تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۴۰۰۱۰۱
گزارش:

«ترافیک» نفس یاسوج را بریده است

۵
۰
«ترافیک» نفس یاسوج را بریده است
کبنا ؛کمتر از 4 دهه از شهر شدن یاسوج می‌گذرد و جمعیتی کمتر از 150 هزار نفر دارد ولی با این شرایط با مشکلات متعدد از جمله ترافیک دست به گریبان بوده و روز به روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند که در صورت عدم چاره اندیشی در آینده‌ای نچندان به "شهر ترافیک" معروف می‌شود.

راه ارتباطی، انسان و خودرو سه عامل در ایجاد ترافیک بوده و بدون هر یک از این سه مورد اصولا ترافیک معنایی ندارد که باید مدیران و برنامه ریزان شهری حول این سه محور برنامه ریزی کرده و فکری به حال رفع مشکلات ترافیک با پیش بینی چندین دهه جلوتر کنند.

به طور حتم ایجاد راه ارتباطی درون شهری مناسب، احداث زیرگذر و روگذر در تقاطع‌ها و ...نقش بی بدیلی در کاهش معضل ترافیک دارد موضوعی که در شهرداری یاسوج در دور پنجم اهمیت یافته و به نوعی به دغدغه متولیان امر تبدیل شده به گونه‌ای که بعد از 3 دهه بلاتکلیفی بزرگترین خیابان یاسوج به طول 5 کیلومتر حدفاصل بنسنجان-پل بشار عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده است و پروژه‌های دیگری نیز در این زمینه در دستور کار دارند.

انسان از دیگر عوامل دخیل در ترافیک بوده که نقش آن در این زمینه بر هیچ کسی پوشیده نیست زیرا انسان بوده که با رفت و آمدهای غیر ضروری با خودروهای شخصی و در برخی مواقع بدون توجه به قوانین به عنوان مهمترین عامل "ترافیک" نقش ایفا می‌کند.

مگر می‌شود وقتی فردی با خودروی شخصی در مرکز شهر یاسوج یعنی حدفاصل میدان شهدای نیروی انتظامی تا میدان هفتم تیر با خودروی شخصی دوبله که هیچ سوبله پارک می‌کند، شاهد ترافیک و ایجاد دردسر برای مردم نباشیم.

مردم باید در این زمینه حساسیت به خرج داده و از وسایل نقلیه عمومی برای رفت و آمد در شهر عبور و مرور استفاده کنند و وقتی نیاز نبوده به تنهایی با خودروی شخصی به شهر برود دلیلی برای این کار دیگر وجود ندارد و البته از نظر اقتصادی برای فرد نیز صرفه دارد زیرا بنزین و روغن کمتری مصرف می‌کند.

آموزش فرهنگ ترافیک مهمترین راهکار کاهش ترافیک

کارشناسان دغدغده مند توسعه و عمران شهری و همچنین صاحبنظران حوزه فرهنگ باید در زمینه آگاهی مردم و اهالی شهر به مسائل مختلف از جمله استفاده بهینه از وقت، انرژی، سوخت و تأثیر مردم در افزایش ترافیک و آلودگی شهر با هدف کاهش ترافیک وارد میدان شوند.

شکی نیست در صورت آشنایی مردم با آموزش‌های لازم شهروندی و شهرنشینی و همچنین اگاهی از قوانین و آشنایی با شرایط مختلف از جمله محیطی و اقلیمی شاهد یک گام به جلو برای شهری خالی از ترافیک و یا با حداقل ترافیک هستیم.

برنامه ریزان شهری یاسوج باید بدانند بدون توسعه فرهنگ امکان ساختن شهری آباد با کمترین مشکلات و معضلات را ندارند و از هم اکنون بحث آموزش را جدی گرفته و از سطوح مهدکودک‌ها، دبستان، مدارس متوسطه اول و دوم آغاز کنند تا در آینده‌ای نچندان دور با کمترین هزینه بتوانیم شهری عاری از معضلات شهرنشینی داشته باشیم.

توسعه حمل و نقل عمومی حلقه مفقوده ترافیک

توسعه حمل و نقل عمومی و فرهنگ استفاده از آن در کاهش معضل ترافیک یک اصل بوده که در استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج به کلی فراموش شده است.

در مجموع سازمان اتوبوس رانی یاسوج بود و نبودش در شرایط فعلی سودی به حال شهر و ایجاد رفاه مردم ندارد زیرا به دلیل عدم استفاده مردم اتوبس‌های این سازمان در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

این جای سوال بوده که چگونه یاسوجی‌ها تردد با خودروهای شخصی با احتمال هزار و یک مشکل را بر سوار شدن بر وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس‌ها ترجیح می‌دهند که باید گفت در این زمینه متولیان امر در شهرداری، رسانه‌ها و صاحبنظران حوزه فرهنگ مقصر بوده زیرا برای اموزش و فرهنگ سازی در این زمینه گامی برداشته نشد.

اجرای عملیات اتصال کمربندی بلوار عدل به پل سوم بشار

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری یاسوج از اجرای عملیات اتصال کمربندی بلوار عدل به پل سوم بشار خبر داد و گفت: عملیات اجرایی جاده کمربندی یاسوج حدفاصل گلزار شهدا تا پل سوم بشار در حال اجرا است.

رضایی با اشاره به اینکه این محور به طول یک‌هزار و 500 متر و با اعتباری افزون‌بر 10 میلیارد ریال اجرایی می‌شود، اظهار داشت: هم اکنون عملیات‌های خاکی و زیرسازی مسیر انجام گرفته و طی روزهای آینده عملیات آسفالت انجام می‌شود.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری یاسوج ابراز کرد: با بهره‌برداری از این باند مشکل ترافیک شهری و تسهیل در عبور و مرور شهروندان و مسافران به نحو چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و دسترسی ایمن به پل سوم بشار فراهم می‌شود.

ارزیابی نامطلوب پلیس از فرهنگ ترافیک

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه فرهنگ ترافیک در شهرهای این استان مطلوب نیست، گفت: پلیس به تنهایی نمی‌تواند فرهنگ ترافیکی جامعه را تغییر دهد.

سرهنگ اسماعیل خوشوقت اظهار داشت: پدران و مادران قانونمند با رعایت قوانین و مقررات در عمل به آداب اجتماعی موجود الگوی مناسبی بویژه در عرصه ترافیک برای فرزندان است.

وی عنوان کرد: شرط بهبود نظم ترافیکی، قانون مداری مردم و رفتار تعالی آنها بوده و برای نیل به این هدف تمام نهاد‌ها و و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی دخیل در امر آموزش و ترویج فرهنگ صحیح در جامعه می‌بایست بصورت هدفمند و مداوم نسبت به این امر اهتمام ورزند.  

خوشوقت با تاکید بر اینکه خانواده بعنوان مهم‌ترین و اولین نهاد تربیتی، تاثیر بسزایی در الگو سازی و رفتار اجتماعی کودک دارد، افزود: کودکان تمام رفتارهای کلامی و غیر کلامی بزرگسالان خود را مد نظر قرار داده و مبادرت به الگوسازی می‌کنند.

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: والدین می‌بایست کاری کنند که قبح تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی و مزایای رعایت آن‌ها در ذهن فرزندانشان نقش بسته و ملکه رفتار آن‌ها شود.

خوشوقت ادامه داد: ارتقاء سطح فرهنگ ترافیک به نوعی احترام گذاشتن به قوانین، آشنایی نوجوانان و جوانان با قوانین، ترویج فرهنگ خودکنترلی، تقویت فرهنگ مسئولیت پذیری، ایجاد انگیزه و شوق در نوجوانان و ایجاد گرایش و علاقه در بین آنان است.

وی خاطرنشان کرد: مهارت در رانندگی از جمله عوامل بسیار مهم در عرصه ترافیک به شمار می‌آید، بنابراین عدم تبحر راننده در کنترل وسیله نقلیه و عکس‌العمل‌های نامناسب هنگام برخورد با سوانح منشاء بسیاری از تصادفات رانندگی در سطح معابر و جاده‌هاست، که متأسفانه منجر به فوت یا مجروح شدن عده بسیاری از شهروندان می‌شوند.  

خوشوقت با اشاره به اینکه آموزش به عنوان یک عنصر فرهنگی تاثیرات زیادی بر میزان احساس امنیت شهروندان داشته و باید با قاطعیت تمام دنبال شود، تصریح کرد:  آموزش و فرهنگ سازی بایستی بیشتر برای سازگاری شهروندان با محیط زندگیشان به صورت هدفمند، مستمر و بادوام و از سال‌های اولیه شکل گیری شخصیت و پرورش افراد در خانواده شروع شده و تقویت و تکمیل آن در سال‌های بعد توسط نهادهای رسمی استمرار یابد.

"ترافیک" به یک معضل در یاسوج تبدیل شده است

عضو شورای شهر یاسوج از ایجاد معاون ترافیک در شهرداری یاسوج خبر داد و افزود: "ترافیک" به یک معضل در پایتخت طبیعت تبدیل شده که باید در این زمینه از هم اکنون چاره‌اندیشی کرد.

علی اکبری‌تبار گفت: با هدف کمک به حل مشکل ترافیک با برنامه‌ریزی‌های مدون و کار کارشناسی با انجام کارهای مطالعاتی در زمینه خیابان‌ها و معابر و همچنین اصلاح میدان‌ها و بلوارها دنبال ایجاد چارت معاون ترافیک در شهرداری یاسوج هستیم و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نمی‌شود.

احداث خیابان 5 کیلومتری در یاسوج

عضو شورای شهر یاسوج با اشاره به آغاز عملیات احداث بزرگترین خیابان شهر یاسوج به طول 5 کیلومتر گفت: رفع مشکل ترافیک جزو مهمترین برنامه‌های مجموعه مدیریت شهری است.

فرشید احمدی‌کیش ظهر افزود: این پروژه با هدف کاهش مشکلات ترافیکی اجرایی شده که امیدواریم با برنامه ریزی مدون و قانونمند شاهد تسریع در روند عملیات اجرایی آن باشیم.

وی با قدردانی از همکاری مردم در محلات مختلف برای اجرای پروژه احداث بزرگترین خیابان یاسوج عنوان کرد: خدمت بی منت و صادقانه به مردم جزو اولویت‌های مدیریت شهری بوده و در این زمینه با هدف رضایت مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌شود.

احمدی کیش با اشاره به مهاجرپذیر بودن شهر یاسوج به عنوان اولین شهرهای ایران در این زمینه ادامه داد: به طور حتم با افزایش جمعیت شاهد بروز برخی مشکلات از جمله ترافیک خواهیم بود که باید با برنامه ریزی دقیق افق دورتری را ببینیم به گونه‌ای که درآینده شاهد کمترین مشکلات به دلیل توسعه زیرساخت‌ها باشیم.

عضو شورای شهر یاسوج بیان کرد: با احداث بزرگترین خیابان شهر یاسوج به طور حتم شاهد کاهش ترافیک در میدان جهاد، میدان انقلاب و ...هستیم که در این صورت رضایت مردم را نیز  به همراه دارد و دسترسی مناطق شرف آباد، بنسنجان، شهرک امام علی و ... به امکانات و خدمات دهی تسهیل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
تا زمانی به مالک زمینها تسویه نکنید این جاده ۵ کیلومتری به ثمر نمیشینه .. نزنید آقای احمدی کیش و بقیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ترافیک؟!!!!
خیلی خنده داشت
شهروند
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای احمدی کیش اگر کمی به فکر یاسوج بودید در دیدگاههای قبلی خود از دست فروشها بدون مطالعه ومنطق حمایت نمی کردی.
در یک روستا هم اگه دستفروشی وارد شود در جایی وسایلش را میگذارد که مردم اذیت نشوند .
شما از ترمینال قدیم تامیدان عدل را دیده اید ؟ آیا تاحالا چاره اندیشی کردی یا بخاطر فامیل گری و... شرمنده هستید .
در هر شرایطی این رای شما را شرمنده میکند یا در برابر اونی که بهت رای داده یا درمقابل ترافیک.
درخشان
Iran, Islamic Republic of
بعد از افتتاح پل کمربندی بازم ترافیک خواهد داشت ، ااکبرآباد با حجم ترافیک روبرو خواهد شد ...ای کاش مسیر رو بعد از پل به صورت مستقیم میتونستن امتداد بدن تا پلیسراه ... خیلی خوب میشد
Iran, Islamic Republic of
«ترافیک» نفس یاسوج را بریده است
مبحث زیبایی است اما کجایند اون مسئولان وشهرسازان و نماینده مردم
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1