کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چالش «کم کاری کارمندان» ظلم بزرگی که همچنان ادامه دارد/ رشوه، ایجاد فساد در ادارات

1 ارديبهشت 1397 ساعت 0:10


امام جمعه شهر سوق گفت: وقتی مسئولان در قبال انجام کار‌ها بر رشوه گرفتن عادت کنند، برای افرادی که رشوه پرداخت نمی‌کنند، به خوبی انجام وظیفه نکرده، و نظام اداری به فساد کشیده می‌شود، و از طرفی اعتماد مردم به مسئولان از بین می‌رود.
به گزارش کبنا، حجت‌الاسلام مهدی کیانی‌اصل در خطبه امروز نماز جمعه با بیان اینکه یکی دیگر از منکرات اقتصادی گران فروشی است، اظهار کرد: گرانفروشی جزء آفت‌های کسب روزی حلال است، که بسیاری از بازاریان دانسته یا نادانسته به آن مبتلا می‌شوند، که درآمد حاصل از گرانفروشی اشکال دارد.
کیانی‌اصل با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام که می‌فرمایند «مغبون ساختن مومن حرام است مغبون ساختن کسی که در قیمت کالا به فروشنده اعتماد کرده است حرام است.» افزود: گرانفروشی علاوه بر ضرری که از جانب فروشنده بر مشتری وارد می‌شود، باعث ایجاد مشکلات و معضلات اجتماعی دیگری هم می‌شود، با رواج گران فروشی در جامعه دیگر هیچ کس به دیگری اعتماد و اطمینان نخواهد کرد، و هر کس با بدبینی و تردید به دیگری می‌نگرد.
وی اضافه کرد: امنیت روانی که یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان در جامعه است با گرانفروشی خدشه دار می‌شود، و از طرفی هم موجب بالا رفتن قیمت‌های کاذب است، و در نتیجه ایجاد تورم می‌شود.
وی تصریح کرد: گرانفروش کسی است که کالایی را با قیمت غیرواقعی و کاذب به مشتری عرضه می‌کند، در حالی که مشتری از قیمت حقیقی کالا در بازار اطلاع ندارد، و فروشنده او را فریب می‌دهد، و در واقع پنهان نگه داشتن قیمت کالا‌ها و اجناس یکی از موارد ستم به دیگران است، که کاسب و بازاری باید در همه حال خدا را به یاد داشته باشد، و با مشتری به انصاف رفتار کند، و بداند اگر مشتری از قیمت اجناس آگاه نیست، خدا آگاه است وروزی باید برای این عمل در پیشگاه حق تعالی حاضر شود و حساب پس بدهد.
وی بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کم فروشی است، که قرآن می‌فرماید (ویل للمطففین) وای بر کم فروشان. تطفیف به معنای کم کردن پیمانه و وزن است، «ویل» واژه‌ای است که در موارد بسیار شدید به کار می‌رود، حالا یا ناحیه بد جهنم، یا به معنای اعلام جنگ خداست با کم فروشان است.
امام جمعه سوق با بیان اینکه کم فروشی در معاملات یعنی به جای یک کیلوگرم، ۹۹۰ گرم وزن کند. این ده گرم هرچند به حساب نمی‌آید، اما کم فروشی است، افزود: کم فروشی در کیل و پیمانه نیز هست که ممکن است در متر هم باشد، هر چند جزئی باشد ولی باز هم اشکال دارد، چون ضرب المثل داریم که تخم مرغ دزد شترمرغ می‌شود، یعنی هر که در چیزهای کوچک تخلف کرد، در چیزهای بزرگ هم تخلف خواهد کرد.
وی تصریح کرد: کم کاری کارمندان، کارگران، معلمان و هر کسی که تعهد کاری دارد، اما آن را به درستی انجام نمی‌دهد ولی مزدش را می‌گیرد هم جزو کم کاری است.
وی با بیان اینکه کم فروشی از گناهان کبیره است، و در قرآن و روایات به صراحت آز ان نهی شده است، اظهار داشت: انسان کم فروش هم از عدالت ساقط می‌شود، خداوند در سوره شعرا می‌فرماید «کیل و پیمانه را وفا کنید و وزن کنید با معیارهای صحیح.» برای کم فروشی در قیامت پاسخ دهید، چون حق الناس است بخشیده نمی‌شود. پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند «وقتی می‌خواهید وزن کنید پیمانه را پر‌تر بگیر.»
وی بیان کرد: کم فروشی آثار و عواقبی دارد که اعتماد مردم به یکدیگر را سلب می‌کنند فساد اقتصادی در پی دارد و در روایات نزول عذاب الهی از آثار و عواقب کم فروشی مطرح شده است در آیات قران به کسانی که مال مردم را از راه باطل می‌خورندوعده عذاب داده شده است یکی از مصادیق خوردن مال حرام از راه باطل کم فروشی است. قران می‌فرماید است انان نمی‌داند که روزی مبعوث می‌شوند یک روز بزرگ که باید بایستند و پاسخ بدهند..
کیانی‌اصل با بیان اینکه یکی دیگر از منکرات اقتصادی رشوه است، گفت: در قرآن از دادن و گرفتن رشوه نهی شده است. در قران می‌فرماید (اموال مردم را به عنوان رشوه به کیسه حاکمان و قاضی‌ها سرازیر نکنید تا بخشی از اموال مردم را به گناه بخورید در حالی که خود می‌دانید) در بسیاری از روایات رشوه از مصادیق کفر دانستند.
وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام فرمود از رشوه دوری کنید زیرا این کار کفر است و رشوه خوار بوی بهشت را استشمام نمی‌کند بنابراین هم در آیات و روایات از آن نهی شده و هم عقل و اجماع علما در حرمت آن اتفاق نظر دارند، افزود: رشوه ضرر‌های زیادی را به اجتماع وارد می‌کند اول آنکه وقتی کسانی بتوانند با پول به همه خواسته‌های خود برسند بی‌پولان یا کسانی که نمی‌توانند پولی پرداخت کنند در رسیدن به حق خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. دوم وقتی مسئولان در قبال انجام کار‌ها بر رشوه گرفتن عادت کنند برای افرادی که رشوه پرداخت نمی‌کنند به خوبی انجام وظیفه نمی‌کنند و نظام اداری به فساد کشیده می‌شود واز طرفی اعتماد مردم به مسئولان از بین می‌رود.
کیانی‌اصل تصریح کرد: آن چیزی که امروز مردم نسبت به آن نگرانی دارند همین که مردم می‌گویند ما در ادارات و در جاهای مختلف مجبور می‌شویم برای انجام کارهای رشوه بدهیم این اعتماد مردم را به مسئولان رااز بین می‌برد، که مراجع تقلید می‌گویند پرداخت پول یا اموالی از سوی مراجعه کننده به کارمندان اداره‌ها منجر به فساد ادار‌ها خواهد شد که از نظر شرعی حرام است.
وی افزود: گرفتن رشوه بر دریافت کننده حرام است و حق تصرف در آن ندارد و مسئولان و کارمندان ما باید امروز مراقب باشند که در دام رشوه گیر نیفتند چون گناه بسیار بزرگ است از طرف دیگر مراقب باشند که برخی چیزهای را به عنوان هدیه، انعام یاچیزهای دیگر می‌آورند که در واقع رشوه است و نباید گرفته شود.
وی اظهار داشت: در زمان حکومت امام علی (ع) یک شخصی برای امام علی علیه السلام چیزی به اسم هدیه آوردند امام تذکر دادند گفت که این رشوه است ایشون گفتند نه هدیه هست امام فرمود به اسم هدیه می‌خوای برای من رشوه بیارید دیگه از این کارا انجام نشود. وظیفه مردم در قبال منکرات اقتصادی تذکر دادن است وظیفه مسئولین برخورد با منکران اقتصادی است.
اما جمعه شهر سوق در خطبه دوم ضمن دعوت به تقوای الهی، و تبریک میلاد حضرت امام حسین سالروز طلوع شمس معنویت و پاسدار اسلام و مجدد حیات قرآن کریم و نجات بخش امت خاتم که یادآور رشادت‌ها و جانبازی‌های ان حضرت و یاران ایشان در روز عاشورا در راه پاسداری از دین است، گفت: بدون شک حضرت امام حسین بزرگ‌ترین پاسدار اسلام است که در زمانه خود وقتی دید که بنیان دین از سوی حاکمیت زور و تزویر در خطر است و تنها اقدام را مبارزه علنی و قیام علیه ان دانست در راه پاسداری از دین تمام هستی و دارایی خود را نثار کردند این روز را به پاسداران عزیز تبریک عرض می‌کنیم.
وی افزود: پاسداران آینه مجسم مظلومیتهای و رشادت‌های ملت بزرگ ایران هستندپاسدارانی که در گرما و سرما، در دوران دفاع مقدس و بعد از آن در شرایط بسیار سخت به دینی که پیامبر آورده وبه هدفی امام حسین در راه ان شهید خدمت کردند که این کار انان اجر بسیار بزرگ دارد که بنیانگذار کبیر انقلاب فرمودند‌ای کاش من هم یک پاسدار بودم..
وی ضمن تبریک ولادت حضرت ابوالفضل العباس جانباز راه ولایت و روز جانباز، اظهار کرد: در این روز باید از رفتار و کردار آن بزرگوار درس شهادت و جانبازی بیاموزیم و مقام وجایگاه جانبازان را که در مسیر حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی سختی‌ها و مشکلات را تحمل کردند ارج بنهیم خداوند متعال به جانبازان ما که حامیان اصول و ارزش‌ها اسلام هستد سلامتی و طول عمر عنایت فرماید.
کیانی‌اصل ضمن تبریک ولادت حضرت امام سجاد علیه السلام سید عابدان و زینت دوستان خدا پیام آور قیام عاشورا پیام‌آور مبارزه با ظلم و بیداد حاکمان ظالم را، گفت: چهارشنبه ۵ اردیبهشت شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس است. شکست مفتضحانه حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس با امداد و معجزه الهی بود طوفان شنی که همچون ابابیل بر سر دشمنان فرود آمد و آنان را زمین گیر کرد و در حقیقت دانه‌های شن چشم شیطان بزرگ را کور کرد واقعه‌ای را که خود آمریکایی‌ها از آن به شکست بزرگ یاد می‌کنند.
وی تصریح کرد: این شکست باعث برملا شدن واقعیت پوشالی نیروی نظامی آمریکا وحقانیت و اقتدار ایران اسلامی شد ونشان داد تا زمانی که ما دین الهی را یاری کنیم نصرت و امداد الهی هم وجود دارد «ان تنصرالله ینصرکم»
امام جمعه سوق بیان داشت: حمله جنایتکارانه کشورهای آمریکا انگلیس و فرانسه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی که در هیچ محکمه‌ای اثبات نشده و هیچ سندی برای ان وجود ندارد بار دیگر نشان داد که سردمداران نظام سلطه فقط زبان زور می‌فه‌مند و برای ایستادن در برابر زورگویی هاو زیاد طلبی‌هایشان باید مجهز به سلاح بازدارنده نیروی نظامی قوی ارتشی قوی سپاهی قوی مجهز مومن و کارآمد بود این حمله آنان از روی رسوایی و شکست بود.
وی افزود: کما اینکه خود رئیس جمهور آمریکا گفت ما ۷ تریلیون دلار هزینه کردیم و هیچ چیز نصیبمان نشد وقتی علی رغم همه حمایت‌های از تروریست‌ها دیدند باز جبهه مقاومت به پیروزی‌های خودش ادامه می‌دهد این حمله را انجام دادند تا هو کمک به تروریست‌ها کنند، هم شرایط سوریه را برای توسعه طلبی و چپاول اقتصاد و سرمایه‌های ملت‌ها بی‌ثبات کنند. وهم از پیوند مقاومت با سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کنند که به لطف خدا در این اهدافشان هم شکست خواهند خورد..
وی ضمن تبریک هفته سلامت را به همه عزیزان دست اندرکار سلامت جامعه، گفت: فصل بهار است و با بحران کم آبی در کشور مواجه هستیم که باید همه ما با صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از اسراف و هدر رفت آب بتوانیم این فصل راو فصل تابستان را مدیریت کنیم تامشکل کم آبی نداشته باشیم. از شهردار، شورای شهر بخاطر کارهای بسیار مفیدی که در شهر انجام دادند از جمله فضای سبز تقدیر و تشکر می‌کنیم از مردم می‌خواهیم که شهردار و شورا را کمک کنند که بتوانند خدمات بیشتری به مردم ارائه دهند چون این مردم لایق بهترین‌ها هستند.


کد مطلب: 332203

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/332203/چالش-کم-کاری-کارمندان-ظلم-بزرگی-همچنان-ادامه-رشوه-ایجاد-فساد-ادارات

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1