تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۲
کد مطلب : ۳۳۰۶۱۹

عرضه‌ی قرص‌های روانگردان در بعضی از مغازه‌ها و مراکز پر تردد یاسوج / تهدید سلامت جوانان این شهر

۱
۰
کبنا ؛گزارش ارسالی
در بیشتر اوقات شبانه روز به خصوص با تاریک شدن هوا در بعضی از مکان‌های پر تردد شهر یاسوج و برخی مناطق اطراف این شهر، با هجوم افرادی روبرو می‌شوید که برای عرضه انواع قرص روانگردان اعلام آمادگی می‌کنند، که این موضوع روان هر رهگذری را آزار می‌دهد.
فروش قرص‌های اعتیاد آور به صورت سیار در سال‌های اخیر در بعضی مکان‌های پر تردد در این شهر امری عادی تبدیل شده و رهگذران با نجواهای برخی افراد حاضر دراین نقاط از شهر مبنی بر دعوت به خرید دارو عادت کرده‌اند اما زمان آن فرا رسیده که دستگاه‌های ذیربط داروها را از جیب داروفروشان و یا از کنج سوراخ دیوارهای اطراف بیرون بکشند.!
منظور از دارو قرص‌های روانگردان از جمله ترامادول است که برخی افراد مبادرت به عرضه و فروش آن می‌کنند و خرید آن را به همه رهگذران توصیه می‌نمایند که این موضوع به دغدغه و مطالبه اصلی مردم تبدیل شدست.

بر اساس اعلام دستگاه‌های مربوطه حدود ۷۵۰۰ نفر در استان کهگیلویه وبویراحمد مبتلا به اعتیاد هستند که براساس آمارهای غیر رسمی این تعداد خیلی بیشتر است.
آنچه در جیب یا در لای دیوارها و سوراخ‌های ساختمان‌های اطراف  در این محل‌های خرید و فروش قرص‌های اعتیاد آور یافت می‌شود از نوع داروهای روانگردان است که سلامت فردی و اجتماعی جامعه را به شدت تهدید می‌کند و بن مایه تمام ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.
بیشتر شهروندان یاسوجی هر روزه از این مسیرها عبور می‌کنند و به کرات شاهد تلاش این افراد برای جذب مشتری هستند که به صورت آشکار انواع قرص از جمله متادون را به رهگذران پیشنهاد می‌کنند و این صحنه‌ها هر روز تکرار می‌شود و امنیت روانی و اجتماعی جامعه را تهدید و به مخاطره می‌اندازد.
به غیر از خرید و فروش قرص‌های روانگردان در مکان‌های عمومی شاهد این هستیم که بعضی از عطاری‌ها و مغازه‌ها هم به سمت و سوی خرید و فروش این قرص‌های اعتیاد آور روی می‌آورند.
چند سالی ست که دیگر داروخانه‌ها از عرضه داروهای ترک اعتیاد و مسکن‌هایی مانند ترامادول و متادون بدون نسخه خودداری می‌کنند. هر چند داروخانه‌هایی در سطح شهر دیده می‌شوند که به طمع چند ریال بیشتر این داروها را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌دهند اما به ظاهر این داروها بدون نسخه عرضه نمی‌شوند و بسیاری از داروخانه‌ها متعهد به این قانون هستند.
قرص‌هایی که برای دردهای شدید و کمک به ترک اعتیاد ساخته و عرضه می‌شوند حالا تبدیل به معضلی شده‌اند که سال‌هاست قشر وسیعی از جامعه را درگیر خود کرده است. جامعه مصرف کننده نیز بسیار وسیع است اما شیوع مصرف بین جوان‌ها و در نهایت تاسف بین دانش آموزان گویای خطری ست که کارش از تهدید گذشته است.
به طوری که ناصر رضایی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر در استان کهگیلویه وبویر احمد در خرداد ۱۳۹۵ اعلام کرد ضریب مصرف و اعتیاد به قرص‌های روان گردان در بین دانشجویان دختر این استان بیشتر از دانشجویان پسر است. دلیل این رشد نیز تبلیغات سوء و منفی برای مصرف این قرص‌ها به ویژه «ریتالین» است.
عطاری یا همان داروخانه سنتی جایی بود برای تهیه عرقی جات و دم نوش‌ها و خشک بار و غیره حالا بعضی از این عطاری‌ها در سطح شهر چند قلم دیگر به اجناس خود اضافه کرده‌اند و فروش داروهای سنتی بهانه ای شده برای کسب در آمد اصلی از راه فروش قرص‌های ترک اعتیاد، در کنار عرضه‌ی غیر قانونی مسکن‌هایی مانند ترامادول و متادون در بعضی از این اماکن، قرص‌هایی دست ساز تحت عنوان قرص ترک اعتیاد توسط مغازه داران تهیه و به دست مصرف کنند گان می‌رسد. قرص‌هایی با نام گول زننده گیاهی که حالا به شاخه مهمی از اعتیاد تبدیل شده‌اند. این مواد به صورت آزاد به فروش می‌رسند و بسیاری از مصرف کنند گان با این خیال که در حال مصرف مسکنی بدون عوارض داروهای شیمیایی هستند با مراجعه به عطاری‌ها جنس خود را تهیه می‌کنند.
اگر چه تلاش‌های نیروی انتظامی در شهر یاسوج در راستای جمع آوری توزیع کنندگان مواد مخدر قابل تقدیر است اما می‌طلبد نگاه ویژه‌تری به این  مشکل که بیشتر در مکان‌های عمومی( به ویژه دربرخی مناطق اطراف یاسوج) در حال شیوع است داشته باشند.
برخی از خبرها اینگونه منتشر شدند که رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ میلیون عدد قرص روانگردان در ۶ ماه نخست سال جاری در این استان کشف، ضبط و امحا شده است.(۱۰ -۷ -۹۵)
سیدناصر رضایی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد افزود:‌ ۶۰ درصد معتادان استان بیشتر مواد سنتی تریاک استفاده و مواد دیگری مانند شیشه با مواد سنتی نیز به طور مشترک استفاده می‌کنند.
رضایی مصرف مواد و قرص‌های روانگردان در بین بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد را بسیار پایین برشمرد و یادآور شد:‌ در استان، کمتر از پنج درصد بانوان معتاد هستند که می‌توان گفت اعتیاد به سمت زنانه شدن در حال پیشرفت است.
رضایی افزود: «تریاک، هروئین و ماری جوانا» از بیشترین موادی هستند که توسط زنان معتاد مصرف می‌شود.(۱۱- ۱۰ -۹۶)
-----------------------------------
سید مقداد مرتضوی‌پور
--------------------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام.سر ایستگاه شهرک امام حسین یه پاتوق گاه شده برای کل استان.بیشترین قرص استان اونجا به فروش میره و /رخورد نمیکنه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1