کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیین چهارشنبه سوری متفاوت در گچساران (+تصاویر)

23 اسفند 1396 ساعت 16:09


آیین چهارشنبه سوری در گچساران با حضور هنرمندان برجسته استانی و شهرستانی و جمعی از خانواده های  فرهنگ دوست گچسارانی در شهرک صنعتی برگزار شد.
چهارشنبه‌سوری نه تنها در گچساران، بلکه در همه‌ی نقاط ایران برجسته‌ترین و پرشورترین رسم در مجموعه‌ی رسم‌های مقدماتی نوروز است که مهم‌ترین عنصر آن آتش است و نامش نیز برگرفته از شعله‌های آتش است.
با این‌همه حال بیان آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری، خاطره‌ای دلچسب از عشق و شور به زندگی در نزد گذشتگان و چراغی روشن در شب‌های تاریک آخرین روزهای زمستان است تا بدانیم زندگی همه‌اش ترقه ترکاندن نیست و به قول شاعر، چشم‌ها را باید شست، جهان را گونه‌ای دیگر باید دید.
در این جشن از فشفشه و ترقه خبری نبود خانواده های گچسارانی،  با روشن کردن آتش و با گرد آمدن به دور آن فضای بسیار صمیمی و تماشایی را خلق کردند و حضور جوانان و کودکان در کنار بزرگترها نشان از انسجام و علاقه مردم این دیار به آیین کهنشان بود.
آیین چهارشنبه سوری با حضور فیروز حسنی رئیس خانه هنرمندان استان، قربان کرمی رئیس اداره امور عشایر گچساران  و با هنرنمایی ،هنرمندان نامدار استانی و شهرستانی احمد خاکیان(غضنفر علیجانی)میرزا ایرج موسویان، فرامرز منصوریان،کیخسرو طاهری.رشید شعبانی و شاعران: مصطفی مبارکی، سید محمد احمدی نسب، همایون افروزه، فرشاد گرجی پور و گروه موسیقی داد :زهرا سعید فر،مصطفی علوی، مهدی آقایی و به همت زیبا بهرامی زاده دبیر انجمن شاهنامه گچساران  درکارگاه علی امینی اصفهانی  برگزار شد.
گزارش: حبیب قلندری


کد مطلب: 325552

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/325552/آیین-چهارشنبه-سوری-متفاوت-گچساران-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1