کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هشدار دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد به تب کریمه کنگو

28 فروردين 1397 ساعت 12:49


مدیرکل دامپزشکی استان، با بیان اینکه تا کنون موردی از آلودگی به تب کریمه کنگو در این استان مشاهده نشده است، گفت: مردم از خرید گوشت از قصابیهای غیرمجاز و اطراف شهر‌ها و همچنین ذبح دام در منازل خود به ویژه در فصول گرما اکیدا خودداری کنند.
به گزارش کبنا، عبداله بهمنش با بیان اینکه تاکنون مورد مثبتی از بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است، اظهار داشت: امیدواریم با رعایت توصیه‌های بهداشتی توسط مردم، این وضعیت همچنان ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است، گفت: شیوع این بیماری معمولا در فصل گرما و با افزایش جمعیت کنه‌ها، صورت می‌گیرد.
مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه این بیماری در دام علائم خاصی ندارد و معمولا به صورت یک تب زودگذر دیده می‌شود، اضافه کرد: بنابراین تشخیص آن در دام‌ها بسیار سخت و مشکل است، اما در جمعیت انسانی این بیماری با درصد کشتار بالا می‌تواند مخاطرات جدی و زیادی را ایجاد کند.
تب کریمه کنگو چگونه به انسان منتقل می‌شود؟
مدیرکل دامپزشکی استان، راههای انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را مورد اشاره قرار داد و گفت: این بیماری از طریق گزش کنه، ذبح دام، ترشحات و خون دام و تمامی گوشت تازه ذبح شده با زخم بدن انسان می‌تواند منتقل شود.
به گفته وی، در استان کهگیلویه وبویراحمد اقدامات خوبی در راستای کنترل این بیماری در سال گذشته انجام شده، به طوری که، بحث سم پاشی دامداری‌ها به ویژه دامداری‌های سنتی در اولویت کار دامپزشکی قرار داشته تا جمعیت کنه‌ها کاهش پیدا کند.
بهمنش افزود: در سال ۹۶ قریب به ۶۵۳ هزار رأس دام سنگین و سبک و بیش از ۶۶۰ هزار مترمربع از جایگاه‌های نگهداری دام در مناطق روستایی و عشایری استان سمپاشی شده است.
توصیه‌های دامپزشکی به مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو
مدیرکل اداره دامپزشکی استان گفت: به شهروندان توصیه اکید داریم به هیچ عنوان از قصابی‌های غیرمجاز اطراف شهر‌ها که بدون نظارت بهداشتی اقدام به ذبح و فروش دام می‌نمایند، خرید نکنند و گوشت مورد نیازشان را فقط از مراکز مجاز تهیه کنند، ضمن اینکه در اغلب کشتارگاه‌های استان، گوشت را بمدت ۲۴ ساعت در پیش سرد و دمای یخچالی نگهداری می‌کنیم که اگر ویروسی در آن وجود داشته باشد از بین برود.
وی تاکید کرد: مردم اکیدا از ذبح دام به ویژه در فصول گرما در منازل خود خودداری کنند؛ چرا که بر این دام‌ها نظارت بهداشتی انجام نمی‌شود و این اقدام می‌تواند بسیار مخاطره آمیز باشد.
بهمنش با بیان اینکه مردم از تماس با کنه‌ها جدا خودداری کنند، گفت: توصیه ما به افراد این است که کنه را با دست از بدن دام جدا نکنند، چرا که این امر می‌تواند برای انسان بسیار مشکل ساز باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد افزود: برای خرد کردن گوشت استفاده از دستکش ضروری بوده؛ همچنین مردم از مصرف گوشت تازه وگرم خودداری کنند.


کد مطلب: 331427

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/331427/هشدار-دامپزشکی-کهگیلویه-وبویراحمد-تب-کریمه-کنگو

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1