کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در شورای اقتصادی مطرح شد

غارت محصولات باغی کهگیلویه و بویراحمد توسط دلالان

31 ارديبهشت 1397 ساعت 17:24

با وجود رنج و مشقت‌های فراوان توسط کشاورزان و باغداران ولی در نهایت به دلیل بی توجهی متولیان امر دلالان و واسطه‌ها، محصول باغداران را با کمترین قیمت ممکن خریداری می‌کنند.


نشست شورای اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد با هدف حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی بدون رئیس جلسه برگزار شد.

سید حسین سهمگین مدیرکل امور اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: برای کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها از محصولات کشاورزی و باغی استان باید چاره‌ای اندیشید.

سهمگین اظهار داشت: با وجود رنج و مشقت‌های فراوان توسط کشاورزان و باغداران ولی در نهایت به دلیل بی توجهی متولیان امر دلالان و واسطه‌ها، محصول باغداران را با کمترین قیمت ممکن خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دخل و خرج کشاورزان و باغداران در برخی مواقع برابر هم نمی‌کند، عنوان کرد: باید بفکر توسعه صادرات محصولات کشاورزی و باغی باشیم در غیر اینصورت نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

سهمگین با تاکید بر اینکه در استانی با تولید بیش از  120  هزار تن سیب و 40 هزار تن انگور هنوز کارخانه فراوری نداریم، بیان کرد: افزایش ظرفیت سردخانه‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد.

مدیرکل امور اقتصادی و سرمایه گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد خواستار اصلاح در باغات شد و افزود: مدت زمان ماندگاری برخی محصولات تولیدی استان از جمله انگور پایین بوده که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

سهمگین با اشاره به اینکه بازاریابی از جمله مهمترین مشکلات باغداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان است، بیان کرد: بازاریابی با هدف حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی بویژه در زمینه سیفی جات و سردرختی‌ها از جمله سیب و انگور و تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در دستور کار مسئولان اقتصادی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: از هم اکنون باید با برنامه ریزی دقیق و مدون بفکر تامین و ذخیره سازی میوه ایام عید باشیم و از یاد نبریم سال گذشته با تدبیر مرحوم فرامرزی مدیرکل وقت تعاون روستایی با خرید سیب باغداران استان و پرتقال از کازرون مشکلات احتمالی را به حداقل ممکن رساند که باید از تجربه سال گذشته استفاده کرد.
سهمگین افزود: بسیاری از محصولات تولیدی با کیفیت در این استان که قابلیت صادرات را دارد با همکاری اتاق تعاون و اتاق بازرگانی استان برای صادرات خارجی و از طریق مکاتبات با استان ها به داخل کشور پیگیری خواهد شد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری، محصولاتی از جمله، سیب، انگور، گردو، عسل، ماهی سردآبی، گل رز و... را برخی از تولیدات با کیفیت در استان برشمرد که مازداد نیاز در استان بوده  و نیازمند بازاریابی هستند.

سهمگین با تاکید براینکه، همه دستگاه های مرتبط با تولیدات صنعتی، کشاورزی، صنایع دستی و خدمات فنی و مهندسی باید به همکاری و تعامل با بخش غیردولتی و تولید کنندگان در راستای حمایت از بخش تولید تلاش کنند، افزود: این دستگاه ها برای بازاریابی عرضه مستقیم محصولات برنامه ریزی لازم را در قالب تشکل ها و تعاونی ها مد نظر قرار داده و در کارگروه بعدی برنامه و راهکار عملی ارائه دهند.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری نسبت به احصاء تولیدات استان و میزان مازاد آنها و تلاش برای بازاریابی عرضه آنها تاکید کرد و اظهار داشت: برای مواجه نشدن با مشکل تامین میوه ایام تعطیلات نوروزی برنامه ریزی لازم از هم اکنون به عمل آورده شود.



 اراده‌ای برای رونق کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تاکنون کار خاصی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان انجام نشده است، گفت: دلالان محصولات باغداران را با کمترین قیمت به تاراج می‌برند.
 علیرضا رستگار اظهار داشت: مجموع تولیدات این استان اعم از زراعی، باغی، دام و طیور و... 890 هزار تن بوده و به نوعی اقتصاد استان متکی بر بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه از مجموع تولیدات استان 448 هزار تن زراعی و 240 هزار تن باغی است، ابراز کرد: عمده تولیدات باغی مناطق سردسیری سیب، گردو و انگو و در مناطق گرمسیری مرکبات و زیتون است.

رستگار یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی را توسعه کشت‌های متر اکم در گلخانه‌ها دانست و افزود: سالانه در سطح 17 هکتار از اراضی استان 21 میلیون شاخه گل بریده تولید شده و سالانه تولید 8 هزار تن محصولات گلخانه‌ای و 200 تن گیاهان داروئی داریم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده امیدواریم در آینده‌ای نچندان دور به یکی از قطب‌های گل رز در کشور تبدیل شویم که هیچ قصوری در این زمینه با توجه به فراهم بودن شرایط پذیرفتنی نیست.

رستگار با بیان اینکه سال گذشته 120 هزار تن سیب در استان تولید شد، ادامه داد: پیش بینی می‌شود این میزان امسال به 135 هزار تن برسد ولی از هم اکنون برای بسته بندی و نگهداری از این محصول نگرانی‌های وجود دارد زیرا میزان تازه خوری در محصولات تولیدی پایین است.

وی تاکید کرد: تاکنون در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و باغی استان کار خاصی صورت نگرفته و دلالان سیب و بسیاری  از محصولات تولیدی را با کمترین قیمت خریداری و به نوعی کشاورزان مضرر می‌شوند.

رستگار با ابراز نگرانی از این موضوع که سیب باغداران کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته با قیمت سال 87 خریداری شد، بیان کرد: باید به فکر چاره‌ای برای کشاورزان و باغداران بود زیرا در غیر این صورت آینده خوبی در این زمینه نداریم.

وی با تاکید بر اینکه باید به فکر اصلاح باغات انگور سی سخت باشیم، ادامه داد: انگور سی سخت با وجود کیفیت کم نظیر ولی توان نگهداری در سردخانه و فراوری را ندراد.


کد مطلب: 400115

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400115/غارت-محصولات-باغی-کهگیلویه-بویراحمد-توسط-دلالان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1