کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تقوی: اصلاح‌طلبم / مدیرکل شدنم ربطی به مسائل قومی نداشت / تاجگردون، سرمایه‌ ملی / احمدی، قانون‌مند / خادمی، موفق بود

2 فروردين 1397 ساعت 14:09


مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اداره‌کل ثبت احوال استان در بین استان‌های دیگر رتبه ۱۰ کشوری را دارد.
به گزارش کبنا از یاسوج، سید محمدعلی تقوی مدیرکل ثبت‌احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در دولت‌های اصلاحات و تدبیر و امید سکان‌دار اداره‌کل ثبت احوال این استان بوده است، او سه فرزند دارد که یکی از فرزندانش خارج از کشور درس می‌خواند.
او در گفت‌وگو با خبرنگار کبنانیوز ضمن تبریک عید باستانی نوروز به همه هموطنان، در باره چگونگی مسوولیتش در اداره‌کل ثبت احوال، اینگونه می‌گوید؛ با توجه به تجربه قبلی که داشتم در دولت اصلاحات و آشنایی با چارچوب و ماموریت‌های ثبت احوال و به لحاظ تخصصی در بتن چارچوب کار قرار داشتم و از طرفی خواست کارکنان ثبت‌احوال بود و استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد و نمایندگان استان نیز در این رابطه همراهی کردند.
تقوی اضافه کرد: تنها مدیری هستم که در حوزه ثبت‌احوال دو بار و در دو مقطع مختلف مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد شدم.
مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه و در پاسخ به سووالات مختلف خبرنگار ما، اظهار کرد: یکی از کارهای که در ثبت‌احوال شروع شد، پروژه نوین‌سازی بود و ما از ابتدا مجری این پروژه بودیم و الان هم با موفقیت آن را به پایان رساندیم.
 
وی افزود: در بحث پروژه نوین‌سازی (آرشیو اسناد الکترونیکی، صدور اسناد مکانیزه و صدور کارت هوشمندملی) همه زیر‌ساخت‌های شبکه‌ای، امکانات و تجهیزات اداری و فنی را فراهم کردیم.
 
تقوی به تشریح چگونگی آرشیو اسناد الکترونیکی و صدور شناسنامه مکانیزه و کارت هوشمند ملی پرداخت و گفت: برای این کار لازم بود که ما به لحاظ شبکه‌ای و تجهیزات و نیرو بسترهای لازم را فراهم کنیم چرا که اداره‌کل ثبت‌احوال امکانات کافی برای این کارها نداشت.
وی افزود: ما در گذشته شبکه ارتباطی ضعیف داشتیم و باید دو کار انجام می‌دادیم، یکی ارتقاء پهنای باند و دیگری افزایش پایداری شبکه.
تقوی با بیان اینکه اکثر ادارات ما پهنای باند بسیار ضعیفی داشتند، اظهار داشت: سرعت اینترنت ادارات ما ۱۲۵ تا ۲۵۶ کیلوبایت بود که برای انجام کار یک ارباب رجوع حداقل ۴۰ دقیقه وقت لازم بود.
وی افزود: سرعت اینترنت تمام ادارات ثبت‌احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در کلیه شهرستان‌های استان به ۲ مگابایت رسیده است.
این مسوول گفت: پهنای باند اداره کل‌ ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد را از یک مگابایت به ۱۲ مگابابت رساندیم یعنی ۱۲ برابر افزایش دادیم.
تقوی با بیان اینکه گفتن برخی از این حرف‌ها راحت است اما در مسائل مخابراتی کار سخت و فنی محسوب می شود، تصریح کرد: سرعت انجام و ارائه خدمات الکترونیکی در درون شبکه ثبت احوال در گذشته برای هر نفر ۴۰ دقیقه زمان می‌برد و الان به سرعت کمتر از ۵ دقیقه افزایش داده است.
وی گفت: همچنین در گذشته شبکه اینترنتی ثبت‌احوال مرتب با قطعی روبرو بود و برای جلوگیری از این کار و پایداری شبکه، شبکه این اداره‌کل را روی فیبرنوری قرار دادیم و شبکه فیبرنوری را با همکاری شرکت مخابرات احداث کردیم و الان ۷۰ درصد اسناد شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران و بویراحمد را پوشش می‌دهند.
وی تاکید کرد: سه شهرستان گچساران، کهگیلویه و بویراحمد و اداره‌کل ثبت احوال استان تحت پوشش فیبرنوری هستند.
تقوی گفت: سال ۹۶ در استان کهگیلویه و بویراحمد حتی یک مورد قطعی شبکه نداشتیم و اگر قطعی ارتباط داشتیم هیچ ربطی به استان نداشت.
وی افزود: تعداد زیادی تجهیزات رایانه‌ای مورد نیاز با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کردیم
مدیرکل ثبت‌احوال استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: حدود ۱۳ دستگاه چاپگر ویژه صدور شناسنامه مکانیزه با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان خریداری کردیم.
کارت ملی هوشمند معجزه‌ی دنیای الکترونیکی است
تقوی افزود: کلیه اسناد آرشیوی در طول مدت چهار سال یعنی از سال ۹۳ تا ۹۶ دو باره مورد بازبینی قرار گرفت و رفع مغایرت شدند و این کار شبانه‌روزی انجام گرفت.
وی گفت: ۱۰۰ درصد آرشیوهای ما بازبینی شدند و اقدامات لازم در این راستا نیز انجام گرفت.
این مسوول گریزی به صدور شناسنامه‌های مکانیزه زد و گفت: شناسنامه‌های مکانیزه بدون عیب و نقص در این اداره‌کل انجام می‌گیرد، چاپگرهای پیشرفته صدور شناسنامه‌های جدید تهیه و از طرفی شناسنامه خام مورد نیاز تمام ادارات ثبت احوال کشور را تأمین کردیم و از آن طرف زیرساخت‌های مخابراتی فراهم شد و نتیجه این کار این می‌شود که از سال ۸۲ تا سال ۹۳ فقط ۱۸۰ هزار شناسنامه مکانیزه صادر می‌شود، اما از سال ۹۳ تا ۹۶،۵۰۰ هزار جلد شناسنامه مکانیزه صادر و تحویل مردم داده شد. بطوریکه ۳۰۰ هزار شناسنامه مکانیزه ظرف ۴ سال صادر کردیم.
تقوی گفت: برنامه ما این است تا پایان سال ۹۷ کلیه شناسنامه‌های دستی استان کهگیلویه و بویراحمد در صورت مراجعه مردم تبدیل به مکانیزه شوند. زمینه‌های لازم برای انجام این کار فراهم است..
وی افزود: مردم باید برای صدور شناسنامه مکانیزه خود مراجعه کنند و اجباری نیست به گونه‌ای در سال ۹۶، ۷۵ هزار جلد شناسنامه صادر کردیم.
 
تقوی تاکید کرد: تمام کارهایی که برای اسناد هویتی مردم انجام می گیرد ۱۰۰ درصد مکانیزه است و با آرشیو اسناد هویتی و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی، زمینه دریافت خدمات بر اساس سکونت فعلی فراهم شده است، مثلاً قبلاً فردی باید برای تعویض شناسنامه خود به محل سکونتش بر می‌گشت، اما الان در هر جای کشور که سکونت دارد و به اداره‌کل ثبت‌احوال مراجعه کند، می‌تواند خدمات ثبت احوال را دریافت نماید و این از حسن‌های آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی می‌باشد.
وی افزود: از زمان تشکیل ثبت‌احوال در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون یعنی سال ۳۸، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فوت و ولادت داشتیم که اسناد مربوط به آنها تنظیم و ثبت شده و به صورت آرشیو الکترونیکی در آمده است و دیگر نیاز به مراجعه فیزیکی هیچ کدام از این اسناد نداریم.

مدیرکل ثبت‌احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود به صدور کارت ملی هوشمند در سطح استان پرداخت و گفت: کارت ملی هوشمند برای افراد بالای ۱۵ سال صادر می‌شود و خدمات ثبت‌احوال را به صورت الکترونیکی در آوردیم و کارت ملی قبلی جای خود را به کارت ملی هوشمند داده است.
سوء استفاده از کارت ملی هوشمند امکان ندارد
وی اضافه کرد: کارت شناسایی ملی قبلی یک کار فیزیکی بود، اما کارت هوشمند ملی علاوه بر درج عکس و مشخصات فرد بر روی کارت، مشخصات سجلی و هویتی فرد در درون سیستم ذخیره شده است و از طریق اخذ انگشت فرد در دورن شبکه و با تطبیق اثر انگشت، احراز هویت فرد انجام می‌گیرد.
وی افزود: هیچ‌گونه سوء استفاده از این کارت امکان ندارد و با ورود به دنیای الکترونیکی و شناسایی افراد بر اساس اثر انگشت، هیچ‌کس نمی‌تواند، خودش را جای دیگری بزند.
تقوی کارت ملی هوشمند را معجزه‌ای در دنیای الکترونیکی دانست و ادامه داد: ظرفیت بالای برای حافظه کارت هوشمند ملی تعریف شده که اطلاعات مختلف دستگاه‌های اداری را می‌توان در درون این کارت ذخیره کرد و به عنوان کارت چند منظوره مورد استفاده قرار گیرد. مثلاً برای صدور کارت سوخت ۵۰ میلیارد تومان هزینه شد که دستگاه‌های مختلف اداری می‌توانند؛ اطلاعات کارت سوخت، کارت بانکی، گواهینامه هوشمند، پایان خدمت هوشمند و دفترچه تامین اجتماعی را بر روی کارت ملی هوشمند ذخیره و از آن استفاده کرد.
وی گفت: زیرساخت‌های مخابراتی و شرکتی برای تمام درگاه‌های ادارات فراهم کردیم، ادارات و نهادها و سازمان‌ها فقط باید به شبکه احراز هویت ثبت‌احوال وصل شوند.
مدیرکل ثبت احوال در ادامه افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۱۷ هزار نفر افراد واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند سکونت دارند که تا ابتدای سال ۹۳، فقط دو هزار و ۵۳ کارت ملی هوشمند صادر گردید.
وی ادامه داد: از سال ۹۳ تا ۱۸ اسفند ۹۶، ۳۵۱ هزار کارت ملی هوشمند صادر کردیم که ۱۴۰ هزار کارت ملی هوشمند صادر شده، مربوط به همین امسال بود.
 
تقوی گفت: در برنامه کاری ما این است که در نیمه اول سال ۹۷ پرونده کارت ملی هوشمند را در استان کهگیلویه و بویراحمد به سرانجام برسانیم.
وی گریزی به گذشته ثبت احوال زد و گفت: در گذشته زیرساخت‌های صدور کارت ملی هوشمند در این استان فراهم نبود و از ابتدای سال ۹۳ تا تاکنون، ۳۴ دفتر پیشخوان در استان با همکاری بخش خصوصی راه‌اندازی کردیم.
مدیرکل ثبت‌احوال استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: چهار مرکز ثبت کارت ملی هوشمند در ادارات پست استان فعال کردیم و در مجموع ۱۰ اداره شهرستان‌ها، ۳۴ دفتر خدمات پیشخوان و ۴ مرکز ثبت این کارت، کارهای مربوط به صدور کارت ملی هوشمند را در استان انجام می‌دادند که این نتیجه با همکاری سایر کارکنان و همکارانم در اداره‌کل ثبت‌احوال به وجود آمد.
وی تصریح کرد: ثبت وقایع حیاتی در استان کهگیلویه و بویراحمد به روز انجام می‌گیرد و ۷۰۰ نفر ثبت‌یار افتخاری در این امر بدون دریافت یک ریال پول ما را یاری می‌کنند.
تقوی گفت: با توجه به امکاناتی که داریم رتبه ۱۰ کشور را در بین سایر ادارات ثبت‌احوال کشور داریم.
او می‌گوید؛ ۵۰ درصد طلاق‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد عمر زندگی مشترک‌شان به کمتر از ۵ سال نرسیده و در همان ۵ سال اول طلاق می‌گیرند، به دلیل شناخت خوبی که ابتدا از هم نداشتند.
وی گفت: ۶۷ درصد از جوانان ما از نبود شغل رنج می‌برند.

سید محمدعلی تقوی مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش بعدی سخنان خود می‌گوید؛ سه فرزند دارم، یکی پسر و دو دختر که یکی از دخترانم در خارج از کشور در حال تحصیل رشته پزشکی است.
تقوی سال ۷۶ با دختری از اهالی بویراحمد ازدواج می‌کند و حاصل ازدواج‌شان این سه فرزند می‌باشد.
اصلاح‌طلبم، اما وابسته به گروهی نیستم
وی گفت: همیشه تفکرم، تفکر اصلاح طلبی بود، اما وابسته به هیچ گروه و تشکل اصلاح‌طلبی نبودم.
مدیرکل ثبت احوال استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مسائل کاری هیچ‌وقت فکر اصلاح‌طلبی و اینکه همه چیز را براساس مسائل خطی و سیاسی مدیریت کنم، دخالت ندادم و در اجرای قانون و مسائل مدیریتی هممه را با یک چشم دیدم.
انتخاب بنده به عنوان مدیرکل ثبت احوال هیچ ربطی به مسائل قومی نداشت
وی افزود: افراد را بر اساس توانمندی‌ و شایسته‌سالاری به کار گرفتم و این از اولویت‌های کاری بنده نیز بود و فکر نکردم که هر کس به من نزدیک‌تر است، فقط او را به کار بگیرم.
تقوی می‌گوید؛ دوره قبلی در دولت اصلاحات که مدیرکل ثبت‌احوال بودم، آقای خادمی استاندار قبلی استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون استاندار بود و از لحاظ عملکردی شناختی از ما داشت و از طرف خود بچه‌های ثبت‌احوال از استاندار قبلی خواستند که من برگردم و انتخاب بنده به عنوان مدیرکل ثبت احوال هیچ ربطی به مسائل قومی نداشت و یک نیروی بومی بودم که تجربه مدیریت قبلی را هم داشتم.
وی افزود: سازمان ثبت احوال کشور همواره از کسانی استفاده می‌کنند که آشنایی و تجربه کافی نسبت به برنامه‌های ثبت‌احوال را داشته باشند، لذا هم شناخت استاندار وقت و هم شناختی که سازمان مرکزی ثبت احوال از ما داشت سبب گردید که برای بار دوم بنده مدیرکل ثبت احوال استان شوم.
تقوی در پاسخ به سووالی که آیا نمایندگان استان در امورات این اداره‌کل دخالتی دارند و یا خیر؟ تصریح کرد: بنده ۷ سال تجربه مدیریتی دارم و از طرفی کار ما یک کار تخصصی است و خیلی با نمایندگان ارتباط پیدا نمی‌کند و ما به مردم خدمات هویتی و سجلی می‌دهیم.
وی افزود: پروژه خاص نیست که نمایندگان استان بخواهند به آن ورود کند و خدمات‌رسانی جزء وظایف ذاتی ما است و بنده هم با هر سه نماینده استان ارتباط صمیمی و خوبی دارم و کاملاً ما را می‌شناسند.
مدیرکل ثبت‌احوال استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی خواسته‌های مردم که با مسائل قانونی سازگاری ندارد، مثل تغییر سن و نام خانوادگی و موارد اینگونه بوده که مسائل قانونی اجازه همچنین کاری را نمی‌دهد و در مجموع زیر ۱۰۰ نفر درخواست‌های در این رابطه‌ها داشتیم که کمیسیون‌های مربوط به آنها رسیدگی کردند.
تقوی گریزی به انتخابات زد و گفت: دو انتخابات در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار کردیم و اما به دلیل اینکه صندوق‌های اخذ رأی به صورت آنلاین کار رأی‌گیری را انجام می‌دادند و امکان سوء استفاده از یک هویت وجود نداشت و اگر انتخابات بر اساس کارت ملی هوشمند انجام بگیرد، امکان اینکه کسی بتواند با شناسنامه دیگری رأی بدهد، وجود ندارد.
 
وی تلخ‌ترین خاطره سال ۹۶ خود را سقوط هواپیمای مسافربری تهران یاسوج دانست و گفت: فوت مادرم نیز یکی دیگر از تلخ‌ترین خاطرات دوران مدیریتم بود.
تقوی افزود: عملکرد کاری من که موجب خوشحالی و امیداوری مردم خوب استانم و همکارانم می‌‎‌شد از خاطرات شیرین بنده بود.
تعریف مدیرکل از سه نماینده استان
مدیرکل ثبت احوال استان در پاسخ به سووالی دیگری از کبنا اینگونه پاسخ داد که؛
آقای تاجگردون؛ سرمایه‌ی  و چهره منحصراً به فرد است و شناخته شده در حوزه کاری، کاربلد و متخصص است و در عمل نشان داده است که هم در کشور صاحب نظر و  تاثیرگذار می‌باشد و هم در استان خدمات و پیگیری‌هایش برای رفع مشکلات استان مفید است، به ویژه در حوزه جذب اعتبارات.
عدل هاشمی‌پور؛ فرد است که خیلی دوست دارد، در حوزه عمرانی کارهای را انجام دهد، اما حجم مشکلات فراوانی که از قبل به جا مانده در حوزه‌های فرهنگی و زیر ساختی کار را برای او سخت کرده است. پیگیر و به دنبال کار است.
غلام‌محمد زارعی؛ هم دلسوز و پیگیر کار است و هر چه در توان داشت تاکنون انجام داده است، دو تا ویژگی منحصراً به فرد دارد، استان کهگیلویه و بویراحمد را خوب می‌شناسد و هم از ابتدا به عنوان مدیر اجرایی فعالیت داشته و هم محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد را لمس کرده و با توجه به شرایط و سیاست‌های دولت و کشور و استان، توانسته ارتباط‌های خوبی برقرار کنند.
سید موسی خادمی؛ به عنوان یک چهره تاثیرگذار بود، ایشان زمانی معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد بوده، با مشکلات استان آشنا بوده و شناخت کاملی از استان داشت و مشکلات استان را خوب می دید، از طرفی تعامل خوبی با مجموعه مدیریت و نمایندگان استان بر قرار کرده بود و ارتباط‌های خوبی در سطح ملی داشت و هر چه در توان داشت انجام داد، و در کل عملکرد او را موفق ارزیابی می‌کنم و از طرفی مشکلات اعتبارات و استانی بیشتر از این اجازه نمی‌داد که در استان کاری صورت بگیرد.
احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد؛ آقای دکتر احمدی، آدم بسیار قانون‌مند و دوست دارد استان با برنامه اداره شود. نگاه این شکلی دارد و قانون‌مداری، ضابطه‌مندی و پیگیری مستمر و نگاه برنامه‌محوری ایشان می‌تواند بخش از مشکلات مردم را حل کند. البته خیلی زود است که بخواهیم در باره عمکرد او سخن بگویم. سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج وقت زیادی از استان را به خودش اختصاص داد. الان خیلی زود است که بخواهیم او و معاونینش را ارزیابی کنیم و زمان زیادی لازم دارم، اما در این مدت کوتاه ایشان را آدم موفقی می‌دانم.
 


کد مطلب: 327268

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/327268/تقوی-اصلاح-طلبم-مدیرکل-شدنم-ربطی-مسائل-قومی-نداشت-تاجگردون-سرمایه-ملی-احمدی-قانون-مند-خادمی-موفق

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1