کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سلامت|

توصیه‌های مهم معاون دانشگاه علوم پزشکی استان به روزه‌داران

1 خرداد 1397 ساعت 17:56

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با آب ولرم افطاری خود را شروع کنید، چون باعث شست و‌ شوی ابتدای معده و مجاری گوارش از دهان تا معده می‌شود.


به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان؛ امام‌بخش قائدی اظهار داشت: با توجه به اینکه معده انسان در هنگام خواب فعالیت ندارد، بنابراین هیچگاه با شکم پر نخوابید چرا که این امر باعث فساد شدن غذا در معده و عدم هضم صحیح آن می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از صرف سحری حداقل به مدت یک ساعت نباید خوابید، بیان کرد: با توجه به نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنید باید حدود یک تا دو ساعت بیدار بمانید تا غذا در معده هضم شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه سلامت آب، نمک و روغن از اصلی‌ترین موادی هستند که باید روزه داران رعایت شوند، یادآور شد: آب باید بدون مواد افزودنی بوده و روغن‌های خوبی چون روغن کنجد و زیتون و همچنین روغن‌های محلی که با حرارت دادن چسبندگی نگیرد مصرف کنید.

 قائدی ادامه داد: نمک خوب، نمکی طبیعی است و به علت وجود منیزیم باعث کاهش فشار خون می‌شود.

این مسئول گفت: دیابتی‌‌ها می‌توانند روز بگیرند و برای آنها مفید است ولی اگر کلیه آنها مشکل دارد باید با پزشک خود مشورت کرده و در سحری از نان سبوس‌دار استفاده کنند.

وی اذعان داشت: هرگز مواد خوراکی پخته شده را خام مصرف نکنید، سعی کنید بعد از افطار و قبل از سحر از مواد خامی چون میوه‌ها و تنقلات مفید بهره‌مند شوید.

 قائدی خوردن سحری را بسیار مهم عنوان و خاطرنشان کرد: افراد در هنگام سحر باید چند لقمه مختصر هم که شده، مصرف کنند زیرا گرسنگی زیاد معده را مجبور می‌کند رطوبت و مواد مفید بدن را هضم و در بدن پخش کند که پخش شدن آنها موجب بروز بیماری می‌شود.

وی تصریح کرد: در وعده سحری از مصرف نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای پرچرب و شور پرهیز کنید.

وی با بیان اینکه در هنگام افطار از نوشیدن آب سرد جدا خودداری کنید چرا که این کار سبب تضعیف معده می‌شود، افزود: یکی از معضلات مهم در غذا خوردن افراد، تسریع در روند خوردن غذا است و گاه ممکن است دلیل، محدودیت زمانی باشد که با استرس داشتن در موقع غذا خوردن، تاثیرات مضر بسیار زیادی بر روی معده خواهد داشت.

 قائدی تصریح کرد: پس در ماه مبارک رمضان باید دقت داشت تا در خوردن غذا به هنگام افطاری و سحری تعجیل صورت نگیرد زیرا آرامش در غذا خوردن و نخوردن در شرایط استرس و نگرانی در تأمین سلامت دستگاه گوارش بسیار موثر است.


کد مطلب: 400136

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400136/توصیه-های-مهم-معاون-دانشگاه-علوم-پزشکی-استان-روزه-داران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1