد و هویت متکدیان سطح شهر یاسوج شناسایی شده، گفت: بیش از 400 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به خانواده‌های افرادی که پیش از این به عنوان کودک کار و حالا به عنوان متکدی معرفی می‌شوند، کمک شد اما متأسفانه این کار مانع حضور این کودکان در سطح خیابان‌ها نشده است.

شاهرخ کناری با بیان اینکه از این افراد به عنوان مخلان نظم عمومی که گاها از خودروها سرقت هم می‌کنند شکایت کردیم، افزود: تاکنون برگزاری جلسات متعدد منتج به اینکه این کودکان دیگر به سطح خیابان‌ها نیایند نشده است و در صورت اقدام مقام قضایی مشکل حل می‌شود.

فرماندار بویراحمد در رابطه با قطع مستمری خانواده‌های این افراد به عنوان یک اهرم فشار گفت: طبق بررسی‌ها، تعداد کمی از این افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند و قطع مستمری خیلی جوابگو نبوده است.

1 تا 3 ماه حبس برای متکدیان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد هم در این نشست گفت: طبق قانون کسانی که تکدی‌گری را به صورت حرفه‌ای پیشه خود قرار دهند به یک تا سه ماه حبس محکوم می‌شوند.

الماس گشتاسبی افزود: برخی از این افراد زیر 15 سال سن دارند که به لحاظ قانونی طفل محسوب شده و شامل مجازات کیفری نمی‌شوند اما در صورتی که بالای 15 سال سن داشته باشند می‌توان برای آنها قرار تأمین صادر کرد تا در کانون اصلاح و تربیت نگهداری شوند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان کسی را که تحت عنوان کودک کار گل می‌فروشد یا به کار دیگری مبادرت می‌ورزد را متکدی محسوب کرد، گفت: نگهداری شبانه این افراد در مرکز شهرداری هم خلاف است و تنها در صورتی که این مرکز شرایط کامل یک اردوگاه را داشته باشد باید در آن نگهداری شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد ابراز کرد: در بررسی مشخص شده است که این افراد اکثرا اهل یک منطقه مشخص بوده و کمک‌های مالی ما نه تنها از کار آنها ممانعت نکرده بلکه سبب تشویق بیشتر آنها شده است.

متکدیان شهر یاسوج را اشغال کرده‌اند

عبدالحمید پناهی معاون فرماندار بویراحمد هم با انتقاد از عملکرد نامناسب شهرداری یاسوج در جمع‌آوری متکدیان، گفت: متکدیان شهر را اشغال کرده‌اند و اخیرا هم افرادیکه سن‌شان بالای 18 سال است بر سر چهارراه‌ها می‌آیند.

اما معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نظری متفاوت داشته و با بیان اینکه سال گذشته 158 کودک کار و خیابانی در سطح شهر یاسوج شناسایی شد، گفت: اقدامات ضربتی و تخصصی برای جمع‌آوری این کودکان انجام شد و آمارها حاکی از آن است که از کودکانی که به آنها خدمات ارائه شد تعداد کمی و کمتر از 10 درصد به سطح خیابان‌ها برگشته‌اند.

هوشنگ سیاوش‌پور افزود: این کودکان اکثرا از خانواده‌هایی هستند که پدر خانواده بیکار بوده و از بیمه درمانی برخوردار نیستند که لازم است ظرفیت بیمه را از طریق اداره کار و تأمین اجتماعی پیگیری کنیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کل کودکان کاری که در طول سال‌های 95 و 96 در سطح شهرستان بویراحمد شناسایی شد حدود 324 مورد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1