کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تساوی به موقع و عبرت آموز تیم فوتبال نفت و گاز گچساران!

17 فروردين 1397 ساعت 12:12


امین دهقانی
پس از تساوی دو تیم فوتبال نفت و گاز گچساران و پالایش آبادان که موجب تعجب طرفداران گچسارانی تیم نفت همراه بود زمزمه های در انتقاد به عملکرد کادرفنی تیم گچساران به گوش رسید که البته با توجه به نتیجه بازی تا حدودی بایستی حق را به طرفداران این تیم که جمعیت آنها نیز کم نمی باشد بدهیم، اما آیا با این نتیجه همه چیز برای نفتی های گچساران تمام شده است؟
آیا اگر امروز هم همچون هفته های گذشته تیم نفت با پیروزی از این میدان خارج می شد همین قضاوت در خصوص کادر فنی و بازیکنان این تیم صورت می گرفت؟
بدون شک هرگز چنین صحبت های مطرح نمی شد و همه علاقمندان برای گرفتن عکس یادگاری با همین تیم از هیچ کوششی دریغ نمی کردند. به نظر می رسد تیم نفت و گاز گچساران با وجود همه شایستگی که در این فصل با کادر بومی از خود به نمایش گذاشت به این تساوی با ارزش نه از منظر نتیجه گیری بلکه پیشگیری از یک اتفاق تلخ که همان غرور کاذب و ویرانگردر این تیم و هواداران آن  است، بسیار لازم و به موقع بود و به نظر بسیاری از کارشناسان این نتیجه در زمان صورت گرفت که نتایج سایر تیم ها نیز در این روز به سود این تیم رقم خورد.
هرچند این سه امتیاز برای نفتی های گچساران بسیار مهم و با ارزش بود اما ارزش آن اکنون بیشتر نمایان شد که همه اهالی فوتبال در این شهر به فرصت طلبی عده ای که همواره در انتظار آن بودن تا انتقادات خود را به عملکرد کادر فنی و مدیرانی که این کادر را انتخاب کرده بودند، وارد نمایند و امروز شاید نخستین تیر منتقدان کادر فنی بومی یا بهتر بگوییم کادر فنی فعلی این تیم بود که شلیک شد و البته این انتقادات اگر در مسیر سازنده باشد فرصت مناسبی برای تقویت این تیم است .
اما ظاهرا همچون سال های گذشته و البته پس از آن صعود تاریخ ساز و خاطره انگیز این تیم در سال ۹۲ به لیگ دسته اول این اتفاقات تلخ به یک داستان تراژدیک برای فوتبال نفت گچساران تبدیل شده که فرصت های بسیاری را از این تیم در راه صعود به لیگ برتر گرفت و حتی سقوط این تیم به لیگ دسته دوم را نیز رقم زد. و البته کمتر گچسارانی فوتبالدوستی خاطره تلخ نیمه تمام ماندن بازی برگشت پلی آف لیگ دسته دوم با تیم فوتبال جم را فراموش خواهد کرد که این تیم بوشهری توانست با این نتیجه به لیگ دسته اول و سپس لیگ برتر صعود کند و تیم نفت گچساران همچنان در کشاکش مشکلات خود در لیگ دسته دوم دست و پا می زند. در اینجا این سوال مطرح است که به راستی چه کسانی از موفقیت این تیم منافعشان در خطر خواهد افتاد؟
و چه کسانی و با چه هدفی در لحظات حساس و پایانی رقابت های لیگ دسته دوم کارشناس فوتبال می شوند و بدون ذره ای آگاهی از سختی ها و مشکلات تیم داری در باشگاهی همچون نفت و گاز گچساران با اظهارات خود موج ناامیدی و دلسردی را در تیم بازیکنان ، کادر فنی و مدیران این باشگاه ایجاد می کنند. البته توقف عامدانه و مشکوک همین بازی روز گذشته توسط عده ای که شباهت بسیاری به اتفاقات سال های گذشته در بازی های پایانی دارد. نشان از آغاز برخی تحرکات برای جلو گیری از موفقیت این تیم دارد که زنگ خطر را برای دلسوزان واقعی این تیم به صدا در آورده است.
بدون شک باشگاه نفت و گاز گچساران یک باشگاه بزرگ است نه از باب داشتن تنها یک تیم فوتبال در لیگ دسته دوم که شاید در فوتبال مدرن و حرفه ای امروز از نگاه فوتبالی باشگاهی بسیار کوچک و راه طولانی تا حرفه ای شدن در پیش دارد.
اما از منظر قدمت پنجاه ساله این باشگاه و داشتن تیم های بسیار در رشته های مختلف و همچنین افتخار آفرینی های بی شمار در تاریخ ورزش این مرز وبوم باشگاه نفت و گاز گچساران را بایستی الگویی برای بسیاری از باشگاه های کشور دانست که با قرارگرفتن در یک شهر کمتر توسعه یافته و جمعیتی یکصدهزار نفری تعداد  ورزشکاری بالغ بر ۲۰ هزار نفر را زیر چتر حمایتی خود در ده ها رشته قهرمانی و همگانی گرفته و نام استان کهگیلویه و بویراحمد را در صدر استان های دارای پیشینه ورزشی قرارداده است.
به راستی همه این افتخارات را فراموش کرده ایم ؟ اگر این افتخارات را فراموش کرده اید حتما حافظه کوتاه مدت شما یاری می کند که در اواخر سال ۹۶ دو تیم هندبال آقایان و بانوان  این باشگاه قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر هندبال کشور شده اند.
همچنین افتخارات سایر تیم های ورزشی این باشگاه را نیز توصیه می کنیم به آرشیو اخبار ورزشی کشور مراجعه نمایید تا شاید کمی عادلانه ومنطقی قضاوت نمایید. بی شک انتقاد در هر سیستمی و برهر کادر مدیریتی و ورزشی وارد است و اینکه شرایط برای انتقاد سازنده فراهم نشود نیز از نظر راقم مردود است.
اما با کمی تامل در اتفاقات و رویدادهای ورزشی این باشگاه در سال ۹۶ تاکنون به خوبی می توان از میان اظهارنظرهای کارشناسان ورزشی و حتی عامه مردم در سطح شهر به وجود اختلاف نظرها در میان مدیران این باشگاه آگاهی کامل پیدا کرد.
هرچند این اختلاف سلیقه ها با اختلاف در اهداف بسیار متفاوت و بدون شک اگر اینگونه نبود این همه افتخار برای سایر رشته های ورزشی در سال ۹۶ بدست نمی آمد . حال که این اختلاف نظرها در جهت هم افزایی تیم های ورزشی سوق داده شده خود یک برگ برنده برای باشگاه شده است.
هرچند برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی از سوی عده ای افراد غیرمسئول عواقبی را برای ورزش نفت و گاز گچساران به همراه داشته و خواهد داشت که شاید اثرات آن در تیم  فوتبال که بدلیل همه گیر بودن و داشتن طرفدار بیشتر نسبت به سایر رشته ها می باشد نمود بیشتری یافته است و همین نظرات و مشاوره های غیرکارشناسی و ایجاد تفرقه میان  مدیران دلسوز با کنار گذاشتن افراد با تجربه که سابقه صعود به لیگ دسته اول با این تیم را در کارنامه خود داشتند صدمات جبران ناپذیری در لیگ دسته اول به این باشگاه واردنمود.
در آغاز فصل ۹۷-۹۶ نیز که شاهد تغییرات مدیریتی در باشگاه نفت و گاز گچساران بودیم همان مشاوره های غیرکارشناسی  قراربود خسارات جبران ناپذیری را به بدنه ورزش نفت و حذف مسئولان باسابقه ورزشی بالا وارد کند که تا حدودی با بهره گیری از تجربیات تلخ آن سال ها مدیریت باشگاه توانست یک تعادل نسبی را با  استفاده از نظرات مخالفان و موافقان خصوصا در موضوع فوتبال نفت این تیم را تاحدودی با کمک مسئولان ورزش نفت از یک دریای طوفان زده در ابتدای فصل به یک ساحل آرام نزدیک کند که البته همچنان قایق تیم فوتبال به ساحل امن و آرام نرسیده و تیم فوتبال نفت گچساران این فاصله باقیمانده تا موفقیت را با کمک همه اهالی فوتبال، رسانه ها، هواداران و حتی مردم شهر بایستی طی مسیر کند.
که البته اگر نیت و هدف برخی از این همراهان همچون سال های گذشته نرسیدن به مقصد است مطمئنا امسال نیز این تیم دستش از لیگ دسته اول کوتاه است اما اگر همدلی و همراهی همگان برای صعود قلبی باشد حماسه تاریخی سال ۹۲ فوتبال نفت و صعود به لیگ دسته اول مجددا تکرار خواهد شد.  در این میان ذکر یک نکته مهم بسیار حائز اهمیت است و آن هدف گذاری مدیران ورزش نفت برای سال پیش رو و ترسیم نقشه ای برای صعود و فراهم کردن زیر ساخت های آن یا عدم صعود این تیم به لیگ دسته اول  است .
همانطور که همواره در مصاحبه ها و گزارش مدیران ورزش نفت صحبت از بومی گرایی و توجه به بازیکنان و کادر فنی بومی در سال های اخیر به میان بوده و درسال ۹۶ این شعار رنگ واقعیت و عملیاتی و به خود گرفت و با اعتماد مدیران نفت به بهمن فرازمند گچسارانی و کادر بومی وی، ثمره آن را در صعود مقتدرانه این تیم به مرحله نهایی لیگ دسته دوم و البته نتایج درخشان آن شاهد هستیم.
اینک زمان آن رسیده که این سرمایه های بومی را که برای بروز و ظهورشان هزینه های بسیاری شده به راحتی با اظهارات غیرکارشناسانه و غیرفنی پایمال نکنیم و با حفظ مدیران باتجربه ورزشی و ایجاد بستری مناسب برای پرورش مدیران در سایه در کنار تلاشگران ورزش نفت که سابقه و کارنامه ورزشی آنها طی سال ها ی گذشته برای همگان خصوصا اهل ورزش ثابت شده است اتفاقات خوب و قابل تحسین ورزش نفت و گاز گچساران در فصل ۹۷-۹۶ رنگ و بوی  فرهنگی ورزشی آن بر رنگ و بوی سیاسی اش غلبه کند. انتقاد غیرکارشناسانه در شرایط فعلی  سمی کشنده برای  تیم فوتبال نفت و گاز گچساران و این کادر و بازیکنان تنها حمایت و همدلی مردم و مسئولان را نیاز دارند و هرکس در این مسیر گام برداشت می تواند خود را دلسوز این تیم بداند.
قهرمان پروری و قهرمان داستان شدن در چنین شرایطی قریضه ذاتی عده ای از به اصطلاح دلسوزان ورزش بوده و مطمئنا خواهد بود اما شاید کمتر کسی از مشکلات و گرفتاریهای تیم داری و سختی های همین مسئولانی که به دید عامه مردم از نظر سیاسی یا حتی فکری با هم اختلاف نظر دارند با خبر باشد. بدون شک همه دست اندرکاران ورزش در یک منطقه کمتر توسعه یافته و علاقمند به ورزش که شاید تفریح دیگری نیز جز ورزش و خصوصا فوتبال ندارند تلاششان و همتشان ثبت لحظاتی خاطره انگیز برای مردم دیارشان بوده و خواهد بود.
بیاییم در این راه سخت که تا پایان آن زمانی نمانده است دلسوزان ورزش نفت را تنها نگذارید و با ایجاد تفرقه و اظهار نظرهای غیرکارشناسانه آتش در خرمن جوانان این دیار روشن نکنیم و بدانیم بسیاری از استعدادهای ورزشی این منطقه تنها راه پیشرفتشان در عرصه ورزش همین تیم های نفت و گاز گچساران خواهد بود حال چه این تیم فوتبال به لیگ دسته اول صعود کند چه نکند.
بی شک ورزش تنها فوتبال نیست و فوتبال تنها را نجات جوانان ما نیست، همه رشته های ورزشی برای باشگاهی با قدمت نیم قرن حائز اهمیت هستند و همه مدیران، کادرفنی و اجرایی  تیم های ورزشی این باشگاه به واسطه وظیفه سنگینی که که در این منطقه محروم بر دوششان گذاشته شده تا در کنار صیانت و بهره برداری از منابع عظیم نفت و گاز لحظات خوش و مفرحی را برای این مردم فراهم کنند بزرگ و قابل ستایش هستند.
به امید موفقیت ورزش شهرستان و ورزشکاران بااستعداد این دیار


کد مطلب: 329400

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/329400/تساوی-موقع-عبرت-آموز-تیم-فوتبال-نفت-گاز-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1