کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا مطرح شد

«زارعی» دیدگاه خشونت‌انگیز ندارد / تاجگردون آریوبرزن معاصر / از بازخواست تاریخی غافل نشویم / از مسائل فرهنگی غافل مانده‌ایم

31 ارديبهشت 1397 ساعت 4:22

فعال سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: غلام‌محمد زارعی آدم معتدل است و او دیدگاه خشونت‌انگیز و به گیر و ببند ندارد.


عیسی گرجی‌زاده از فعالان سیاسی و اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد که درس تاریخ خوانده و سال‌ها در آموزش و پرورش آن را تدریس کرده و اکنون مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان را برعهده دارد، گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد؛

 
تشکر ویژه از شما و همکاران‌تان که با هر سلیقه در این حوزه مهمترین کار اساسی که مورد تاکید کتاب الهی قرآن یعنی همان آگاهی و دانایی است، تلاش می‌کنید.
برای تکمیل این حرفم، سخن «امیر کبیر» را گوش زد می‌کنم، که بیان می‌کنند، ابتدا فکر می‌کردم مملکت وزیر دانا می‌خواهد، بعدها فکر کردم مملکت شاه دانا می‌خواهد ولی آخر به این نتیجه رسیدم مملکت فقط مردم دانا می‌خواهد وبس...
شماها به جامعه فرهنگ و دانایی می‌دهد که این همان باقیات صالحات است.
 
نیروی انسان از آسمان نمی‌آید

به طور کلی؛ انقلاب ما به قول طراحان انقلاب یک انقلاب فرهنگی بود و عمدتاً شعارهای انقلاب تا نیمه اول راه فرهنگی بوده است. ولی الان نمی‎خواهم سخن یاس و ناامید کننده‌ای بزنم، من خودم هم درس فرهنگ تمدن ایران و اسلامی خوانده‌ام و هم در دانشگاه‌ها مدرس این درس بوده‌ام.
در مسائل فرهنگی تقریبا شکست خورده‌ایم و به آنچه که می خواستیم نرسیده ایم.
مسوولان ما خیلی کم به فکر مسائل فرهنگی هستند و دغدغه و تعلق خاطری که برای مسائل اجتماعی و ... احساس می‌شود، در خصوص مسائل فرهنگی و تخصیص بودجه و کارهای عملیاتی در این حوزه تعلق خاطر ندارند.
دستگاه‌های متولی فرهنگی باید توجه بیشتری به مسائل فرهنگی کنند.
زیربنایی هر جامعه توسعه است. توسعه صورت نمی‌گیرد، مگر این که به نیروی انسانی توجه شود.
نیروی انسان از آسمان نمی‌آید.
همین کودکان که در اختیار ماست و متولی خلاقیت ذهن و پرورش آنان هستیم و متأسفانه برای پرورش این کودکان یا مسلط نیستیم و یا ابزار آن در اختیار ما نیست، بسیاری از کودکان که در اختیار ما است، مجریان رشد «صنعت» و ترقی جامعه هستند.
 
بی‌توجهی مسوولان امر به مقوله فرهنگ / نباید از بازخواست تاریخی غافل شویم

خوشحالم که برای بخش‌های مختلف جامعه کتابچه و اسنادی تدوین می‌شود و در جلسات و زمان‌های مختلف در باره رشته تخصصی خودشان مباحث‌‍‌شان را متکوب می‌کنند، مثلا برای ترافیک طرح جامع ترافیک را مصوب می‌کنند، اما هیچ کار مدونی که صاحب نظران و صاحب مسندان ما، در خصوص فرهنگ که کجا قرار داریم و به کجا می‌خواهیم برویم، نوشته نشده است.
و اکنون جوان و نوجوان ما نمی‌دانند متعلق به کدام سرزمین هستند.
دنیا صنعتی به سمت جلو در حال حرکت و زیربنای این دنیا مسائل فرهنگی بوده است.
امروز کشورهای که از نظر اقتصادی به جایی رسیده‌اند، علتش این بوده که از لحاظ فرهنگی زیر ساخت‌های لازم را فراهم کرده‌اند.
در جامعه ما که انقلاب آن فرهنگی بود، از مسائل فرهنگی غافل مانده‌ایم.
نباید از بازخواست تاریخی غافل شویم، در آینده سوال می‌کنند از ماها که متولی این قشر بودید، چه کار کرده‌اید؟
همه کارهای جوانان ما، به حضور در فلان برنامه خلاصه نمی‌شود.
 
داوری تاریخ با داوری سیاست‌روز تفاوت دارد. جامعه ما یک جامعه جوان است و این جوان نیاز به آموزش دارد. از طرفی جمعیت کشور ما به دو برابر نیم رسیده است و هر ساله به جمعیت جوان افزوده می شود.
جوانان ما وارث وضعیت پیچده‌ی و نامطلوب است که قبل و بعد از انقلاب تراکم شده، این مشکلات در دوره های گذشته بوجود آمده و ادامه پیدا کرده است.
ایران برای این دوران ابزارهای به روز را هم دریافت نمی‌کند و تدوین نکرده‌ایم و هنوز دیدگاه مثبت و مشترکی در مسائل فرهنگی نداریم و اتفاق نظر وجود ندارد.
4=2+2، فرهنگ این است که ماها نگاه‌های مشترک داشته باشیم. ماها هنوز روی فرهنگ تعریف مشترک نداریم و گاهی روی یک آستین کوتاه جوانی اختلاف نظر وجود دارد.
چشم اندازی که در این سال‌ها می بینیم، سراسر تراکم تورم و افراد مدرک به دست فاقد یک مهارت است.
از بیان این مسائل در جامعه نباید بترسیم و از خودمان
نترسیم و سوال کنیم که جوانان ما ره به چه دارند، چه آروز و دلخوشی دارند.
 
 جاده بسته و راه هموار نیست
 
باید بررسی شود که جوانان ما چه شناختی از زندگی و دنیا دارند، نمی‌خواهم که آیه یأس بخوانم، آمارهای متعدد طلاق، مهاجرت و دیگر آسیب‌‎های اجتماعی خیلی از مسائل را روشن می‌کند، ما با این مقولات سرکار داریم، اما برنامه مدون نداریم، در واقع جاده بسته است و راه هم هموار نیست.
جامعه باید یک تعریف از فرهنگ داشته باشد، صاحب‌نظران باید جمعیت فعلی جوانان را شناسایی کنند و برای آینده جوان و فعل این جوان برنامه داشته باشند.
جامعه و جوانان ما آسیب‌های مرئی و نامرئی دیده‌است، بنابراین فرهنگ کشور ما یکی از دو سه فرهنگ دیرینه تاریخ جهان است و نباید این فرهنگ و سرمایه در مرز انفعال و تجمل متوقف شود.
اگر ما عنصر زنده این فرهنگ را پویا نکنیم و در زندگی ورود ندهیم و قطع یقین دچار آسیب و سردرگمی می‌شویم و با فرهنگ غرب روبرو هستیم.
 
اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجانان، متولی پرورش فکر کودکان و نوجوانان از سن 6 سالگی تا 18 سالگی است.
فعالیت‌های این اداره‌کل حول سه محور فرهنگی، ادبی و هنری و البته اسلامی انجام می‌گیرد. ما در 39 رشته در 18 مرکز ثابت و سیار شهری و روستایی به کودکان و نوجوانان آموزش‌های لازم را می‌دهیم.
11 هزار نفر در مراکز ما عضو هستند که 6500 نفر از آنها دختر هستند.
بیشتر فعالیت‌های ما حول محور «کتاب» و کتابخوانی است و همواره تاکید مقام مظعم رهبری و دولت بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی‌ می‌باشد و تلاش ما این است که روی این مقوله کار کنیم.
 
یکی از اقدامات سال 96 اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح دو کتابخانه سیار روستایی در بخش های محروم مارگون و پاتاوه بود.
ایام تعطیلات نوروز 97، با طرح اهداء عیدانه کتاب سعی کردیم با دادن کتاب به مهمان نوروزی در راستای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی قدم برداشتیم.
کتاب‌های داستانی، آموزشی، رمان که بیشتر با ادیبات کودکانه و نوجوانی بودند، در بین مسافران توضیح شد. در روز 13 عید نوروز، روز طبیعت کتاب‌های را به شکل رایگان در بین مهمانان نوروزی توزیع کردیم.
با بیان قصه های شیرین از گذشته تاریخ ایران و زندگی گوهر بار ائمه اطهار به زبان کودکان و نوجوان، تلاش کردیم، ارتباط این گروه را با میراث فرهنگی مفاخر و آموزه های دینی برقرار کنیم.
در جشنواره استانی و کشوری و منطقه‌ای موفقیت‌های را کسب کردیم.
یکی از جشنواره‌های کشوری «آب زندگی» بود. که با همکاری وزارت نیرو، وزارت کشور، صدا و سیما و کانون برگزار شد و120 اثر از استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و خوشبختانه از بین انتخاب شدگان برتر این جشنواره، یکی از اعضای فعال ما از مرکز دهدشت آقای «پارسا نوروزی» بود.
همچنین جشنواره با هدف «آب یک مسئله حیاتی» در کشور چین برگزار که حدود 150 کشور در این جشنواره شرکت کردند و قریب 800 هزار آثار ادبی  به جشنواره ژاپن ارسال شد و پس از بررسی های داورهای بین المللی یکی از آثار برگزیده مربوط به «بهنام دانشی» از لنده بود که مدل دیپلم افتخار از جشنواره کشور ژاپن دریافت کرد.
همچنین در سال 96، جشنواره‌ » آب مایه حیات» است آن را هدر ندهیم، با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری، صدا و سیما و کانون در یاسوج برگزار شد.
در گچساران جشنواره های بومی و محلی را داشتیم که هدف اصلی ما آن است که جوانان ما با تمرن و ممارست این بازی ها  را فراگیرند و به نسل های آینده انتقال داده شوند و این برنامه های سنتی و فرهنگی یادگار گذشتگان است، حفظ شود و به نوعی به خلاقیت فکر کودکان کمک کنیم.
در سال 96، به احترام کودکان سانحه هوایی جشن تولد گرفتیم، با توجه به رسالت کانون مبنی بر امید بخشی به زندگی، هدف از این جشن تولد این بود که خانواده و 300 تن از این کودکان متوجه شوند، زندگی ساری و جاری است و باید زندگی کرد.
سال 97، به دنبال افتتاح کانون زبان در شهرستان گچساران و همچنین تدوین کتابچه فرهنگ به زبان کودک و نوجوانان هستیم.
 
مجوز 13 نیرو را در سال 96 گرفتیم که در واقع کمک بزرگی بود به بحث اشتغالزایی جوانان.
مربی‌های پاره وقت که با بیش از 7 سال حقوق پایین در کانون مشغول به فعالیت بودند به صورت تمام وقت با بیمه کامل تغییر وضعیت پیدا کردند و این یکی از کارهای خیلی خوب ما بود.
در بخش رفاهی برای اولین بار وام به کلیه همکاران رسمی پاره وقت و قراردادی در نظر گرفته شد.
 
کتابخانه سیار برای رنج سن‌های 6 تا 18 سالگی در شهرهای لوداب، دیشموک و چاروسا راه‌اندازی کردیم.
تعامل با مسوولان و ائمه محترم جمعه در دستور کار قرار گرفت و دیدارهای متعددی با مسوولان عالی رتبه استان داشتیم و در واقع این نهاد پویا را به جامعه معرفی کردیم.
 
سال 97، تمام مراکز ما فیلم‌های با محتوای داستان‌های کودکانه اجرا کردند، آشنایی جوانان با مسائل زیست محیطی از دیگر برنامه‌های ما است.
در تابستان مراکز ما بسیار فعال هستند، تمام مراکز دو شیفت در راستای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی اقدام می‌کنند.
ما در دوره‌های آموزشی با بهره‎گیری از روحانیت عزیز در مراکز بهتر عمل خواهیم کرد.
اتاق‎های انیمشین و سفال با امکانات روز مجهز کردیم.  هر ساله در تابستان ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی اردوهای تفریحی و علمی را در داخل استان و خارج از استان برگزار می‌کنیم.
تجهیز مراکز، سالن‌ها، به روز کردن صندلی‌ها و میزها، برگزاری مسابقات ادبی و کتابخوانی و خارج کردن کانون پرورش فکری از حالت روزمرگی جزء اقدامات ما در سال‌های اخیر بود.
پرتال  کودک در استان راه‌اندازی شد.

 همواره اصلاح‌طلب بودم

من دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ هستم در دبیرستان علی شریعتی مسیری رستم درس می‌خوانم و سال 65 عضو فعال جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان بودم.
 سال 66 متعهد آموزش و پرورش شدم و سال 68 شروع به تدریس کردم.
  همواره اعتقاد به اعتلای دین، انقلاب و آرمان‌های امام (ره) و در تمام فعالیت‌های سیاسی حضور فعال داشتم.
 ضمن احترام به جریان های سیاسی(چپ و راست) ما به چپ پیرو خط امام علاقمند بودیم وهیچگاه از نظر سیاسی در هیچ حزب به طور رسمی و شناسنامه دار حضور پیدا نکردم.
همواره اصلاح طلب بودم و راه نجات این مملکت افراطر و تفریط نیست.
بازگشت به آرمان های انقلاب اهداف امام و رهبری برنامه ای که اصل است، ضمن اینکه اعتقاد دارم
همه دولت ها چه راست چه اصلاح طلب کارهای مفیدی انجام دادند و هم نواقصی داشتند.
بیشترین آسیب های کشور در دوره کارشناسی نشده ریاست جهوری نهم و دهم بوده است.
به اعتقاد بنده چهره های ارزشمند که در نظام اعم از اصولگرا و اصلاح طلب مورد بی مهری قرار گرفته است، باید به نوعی به صحنه برگردند و روی وحدتی که امام و رهبری تاکید دارند ما زوم کنیم و کشور را نجات دهیم از مشکلات.
امریکا و نظام سلطه در درگیری با ما کوتاه نمی‌آیند اما اعتقادم من این نیست که همه مشکلات ما ریشه در این بحث دارد و نباید هر جا کم آوردیم بگوییم غرب.
 
زارعی آدم معتدل و دیدگاه خشونت‌انگیز نسبت به جامعه ندارد

بعد از اینکه چهره های اصلاح طلب مانند موسوی، مندنی‌پور، غریب پور ردصلاحیت شدند که بنده وظیفه ورود به این رد صلاحیت‌ها را ندارم.
خودمان به این پختگی رسیدیم که فرد دیگری را انتخاب کنم،
ضمن احترام به سایر افراد، آقای زارعی را آدم معتدل دیدم و دیدگاه خشونت‌انگیز نسبت به جامعه نداشت و دیدگاه به گیر و به بند نبود و ایشان یک اصولگرا خوش خیم بود نه بدخیم.
آقای زارعی ایراد برکارش هم است، او مردمی و از جنس مردم، خیلی جاها بر او ایراد وارد است.
خیلی جاها گیر و کار مردم را پیگیری می‌کنند.
و تا زمانی که در صحنه انتخابات است از او دفاع می کنم.
همه حرفم به جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب منی که تاریخ خوانده‌ام و دل در گروه این مرز و بوم و کشور غرور آفرین دارم.
خواهشاً دست به دست هم دهیم و برای پیشرفت اعتلای این کشور که مد نظر مقام معظم رهبری و آحاد مردم است، گام بر داریم.
 
خادمی:
صبور و دلسوز
 
رضا توفیقی:
انسانی سلیم نفس
سید باقر:
جسور و پاک دست
رستم و ممسنی:
کهن ساز در تمدن
تاجگردون:
آریوبرزن معاصر
عدل هاشمی:
پیگیر و پر تلاش
زارعی:
پیگیر، معتدل و دلسوز
احمدی استاندار:
اقتصادخوان و برنامه‌ریز

سخن پایانی:

همیشه اختلافات بعد از چیدن میوه پیروزی است، همانطوریکه در مسائل سیاسی بعد از پیروزی اختلاف به وجود می آیدو
بعد از پیروزی اصلاح طلبان حرف‌های داریم که
بحق است و باید هم از سوی استانداری و هم از سوی رئیس جمهور لحاظ شود.
شاید رئیس جمهور مشکلاتی داشته باشند که ما واقف نباشیم، لذا اصلاح طلبان هم باید دست بردارند از اختلافات و معذورت های دولت را درک کنند و بدانند که روحانی همه قدرت نیست و همه تصمیم گیرنده نیست، تا الان ندیده ام، استانداری، وزیر کشوری و یا مدیرکلی مثل گذشته که به دولت ها تعلق خاطر داشتند به دولت روحانی تعلق خاطر داشته باشند..
وزیران و مدیران گذاشته از برنامه های دولت دفاع می‌کردند، از مظلومیت دولت آقای روحانی این است که مدیران و مسوولان ارشد این دولت آن طور که باید و شاید از دولت نمی‌بینم که حمایت کنند.
 


کد مطلب: 400103

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400103/زارعی-دیدگاه-خشونت-انگیز-ندارد-تاجگردون-آریوبرزن-معاصر-بازخواست-تاریخی-غافل-نشویم-مسائل-فرهنگی-مانده-ایم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1