تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۳۲۵۵۵۲

آیین چهارشنبه سوری متفاوت در گچساران (+تصاویر)

۱۱
۰
کبنا ؛آیین چهارشنبه سوری در گچساران با حضور هنرمندان برجسته استانی و شهرستانی و جمعی از خانواده های  فرهنگ دوست گچسارانی در شهرک صنعتی برگزار شد.
چهارشنبه‌سوری نه تنها در گچساران، بلکه در همه‌ی نقاط ایران برجسته‌ترین و پرشورترین رسم در مجموعه‌ی رسم‌های مقدماتی نوروز است که مهم‌ترین عنصر آن آتش است و نامش نیز برگرفته از شعله‌های آتش است.
با این‌همه حال بیان آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری، خاطره‌ای دلچسب از عشق و شور به زندگی در نزد گذشتگان و چراغی روشن در شب‌های تاریک آخرین روزهای زمستان است تا بدانیم زندگی همه‌اش ترقه ترکاندن نیست و به قول شاعر، چشم‌ها را باید شست، جهان را گونه‌ای دیگر باید دید.
در این جشن از فشفشه و ترقه خبری نبود خانواده های گچسارانی،  با روشن کردن آتش و با گرد آمدن به دور آن فضای بسیار صمیمی و تماشایی را خلق کردند و حضور جوانان و کودکان در کنار بزرگترها نشان از انسجام و علاقه مردم این دیار به آیین کهنشان بود.
آیین چهارشنبه سوری با حضور فیروز حسنی رئیس خانه هنرمندان استان، قربان کرمی رئیس اداره امور عشایر گچساران  و با هنرنمایی ،هنرمندان نامدار استانی و شهرستانی احمد خاکیان(غضنفر علیجانی)میرزا ایرج موسویان، فرامرز منصوریان،کیخسرو طاهری.رشید شعبانی و شاعران: مصطفی مبارکی، سید محمد احمدی نسب، همایون افروزه، فرشاد گرجی پور و گروه موسیقی داد :زهرا سعید فر،مصطفی علوی، مهدی آقایی و به همت زیبا بهرامی زاده دبیر انجمن شاهنامه گچساران  درکارگاه علی امینی اصفهانی  برگزار شد.
گزارش: حبیب قلندری
نام شما

آدرس ايميل شما

بانو
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانم بهرامی
همه چیز عالی بود
پارسایی
Iran, Islamic Republic of
یکی از بیادماندنی ترین شبهایی ک در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران رقم خورد ب جرات میتونم‌بگم بسیار جشن پر بار دلپذیر و هنرمندانه ای بود ...سپاس از خانواده آقای سعیدی فر و بانوی ادیب و ارزشمند خانم زیبا بهرامی زاده دبیر انجمن شاهنامه گچساران ...چ خوب ست استان ما و کشور ایران ازین جشن های آیینی در تقوبم ایران زمین استفاده کنند .ما الگوی استان و گشور خواهیم شد..و بسیار تشکر و قدر دانی میکنم از اهالی رسانه . انشالله ک تداوم داشته باشه.
افشین
Iran, Islamic Republic of
واقعا خیلی عالی بود...همه چیز عالی بود...
بر خود لازم میبینم از خانواده ی آقای سعیدی و همسرشون خانم بهرامی زاده که واقعا زحمت کشیدن تا این جشن به این زیبایی برگزار بشه تشکر و قدردانی کنم..
واقعا اگه این زوج هنری نبودن قطعا همچین برنامه ای هم برگزار نمیشد..
قیطاس
Iran, Islamic Republic of
خبرنگار قلندری
کار جنابعالی هم بزرگ نمایی این جشن بوده
یه جشنی برگزار شده و شما آب و تابش دادی و برزگش کردی
خجالت هم خوب چیزیه
غریبه
Iran, Islamic Republic of
جمعش کنید بابا
شاهد
Iran, Islamic Republic of
کلامم با اون فردیه ک اسمش(قیطاس)بود
شما ب چ حقی ندیده و نشنیده حرفی میزنی!!؟؟؟
بسیار جشن زیبایی بود .مسلما اگه از گوشه و کنارت شنیدی ازشون بپرس ک چقدر منظم برگزار شد .درحالیکه ک خود این عزیزان بانی کار بودند.هیچ ارگانی حضور فعال نداشت .ولی حمایت کردند .ازشون ممنونیم.انسان های بی منطقی مثل شما مانع پیشرفت فرهنگی گچساران میشوند.دوستان لطفا واقع گرا باشید.
و اینکه جایگاه خودت رو بشناس آقای قلندری یکی از بهترین خبرنگاران هستند .بی شک خبرهاشون دقیق و صادق هست.
التماس تفکر
قشقایی
Iran, Islamic Republic of
واقعا همه چیز عالی بود
هزاران درود بر برگزار کنندگان این جشن سرکار خانم بهرامی زاده و جناب آقای سعیدفر
r.binesh
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی واقعا خوب بود خسته نباشید به اقای سعیدی فر و همسر گرایمش
حقگو
جای ما خالی ، چرا اطلاع رسانی نکردید تا ما هم شرکت کنیم
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
بیشتربه نمایش رنگ مو وآرایش ودستان وگردن زنان شباهت داشت افسوس میخورم که روزبه یادشهیدمردان........ ما اینطوریادشهدارازنده کردن من مخالف جشنهای باستانی نیستم ولی باحفظ احترام به شهداوهدفشون
م.آرامش
United States
متاسفانه ما خبر دار نشدیم که شرکت کنیم.از زحمات خانواده آقای سعیدی فر خصوصا بانوی فرهیخته خانم بهرامی زاده که برای پاسداشت فرهنگ غنی ایران و زبان پارسی تلاش میکنند صمیمانه تشکر می نماییم.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1