کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حسین حسینی خواه

آسیب‌پذیری سکونتگاه‌های جمعیتی «دنا» در برابر زلزله

30 ارديبهشت 1397 ساعت 14:22

گسل‌های فعال و غیرفعالی در محدوده شهرستان دنا وجود دارد که می‌تواند در آینده برای سکونتگاه‌های جمعیتی خطرآفرین و مشکل‌زا باشد.


متن ارسالی

جهان در حال تبدیل شدن به مکان‌های شهری بزرگ است، به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 بیش از 65 درصد مردم دنیا در شهرها زندگی کنند. رشد جمعیت، تجمع سرمایه‌ها و گسترش شهرنشینی در مکان‌های مستعد خطر، منجر به پدید آمدن جامعه شهری با آسیب‌پذیری بالا در برابر سوانح می‌گردد. بشر با در نظر نگرفتن ساخت‌وساز و توسعه در حریم گسل‌ها و رودخانه‌ها، چرای بیش از حد دام و کشاورزی غیراستاندارد، ساخت‌وسازهای غیر استاندار و ناپایدار و دلایل گوناگون دیگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بروز این خطرات اثر سوء داشته و موجب به خطر افتادن سکونتگاه‌های انسانی و شرایط بحرانی در بعضی از مناطق شده است.
 
یکی از خطرات طبیعی که بسیاری از شهرهای جهان، ازجمله کشور ما را تهدید می‌کند، زمین‌لرزه است.
در این میان شهرستان دنا با توجه به وجود گسل‌های فعال، نقاط لرزه‌خیز، عدم رعایت استانداردها، توسعه فیزیکی نامناسب و غیره، از این قاعده مستثنا نیست.
یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای ایران، ازجمله شهرستان دنا با آن روبـرو هـستند، موضـوع زلزله است که ویژگی‌ها و شرایط طبیعی حاکم بر فضاهای شهری و تراکم سرمایه‌گذاری و بارگذاری‌های محیطـی، لزوم توجه به برنامه‌ریزی‌های لازم پیرامون مصونیت سکونتگاهی شهری و روستایی و آسیب‌پذیری کمتر آن‌ها را ضروری ساخته است.
گسل‌های فعال و غیرفعالی در محدوده شهرستان دنا وجود دارد که می‌تواند در آینده برای سکونتگاه‌های جمعیتی خطرآفرین و مشکل‌زا باشد.
 16/413 کیلومترمربع معادل 19/39 درصد از کل شهرستان دنا، در معرض خطر وقوع زلزله قرار دارد. 66/299 کیلومترمربع معادل 42/28 درصد از کل شهرستان، دارای خطر لرزه‌خیزی متوسط است. همچنین 36/32 درصد از کل شهرستان دنا، در معرض خطر کم وقوع زمین‌لرزه قرار دارد.
شهر پاتاوه از نظر میزان خطر لرزه‌خیزی، دارای خطر زلزله در سطح نسبتاً کم و متوسط است و شهر سی سخت از نظر خطر لرزه‌خیزی دارای خطر نسبتاً متوسط و زیاد است.
بیش‌ترین مساحت بخش سی سخت، در محدوده خطرپذیری زیاد و بسیار زیاد به مساحت 215 کیلومترمربع قرار دارد. همچنین بیش‌ترین مساحت بخش پاتاوه، در محدوده خطر لرزه‌خیزی بالایی قرار دارد که معادل 278 کیلومترمربع است. همچنین تحلیل فضایی میزان آسیب‌پذیری نقاط روستایی و آبادی‌ها نشان می‌دهد که 19 روستا و آبادی معادل 17/12 درصد از آبادی‌ها و روستاهای شهرستان دنا، در پهنه با خطر بالا، 53 روستا و آبادی معادل 97/33 درصد از روستاها و آبادی‌ها، در پهنه با خطر متوسط، 55 روستا و آبادی معادل 25/35 درصد، در پهنه با خطر کم قرار دارد.
 -------------------------------
حسین حسینی خواه


کد مطلب: 400089

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400089/آسیب-پذیری-سکونتگاه-های-جمعیتی-دنا-برابر-زلزله

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1