کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اگر اصلاح‌طلبی بود، اصلاحی هم وجود داشت / اصولگرایی در کهگیلویه و بویراحمد کارنامه موفقی نداشته است / ضعف‌ و خطاهای «سید باقر» / «هدایت‌خواه» هیچ وقت خودش را نباخت / مصدق باید هم «ملی» بود و هم «مذهبی» / به روشنفکر رأی دادم / «تاجگردون» مفیدتر از «سیدباق

4 فروردين 1397 ساعت 5:46


یک کارشناس مسائل تاریخی و سیاسی گفت: همانقدر که اصولگرایان در تبیین و تفسیر اسلام اصیل و اصولی چه در سطح ملی و چه در استان عاجر مانده‎اند، به همان میزان اصلاح‌طلبان در برداشت و تفسیر خود از اصلاح‌طلبی ناموفق بوده‌اند، زیر اگر اصلاح طلبی بود، اصلاحی هم وجود داشت.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، نورالله جمشیدی دارای مدرک کارشاسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه شیراز است، او حدود ۱۵ سال پیش با مدرک لیسانس حسابداری در اتاق پایاپای اسناد بانک مرکزی استخدام رسمی می‌شود و با انحلال این اتاق، به بانک ملی ایران می‌رود. وی زمان دانشجویی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج بود و زمانی هم دبیری این انجمن را برعهده داشت. جمشیدی به دلیل بیان نظرات روشنفکری بارها از سوی احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی دعوت به عضو می‌شود که هیچ کدام از آن پیشنهادات را نمی‌پذیرد. وی ساعت‌های زیادی در حوزه تاریخ و سیاست ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد به مطالعه پرداخته است. در ادامه بخش اول گفت‌وگوی خبرنگار ما با وی از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد؛
 
جمشیدی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آیا شما عضو حزب و یا تشکل سیاسی خاص هستید، اظهار کرد: علاقه و انگیزه شخصی، شرایط خاص جامعه ایران به ویژه شرایط زمانی و تاریخی ایران و هم نوع مطالعه اینجانب اقتضا می‌کرد تا فاز روشنفکری را برای خود انتخاب کنم و یکی از مشخصه‌ها و مولفه‌های روشنفکری، روشنگری اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه به فاز روشنفکری علاقمند بودم و در این راستا گام برداشتم، تصریح کرد: به صورت رسمی عضو هیچ حزبی در جمهوری اسلامی ایران نبودم و این دلیل بر این نبود که تقاضای مبنی بر عضویت صورت نگرفته است.
این کارشناس مسائل سیاسی و تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه من در دوران دانشجویی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه ازاد اسلامی واحد یاسوج بودم و شناختی نسبت به من وجود داشت، افزود: سازمان مجاهدین خلق انقلاب اسلامی، جبهه مشارکت، نهضت آزادی و حتی سایر احزاب که در چارچوب ما پذیرفته نمی‌شد؛ از جمله حزب دموکرات از من دعوت کردند، اما دعوت آنها را رد کردم و بر این باوریم که حزب و احزاب یکی از نیارهای جامعه سیاسی ما است و در شرایط فعلی نوعی وابستگی به وجود می‌آورند و استقلال فکری را از بین می‌برند و حزبی که تمام خواسته‌های سیاسی و فکری یک فرد در آن لحاظ شده باشد واساسنامه واقع‌بینانه داشته باشد و حقوق روشنی ترسیم کند، همچنین حزبی ندیدم که به آن بپیوندم.
جمشیدی گفت: اما علاقمند به برخی جریان‌های روشنفکری از جمله جریان‌های تاریخی و گاهاً سیاسی در جامعه بودم و هستم.
وی افزود: روشنفکر را به‌سان یک نور در تاریکی می‌دانم که جامعه را روشنایی می‌دهد و جلوی پایش را ببیند و حرکت کند، به صورت خاص روشنفکر مورد نظر من دکتر علی شریعتی است که تاثیر زیادی بر نگرش فکری ما داشته است.
 
این کارشناس می‌گوید؛ اگر چه شرایط سنی ما اقتضا نمی‌کند، با این وجود در همه حال با دکتر شریعتی بوده‌ام، چه در خواب و چه در بیداری.
 صدای «بهرام تاجگردون» را از دوران دبستان می‌شنیدم
وی در پاسخ به سووالی در باره فعالیت احزاب سیاسی در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: مدنیت در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار نوپا است و از طرفی سابقه شهرنشینی به اندازه یک سن انسان نیست و یکی از شهرهای نوپا و تازه بنیان در ایران هستیم و سابقه مدنیتی نداریم.
جمشیدی افزود: اگر مراجعه شود به تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد نیروهای سیاسی چشم‌گیری در تاریخ استان ما وجود ندارد. افرادی سنتی که در چارچوب ایل و ایلات استان وجود داشته‌اند و همانطوری که استحضار دارید، آنها از دانش علمی و سیاسی محروم بودند. به تبع آن از یک بینش سیاسی باز که مسائل را به خوبی بتوانند، بییند، محروم بوده‌اند و در رأس ان ایلخان وجود داشت که سواد کافی نداشتند و در مدیریت ایلات بزرگ مولفه‌های غیرقانونی و غیرعقلانی خون و تبار داشتند. از نگاه بنده، من حیث المجموع خوانین و کدخداهای استان به ویژه در شهرستان بویراحمد کارنامه موفقی نداشتند، نمونه بارز آن در جلسه اصلاحات ارضی ۲۰۰ هزار تومان به خوانین ما دادند و استان ما را به بلوا می‌کشند و از طرفی سربازان ملت را می‌کشند.
وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌ترین نیروهای سیاسی در استان ما « بهرام تاجگردون‌» است، گفت: «بهرام تاجگردون» یکی از این نیروهای سیاسی بود و زمان بهرام اسمی از غلام نبود و این شاید برگردد به شرایط سنی ایشان، اگر چه ما از ایل بویراحمد هستیم، اما از دور صدای بهرام تاجگردون را می‌شنیدیم و دوران دبستان نیز صدای ایشان به گوش می‌رسید.
این پژوهشگر تاریخ گفت: پیش از انقلاب به تعداد انگشتان دست، تعدادی وابستگی حزبی هم داشتند و برخی از آنها را که اخیراً دیدم، آدم‌هایی بودند که در مکتب‌های اسلامی و غیراسلامی آگاهانه جذب نشده بودند. آدم‌های موثر در تاریخ استان و فراتر نبودند.
این سووال را باید از «سید باقر» پرسید
وی در پاسخ به سووالی که آیا می‌توان سید باقر موسوی‌جهان‌آباد را رهبر اصلاحات در استان دانست، گفت: در شجاعت و جسارت «سید باقر» به عنوان یک نیروی سیاسی تردیدی وجود ندارد. اما در اینکه آیا رهبر اصلاحات هست یا نه؟ اولاً باید این سووال را از خودش می‌پرسیدی، به نظر من اصلاحات رهبر ندارند.
جمشیدی گفت: شاید افرادی در سطح ملی ادعای رهبری داشته باشند، اما هنوز روی فرد خاص چه در سطح ملی و استانی توافقی بر رهبری اصلاحات صورت نگرفته است، چرا که اصلاح‌طلبی در ایران گزینه‌ای ضروری است اگر چه تفسیرهای ناقص و معیوبی از آن ارائه‌ داده‌اند.
غلامرضا تاجگردون دیپلماسی قوی دارد
وی اضافه کرد: اما افرادی تحت عنوان اصلاح طلبی، اصلاح‌طلبی را به حاشیه بردند و خوب مدیریت نکردند. «سید باقر» در یک دوران در عرصه سیاسی استان موفقیت چشم‌گیری و قابل توجه داشت. ولی در عرصه مدیریت سیاسی گاه نیاز است که در آرمان‌های سیاسی تجدید نظر هم صورت گیرد. اما از نگاه من فرد یا چهره‌های که در استان ما و به ویژه در حوزه بویراحمد جای ـسید باقر» را بگیرد، هنوز پیدا نشده است.
او ادامه داد: اگر چه «غلام تاجگردون» به عنوان یک نخبه سیاسی قابل احترام است، اما نه تنها در حوزه سیاسی خودش بلکه در حوزه بویراحمد و سایر حوزه‌ها، سخنوری و «توان فکری» و «عنصر شجاعت» که سید باقر دارد، ایشان ندارد. آقای «غلام تاجگردون» دیپلماسی بسیار قوی دارد. ایشان جهت توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد نیروی مفیدتر از «سید باقر» است.

«حاج زارع» در حد و اندازه سید باقر و تاجگردون نیست
این کارشناس می‌گوید؛ در واقع اگر چه آقای «حاج زارعی» به عنوان نماینده فعلی قابل احترام است، اما ایشان در حد و اندازه و قابل مقایسه با «سید باقر» و «غلامرضا تاجگردون» نیست.
جمشیدی گفت: دو دوره نمایندگی ایشان(آقای زارعی) دوران رکود و ضعیف حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا بود و  شاید در تاریخ، بویراحمد را هیچ وقت اینقدر ضعیف ندیده باشیم.
وی گریزی به ورود «سید باقر» به عرصه انتخابات مجلس دوره دهم زد و گفت: «سید باقر» باید می‌دانستند، که در دوره قبلی رد صلاحیت می‌شود و حتی آنهایی که سر از سیاست در نمی‌آورند، می‌دانستند، رد صلاحیت می‌شود و نباید به صحنه می‌آمد، هم انرژی خود وهم طرفدارانش را تلف نمی‌کرد.
ضعف سید باقر همین است / سوء استفاده از محبوب او

جمشیدی گفت: بویراحمد اقیانوس بزرگ است و اکنون در آن جوانان فهیمی و تحصیل کرده با بینش‌های سیاسی وعلمی بزرگی وجود دارد، وظیفه «سید باقر» بود، که این نیروها را شناسی می‌کرد و پای آنها را به عرصه سیاست باز می‌کرد و این جوانان نخبه را به میدان آورد و به نیروها ارتقاء و پر و بال می‌داد.
وی تاکید کرد: سید باقر باید کسانی که شایستگی میدان‌داری در عرصه شهرستان بویراحمد داشت را شناسایی می‌کرد و این از ضعف «سید» است که انجام نداد، اگر چه به افرادی میدان داد، که بعداً از او دیگر نامی نشنیدیم و یعنی نتوانستند توانایی از خودشان نشان بدهند، اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را هم ببینیم، به «مهندس غریب‌پور» میدان داد و ایشان به سطح و درجه رسید، که از افتخارات استان به شمار می‌رود.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در چنین شرایطی هر کس می‌خواست، از کارت محبوبیت «سید باقر» و کارت مشروعیت مردمی سید باقر استفاده کند، همانطوریکه بعد از «رد صلاحیت» سید باقر، «مهندس بهرامی» و «زارعی» عکس سید باقر را کنار عکس‌های خود گذاشتند و هر کسی به نوعی این کار را می‌کرد، در واقع آنها از محبوبیت و مشروعیت «سید باقر» گوی سبقت می‌گرفتند و سوء استفاده می‌کردند.
وی به بحث و گفت‌وگوی که در جلسه «سید باقر» اتفاق افتاد نیز اشاره کرد و گفت: آقای «دکتر شریعتی‌راد» روایتی را از اصلاح‌طلبی ارائه می‌داد که از نگاه من روایت معقول و اصیلی نبود.
هدایت‌خواه هیچ وقت خودش را نباخت
این پژوهشگر مسائل تاریخی گفت: ناگفته نماند که آقای دکتر «هدایت‌خواه» از لحاظ فکری در جریان سیاسی معروف به طیف راست در کشور، ایشان نیروی شاخص است، بیش از آنکه نیروی سیاسی باشد، نیروی فکری می‌باشد، مهمترین شاخصه ایشان نیروگیری و نیروپروری است.
وی با بیان اینکه جذب و پرورش نیروهای مکتبی از جمله ویژگی‌های او است، گفت: مهمترین ویژگی ایشان این است که فردی نیست که با به دست آوردن مناصب سیاسی خودش را گم کند. بعد از دوران نمایندگی مجلس، باز به میان مردم برگشته و آن آرمان‌های فکری و سیاسی خودش را نشأ داده و در این راستا گام بر می‌دارد.
خانواده روشنفکر از خانواده‌های نادر و موجه هستند / به روشنفکر رأی دادم
جمشیدی ادامه داد: در کنار ایشان خانواده دکتر «محمد مهدی روشنفکر» از نادر خانواده‌های موجه در استان ما هستند که من حیث مجموع دکتر «محمد مهدی» و چه «دکتر مهدی» از خانواده‌های نادر و موجه هستند و خانواده دکتر روشنفکر پیش از اینکه به عرصه سیاسی گام بردارند، مشروعیت سیاسی داشته‌اند. ضمن اینکه از خانواده محترم شهدا هم هستند.
او گفت: من دراین بازار داغ تقابل اصلاح طلبی و اصولگرایی از سطح ملی تا منطقه‎ای خانواده آقای دکتر روشنفکر را اصلاح طلب‌تر از اصلاح طلبان دانستم نه به معنای اینکه آنها اصلا‌ح‌طلبی را تعبییر و تفسیر کنند، بلکه اصلاح‌طلبی یعنی اصلاح بدی‌ها و کژی‌ها در هر عرصه و میدانی از خانواده تا کشور از خود تا دیگر از خانه تا جهان. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق نیروهای اصلاح طلبی یا به آقای زارعی و یا آقای بهرامی رأی دادند، من به سمت دکتر روشنفکر رفتم و ایشان را از خیلی جهات موجه‌تر و برجسته‌تر از این دو دانستم و می‌دانم.
مصدق باید هم ملی بود و هم مذهبی
این  کارشناس مسائل تاریخی گفت: از نگاه من اصلا‌ح‌طلبی را در نهضت ملی و رهبر آنها را دکتر مرحوم مصدق می‌دانم که از قضیه استقلال نفت و خلعیت از شرکت‌های نفت بیگانگان شروع شد و تقابل ایشان با محمدرضا شاه آغاز شد که از وابستگی محمدرضا شاه پهلوی به آمریکا که در راس امپریالیسم جهانی قرار دارد، تردیدی نیست و در اینکه دکتر مصدق یک رهبر ملی بوده باز هم تردیدی نیست. رهبری آن حاکی از آن نیست که یک سری خلع‌های نداشته باشد و هم خلع‌های فکری و سیاسی آن را پوشش نمی‌دهد. آقای دکتر مصدق باید علاوه بر یک سیاستمدار، نگاه جامعه شناسی قوی‌تر داشت. جامعه ایران، یک جامعه با فرهنگ ایران، اسلامی و مدرن است. ایشان بر دو مولفه ایرانی مدرن تاکید داشت و صحیح‌تر این بود که اسلام اصیل را مورد توجه قرار می داد. یعنی هم ملی بود و هم مذهبی.
اصلاح طلبی از منظر من با اسلام منافاتی ندارد / اگر اصلاح طلبی بود، اصلاحی هم وجود داشت

وی گفت: اصلاح طلبی از منظر من با اسلام منافاتی ندارد، یا کسانی که ادعای اسلامیت دارند، اسلام را به خوبی نمی‌شناسند و یا کسانی که ادعای اصلاح طلبی دارند، اصلاح طلبی را خوب نمی‌شناسند. همانقدر که اصولگرایان در تبیین و تفسیر اسلام اصیل و اصولی چه در سطح ملی و چه در استان عاجر مانده‎اند، به همان میزان اصلاح‌طلبان در برداشت و تفسیر خود از اصلاح‌طلبی ناموفق بوده‌اند، زیر اگر اصلاح طلبی بود، اصلاحی هم وجود داشت.
اصولگرایی در استان کهگیلویه و بویراحمد کارنامه موفقی نداشته است
جمشیدی گفت: اصولگرایی در کشور ما و استان کهگیلویه و بویراحمد کارنامه موفقی نداشته‌اند. نمونه بارز آن میزان گرایش مردم به گفتمان و جریانات اصلاح طلبی است. ایراد از اصولگرایی و گفتمان اصولگرایی نیست بلکه ایراد در برخی نیروهای اصولگرا و میزان شناخت آنها به تاریخ خویش، موازین اسلامی و احکام اسلامی است. ارائه برداشت‌های شخصی غیرعلمی و غیرتخصصی در حوزه دین منجر دفع و جدایی بخشی از بدنه اجتماع از جریان اصولگرایی می‌شود. هر کس برداشت شخصی از دین دارد. برداشت‌های ناصحیح بعضی تازیانه‌ای است بر گرده شرع مقدس. افرادی که هیچ گونه انگیزه و علاقه و سپس شناختی نسبت به دین و آموزه‌های دینی ندارند و یا اگر دارند و آن چند مولفه قبلی، یعنی دلدادگی و دلسوزی برای دین را ندارد و برخی از آنها فرصت‌طلبانی هستند که تحت دین اهداف و منافع شخصی خود را پیگیری می کنند. و استفاده ابزاری این افراد از دین منجر به دین گریزی دیگر اقشار می‌شود.
حمایت «سید باقر» از زارعی از خطاهای فحاش سیاسی او بود
وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه چرا «سید باقر موسوی‌جهان‌آباد» از آقای زارعی حمایت کرد، گفت: کارنامه آقای «زارع» پیش از این رو شده بود، پیش از اینکه نماینده بشود، دو بار کاندیدا شده بود، ایشان نیروی سیاسی جسور نبود. به نظر من حمایت «سید باقر» از زارعی از خطاهای فحاش سیاسی او بود.  در کارنامه سیاسی او می‌توان به روشنی ان را دید، آزموده را آزمودن خطاست.
بخش دوم گفت‌وگو که پیرامون کارنامه نمایندگان مجلس، سقوط هواپیمای یاسوج و حضور تاجگردون در منزل طاهری بویراحمدی است، به زودی منتشر می‌شود
 


کد مطلب: 327473

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/327473/اگر-اصلاح-طلبی-اصلاحی-هم-وجود-اصولگرایی-کهگیلویه-بویراحمد-کارنامه-موفقی-نداشته-ضعف-خطاهای-سید-باقر-هدایت-خواه-هیچ-وقت-خودش-نباخت-مصدق-باید-ملی-مذهبی-روشنفکر-رأی-دادم-تاجگردون-مفیدتر-سیدباق

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1