تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۳۳۱۰۲۴

اجرای طرح فلج اطفال در بهمئی/ پیشگیری از مرگ ۲ تا ۳ میلیون کودک با انجام واکسیناسیون

۰
اجرای طرح فلج اطفال در بهمئی/ پیشگیری از مرگ ۲ تا ۳ میلیون کودک با انجام واکسیناسیون
کبنا ؛خبرهای بهداشت و درمان کهگیلویه و بویراحمد
ترویج بهداشت دهان و دندان/فعالیت حدود ۴۰ مرکز دندانپزشکی در بخش دولتی
مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: ترویج بهداشت دهان و دندان، تشویق بیماران در رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از بیماری های دهان و دندان، پرهیز از مصرف مواد قندی و مسواک نمودن مرتب و دقیق و استفاده از نخ دندان از جمله وظایف ما در هفته دندانپزشکی است.
سید خالد موسوی فرد با اشاره به اینکه این هفته فرصتی است برای ارتباط مطلوب با مردم تا از دید آنها به دندانپزشکی بنگریم، وسایل و مشکلات آنها را ببینیم و آنچه لازم است آموزش دهیم، ادامه داد: در واحد بهداشت دهان و دندان استان سعی نمودیم تا از ظرفیت ها و امکانات موجود به خوبی استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: در راستای تحقق اهداف مورد نظر که پیشگیری است، گروه هدف؛ کودکان ۶ تا ۱۴ سال از اولویت خاصی برخوردار هستند.
موسوی فرد با بیان اینکه در استان حدود ۴۰ مرکز دندانپزشکی مشغول فعالیت در بخش دولتی هستند، گفت: اکثریت مراکز دندانپزشکی روستایی و شهری ما فعال هستند.
وی به افزایش آمار خدمات انجام شده برای گروه هدف نسبت به سال های گذشته اشاره نمود و ابراز داشت: وارنیش فلوراید که جزء خدمات پیشگیری سطح یک دندانپزشکی است، تمام دانش آموزان گروه هدف را پوشش داده و ۱۰۰درصد دانش آموزان استان این خدمت را دریافت نموده اند.
مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: در ارائه خدمات سطح ۲ شامل ترمیمی و فیشور سیلانت و پالپتومی نیز افزایش قابل توجهی دیده می شود بگونه ای که حدود ۵۰ هزار فیشور سیلانت دندان های دائمی و حدود ۴۰ هزار ترمیم دندان در مراکز بهداشتی درمانی استان انجام شده است.
وی یادآور شد: همچنین با استفاده از دو دستگاه کلنیک سیار دندانپزشکی خدمات رایگان در مناطق محروم استان به مردم ارائه شده است.
موسوی فرد در پایان ضمن تبریک به زحمت کشان عرصه سلامت دهان و دندان استان، خاطر نشان کرد: امید است بتوانیم با بهره گیری از امکانات موجود گام موثری در ارائه خدمات دندانپزشکی برداریم.
به گزارش وب دا؛ روز ۲۳ فروردین روز دندانپزشک و هفته آخر فروردین ماه با عنوان هفته دندانپزشکی نامگذاری شده است.
 
بازدید سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از پایگاه های اورژانس شهری یک و دو دهدشت
سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از پایگاه های اورژانس شهری یک و دو دهدشت بازدید کرد.
دکتر سبز به همراه رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه، مسول حراست شبکه و مسول اورژانس شهرستان از پایگاههای اورژانس شهری یک و دو دهدشت بازدید کردند.
در این بازدید که به مناسبت عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص) انجام شد، دکتر سبز با اهدی گل و شیرینی به پرسنل پایگاه ها کام آنها را در مبعث پیام آور مهربانی شیرین و از تلاش و زحمتهای تکنسین ها قدردانی نمود.
وی همچنین از روند عملیات ساختمانی و تغییر کاربری مرکز پیام دهدشت بازدید و ضمن نظارت مستقیم بر روند انجام کار، جهت پیشبرد امور موارد و توصیه هایی را نیز یاآدور شدند.
داوری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز در این بازدید از تلاش های انجام شده برای راه اندازی پایگاه ۳شهری کهگیلویه و پیگیرهای معاونت درمان و رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان تقدیر کرد و گفت: با افتتاح این پایگاه خدمت رسانی به مردم سریعتر انجام میگرد و از زمان رسیدن بر بالین بیمار نیز کاسته میشود.






 
اجرای مرحله نخست طرح تکمیلی فلج اطفال در روستای پهنوک بهمئی
کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان بهمئی از اجرای مرحله نخست طرح تکمیلی فلج اطفال در روستای پهنوک و مناطق صعب العبور آن خبر داد.
سید عابد توفیقیان افزود: فعالیت نظام مراقبت فلج شل حاد نقش مهمی در پیشرفت فعالیتهای مرتبط ریشه کنی فلج اطفال دارد و حفظ دستاوردهای برنامه ریشه کنی فلج اطفال در کشور از حساسیت ویژه برخوردار است.
وی تصریح کرد: فلج اطفال یک عفونت حاد ویروسی با دامنه ای متغیر از عفونت بدون علامت تا مننژیت آسپتیک ، فلج و مرگ است.
توفیقیان ادامه داد: پولیومیلیت فلجی دارای دو فاز خفیف و شدید بوده؛ که در فاز خفیف دارای علائم تب، بی حالی، سردرد، آب ریزش از بینی و استفراغ و در صورت تبدیل به فاز شدید نشانه هایی مانند درد شدید عضلانی، سفتی گردن و فلجی به آن اضافه می شود.
کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی با بیان اینکه فلج اطفال در هر سنی ممکن است اتفاق افتد اظهار داشت: بیشتر بیماری در کودکان و نوجوانان، با پیشرفت برنامه ایمن سازی و بویژه انجام برنامه ریشه کنی بیماری فلج اطفال در سه کشور (افغانستان،پاکستان و نیجریه) به صورت بومی بوده و هنوز بیماری در این سه کشور گزارش می شود.
توفیقیان در پایان با اشاره به اینکه گروه هدف طرح تکمیلی فلج اطفال کودکان زیر ۵ سال هستند، خاطر نشان کرد: عملیات سالیانه طرح تکمیلی فلج اطفال در دو نوبت به صورت فعال و خانه به خانه به فاصله(۶تا۴)هفته بدون توجه با سابقه واکسیناسیون قبلی کودکان انجام می گیرد.

 
انجام طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در ۵ روستای جلاله
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا از اجرای طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال در پنج روستای جلاله شهرستان دنا خبر داد.
غلام حسن آراسته گفت: در این طرح تکمیلی، واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان زیر ۶ سال در ۵ روستا با همکاری بهورزان و کارشناسان بهداشتی مرکز بهداشتی و درمانی میمند دنا در روزهای ۱۹ و۲۰ فروردین به صورت فعال اجرا و با پوشش ۱۰۰درصدی در این روستاها به اتمام رسید.
وی افزود: فلج اطفال نوعی بیماری حاد ویروسی است که به دستگاه گوارش و در برخی موارد به دستگاه عصبی مرکزی بیمار صدمه می زند، این ویروس از طریق دهان یا بینی وارد بدن فرد می شود، در حلق و مجرای گوارشی انسان تکثیر می شود و در نهایت از طریق خون و مایع لنف در تمام بدن پخش می‌شود.
آراسته تصریح کرد؛ از زمان ورود ویروس به بدن فرد تا بروز علائم بیماری، ۵ تا ۳۵ روز و به طور میانگین ۷ تا ۱۴ روز طول می کشد اما اغلب افراد مبتلا به این بیماری، علائمی ندارند و باید از کودکان در برابر ابتلا به این بیماری به خوبی مراقبت کرد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا اذعان داشت: بنا بر دلایل ذکر شده طرح ملی واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در سطح کشور به اجرا در آمده است که دنا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شبکه بهداشت و درمان شهرستان اجرای نوبت اول طرح ملی واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال که مختص کودکان زیر ۵ سال افاغنه و سایر اتباع خارجی می باشد را آغاز کرده است.
به گزارش وب دا؛ طرح ملی واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال توسط شبکه بهداشت و درمان دنا و با همکاری مراقبین سلامت شاغل در مراکز جامع سلامت و رابطین بهداشتی در سطح شهرستان در حال اجرا است.

 
دومین جلسه هماهنگی برنامه های هفته سلامت در چرام برگزار شد

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام از برگزاری دومین جلسه هماهنگی برنامه های هفته سلامت سال جاری با حضور همه مسئولین واحدها و کارشناسان ستادی در سالن این شبکه خبر داد.
علی جعفری فر در خصوص هفته سلامت و اهمیت اطلاع رسانی به عموم جامعه از دستاورد های سلامت توسط شبکه بهداشت و دیگر ارگان های مرتبط با سلامت مردم اشاره کرد.
وی در ادامه به بیان دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت برای جامعه پرداخت و افزود: امروزه با ورود طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت به مقوله پیشگیری به صورت ویژه توجه شده چرا که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام هفته سلامت را فرصتی مناسب برای معرفی دستاوردهای حوزه سلامت به مردم و تشکیل جلسات برون بخشی در راستای ایجاد هماهنگی های بیشتر و موثرتر در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه عنوان نمود.
جعفری فر در ادامه به اجرای برنامه های متنوع در شهرستان چرام در هفته سلامت اشاره کرد و افزود: آموزش به خانواده ها، بالابردن میزان مشارکت های اجتماعی و تقویت باورهای سلامتی در جامعه، اساس فعالیت های هفته سلامت شهرستان چرام خواهد بود.
به گزارش وب دا؛ در این جلسه منیر تقی زاده؛ مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت درمان به عنوان دبیر هفته سلامت انتخاب و در ادامه روز شمار هفته سلامت قرائت و کارشناسان با مناسبت های اعلام شده از برنامه های متبوع خود در این هفته مطلع شدند.
http://webda.yums.ac.ir/uploads/20180412_214841_54749.jpg
 
پیشگیری از مرگ ۲ تا ۳ میلیون کودک با انجام واکسیناسیون/ عدم مشاهده بیماری فلج اطفال طی ۱۷سال گذشته در کشور
کارشناس مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: انجام واکسیناسیون سالانه از مرگ ۲ تا۳ میلیون کودک در جهان جلوگیری می کند.
میثم بهنام پور افزود: ایمن سازی یک راهبرد پایه برای دستیابی به سایر اهداف سلامتی مانند کنترل هپاتیت ویروسی، مقابله با مقاومت ضد میکروبی و ایجاد بستر مناسب برای سلامت نوجوانان و ارتقاء مراقبت های نوزادی و پس از تولد است.
وی با بیان اینکه برای پیشرفت فراوان در برنامه های ایمن سازی هنوز بسیاری از اهداف دور از دسترس هستند، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در دنیا واکسینه نشده اند یا با واکسیناسیون ناکامل در دنیا زندگی می کنند.
وی ادامه داد: پس از تامین آب آشامیدنی سالم، ایمن سازی بیشترین تاثیر را در کاهش مرگ و میر به ویژه مرگ کودکان و افزایش رشد جمعیت را داشته که دستاوردهای مهمی در کنترل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و ارتقاء سلامت کودکان در کشورمان حاصل شده است.
بهنام پور اظهار داشت: در حال حاضر همه کودکان کشور علیه بیماری های سل، هپاتیت ب، فلج اطفال، دیفتری، سیاه سرفه، کزار، هموفیلوس، آنفلوانزای نوع ب، سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه می شوند.
وی افزود: حدود ۹۹ درصد گروه هدف تحت پوشش واکسیناسیون همگانی قرار گرفته و ۱۷ سال است که کشور عاری از بیماری فلج اطفال بوده، کزار نوزادی حذف شده و بیماری دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند.
کارشناس مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اذعان نمود: میزان شیوع حاملین مزمن هپاتیت ب از ۳ درصد در سال ۱۳۷۰ به کمتر از ۲ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه چهارم تا دهم اردیبهشت ماه سالجاری با عنوان هفته جهانی واکسیناسیون نامگذاری شده است، ابراز داشت: این هفته با استراتژی های اصلی حمایت و مشارکت راهبردی، فعالیت هدفمند آموزشی، ارتباطی و رسانه ای و توسعه خدمات ایمن سازی همراه و محافظت جمعی(protected together)) به عنوان شعار این هفته نامگذاری شده است.
وی ادامه داد: برگزاری مراسم و همایش تقدیر از فعالان حوزه سلامت و ایمن سازی، برگزاری کلاس های آموزشی برای کارکنان ادارات، رابطین بهداشت، مربیان بهداشت مدارس و دانش آموزان، تشکیل جلسات با گروه های مذهبی، اجتماعی و جامعه خیرین، ارائه خدمات ایمن سازی با تاکید بر گروه های حاشیه نشین و غیر ایمن و در صورت لزوم تشکیل تیم های سیار و افزایش ساعات کار مراکز ایمن سازی از جمله برنامه های پیشنهادی از طرف مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارتخانه در این هفته است.
بهنام پور در پایان تصریح کرد: تهیه بسته های آموزشی برای پخش در صدا و سیما و روزنامه های محلی، توزیع پوستر، پمفلت و جزوات آموزشی، تشکیل سمینار، کارگاه و جلسات آموزشی برای کارکنان ارائه دهنده خدمات سلامت و همکاری بخش خصوصی در جهت برگزاری مسابقات نقاشی و مقاله نویسی از دیگر برنامه های اجرایی در این هفته خواهد بود.
 
مسمومیت ۷ نفر با گاز منواکسیدکربن در روستای دمچنار/ ۵ مصدوم در پی تصادف دو خودروی پراید و چری
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از مسموم شدن ۷ نفر با گاز منواکسید کربن در منزلی در دمچنار و مصدوم شدن ۵ نفر در پی تصادف خودروی پراید و چری(خودروی چینی) در فلکه استانداری شهر یاسوج خبرداد.
جلال پوران فرد با بیان اینکه هر دو حادثه در ساعت ۱ بامداد امروز پنجشنبه(۲۳ فروردین ماه) به وقوع پیوست گفت: این دو حادثه موجب انتقال ۱۲ نفر به بیمارستان شد.
وی عنوان کرد: در پی اعلام این حوادث ۴ اکیپ اورژانس به محل ها اعزام شد.
وی اذعان داشت: یک نفر از مسموم شدگان توسط ماشین شخصی به بیمارستان انتقال و دو نفر دیگر که خانم و کودکی بودند دچار تهوع و استفراغ شده بودند.
رئیس اورژانس ۱۱۵ استان ادامه داد: یک خانم دچار کاهش سطح هوشیاری و درد شدید ستون فقرات گردن و مابقی نیز دارای علائم سردرد و سرگیجه بودند.
پوران فرد افزود: مسمومین بعد از اقدامات درمانی به بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج انتقال داده شدند.
رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان همچنین اذعان نمود: ۵ مصدوم تصادف خودروی پراید و چری(خودروی چینی) نیز توسط آمبولانس های اورژانس به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شدند.
 
معاینه و توزیع مسواک و خمیر دندان بین دانش آموزان مدارس ابتدایی چرام
سرپرست شبکه بهداشت و درمان چرام از معاینه و آموزش بهداشت دهان و دندان و توزیع مسواک و خمیر دندان در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان چرام به صورت رایگان خبر داد.
علی جعفری فر با اشاره به گرامیداشت روز دندانپزشک و آغاز هفته سلامت دهان و دندان از ۲۳ فروردین ماه، گفت: برنامه معاینه و آموزش دهان و دندان و توزیع خمیر دندان و مسواک بین دانش آموزان مدارس چرام ‌صورت گرفته است.
وی افزود: ترمیم دندان، فلوراید تراپی و برگزاری جلسات آموزشی در خصوص بهداشت دهان و دندان و نحوه استفاده از نخ دندان و مسواک زدن جهت گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال به صورت رایگان در مدارس ابتدائی شهرستان چرام اجرا شد.
جعفری فر خاطر نشان کرد: معاینه ۵ هزار و ۴۰۰ دانش آموز گروه های هدف، ۳ هزار و ۶۵۰ مورد فلوراید تراپی جهت دانش آموزان و برگزاری ۱۰ جلسه و کارگاه آموزشی از جمله برنامه های واحد بهداشت دهان و دندان این شهرستان در سال گذشته بود.

نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با برخی مدیران عامل بانک های خصوصی و دولتی برگزار شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در دیدار با جمعی از مدیران عامل بانک های استان، به تشریح دستاوردهای نظام تحول سلامت پرداخت و از کاهش هزینه از جیب بیمار ابراز خرسندی کرد.
اورنگ ایلامی در این نشست با ثمر بخش بودن خدمات حوزه سلامت در طرح تحول سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیان داشت: نتیجه اجرای این طرح از منظر کمی، کیفی و انسجام بخشی درمان با سنوات قبل از ظهور این طرح، شگرف بوده و نکته حائز اهمیت، این است که در این طرح نه تنها بیشترین رسیدگی به بیمار صورت می پذیرد، بلکه بیمار کمترین هزینه را متحمل می شود.
ایلامی که ریاست ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان را عهده دار است، محوریت این جلسه را به بزرگداشت هفته سلامت اختصاص داد و در ادامه افزود: نظام تحول سلامت در ادامه مسیر، نگاه خود را بر پیشگیری متمرکز کرده است و پیشگیری نیز حاصل آموزش و اطلاع رسانی به جامعه خواهد بود.
وی با بیان این مطلب که جامعه سلامت، امروز دانش و تجربه را بکار گرفته تا جامعه از شاخص های بالای سلامت برخوردار باشد، اظهار داشت: بزرگداشت هفته سلامت فرصتی است مغتنم، تا سطح وسیعی از جامعه از خدمات در حال ارائه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دستاوردهای این حوزه مطلع و در صورت نیاز از آن ها برخوردار شوند.
رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان با مرور برنامه های متنوع این مناسبت، اعم از خدمات رایگان قابل ارائه، نمایشگاه ها، افتتاحیه ها و مسابقات مختلف با جوایز ارزنده، اذعان داشت: از آنجا که رسالت ما سلامت جامعه است، در مسیر ارتقا سواد سلامت جامعه و همچنین بهبود شاخص های سلامت از بخش های مختلف دولتی یا خصوصی که مایل به همکاری با ما باشند، استقبال خواهیم کرد.
بر پایه این خبر، مدیران عامل بانک ها و نمایندگان این بخش که در جلسه حضور داشتند، مراتب تمایل خود برای شرکت و مشارکت در برنامه های هفته سلامت را ابراز و به ارائه پیشنهادها و دریافت اطلاعات برای مشارکت در این مناسیت پرداختند.
مدیران شعب و نمایندگان بانک های رفاه کارگران، صندوق قرض الحسنه مهر ایران، بانک صادرات، بانک توسعه و تعاون و بانک کشاورزی و نیز جانشین رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت، دبیر این ستاد و مدیر مالی دانشگاه علوم پزشکی استان، از شرکت کنندگان در این نشست بودند.

 
جلسه هماهنگی بزرگداشت هفته سلامت برگزار شد
یکی دیگر از سلسله جلسات هماهنگی ستاد بزرگداشت هفته سلامت، در محل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.
پیرو جلسات فشرده ای که ستاد بزرگداشت هفته سلامت در راستای نحوه برگزاری این مناسبت در سطح استان تشکیل داده است، این بار اعضا این ستاد میهمان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان بودند.
جانشین رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت کهگیلویه و بویراحمد در این نشست، گفت: با توجه به این نکته که آموزش منتج به پیشگیری می شود، لذا محوریت این برنامه ها مبتنی بر آموزش و ترویج دانش سلامت در جامعه خواهد بود.
ابراهیم نعیمی در ادامه افزود: این مناسبت، فرصتی برای نمایش بخشی از خدمات و دستاوردهای نظام تحول سلامت خواهد بود.
وی تصریح کرد: تمام حوزه ها و معاونت های دانشگاه علوم پزشکی استان، ویترینی از خدمات و دستاوردهای این دانشگاه را در معرض دید مردم قرار دهند.
جانشین رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان، در پایان اذعان داشت: پیش بینی می شود در طول هفته سلامت با توجه به تنوع برنامه ها، استقبال مطلوبی صورت گرفته و دستاوردهای مثبتی حاصل شود.
دبیر ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان نیز در ادامه، تاکید داشت: هفته سلامت، تصویرگر رخداد های حوزه سلامت جامعه است و آیینه ای از اقدامات صورت پذیرفته در هر معاونت خواهد بود.
مالک مجیدی که ساعاتی قبل از این جلسه، در نشستی با بخش خصوصی و با حضور رئیس ستاد برگزاری هفته سلامت و جانشین رئیس این ستاد، با محوریت مشارکت در برگزاری این مناسبت حضور داشت، نکات مورد تاکید رئیس این ستاد را تشریح و اذعان داشت: اکنون که بخش خصوصی و بویژه بانک های خصوصی و دولتی، تمایل به مشارکت در برنامه های هفته سلامت هستند، نشان دهنده تاثیر موفق برگزاری این نکوداشت در حوزه سازمان های همکار خواهد بود.
وی بیان داشت: رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان، موکدا اصرار دارند که از همه ظرفیتهای دانشگاه علوم پزشکی استان در جهت معرفی اقدامات صورت پذیرفته در وزارت متبوع استفاده شده و معاونت های این دانشگاه تمام قد در هر چه با شکوه برگزار شدن این مناسبت اهتمام ورزند.
وی در پایان تصریح کرد: هفته سلامت فرصت مغتنمی است تا به بخش عظیمی از هم استانی ها، خدمات بهداشتی و درمانی رایگان ارائه شده و قسمتی از زحمات خانواده بزرگ علوم پزشکی استان به نمایش گذاشته شود.
در پایان این نشست، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان، اظهار کرد: پیرو دستورات موکد رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، این معاونت در کنار دیگر حوزه های سلامت استان در هفته سلامت ایفای نقش کرده و در معرفی دستاورد ها و خدمات صورت پذیرفته در این دانشگاه از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
امام بخش قائدی بیان داشت: معاونت غذا و دارو طبق برنامه های اعلامی عمل خواهد کرد و به عنوان مثال برگزاری نمایشگاه نقاشی در سطح استان را متقبل شده و دیگر برنامه های مرتبط به این حوزه را بطور کامل انجام خواهد داد.
به گزارش وب دا، اعضا حاضر در این نشست که از مسئولین و کارشناسان معاونت غذا و دارو بودند، پیشنهاداتی نیز برای هر چه با شکوه تر برگزار شدن هفته سلامت، به جانشین رئیس ستاد سلامت استان و همچنین دبیر این ستاد ارائه دادند.

 
جلسه توجیهی برون سپاری در شبکه بهداشت و درمان لنده برگزار شد/ واگذاری بخش های دولتی زیر مجموعه علوم پزشکی به بخش غیردولتی
جلسه برون سپاری با هدف مشخص کردن اعضای کمیته و توجیه اهداف آن در شبکه بهداشت و درمان لنده برگزار شد.
امراله خانی هدف از تشکیل این کمیته را جلوگیری از هدر رفتن منابع مالی، بهره گیری بیشتر از منابع مالی، انسانی و تجهیزاتی، استفاده از توان بخش خصوصی و مشارکت آن، مطابق با ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت عنوان کرد.
وی با بیان اینکه این واحد زیر نظر معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه فعالیت می کند اظهار داشت: ارائه مجوز های واگذاری بخش های دولتی زیر مجموعه دانشگاه به بخش خصوصی و غیر دولتی، بازدید و نظارت بر واحدهای واگذار شده بیمارستان ها و مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء عملکرد واحد های واگذار شده از وظایف این واحد است.
در این جلسه رئیس و دبیر این کمیته و سایر اعضا مشخص و شرح وظایف آنها ابلاغ شد.
 
دسترسی و فرصت مناسب به خدمات بهداشتی و درمانی برای همه مردم/دریافت خدمات بهداشتی باید بدون رنج و سختی های مالی باشد
کارشناس مسئول بهداشت محیط بیمارستان شهید رجایی گچساران گفت: امروزه بحث عدالت و برابری در سلامت در همه جا مطرح شده است و باید شرایطی را فراهم کنیم تا مردم دسترسی و فرصت مناسب به خدمات بهداشتی و درمانی را داشته باشند.
لیلا احمدی با بیان اینکه امسال روز جهانی سلامت(بهداشت) ً با شعار پوشش همگانی سلامت برای همه، در هر مکان ً نامگذاری شده است، افزود: منظور از پوشش همگانی سلامت، اطمینان از دستیابی همه افراد به خدمات بهداشتی کافی در هر مکان و در هر زمانی که به آنها نیاز دارند است.
وی ادامه داد: دسترسی مردم به پوشش بهداشت، برای پیشگیری از بیماری، تسهیل درمان، توانبخشی و خدمات مراقبت از بیماران بدون متحمل شدن هزینه های زیاد مالی، در شعار امسال هفته سلامت مد نظر است.
کارشناس مسئول بهداشت محیط بیمارستان شهید رجایی گچساران یادآور شد: دریافت خدمات بهداشتی باید بدون رنج و سختی های مالی باشد و هیچ کس نباید بین سلامت خوب و نیازهای دیگر زندگی، یکی را انتخاب کند.
وی اضافه کرد: علت انتخاب شعار امسال این است که دست کم نیمی از مردم جهان دسترسی مستمر به خدمات ضروری بهداشتی ندارند بگونه ای که این سازمان برآورد می کند که ۱۰۰ میلیون نفر در نتیجه هزینه های پزشکی در حال ورود به جرگه "فقر شدید" هستند.
احمدی گفت: بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان دست کم ۱۰ درصد از بودجه خانوار خود را صرف مراقبت های بهداشتی می کنند که این تعداد ۱۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی از کشورها می خواهد با یکدیگر همکاری کنند تا پوشش جهانی بهداشت تا سال ۲۰۲۳ به بیش از یک میلیارد نفر افزایش یابد، گفت: در این صورت تعداد افرادی که با فقر شدید مواجه می شوند به نصف کاهش می یابند و به ۵۰ میلیون نفر می رسند.
احمدی ادامه داد: در این راستا همه کشورهای عضو سازمان ملل، تعهد خود را در تلاش برای دستیابی به پوشش خدمات بهداشت به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار این سازمان بیان کرده اند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در واقع یک اصل بنیادی سازمان جهانی بهداشت به رسمیت شناختن سلامت به عنوان یک حق بنیادی انسانی است.
 
برگزاری نشست هماهنگی و برنامه ریزی هفته سلامت با حضور سازمان های مرتبط با حوزه سلامت
نشست هماهنگی و برنامه ریزی هفته سلامت با حضور سازمان های مرتبط با حوزه سلامت در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
جانشین رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان، گفت: یکم تا هفتم اردیبهشت ماه سال جاری با عنوان هفته سلامت نامگذاری شده که با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی، شعار امسال سلامت برای همه و با موضوع پوشش همگانی سلامت برای همه در همه جا، اعلام شده است.
ابراهیم نعیمی هفته سلامت را فرصت مناسبی جهت گزارش عملکردهای حوزه های بهداشت و درمان دانست و افزود: دسترسی بیش از ۵۰ درصد افراد جهان به خدمات درمانی با کیفیت، محدود و نیازمند توجه بیشتر برنامه ریزی و فعالیت در راستای افزایش سطح ایمنی و سلامت آنها است.
وی افتتاح و بهربرداری بیش از ۲۰ پروژه عمرانی، استان را از برنامه های عملیاتی هفته سلامت سال جاری عنوان و ابراز داشت: افتتاح و بهربرداری از چندین خانه بهداشت و مرکز اورژانس استانی و شهرستانی از مهمترین پروژه های هفته سلامت محسوب می شوند.
وی با اشاره به اینکه اهمیت سلامتی برای تمامی افراد جامعه، غیر قابل انکار و چشم پوشی است، تصریح کرد: همکاری سازمان ها و دستگاه های استانی در برگزاری مطلوب تر برنامه های اجرایی هفته سلامت مثمر ثمر خواهد بود.
جانشین رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان، اذعان نمود: همکاری سازمان آموزش و پرورش در برگزاری جشنواره های سفیران سلامت در سراسر استان، زنگ سلامت در مدارس، توزیع پوستر و پمفلت با موضوع شعار هفته سلامت و تمامی برنامه های مرتبط با حوزه بهداشت و درمان در این بزرگداشت موجب ارتقاء سطح آگاهی افراد خواهد شد.
نعیمی، ضمن قدردانی از تلاش های نیروی انتظامی و سپاه فتح استان در برگزاری هفته سلامت سال گذشته، اظهار داشت: چاپ و نصب بنر با موضوع شعار سازمان بهداشت جهانی در هفته سلامت و اعزام تیم های پزشکی و درمانی به مناطق محروم به منظور ارائه خدمات جامع درمانی توسط نیروی انتظامی و سپاه فتح استان موجب ترویج فرهنگ سلامت و ارائه خدمات درمانی با کیفیت به مناطق محروم خواهد بود.
وی سخنرانی، برگزاری کارگاه های آموزشی جهت پرسنل، برپایی چادر های سلامت در مصلاهای نماز جمعه در راستای ارزیابی سلامت نمازگزاران و چاپ و توزیع بروشور با محوریت مسائل بهداشتی را از همکاری های موثر و نتیجه بخش فرهنگ بهداشت و درمان با نیروی انتظامی و سپاه فتح استان عنوان کرد.
وی تدوین برنامه های مشارکتی جهت پاکسازی مناطق توریستی را از برنامه های اجرایی و مشارکتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و سازمان ورزش و جوانان اعلام نمود.
جانشین رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت، اهدا ۲۰ تخته چادر بزرگ جهت ارائه خدمات درمانی در طول هفته سلامت توسط هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر نقاط قوت تاثیر گذار در اجرای مطلوب هفته سلامت دانست‌.
نعیمی افزود: اعزام تیم های بهداشتی و درمانی به مناطق محروم از دیگر همکاری های موثر هلال احمر استان در این هفته است.
وی در ادامه با اشاره به تاثیر گذار بودن رسانه ها در حوزه آگاهی بخشی و نشر اطلاعات، گفت: پوشش خبری، گزارش تصویری و تولید برنامه های رادیویی جهت اطلاع و آگاهی مردم از جمله همکاری ها و همیاری های تاثیرگذار صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد است.
جانشین رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان خاطر نشان کرد: درج شعارهای بهداشتی و روز شمار هفته سلامت به صورت زیر نویس و پخش کلیپ های تصویری سلامت از دلایل افزایش آگاهی بخشی به مردم و ارتقا سطح سلامت افراد است.
در ادامه این کمیته دبیر ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان، نیز گفت: با توجه به برنامه های ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به همراه همکاری سازمان ها و دستگاه های مرتبط با سلامت، در راستای برگزاری مطلوب تر و ارائه خدمات گسترده تر اقدام می نماید.
مالک مجیدی، پوشش کامل و بی نقص همراه با ارائه خدمات جامع، دقیق و گسترده را از اصلی ترین برنامه های هفته سلامت در سال جاری عنوان نمود.
وی ابراز داشت: با توجه به شعار سلامت برای همه و موضوع پوشش همگانی سلامت؛ سلامت برای همه، در همه جا، روز شمار برنامه هفته سلامت تدوین و به تمامی سازمان ها و دستگاه های مرتبط ارائه می شود.
مجیدی در پایان خاطر نشان کرد: ارائه پیشنهادات، نقطه نظرات و شناسایی نقاط ضعف و قوت در برگزاری اثر بخش این هفته موثر خواهد بود.
کمیته هماهنگی و برنامه ریزی هفته سلامت با حضور جانشین رئیس ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان، دبیر ستاد بزرگداشت هفته سلامت استان و نمایندگانی از سازمان ها و دستگاه های مربوط به حوزه سلامت برگزار شد..

 
جلسه هماهنگی اجرای برنامه تشخیص زود هنگام سرطان در یاسوج برگزار شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان از برگزاری جلسه هماهنگی مرحله دوم برنامه تشخیص زود هنگام سرطان و فراهم شدن شرایط اجرای ۴ فرایند خدمات جهت آماده سازی و تجهیز مرکز جامع تشخیص زود هنگام سرطان در این معاونت خبر داد.
ابراهیم نعیمی افزود: سه عامل مهم مصرف دخانیات، رژیم نامناسب غذایی و مهم‌تر از همه بی تحرکی در ابتلا به سرطان حائز اهمیت بوده و پس از آن سابقه فامیلی نیز از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری است.
وی ضمن اشاره به موارد مورد نیاز اجرای برنامه در سطح دو، به تجهیز کامل هر چه سریع تر مرکز جامع سرطان یاسوج از لحاظ تجهیزات نیروی انسانی تاکید نمود و گفت: چهار نفر از متخصصین جراحی رادیولوژی، زنان و زایمان و فوق تخصص گوارش به عنوان رابط علمی برنامه که علاقمند به همکاری و شرایط علمی لازم باشند، جهت معرفی به وزارت و شرکت در جلسات آموزشی و هماهنگی وزارت از طرف معاونت درمان معرفی شوند.
کارشناس برنامه سرطان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان نیز بیان داشت: معاونت درمان و معاونت بهداشتی در راستای هماهنگی در اجرای برنامه های ابلاغی مدیریت سرطان در دانشگاه و شرکت در جلسات آموزشی و هماهنگی هر معاونت باید یک رابط اجرایی معرفی نمایند.
بهمن رشید پور، خاطر نشان کرد: مسئول فناوری اطلاعات دانشگاه جهت راه اندازی زیر ساخت های لازم برای ثبت خدمات و سطوح مختلف ارائه خدمت در مراکز سرطان نیر یک نیرو رابط معرفی نمایند.
در حال حاضر با توجه به شرایط نیروی انسانی و تجمیع خدمات تشخیصی و تمرکز جمعیت، شهر یاسوج به عنوان مرکز راه اندازی مرحله دوم اجرای برنامه تشخیص زود هنگام سرطان معرفی و اعلام آمادگی جهت ادامه برنامه به وزارت معرفی می شود.

 
نشست آمادگی راه اندازی کلینیک در حال ساخت یاسوج برگزار شد
نشست آمادگی راه اندازی کلینیک در حال ساخت یاسوج در دفتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.
این نشست با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی، سرپرست معاونت درمان، مدیران و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان استان برگزار و گزارشی از مراحل آماده سازی کیلینیک جدید در حال ساخت خیابان گلستان ۱۵ توسط کارشناسان و ناظران این پروژه ارائه شد.
در گزارش های ارائه شده ناظران این پروژه کارهای تاسیساتی در حال انجام است.
 

 
نشست مشترک سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با مددکاران اجتماعی/برنامه ریزی در راستای ارائه خدمات مطلوب به بیماران نیازمند
نشست سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با مددکاران اجتماعی استان در جهت برنامه ریزی در راستای ارائه خدمات مطلوب به بیماران نیازمند برگزار شد.
با توجه به تفاهم نامه صورت گرفته در سطح وزارت بهداشت، بین معاونت های درمان و اجتماعی مبنی بر انتقال واحد مددکاری اجتماعی از معاونت درمان به معاونت اجتماعی، این نشست صورت گرفت.
سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: با توجه به شروع سال جدید، برنامه ریزی و پیشبرد اهداف در جهت توسعه و ارتقاء وضعیت سلامت در جامعه باید همه عرصه های سلامت را مورد توجه قرار دهد.
امین اله بابویی اضافه کرد: بیمارستان ها می توانند در مواقع لزوم از توانایی های یک مددکار اجتماعی بهره های فراوانی ببرند، مددکاران اجتماعی آشنایی کامل به بیمارستان دارند و می توانند بیماران را جهت دریافت خدمات مطلوب تر و کمک های مالی به بخش های مختلف راهنمایی کنند.
وی ارائه خدمات حرفه ای مددکاری به افراد، خانواده ها و بیماران را در جهت روابط اجتماعی سالم و موثرتر از وظایف مددکار اجتماعی عنوان کرد.
بابویی با اشاره به اینکه با تغییر سبک زندگی و افزایش آسیب های اجتماعی، نیاز به مددکاری به ویژه مددکاری اجتماعی در بخش سلامت احساس می شود، خاطر نشان کرد: زنان در این زمینه نقش بسزایی دارند، به طوری که بیش از ۷۰ درصد مشاوران مددکاری را زنان تشکیل داده و فعالیت های مختلفی در این زمینه انجام می دهند.

 
ویزیت بیش از ۹ هزار نفر در اورژانس خاتم الانبیاء بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت
سرپرست بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت عملکرد ۱۸ روزه ایام نوروز و تعطیلات را از ۲۹ اسفند تا ۱۷ فروردین تشریح کرد.
محمد طاها خادمی گفت: تعداد مراجعین به اورژانس خاتم الانبیاء و ویزیت پزشک عمومی ۹ هزار و ۸۲۶ نفر، بستری در بخشهای مختلف بیمارستان یک هزار و ۶۴۸، اقدامات پزشکی صورت گرفته در درمانگاه سرپایی اورژانس ۱۷ هزار و ۱۷۱ و عمل های صورت گرفته در بیمارستان ۴۰۲ مورد بوده است.
وی تصریح کرد: مراجعین به بخش های دیالیز ۴۴۶ نفر، آزمایشگاه سرپایی هزار و ۵۴۸ مورد، مراکز تصویر برداری شامل سی تی اسکن، ام آر آی و رادیولوژی یک هزار و ۲۱۷ نفر و ۲۲ اعزام بیمار که یک مورد آن توسط بالگرد اورژانس هوایی صورت گرفت.
سرپرست بیمارستان امام خمینی(ره) از تلاشها و کوشش های همه همکاران و پزشکان این مرکز قدردانی نمود و آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه مردم ایران و تلاش روز افزون برای همه همکاران خواستار شد.
 
پایان مرحله اول طرح واکسیناسیون فلج اطفال در شهرستان گچساران

سرپرست معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گچساران از اتمام طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال دراین شهرستان خبر داد.
عباس باشتی اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح دستیابی به پوشش ۱۰۰درصدی ایمن سازی کودکان زیر ۵ سال ایرانی و مهاجرین خارجی به بیماری فلج اطفال است.
وی افزود: ویروس وحشی بولیو در ۳ نوع ۱،۲،۳ می تواند سبب ایجاد بیماری شود، تنها مخزن ویروس، انسان است و در محیط غیر زنده در مدت کوتاهی از بین می رود.
باشتی خاطر نشان کرد: این طرح از شنبه ۱۸ فروردین ماه سالجاری با مشارکت ۲۵ نفر از پرسنل بهداشتی مرکز بهداشت شهید علیزاده شروع و روز سه شنبه ۲۱ فروردین ماه با موفقیت به پایان رسید.

 
کاوازاکی، بیماری ناشناخته سنین کودکی/درگیری عروق قلبی از عوارض مهم این بیماری است
متخصص کودکان بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج، گفت: بیماری کاوازاکی یکی از بیماری های سنین کودکی است که علت آن هنوز ناشناخته است.
مروارید غفاری افزود: برای کشف علت کاوازاکی، ردپای بیماری های ویروسی در این بیماری پیدا شده است.
وی تصریح کرد: تب طولانی مدت بیش از ۵ روز همراه با ۴ مورد از علائم این بیماری شامل راش پوستی(جوش و دانه) غیر تاولی، قرمزی غیر چرکی چشم ها، پوست ریزی و قرمزی لب ها و زبان(گاهی به صورت زبان توت فرنگی)، بزرگی غدد لنفاوی گردنی، تورم و قرمزی اندام ها از جمله علائم ابتلا به این بیماری است.
غفاری ادامه داد: در صورت شک به این بیماری آزمایش های بالینی شامل؛ آزمایش کنترل کبد، کشت ادرار، آزمایش خون، آزمایش سرعت رسوب خون و شمارش کامل خون برای تایید تشخیص، انجام می گیرد.
وی اذعان نمود: در این بیماری ممکن است پلاکت و سرعت رسوب گلبول قرمز و پروتئین واکنشی سی کبدی افزایش یابد که در آنالیز ادراری، میزان گلبول های سفید خون در ادرار دیده می شود.
متخصص کودکان بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج اظهار داشت: در صورت تایید تشخیص بیماری در کودک، باید اقدام درمانی سریع انجام شود زیرا درگیری عروق قلبی از عوارض مهم این بیماری است.
غفاری با بیان اینکه برای افراد مبتلا به این بیماری اکو کاردیو گرافی تشخیصی انجام می شود، یادآور شد: جهت درمان این بیماری از داروی هایی با دوز بالا می توان استفاده نمود که با شروع زودرس درمان این بیماری، می توان از ایجاد بیماری های عروقی جلوگیری کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به عوارض وخیم این بیماری در صورت بروز علائم فوق الذکر، فرد باید هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کند.
 
برگزاری اولین جلسه کمیته کنترل عفونت بیمارستان شهید بهشتی یاسوج
اولین کمیته کنترل عفونت بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با حضور مسئولین بخش ها و اعضاء کمیته در سالن اجتماعات حوزه ریاست برگزار شد.
رئیس بیمارستان شهید بهشتی با تبریک سال نو گفت: امید است با همدلی و تلاش مستمر شاهد اثر بخشی مهم در حوزه های مختلف بهداشت و درمان باشیم.
سید ذاکر سعیدی نژاد با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در خصوص استفاده همه آحاد جامعه از کالای ایرانی به جای کالای خارجی، ابراز داشت: همه ما وظیفه داریم با استفاده از تمام ظرفیت های داخلی از کالای مرغوب کشور خود برای رونق اقتصاد و بهرمندی مردم از تولیدات و لوازمات داخلی کشور در حوزه بهداشت و درمان استفاده کنیم تا چرخ اقتصاد کشورمان در حوزه بهداشت و درمان بچرخد.
در ادامه این جلسه، دبیر کمیته کنترل عفونت بیمارستان شهید بهشتی یاسوج نکاتی را در خصوص نحوه تشخیص و گزارش دهی عفونت های بیمارستانی ارائه و خواستار بررسی و اجرای بندهای مربوط به جلسات سال قبل شد.
مختار بهروزی از مسئولین واحدهای مختلف خواست تا نسبت به مصوبات سال گذشته که هنوز اجرایی نشده است همت به خرج داده و هر چه سریعتر نسبت به عملی شدن آنها اقدام نمایند.
کارشناس کنترل عفونت بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در خصوص گند زداها و مواد ضد عفونی نیز مواردی را برای مسئولین واحدها و نحوه استفاده آن را برای نیروهای خدماتی تشریح نمود.
بهروزی در پایان آموزش نحوه تماس و حفاظت در مقابل ابتلا به بیماری های مسری به ویژه ویروس ها و تامین وسایل محافظتی مورد نیاز و نظارت بر استفاده الزامی از این وسایل از جمله پارچه برای استریل وسایل پزشکی به جای کاغذ را از مصوبات این جلسه عنوان کرد.
 
عفونت معده چیست و چگونه درمان می شود؟/شدت یافتن عفونت معده، زخم های گوارشی را ایجاد می کند
کارشناس ارشد پرستاری مراقب های ویژه بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج گفت: بیماری عفونت معده بر اثر نوعی میکروب به نام هلیکوباکترپیلوری ایجاد می شود که قابل درمان است.
مصطفی رمضانیان علت ایجاد بیماری عفونت معده را غذاهای آلوده، آب آلوده و تماس مستقیم دست با میکروب آلوده به هلیکوباکتر عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بیماری عفونت معده دارای علائمی است، تصریح کرد: یکی از این علائم درد خفیف یا شدید در شکم است که به هنگام خالی بودن معده، بیشتر احساس می شود و بیشتر بین وعده های غذایی یا نیمه شب اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: نفخ، آروغ، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و کاهش وزن از دیگر علائم این بیماری هستند که در صورت شدت یافتن عفونت معده، زخم های گوارشی ایجاد می شود.
رمضانیان اظهار داشت: علائم زخم های گوارشی می تواند به صورت مدفوع خونی تیره یا قرمز رنگ، احساس خستگی بدون دلیل، رنگ پریدگی، استفراغ خونی به شکل دانه های قهوه و دل درد شدید باشد.
وی ابراز داشت: تاخیر درمان زخم های گوارشی نیز می تواند موجب ایجاد سرطان معده در فرد شود.
کارشناس ارشد پرستاری بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج با بیان اینکه بعد از بروز این علائم در فرد، بیمار باید بلافاصله به پزشک متخصص گوارش مراجعه نماید، گفت: این بیماری از طریق آزمایش تنفسی اوره، آنتی ژن مدفوع، آنتی بادی خون و آندوسکوپی قابل تشخیص است.
رمضانیان در پایان خاطر نشان کرد: درمان این بیماری شامل ترکیبی از چند نوع آنتی بیوتیک، داروهای ضد اسید معده است که در حدود دو هفته و طبق نظر پزشک تجویز می شوند اما باید از مصرف خودسرانه داروهای درمانی پرهیز کرد.
 
طرح ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال در چرام اجرا شد
سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان چرام از آغاز اجرای مرحله ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال کودکان زیر ۵ سال در این شهرستان خبر داد.
علی جعفری فر با بیان اینکه این طرح از ۱۸ فروردین و به مدت ۲ روز اجرا شد، گفت: طرح تکمیلی فلج اطفال به صورت خانه به خانه و طی دو نوبت ویژه متولدین ۲۸ فروردین سال ۹۰ تا ۴ خرداد ۹۵ اجرا می شود.
وی تصریح کرد: در این طرح کودکان زیر ۵ سال روستاهای تیم سیار و جمعیت عشایر شهرستان چرام توسط دو تیم متشکل از ۲ بهورز و یک کارشناس اجرایی تحت پوشش قرار می گیرند.
جعفری ایمن سازی تکمیلی را یکی از راهکارهای اصلی ریشه کن کردن بیماری فلج اطفال دانست و خاطر نشان کرد: تیم های بهداشتی سیار همزمان با توزیع قطره فلج اطفال در بین کودکان، سابقه فلج شل حاد در خانواده ها و همچنین وجود افرادی که تاکنون واکسن را دریافت نکرده اند را پیگیری می کنند.

 
مراجعه بیش از ۸ هزار نفر به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان دنا در ایام نوروز
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا از مراجعه بیش از ۸ هزار نفر به مراکز درمانی شهرستان دنا در ایام نوروز ۹۷ خبر داد.
غلام حسن آراسته اظهار کرد: در طرح ویژه نوروزی بیش از ۳ هزار و ۵۱۶ نفر توسط پزشک های عمومی مراکز خدمات جامع سلامت خدمات درمانی لازم را دریافت کرده که بیشتر این افراد به مرکز بستر درمانی پاتاوه مراجعه کرده بودند.
وی افزود: در این ایام نزدیک به ۲هزار و ۵۲۳ نفر به قسمت خدمات پرستاری مراکز بستر درمانی شهرهای دنا مراجعه که هزار و ۵۰۰ نفر در شهر پاتاوه و مابقی این افراد در شهر سی سخت به ثبت رسیدند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان دنا، اذعان کرد: در ایام نوروز ۲۵ مورد توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان های مرکز استان منتقل شدند که ۷ مورد آن توسط اورژانس هوایی صورت گرفت.
آراسته با بیان اینکه آزمایشگاه های مراکز شهری ۳۲۰ نفر را در ایام نوروز در سامانه خود به ثبت رسانده و خدمات آزمایشگاهی را به آنان ارائه نمودند، گفت: ۲۰۰ بیمار نیز به متخصصین در مراکز بهداشتی مراجعه کردند.
وی در پایان به بازرسی های بهداشت نیز در ایام نوروز ۹۷ اشاره نمود و عنوان کرد: در این ایام یک هزار و ۵۱۶ مورد بازرسی از سطح بازار و نمونه گیری از آب شرب در سطح شهرستان انجام گرفته است.
 
جلسه هماهنگی برگزاری هفته سلامت در معاونت درمان برگزار شد
جلسه هماهنگی برگزاری هفته سلامت با حضور سرپرست معاونت، رئیس مرکز فوریت های پزشکی استان، مدیران بیمارستان ها و مدیران معاونت درمان برگزار شد.
در این جلسه سبز توضیحاتی در مورد اجرای برنامه های هفته سلامت در بیمارستان ها و سطح شهر ارائه نمود و به تشریح این برنامه ها پرداخت.
هفته سلامت یکم تا هفتم اردیبهشت ماه سال جاری در سطح استان برگزار خواهد شد

 
برگزاری اولین جلسه ستاد مدیریت بحران در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج/آمادگی پرسنل بیمارستان شهید بهشتی برای مقابله با بحران و بلایا
اولین جلسه ستاد مدیریت بحران بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با حضور رئیس و مدیر بیمارستان، اعضاء ثابت کمیته و سایر اعضاء در سالن اجتماعات حوزه ریاست بیمارستان برگزار شد.
مدیر بیمارستان شهید بهشتی یاسوج ضمن تبریک سال نو به همکاران پرتلاش و سخت کوش بیمارستان، گفت: شناسایی بحران ها و حوادث غیرمترقبه منطقه یکی از وظایف اصلی کمیته بحران بیمارستان است.
کیا جاوید با بیان اینکه، چارت این کمیته و چهار کمیته عملیاتی، پشتیبانی، امورمالی، برنامه ریزی و اعضاء آن ها مشخص شده است، افزود: وظیفه همه پرسنل و تیم های اصلی و فرعی است که با آموزش و برگزاری کلاس های علمی و عملی، بهره گیری از اساتید مجرب و کار آزموده سایر پرسنل را برای آمادگی کامل در مواقع بحران و بلایا آشنا سازند.
وی ابراز داشت: کسانی که مسئول اجرا و پیگیری مصوبات کمیته هستند، به انتظار نباشند که از طرف صاحب کمیته شرح مصوبه که باید انجام پذیرد بدستشان برسد بلکه باید در همین جلسه با ثبت در دفتر کاری خود چند گام رو به جلو باشند تا خدماتی که به آن ها ابلاغ می شود با فرایند و پیگیری سریعتری انجام بپذیرد.
جاوید با اشاره به اینکه حادثه و خطر همیشه در کمین است، یادآور شد: هر چه پرسنل از آمادگی بیشتری برخوردار باشند و تجهیزات در اختیار آنان باشد ریسک خطرات و کمک به مصدومین با راندمان کاری بیشتری انجام می پذیرد.
وی از همه کارشناسان و مسئولین واحدها خواست تا با پیگیری و جدیت در اموری که به آنان محول شده است، کوشا باشند.
مدیر بیمارستان شهید بهشتی یاسوج، اذعان داشت: در این جلسه مقرر شد مسئولان مدیریت بحران بیمارستان ها مطابق با دستورالعمل های اعتبار بخشی نسبت به اقداماتی که در زمینه بحران در مجموعه خود به انجام رسانده اند و مشکلات موجود در این زمینه و همچنین راهکارها و پیشنهادات اصلاحی خود را به ستاد بحران مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اعلام نمایند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان نسبت به برگزاری مانورها، بررسی نقاط قوت و ضعف و اجرای چک لیست هایی که در این جلسه ارائه شد احتمام ویژه به عمل آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1