تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۳۳۶۸۰۵

دل بستن به سراب اروپا: تجربه‌اندوزی با هزینه‌های گزاف

۳
۰
کبنا ؛متن ارسالی
این اقدام قابل پیش بینی ترامپ در واقع عینیت یافتن نقش امریکا دربرجام بود چرا که امریکا از روز توافق از برجام خارج شد (یعنی از ابتدا در توافق نبود که بخواهد خارج شود) و این اعتراف را بارها از زبان رییس جمهور رووحانی و وزیر خارجه در برهه‌های متفاوت شنیدیم. انچه که امروز کانون توجه هست، نه خروج امریکا که تصمیم گیری و واکنش سیاسی جمهوری اسلامی ایران است. تصمیمی که اگر پیشبرد آن با ساده اندیشی و التماس در سیاست خارجی همراه شود چه بسا ایران را از موضع طلبکارانه به موضع انفعال و امتیاز دهی بیشتر بکشاند.
حال که ترامپ از برجام خارج شده به شرکای او در اروپا نمی‌شود تکیه کرد چراکه اگر اروپا بدون آمریکا می‌توانست و یا می‌تواند ایران را در دستیابی به بخشی از گشایش‌های اقتصادی و تبادلات تجاری که مربوط به کشورهای اروپاییست همراهی کند، چرا تا کنون این کار را انجام نداده است؟
اروپا قائل به رعایت حقوق ملت ایران نبوده و نیست و مجری همه تحریم‌های سرسخت علیه ملت ایران خود اروپاست و پر واضح است که اروپا از آمریکا جدا نیست و نباید تجربه اعتماد به آمریکا درمورد اروپا دوباره تکرار شود چرا که نظام جمهوری اسلامی در شرایط کنونی توان پرداخت هزینه‌های گزاف ملی در برابر تجربه اندوزی ساده اندی‌شان داخلی را ندارد.
امریکا با خروج از برجام و تشدید تحریم‌های سابق و وضع تحریم‌های مضاغف به دنبال وارد آوردن فشار حداکثری به ملت ایران و نیز اروپا با ترغیب ایران به حفظ برجام به دنبال اولاً رعایت تعهدات برجامی از سوی طرف ایرانی و ثانیاً امتیاز گیری بیشتر در زمینه متوقف کردن فعالیت‌های صنعت هسته ای، توانمندی دفاعی و موشکی، نفوذ منظقه ای جمهوری اسلامی و.... می‌باشد. در چنین شرایطی دستاورد جمهوری اسلامی از برجام نه تنها «هیچ» که خسارت محض است.
در نتیجه نقش مکمل امریکا و اروپا در جهت نیل به امتیازگیری حداکثری و امتیاز دهی حداقلی و در واقع وارد آوردن حداکثر آسیب به جمهوری اسلامی در پرونده منحوس برجام هست.
بنابراین در وضع موجود ساده لوحانه ترین و ناشیانه‌ترین واکنش سیاسی دستگاه دیپلماسی دولت جمهوری اسلامی ایران، دل بستن به سراب اروپاست.
با اینکه آقای روحانی در این چند سالی که بر کرسی پاستور تکیه زدند از پنهان کاری و چرخش‌های ۱۸۰ درجه ای نسبت به مردم و بداخلاقی‌های سیاسی نسبت به بسیاری از منتقدین دلسوز چیزی کم نگداشتند لکن به جهت اینکه رییس جمهوری قانونی نظام جمهوری اسلامی هستند بایسته و شایسته است که ملت و همه ارکان نظام همچون گذشته حامی و پشتیبان وی در عرصه‌های بین المللی و در جهت پیشبرد اهداف متعالی انقلاب در رویارویی با جبهه استکبار باشند.
-------------------------------------------------------
محمد امین نیکویی
فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان
------------------------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
درود بر اقای نیکویی عزیز. تیتر مطلب بسیار زیبا و گویا بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
من موندم دولت این وسط جز آسیب چه دستاووردی داشته
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
آیا باز هم مردم عبرت نخواهند گرفت؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1