تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۳۳۴۳۰۹

مصاحبه با احسان گنجی کاریکاتوریست /رمز موفقیت رو آوردن به کار مورد علاقه است(+تصویر)

۳
۰
کبنا ؛
احسان گنجی هنرمند سرشناس ایرانی  که اصلیتش به کهگیلویه برمی گردد و حضوری پررنگ در عرصه کاریکاتور ایران و جهان دارد، از شما دعوت می کنم به مصاحبه با این هنرمند توجه کنید.
بیوگرافی تان در چند سطر؟
کار هنری را از دوره دبیرستان یا حتی قبل تر با نقاشی کشیدن  کنار عنوان های کتاب ها شروع کردم و کم کم جدی تر شد،قبل از روی آوردن به کاریکاتور در ادبیات داستانی و داستان نویسی به صورت حرفه ای  کار می کردم  و در دوران دبیرستان  یکی از داستان هایم  با موضوع  اختلافات قومی-قبیله ای  بود که  توانست نظر خیلی هارو جلب کند و رتبه اول کشوری را کسب کنم و پس از پایان دوران دانشجویی با توجه به اینکه به کاریکاتور علاقه مند و بودم و احساس کردم هنر جهان شمول تر و با نفذتری است  سعی کردم شانس خودمو تو این زمینه هم امتحان کنم و از سال ۸۳ به کاریکاتور رو اوردم.
در کاریکاتورهای خود بیشتر سعی می کنید  به چه موضوعاتی(سیاسی،اجتماعی و...) بپردازید؟
با ورود به مطبوعات  از سال ۸۸ اوایل کارهایم بیشتر جنبه سیاسی داشتند وجنبه های دیگر اجتماعی و ...را فراموش کرده بودم ،پس از مدتی متوجه شدم که ضرورتی ندارد همه چیز را با دید سیاسی  دید چرا که احساس کردم رفتار بیمارگونه ای است و ممکن است در دراز مدت من نیز بیمار شوم  و سعی کردم وزن کارهای اجتماعی خود را بیشتر کنم که راضی هستم و تصمیم درستی گرفتم.
من با مطبوعاتی همچون شرق،اعتماد،ابتکار،قانون و شهروند همکاری داشته ام که در حال حاضر با شهروند و قانون همکاری دارم.

ایده های تازه رو چگونه پیدا می کنید؟
سعی می کنم ذهنم را نسبت به تمام رویدادهای اطراف فعال نگه دارم و هر چیز ساده ای که در اطراف و رفتار مردم ببینم که بتوان آن را به موضوع جدی تری که دغدغه مردم است تبدیل کرد خود یک سوژه برای کاریکاتور  است.

کاریکاتوری داشتید که براتون دردسر ساز شده باشه؟
بله در همه موضوعات چه سیاسی چه اجتماعی  من و همکارانم همیشه این آمادگی را داریم که دردسری پیش بیاید و حتی  کاریکاتوریستی هم  بوده که مجبور شده به خارج کشور سفر کند برای همین دردسرهای ناشی از اثرش!
و برای خود من نیز در درد سرهایی در  مورد کارهای سیاسی  که  کشیدم  پیش آمد که فکر می کنم بیشتر در اثر سو تفاهم بود و من واقعا تعهدی ندارم که  از حزب خاصی دفاع کنم و بارها شده در نقد به دولت مورد علاقه خودم نیز کاریکاتور کشیده ام!
چه زمانی را بیشتر صرف کاریکاتور می کنید؟
با توجه به اینکه کار رسمی من کاریکاتور نیست سعی می کنم از همه وقت های مرده استفاده کنم و در واقع پس از  انجام کار رسمی خود، وقت گذراندن با خانواده ،خوابیدن  کاری جز کاریکاتور ندارم و هر فرصتی پیش بیاید سعی می کنم کاریکاتور بکشم.

اولین کار طنزی که داشتید چه بود؟
کاریکاتور لزوما باید همراه با طنز باشد و یک کاریکاتوریست باید توانایی طراحی طنز امیز با همه موضوعات سیاسی،اجتماعی و ...را داشته باشد و در واقع در همه کارها طنز وجوددارد.
ابزار و تکنیک خاصی دارید؟
تکنیک کارم در گذر زمان تغییر کرده و خواهد کرد،و برمبنای نظرات و نقدهای دوستان اگرجایی احساس کردم نیاز به تغییر هست جبهه نمی گیرم،قبلنا از تکنیک های دستی و آبرنگ استفاده  می کردم ولی الان به دلیل کم بودن وقت و کار کردن با مطبوعات سرعت العمل بیشتری می خواهد از تکنیک های فتوشاپ و دیجیتالی استفاده می کنم.

هنرمند مورد علاقه تان در سایر رشته های هنری؟
در بسیاری از گرایش های هنری علاقه مندی های خاص خود را دارم،در موسیقی به جایگاه استاد محمدرضا شجریان  غبطه می خورم  چرا که به اعتقاد من دست یافتن یک هنرمند به چنین موقعیت و جایگاهی ممکن است در عمر هنری یک فرد هرگز اتفاق نیفتد چه از نظر محبوبیت و نفوذ اجتماعی و توانایی تکنیک کاری!
آخرین  کتابی  که خوانده اید  چه  بوده است؟
امروزه  بیشتر مطالعات  مجازی  شده  است  ولی  اخرین  کتاب  کاغذی و به  معنای  واقعی  کتاب  که  خواندم  کتاب« استانبول» از« اورهان  پاموک» بوده است  و اخیرا به  کتاب های صوتی روی آورده ام ، حین رانندگی بین  مسیرها به راحتی  می توان  به آن ها گوش  داد و احساس می کنم روش  خوبی  است .

کاریکاتوریست  ایرانی و خارجی  مورد علاقه  یتان چه کسانی هستند؟
کار اغلب  دوستان  را دوست  دارم ولی  کاریکاتوریستی  که  از او الهام  بگیرم و همیشه  آثارش  را دنبال کنم  بله  «کامبیز درم بخش » که از نظر من در سطح  جهانی ایشان  مطرح هستند و همینطور« کینو» و«بارتاک» نیز  کاریکاتوریست های  خارجی و  مورد  علاقه  ام هستند.
تا حالا اقدام به برگزاری  نمایشگاه  کرده اید؟
قبلا چند نمایشگاه  در دهدشت،یاسوج و شهرهای  دیگر برگزار کردم  ولی همیشه  در بخشی از نمایشگاه هایی  که حتی در شهرهای  دیگر برگزار می  شود ممکن است  برخی از آثار متعلق به من باشد در سال چند مورد اتفاق می افتد.

تمایل  به برگزاری  نمایشگاه  در دهدشت  را دارید؟
برای  برگزاری  نمایشگاه  با  کیفیت  عالی و حرفه ای  که  مخاطبان از آن  لذت  ببرند نیاز به  امکانات حرفه ای از جمله قاب حرفه ای،زمان بندی مناسب،سیستم  پاسپارتو حرفه ای،فضای حرفه ای و...هست  که آن امکانات اولیه را نمی بینیم .
نظرتون راجب  «سرقت ادبی»  چیست؟
اگر بگوییم  سرقت هنری شاید بهتر باشد چر ا که  سرقت ادبی بیشتر برای  ادبیات به کار  می رود  ولی خوب  اگر سرقت  هنری را نوعی بی ادبی  بدانیم  این سوال شما هم می تواند درست  باشد.
خب در اغلب رشته های هنری  دیگر مثل  فیلم نامه نویسی،نقاشی و...پیش می آید که ممکن است  آثار برخی هنرمندان شبیه  به هم باشند  به خصوص در مورد هنرمندان پرکار بیشتر  این  اتفاق می افتد و من هم چون  هر هفته ۲ کار برای مطبوعات می فرستم  پرکار  محسوب  می شوم  و پیش می آید  که  اثری  داشته  باشم  که پیش از من  هم  کسی خلق کرده  باشد و هم بوده است که در برخی  موارد آثار دیگران  شبیه  من  باشد.

تا حالا شاگرد هم داشته اید و تدریس  کرده اید؟حاضرید  در دهدشت  هم کلاس  اموزشی  برگزار کنید؟
بله  برخی از دانشگاه ها برای  برگزاری  ورکشاپ ها  از من  دعوت کرده اند هم در استان و هم شهرهای دیگر منتها  آن هایی  که  مسافت طولانی  بود معمولا نمی رفتم،و حدود ۱۵ سال  پیش که انجمن  کاریکاتور در دهدشت  فعال  بود  آموزش  می دادم و الان  هم  اگر  متولیان  یا هر سازمانی  ازمن  درخواست  همکاری  کند برای برگزاری  کلاس  آموزشی  به شرط  فراهم  کردن زمینه  و مطابقت با زمان  من  حاضر به برگزاری  کلاس های  آموزشی هستم.
آیا اصراری  دارید  که حتما فرزندتان  هم پا به  این عرصه  بگذارد؟
روی  آموزش  به کودکان  کم  سن و سال  بسیار حساس هستم و حتی  به  فرزند خود  نمی گوییم  چگونه  طراحی  کند  اگر  چه  این  هم نشینی  گویا  در او هم  اثر کرده و ممکن  است  در اینده نقاشی های  خوبی بکشد  ولی آگاهانه  هیچ  چیز را به او تحمیل  نمی کنم  چون  که احساس  می کنم  لزوما  قرار نیست  فردی که ممکن  است  گرافیست خوبی شود در  آینده،  بیاید سر کلاس من  و کاریکاتور  یاد  بگیرد !

مشکل  و سختی  حرفه  شما  چیست؟
بیشترین  مشکل  حرفه  ما در کشور  بحث  سانسور و خط  قرمز ها  هستند  با توجه  به  اینکه   با  مطبوعات  همکاری  می کنم  برخی  موضوعات  هستند  که  اجازه  ورود  به  آن ها  حتی  از نظر مثبت  را هم  نداریم و اگر  حتی  کار  کنیم  مطبوعات  نمی تواند  ان  را نشر دهد و نشر هم نمی دهد!
بهترین  خاطره شما در حاشیه  جشنواره های  خارجی؟
خوب  مسلما  موفقیت در هر حرفه ای و کسب  پیروزی ها باعث  خوشحالی  فرد  می شود و در کار  ما هم  خاطرات  تلخ و شیرین  بسیار است،برخی  جشنواره ها  هم  جوایز خوب و  معتبری دارند و هم  میتوان  بسیاری  از معروف  ترین کاریکاتوریست ها  را از  نزدیک  ملاقات  کرد،و  مثلا من  در جشنواره  آیدین د وغان  ترکیه  که ۲ جایزه ویژه  آن را هم کسب  کردم  در میا ن جمع  بهترین  کاریکاتوریست های  دنیا بودم  و با افراد زیادی  آشنا شدم  ودر واقع  وقت را به خوشی گذراندیم.

حرفی  مانده  که  من  نپرسیدم  و شما دوست  داشته  باشید بگید ؟راجب  هر موضوعی  که دوست  دارید  صحبت  کنید؟
فکر می کنم انسان  وقتی  به  کار مورد علاقه اش  می پردازد می تواند  موفق تر باشد  تا  اینکه به کاری بپردازد که حتی  موقعیتش  برایش  فراهم  شده ولی مورد علاقه اش نیست!
روی  آوردن  افراد  به  کارهای  مورد علاقه  خود و انجام دادن آن ها در هر زمینه ای  ورزش،هنرو...زمینه  پیشرفت و موفقیت  آنها را بیشتر می کند و لزوما  نمی گویم  کاریکاتور  بهترین  هنر است ولی  چون  بهش علاقه داشتم  به  این  مسیر امدم و احساس می کنم  نفوذ  خوبی  داشته  بین مردم  وتوجه و پیشنهاد های آن ها  منو خوشحال  می کند.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

خسرو مطلق
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد عزیز
مرحبا
صفا
Iran, Islamic Republic of
درود بر دوست بزرگوارم سید احسان گنجی . آرزوی توفیق روز افزون در تمام مراحل زندگی برایتان دارم.
ملودی
Iran, Islamic Republic of
با آرزوی توفیق روز افزون برای استاد مستعد و اخلاق مدار هم استانی جناب آقای گنجی عزیز
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1