تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۳۲۵۲۳۷

گزارش کامل از جلسه استیضاح ربیعی؛ وزیری که با رأی ناپلئونی ماند / ماجرای خوشحالی ربیعی برای «تاجگردون» / تنش بین دو نماینده

۱
۰
کبنا ؛


 یکصد‌و نودمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند)، به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور ۲۲۳ تن نمایندگان  در حالی آغاز شد که استیضاح وزرای کار وراه و شهرسازی در دستور کار مجلس قرار داشت.
در جلسه نوبت صبح مجلس موضوع استیضاح علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در دستور کار قرار داشت و بر این اساس نمایندگان موافق و. مخالف استیضاح وزیر کار به بیان دیدگاه‌های خودت پرداختند.
اما نکته بارز جلسه استیضاح امروز غیبت دوباره رئیس جمهور در جلسه استیضاح وزرای دولت بود.روحانی از ابتدای دوران ریاست جمهوری‌اش در دولت یازدهم تا کنون در هیچکدام از جلسه‌هاس استیضاح وزرا شرکت نکرده است.
 سرمایه صندوق تأمین اجتماعی به وجه‌المصالحه سیاسی تبدیل شده است
محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و در موافقت با استیضاح گفت: بنده جز برای بیان حق پشت این تریبون قرار نگرفته‌ام و حتی این را می‌گویم که برای دور آینده مجلس کاندیدا نخواهم شد که این شبهه به وجود نیاید که به خاطر سهم خواهی در پشت این تریبون قرار گرفته‌ام.

وی با بیان اینکه استیضاح یکی از اهرم‌های نظارت مجلس است که در ید نمایندگان قرار دارد، ادامه داد: استیضاح برای وزرا نه تنها می‌تواند تهدید باشد بلکه می‌تواند تبیین عملکرد آنها باشد. البته طبیعی است وزیری که عملکرد مثبت و قابل دفاعی نداشته باشد استیضاح را برای خود تهدید می‌داند و از ابزارهای مختلفی برای استیضاح نشدن استفاده می‌کند.
نماینده مردم بوکان در مجلس با تأکید براینکه ربیعی یکی از نمونه‌های بارز وزرایی است که با استیضاح مبارزه می‌کند، افزود: اگر آقای ربیعی آنقدر که ممارست داشت تا استیضاح نشود در امور وزارتخانه وقت صرف می‌کرد، قطعا امروز استیضاح نمی‌شد.
عثمانی با بیان اینکه قدرت لابی‌گری آقای ربیعی را باید تحسین کرد، اظهار داشت: وزیر کار تیم منسجمی را برای انجام نشدن استیضاحش آماده کرد و با این تیم سعی داشت نمایندگان را از استیضاح منصرف کند.
وی اضافه کرد: برخی با شایع پراکنی و ایجاد شک و دودلی در میان نمایندگان تلاش داشتند تا استیضاح انجام نشود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: آقای ربیعی ادعا می‌کند چون به عده ای باج نداده می‌خواهند او را استیضاح کنند و عده‌ای می‌خواهند از وی سهم خواهی کنند و استیضاح برای رانت‌جویی است. آقای ربیعی باید پشت همین تریبون اعلام کند کدام نماینده از وی سهم خواهی داشته است؟ باید بگوید چه کسی به خاطر منافع شخصی می‌خواهد او را استیضاح کند تا ما در مجلس و در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عذر چنین نماینده‌ای را بخواهیم.
عثمانی تصریح کرد: اگر آقای ربیعی نام افرادی را که از وی سهم خواهی کردند، اعلام نکند امروز نمایندگان ملت عذر او را خواهند خواست. آن هم به دلیل تهمت زدن به نمایندگان. اگر وزیر کار حرفهای خود را اثبات نکند، مشخص می‌شود که وی در ادعاهای ناصادق هم ناپایدار است.
وی با تأکید براینکه هرگاه آقای ربیعی به طراحان استیضاح می‌رسید به آنها می‌گفت "از شما انتظار نداشتم"، اضافه کرد: وزیر کار تلاش داشت با احساسی کردن بحث جلوی استیضاح خود را بگیرند.
نماینده مردم بوکان در مجلس با بیان اینکه وزارت تعاون وزارت حذف تعاون شده است، ادامه داد: متأسفانه در زمان مدیریت آقای ربیعی سهم تعاون در اقتصاد که ۲۵ درصد بود، هر روز کاهش یافت و حتی ۲۸٫۶ درصد تعاونی‌ها امروز تعطیل شده‌اند. ادامه روند مدیریت آقای ربیعی تعاونی‌ها را از اقتصاد پاک می‌کند.
عثمانی با خطاب قرار دادن علی ربیعی گفت: آقای ربیعی شما وزیر کار نیستید، شما وزیر کارفرما هستید.
وی با بیان اینکه آقای ربیعی به جای حمایت از کارگران به گروه‌ها و احزاب سیاسی توجه زیادی دارد، ادامه داد: وزیر کار از تشکلهای سیاسی و حزبی حمایت می‌کند که در زمان استیضاح بلندگوی او باشند.
نماینده مردم بوکان در مجلس با تأکید براینکه آقای ربیعی به کارگران توجه نمی‌کند و آنها از کمترین و حداقل ترین حقوق برخوردارند، افزود: برخی از تحصیل کرده‌ها حتی با مدرک لیسانس و فوق لیسانس کمترین حقوق کارگری را دریافت می‌کنند و اگر اعتراض هم کنند از کار بیکار می‌شوند و فرد دیگری با مدرک بالا جایگزین وی می‌شود که این کار ناشایستی است.
عثمانی تصریح کرد: اگر فردی که با حداقل حقوق ۵۰۰ هزار تومانی، در جایی بدون حق بیمه کار می‌کند، اعتراض کند، شغلش را از دست می‌دهد و از چاله به چاه می‌افتد. آقای ربیعی شما مسئول این کار هستید.کارگران زیادی هستند که ۱۲ ساعت کار می‌کنند اما به علت عدم نظارت وزارت کار حتی اضافه کار هم دریافت نمی‌کنند.
نماینده مردم بوکان در مجلس با انتقاد از نوع مدیریت در تأمین اجتماعی گفت: سرمایه صندوق تأمین اجتماعی متعلق به خیل عظیم کارگران و بازنشستگان است اما آقای ربیعی آن را تبدیل به وجه المصالحه سیاسی و باندبازی سیاسی تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: آقای ربیعی استاد تمام قد، گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط است. به طور مثال آقای نوربخش که جراح ارتوپد است، مدیرعامل صندوق تأمین اجتماعی شده و هر روز می‌گویید صندوق در حال ورشکستگی و غرق شدن است.
نماینده مردم بوکان در مجلس تصریح کرد: آقای ربیعی شما و مدیرانی که در این وزارتخانه هستید حتی توان دویدن ۱۰۰ متر را هم ندارید از این وزارتخانه بروید جوانترها برسر کار بیایند.
دارایی کارگران در دوران وزارت ربیعی ۲۰ درصد تنزل پیدا کرد
شهاب نادری نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: امروز چشم مردم به شما نمایندگان است که چگونه عمل می‌کنید.

وی خطاب به ربیعی گفت: برترین سرمایه‌های کشور مثل شستا و بازنشستگی دست شماست، شما متولی کارگران هستید و تخلفات گسترده‌ای در وزارت تعاون صورت گرفته و سوءمدیریت از عملکردهای شماست.
نماینده مردم اورامانات در مجلس با بیان اینکه پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و عدم توجه به اشتغال، گفت: حضرت‌عالی ۹ ماه هیچ اقدامی انجام ندادید، شما برای اینکه نمره خود را در برابر سونامی فقر پایین بیاورید، نرخ فقر را کاهش دادید و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کردید تا قهرمان شوید، در حوزه رفاه جامعه ایران ۸۰ درصد زیر خط فقر هستند.
نادری افزود: مطالبه جامعه این بود که اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها را معرفی کنید. ماحصل دوران مدیریتی شما این بود که دارایی کارگران ۲۰ درصد تنزل پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: اگر امروز جوانی در نقاط مرزی بیکار باشد، مشکل امنیتی بوجود می‌آید. ولی اگر در تهران بیکار باشد آسیب اجتماعی به وجود می‌آید. شما باید فرق بین مسائل امنیتی و اجتماعی را درک می‌کردید.
در وزارتخانه آقای ربیعی اموال کارگران را حراج می‌کنند
در ادامه این جلسه، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس در موافقت با این استیضاح گفت: زمانی که نمایندگان می‌خواستند به آقای ربیعی رای اعتماد بدهند، تصور می‌کردند که وی می‌تواند در وزارتخانه‌ای به این گستردگی موفق باشد اما اکنون نمایندگان متوجه شدند که وی توانایی این کار را ندارد.

وی با بیان اینکه دولت در قانون برنامه ششم مکلف شده است که بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی تسویه کند، ادامه داد:‌ آقای ربیعی باید پیگیر این موضوع می‌شد. قرار بود امسال ۱۰ درصد از مطالبات این وزارتخانه از دولت وصول شود که آقای ربیعی چنین کاری نکرد و به جای آن، اموال کارگران را حراج کردند.
فرهنگی با بیان اینکه اخیرا مسئولان سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند ۱۱ هزار میلیارد تومان اموال تامین اجتماعی را واگذار می‌کنند، افزود: یکی از بنگاه‌هایی که در حال واگذاری است ۳ هزار میلیارد تومان سودهی داشته است. کدام عقل سلیمی قبول می‌کند که اموال سودده را بفروشند؟
وی تصریح کرد: یکی از این بنگاه‌ها سال گذشته ۵۰ درصد فروش خود را سود کرده بود. یعنی این نهاد و بنیاد موفق بوده است. بنده اعتقاد دارم که در تامین اجتماعی سوء‌تدبیر است و اگر اینگونه هم نباشد و تصور کنیم برخی به دنبال ربودن اموال کارگران هستند، باید به این وضع تاسف خورد.
نماینده مردم تبریز ادامه داد: فردی را در مدیریت یک بنگاه زیان دیده گذاشته بودند، وقتی به آقای ربیعی می‌گفتیم: چرا این فرد را در این پست گذاشته‌اید؟ با برخی کلمات ما را سرگرم می‌کردند البته پس از اعتراض‌های ما آن فرد برکنار شد و برای آن سرپرست گذاشته شد که پس از این اتفاق، آن بنگاه به سرعت سودده‌ شد اما پس از مدتی آن سرپرست برداشته شد و فرد دیگری جایگزین شد که آن فرد جدید با هزینه‌هایی که ایجاد کرد، آن بنگاه را دوباره در سراشیبی قرار داد.
وی با اشاره به اقداماتی که در مجموعه بیمه روستایی و عشایر صورت گرفته است، اضافه کرد: در سال ۹۶، ۱۲ درصد سهم شرکتی که زیان‌ده بود از سوی صندوق بیمه روستایی و عشایری به قیمت ۵۰۰ میلیارد تومان خریداری شد و اکنون این بنگاه ۳۰۰ میلیارد قیمت دارد یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان از پول مردم روستایی پریده است.
فرهنگی تصریح کرد: بالای ۱۰۰ میلیارد تومان از سهام صندوق بازنشستگان فولاد که زیان ده است، از سوی بیمه روستایی و عشایری خریداری شد و افرادی که مخالف این کار بودند، از هیئت مدیره این صندوق حذف شدند.
 روحانی اگر صدای مردم را می‌شنید، ربیعی را مجبور به استعفا می‌کرد
پس از فرهنگی نوبت به حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی رسید تا پیشت تربیون مجلس برود. وی ضمن موافقت با این استیضاح گفت: جناب آقای ربیعی! اوضاع و احوال وزارت کار امروز بیمار و تعطیل است. امروز وزیری که با لایه‌های جامعه به‌خصوص صاحبان انقلاب، کارگران، روستاییان، عشایر و قالیبافان، زنان بی‌سرپرست و بازنشستگان سروکار دارد، فردی به‌نام علی ربیعی است. اوضاع و احوال این صاحبان اصلی انقلاب خوب نیست.

نماینده مردم سبزوار در مجلس، تصریح کرد: نمایندگان در مجلس دهم مصوب کردند که روستاییانی که سن آنها به ۷۰ سال رسیده و ۱۰ سال پول بیمه داده‌اند، بازنشسته شوند. جناب آقای ربیعی، شما از تیرماه سال ۹۶ یک روستایی را بازنشسته نکردید، هر بار و هر زمان که با جنابعالی جلسه گذاشتیم، فرمودید "آقای نوبخت پول نمی‌دهد". ما شما را به‌عنوان وزیر کار انتخاب کردیم که چه کنید؛ لابی‌گری برای گرفتن پول برای بیمه بازنشستگان، نه لابی‌گری برای ماندن چند صباحی بیشتر بر قدرت.
مقصودی خطاب به نمایندگان و وزیر کار گفت: اوضاع و احوال این وزارتخانه را نگاه کنید، اگر پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را می‌شنیدیم، قطعاً اغتشاشات اخیر پیش نمی‌آمد.
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به‌دنبال اصلاحات برویم، اگر جناب رئیس‌جمهور پیام نمایندگان و پیام مردم را می‌شنید، قطعاً آقای ربیعی را مانند آقای فانی مجبور به استعفا می‌کرد اما صدای آنها را نشنیدیم.
نماینده مردم سبزوار در مجلس، خطاب به نمایندگان گفت: بیایید برای اصلاحات واقعی، برای شنیدن صدای اعتراض مردم، همگی به رفتن آقای ربیعی نظر مثبت دهیم.
زیرمجموعه اقتصادی وزارت کار دچار فساد شده است
محمود نگهبان سلامی نماینده مردم خواف در مجلس نیز در موافقت با استیضاح وزیر کار،  با بیان اینکه  ایران داغدار ۶۶ نفر از هموطنان است  که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست داده‌اند، اظهار داشت: شاید برای شرکت هواپیمایی آسمان، درآمدزایی مهم باشد، اما برای ما جان مردم عزیزتر است.

وی ضمن انتقاد از عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران از سوی وزارت کار ادامه داد: متأسفانه وزیرکار، کارگران را ابزاری برای خواسته‌های شخصی خود قرار داده و برای ابقای خود در این سمت از آنها سوءاستفاده می‌کند.
نگهبان سلامی با تاکید اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد نیستیم، اضافه کرد: همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس امنیتی کردن وزارت رفاه و زیرمجموعه‌های آن را از دیگر ضعف‌های این وزارتخانه دانست و افزود: شما باید مسائل را به امور اجتماعی و فرهنگی گره بزنید نه امور امنیتی. متاسفانه ما شاهد آسیب‌های اجتماعی هستیم.
نگهبان عدم واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی را موجب بروز فساد در این مجموعه عنوان کرد و گفت: خصوصی‌سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود، نه اینکه شما را به شکل شستا ببینند. نمایندگان حق دارند به پول کارگران که در اختیار شماست، حساس باشند. طبیعتا توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیرشدن سودهای کلان به بخش‌های اشتغالزایی برای دهک‌های پایین همراه باشد.
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس تصریح کرد: من سابقه استیضاح شما را به خاطر می‌آورم. شما فضا را احساسی می‌کنید، بغض می‌کنید و از رهگذر ارزش‌های دینی و اسلامی مجددا سعی می‌کنید، از مجلس رای اعتماد بگیرید.
وزیری که با «گریه» وزارتخانه را به سراشیبی ببرد، نمی‌خواهیم
ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با استیضاح علی ربیعی، گفت: متأسفانه آقای ربیعی براساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باقی مانده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است تا وزیر و عوامل این وزارتخانه به بازنشستگان، نیروهای محروم و غیره خدمت کنند.
نماینده مردم دامغان در مجلس با بیان اینکه وزارت کار ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد، اظهار داشت: اگر این رقم در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد، سالانه ۳۰ میلیارد دلار سودآوری دارند. در مدت ۴ سال تصدی وزارت باید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سود ایجاد می‌شد، بنابراین طبق اعداد و ارقام اعلام شده نباید حقوق و مزایای هیچ فرد بازنشسته‌ای عقب بیفتد.
حسن‌بیگی با اشاره به دارایی‌های این وزارتخانه گفت: شرکت نفتکش ایران که سومین شرکت بزرگ بین‌المللی است در اختیار وزارت کار است، همچنین ۶۰ درصد پالایشگاه‌های کشور نیز به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی واگذار شده است، علاوه بر این بخشی از پتروشیمی‌های کشور نیز زیرمجموعه این وزارتخانه است.
وی در همین راستا ادامه داد: پتروشیمی‌ها باید سالانه ۳۰ میلیارد دلار سود داشته باشند و سود حاصله به خزانه واریز شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه شستا نیز زیرمجموعه این وزارتخانه است، تصریح کرد: با سود حاصل از شستا می‌توان یک کشور را اداره کرد.
نماینده مردم دامغان در مجلس خطاب به معاون اول روحانی گفت: آقای جهانگیری باید وزیری قدرتمند با نگاه اقتصادی، صنعتی و مدیریتی برای وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتخاب شود نه وزیری که نگاه جنگ روانی داشته و با گریه وزارتخانه را به سراشیبی پیش ببرد.
وی همچنین خطاب به جناحی که عنوان می‌کند این وزیر سهمیه ما است، گفت: ربیعی را بردارید و وزیر قدرتمندی برگزینید که مجلس هم به او رأی بدهد.
حسن‌بیگی خطاب به وزیر کار گفت: مگر شما اعلام نکردید نگاه جوان‌گرایانه دارید، چرا به جوانان بها نمی‌دهید؟
ازبین‌بردن فقر ۲۰ سال برنامه نیاز دارد
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از استماع صحبت‌های موافقان استیضاح، برای دفاع از عملکرد خود پشت تریبون رفت و با بیان اینکه "همواره گفته‌ام استیضاح حق مجلس است و به‌تعبیر امام مجلس عصاره ملت است"، اظهار داشت: مشارکت مردم، استیضاح مجلس و سؤال مجلس چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام و معتقدم مسیر ما برای پیشرفت جز این نیست.

وی ضمن انتقاد از مطرح شدن برخی مسائل خارج از استیضاح گفت: انتظار داشتم در این موارد مجلس و رئیس مجلس مطابق قانون عمل می‌کرد، به‌هرحال انتظار است که نمایندگان در این جلسه از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه هفت ماه پیش در ۲۹ مرداد برنامه‌ای به مجلس ارائه دادند و نمایندگان مجلس به آن رأی دادند، تصریح کرد: استیضاح کنندگان با عدد و رقم، انحراف ما را از برنامه‌ها بیان کنند. قطعاً با گزارشهای کلی نمی‌توان شاخص‌ها را زیر سؤال برد.
ربیعی گفت: اگر در خدمت شما در این وزارتخانه بودم قطعاً این استیضاح به بهبود کار کمک می‌کند اگر هم رأی نیاورم این استیضاح راه و مسیر را برای فردی که قرار است مسئولیت را بر دوش بگیرد باز می‌کند.
وی با ابراز اینکه اکثر مباحث مطرح‌شده در مورد شرکتهای وابسته به این وزارت‌خانه و سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: متأسفم کارکردهای اجتماعی این وزارتخانه به مجموعه‌ای مثل شستا یا برخی بخشهای اقتصادی تقلیل یافته است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نه به‌عنوان وزیر بلکه به‌عنوان یک کنش‌گر باید بگویم امروز مسائل بنیادی پیشِ‌روی ما قرار دارد و به‌جز مسئله سیاست خارجه و خشکسالی مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی، عدالت، فقر، آینده ریسک مردم در صندوق‌ها، و بیکاری مزمن در کشور وجود دارد و قطعاً ما با فهم درست، اجتماع و اصلاح ساختار می‌توانیم موارد را حل کنیم.
ربیعی ادامه داد: خوشحالم که در وزارتخانه‌ای قرار گرفتم که با اصلی‌ترین مسائل امنیت ملی در ارتباط است. بنده در این زمینه نظرات و ایده‌هایی را داشتم و در همه آنها معتقدم نیازمند اجماع در حل مسائل اجتماعی هستیم و باید با همراهی و همکاری مجلس این مسائل را پیگیری کنیم. به وزارتخانه من ماهی یک میلیون بار مراجعه می‌شود و همین موضوع باعث شده ما با برنامه‌ریزی ثبات نظام را در پیش بگیریم. البته این مسئله شرایطی را ایجاد کرده است که ما می‌توانیم کنار هم برنامه‌هایی را ایجاد کنیم تا نظام ضابطه‌مند پیش رود.
وی با اشاره به برنامه‌های خود برای از بین بردن فقر گفت: از بین بردن فقر ۲۰ سال برنامه نیاز دارد و ما با پاشیدن پول تنها نمی‌توانیم در این زمینه اقدام کنیم بلکه از بین بردن فقر و ایجاد اشتغال با پاشیدن پول درست نمی‌شود و به برنامه نیاز دارد که در این زمینه ما اصلاح صندوق‌ها را به دولت پیشنهاد دادیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در زمینه صندوق‌ها و شرکت‌های وابسته به این وزارتخانه گاها آمارهای غلوآمیزی مطرح می‌شود. طبق آمار سهم این صندوق‌ها در جی دی پی ۱٫۴ اقتصاد کشور است. در واقع ما ۱۷ صندوق داریم که از سوی ستادها، نهادها و دستگاه‌های مختلف در آن کار اقتصادی صورت می‌گیرد اما خوشحالم که شما فقط شستا را زیر ذره‌بین قرار می‌دهید.
ربیعی با اشاره به اینکه به دنبال کارآمدی این صندوق‌ها بوده‌ایم، گفت: آقایان عباسی و مصری که در مجلس حضور دارند، می‌توانند شهادت دهند که کار در این بخش چقدر سخت است. بنده معتقدم ما باید به سرعت به سمت فعالیتهای غیربنگاه داری رویم و این مسئله را دنبال کنیم. این همه پرونده فساد طی سالهای گذشته مطرح شد، کدام به وزارتخانه ما مربوط می‌شد؟ تیم سالمی برای این مسائل انتخاب کردیم هرچند در گوشه و کنار ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد اما معتقدیم تیمی که انتخاب کردیم، سالم است. تیم هیئت مدیره شستا امروز از بهترین‌ها هستند و اقتصاددانانی در این مجموعه هستند. لذا ما ثبات مدیریت را حفظ کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد شرکتهای تابعه ما امروز در بورس فهرست شده‌اند، گفت: اعلام می‌کنم با وجود همه مشکلات تصمیم گرفتیم تا مسائل جامعه کارگری، معیشت و مسئله آنها را که مبتلابه جامعه است، برطرف کنیم. برنامه‌های مختلفی را در این خصوص شروع کرده‌ایم و به حول قوه الهی تصمیم داریم تا شهریور ۹۷ بنگاه‌های خارج از بازده را از مسیر خارج کنیم.
ربیعی با بیان اینکه مسئله ما کیفیت بنگاهداری است، گفت: هرچند نقش این بنگاه‌ها در جی دی پی ۳ درصد است اما کیفیت بنگاه داری برای ما موضوعی مهم است که آن را دنبال می‌کنیم و معتقدم مجلس باید در چنین روندی از ما تقدیر کند.
وزیر کار با بیان اینکه امروز هر یک از کارگران را همچون کارفرمای خود می‌دانیم، گفت: کارهای اقتصادی ما به گونه‌ای بوده که شرکت شستا با میانگین فروش ۸۸۰۰ میلیارد تومان امروز به ۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و سود خالص شستا از ۲۶ هزار میلیارد تومان به ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سوددهی و ارزش افزایش یافته است.
وی گفت: اگر قرار به کار اقتصادی بود،‌ باید بسیاری از کارگران را از شرکت‌های تحت مجموعه خود اخراج می‌کردیم اما ما به فکر تثبیت شرایط بودیم. نمونه بارز آن درباره شرکت ذوب‌آهن است که در زمانی که بنده این وزارتخانه را تحویل گرفتم ۸۰۰۰ نفر پرسنل داشت که این افراد امروز به ۱۶ هزار نفر رسیده است. شرکتی که در سال ۹۴ ، ۱۳۰۰ میلیارد تومان زیان‌دهی داشت، امروز به سودآوری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده است، آیا این اقدام نادرستی بوده است؟
ربیعی ادامه داد: اکنون شرکت‌های زیان‌ده بسیاری وجود دارد که نمونه آن فقط در استان تهران به ۳۴ شرکت زیان‌ده می‌رسد. اگر قرار به کار اقتصادی بود بنده باید کارگران را اخراج می‌کردم اما به فکر تثبیت شرایط و ایجاد شغل بودم.
وی در جمع بندی این بخش از سخنانش گفت: ما وارث وزارتخانه‌ای هستیم که در آن از فقر، نابرابری، ایجاد عدالت، نسلی شدن فقر، اشتغال خرد، سیاستهای خرد اشتغالی و ... سخن می‌گوید و وظیفه دارد با آن مقابله کند. ما نه تنها در این حوزه‌ها ناموفق عمل نکردیم بلکه با توجه به شرایط فعلی قدم‌ها و حرکتهای خوبی انجام دادیم.
وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته در این وزارتخانه اظهار داشت: آیا طرح بیمه همگانی را اجرا نکرده‌ایم؟ در طرح تحول سلامت یک بال مهم آن در وزارتخانه ما بود و ما توانستیم ۱۱ هزار فقیرنشین حاشیه شهر را که هیچ بیمه‌ای نداشتند، بیمه کنیم. طرح بیمه سلامت با همه کاستی‌ها و اشکالات مزایایی داشت و آن بیمه شدن کارگرانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند بود که این مسئله به رفع فقر و بهبود وضعیت آنها کمک می‌کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما در زمینه رفع فقر و افزایش خرید بازنشستگان نیز اقداماتی انجام دادیم. در بودجه سال گذشته شما نمایندگان مجلس کمک کردید تا وضعیت فقر مطلق را با جهت‌گیری کمک‌ها به سمت جامعه هدف، کم کنیم. در حوزه کمک به از بین رفتن فقر برنامه‌های غربالگری را انجام دادیم.
ربیعی در همین زمینه گفت: هرچند با وضعیت مطلوب فاصله داریم اما معتقدیم مسیری که انتخاب شده مسیر درستی است و به مرور زمان وضعیت بهتر می‌شود. طبق بررسی‌ها دریافتیم هزار روز اول زندگی برای کودکان مهم است. لذا نظام غربالگری را انجام دادیم و غربالگری گوش، شنوایی و ژنتیک را که شما نمایندگان محترم تصویب کردید، دنبال کردیم. ۲۰۰ هزار زن باردار دچار سوءتغذیه را مورد حمایت قرار دادیم.
وی با بیان اینکه اگر شما از بیکاری و فقر می‌گویید، من گاها از شدت فکر و خیال برای بیکاری و فقر به خواب نمی‌روم، یادآور شد: در این دوره شاهد روند مسالمت‌آمیز بین کارفرما و کارگر بودیم و چالشهای پیش از آن کمتر شد. ۵۵ درصد تشکلهای کارگری در این دوره افزایش پیدا کرد و ما امیدواریم به زودی پایگاه اطلاعات کارگری ایرانیان را راه اندازی کنیم.
ربیعی افزود: از آمارهایی که در حوزه اشتغال منتشر شده است، دفاع می‌کنم اما نگران کیفیت اشتغال تولید شده هستم. در دوران رکود ایجاد اشتغال ناپایدار اقدامی متناسب با شرایط روز اقتصاد است که موجب افتخار ما است. اما انباشت بیکاران کشور عامل حرکت وزارتخانه به سمت حمایت از مشاغل ناپایدار است که ریشه این بیکاری در دو سه دهه گذشته است.علت نرسیدن سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد به دلیل تحلیل رفتن اقتصاد کلان کشور بوده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید دوباره بر اینکه پول پاشی به تنهایی به از بین بردن فقر و بیکاری کمک نمی‌کند، گفت: برای این مسئله برنامه داشته‌ایم، با کمک وزارت آموزش و پرورش تلاش کردیم کودکی از تحصیل بازنماند، در منطقه سیستان و بلوچستان امروز می‌توانیم بگوییم کودکی از تحصیل بازنخواهد ماند. اقداماتی را برای اعطای کارت هویت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان تبعه کشور دیگر اعطا کنیم زیرا نداشتند هویت یکی از موارد فقر و بیکاری بود.
ربیعی در ادامه با اشاره به برخی مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان درباره این وزارتخانه تصریح کرد: می‌گویید چرا یک پزشک را مسئول سازمان تأمین اجتماعی کردید، طبق قانون پزشک نیز می‌تواند مسئولیت این سازمان را داشته باشد. البته آقای نوربخش مراتب مدیریتی را طی کردند و به این جایگاه رسیدند. همین امروز ما باید ۱۱ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع برای این صندوق برای دادن حقوق داشته باشیم. تجهیز منابع به راحتی انجام نمی‌شود و نیازمند برنامه و مدیریت است که انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه برخی گفتند چرا بیمه روستایی قطع شده است، گفت: فعالیت این صندوق متوقف نشده است برای مدتی به خاطر تأمین منابع فعالیت آن روند فعالیت آن موقتا متوقف شد و ما تلاش کردیم تا این صندوق مانند صندوقهای دیگر نشود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به برخی آمارها از اشتغال گفت: در همین دوران ۶۰۰ هزار دفترچه تأمین اجتماعی برای شغل اولی‌ها داشتیم.در کنار ایجاد شغل و توجه به امورات رفاهی تثبیت اشتغال را نیز مورد توجه قرار دادیم. بنده نگرانی دارم که این شغلها، شغلهای باکیفیتی نباشد و ما مردم را به سمت شغلهای غیررسمی پیش برده باشیم اما همچنان تلاش می‌کنیم که از ریزش شغلها جلوگیری شود.
ربیعی همچنین به برنامه دولت برای اشتغالزایی روستایی اشاره کرد و گفت: معتقدم با این برنامه‌ای که انجام شده در ماه‌های خرداد و تیر به شغل روستایی می‌رسیم. زیرا در کنار اعتبارات درنظر گرفته شده برای بنگاه‌های کوچک مشاور و نماینده و راهنمای فنی و حرفه ای گذاشته شده است. هیچگاه مثل امروز نظام بانکی در کنار تأمین اشتغال وجود نداشته است و این مسئله حاصل هماهنگی و برنامه‌ریزی است. البته خیلی از بیکاری‌ها ناشی از برنامه‌ریزی ‌های غلط دو سه دهه اخیر است که امیدواریم آنها نیز برطرف شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی می‌گویند این استیضاح به دلیل سقوط هواپیمای آسمان است و چرا ما باید در این بخش فعالیت کنیم، گفت: آیا ما در این وزارتخانه آسمان و کشتی را به زور خریده‌ایم؟ اگر امروز بخواهیم رجا را بفروشیم چه کسی آن را می‌خرد؟ خوشبختانه مشخص شد که این هواپیما اشکال نداشته است. متأسفانه به جای اینکه علت سانحه مشخص شود برخی علت این مسئله را مدیریت یک فرد می‌دانند. البته اگر نیاز به دفاع از مدیریت فردی هم باشد، بنده از مدیریت این بنگاهداری حمایت می‌کنم. خلبان فولاد نیز طبق قانون اجازه پرواز داشته است. سانحه رخ داد و ما نیز در کنار مردم و داغدار این سانحه هستیم اما باید درست قضاوت کنیم. برخی از شش ماه قبل دنبال استیضاح بودند لذا استیضاح ما به خاطر سقوط آسمان نبود. این شرکت هواپیمایی ۱۲۵۰ میلیارد تومان بدهی داشت که ما توانستیم آن را ۹۰۰ میلیارد تومان آن را پرداخت کنیم.
 آقای ربیعی! به ناتوانی خود اعتراف کنید
پس از صحبت‌های ربیعی، فریدون حسنوند نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی ضمن موافقت با این استیضاح گفت: استیضاح آقای ربیعی به دلیل عدم وفای به عهد، عمل به وعده‌ها و ناتوانی در مدیریت است.

وی خطاب به وزیر کار تصریح کرد: آقای ربیعی! آیا شرکت نفتکش متعلق به زیر مجموعه شما نیست؟ آیا مسئولیت این سانحه را به گردن گرفتید؟ اظهار تأسف کردید یا تنها فرافکنی کردید؟
نماینده مردم اندیمشک در مجلس ادامه داد: آقای ربیعی! چرا سانحه سقوط هواپیما و سانحه ریلی را به گردن نگرفتید؟ آقای ربیعی! بی‌اعتنایی شما به جامعه کارگران ما را وادار به استیضاحتان کرد. آیا در تقاطع‌ها کودکان کار را نمی‌بینید؟ آیا زنان را نمی‌بینید که با جوراب‌فروشی از عفت خود محافظت می‌کنند؟ آقای ربیعی! شما برای آنها چه کردید؟
حسنوند تصریح کرد: آقای ربیعی شما دوستان خود را با ۲ میلیارد بسیج کردید تا بر دهان رسانه‌های منتقد مهر بزنند، شما فراخوان دادید تا کارگران جلوی مجلس تجمع کنند، شما بدعتی گذاشتید که منحصر به زمان قاجار بود.
وی خطاب به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی! چرا برای کارگران و بازنشستگانی که ماه‌ها در کنار مجلس حضور داشتند کاری نکردید؟ شما مجلس را به توپ بستید، آیا می‌شود وزیر ورزش استیضاح شود و ورزشکاران مقابل مجلس بیایند؟ پس وظیفه نمایندگان مجلس چیست؟
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شما عضو اتاق فکر ستاد میرحسین موسوی بودید، یادآور شد: شما در روز انتخابات با میرحسین موسوی به پشت تریبون رفتید و اعلام پیروزی کردید، ای کاش بر اعتقادات خود ثابت قدم بودید.
حسنوند خطاب به وزیر کار گفت: شما به جمع نمایندگان فراکسیون امید می‌روید و می‌گویید چون نمی‌خواهم از اصولگرایان استفاده کنم به من کمک کنید و در جمع نمایندگان فراکسیون اصولگرا مدعی هستید چون نمی‌خواهم از اصلاح‌طلبان استفاده کنم به من کمک کنید. آقای ربیعی! آیا این صداقت است؟
نماینده مردم اندیمشک در مجلس با تاکید بر اینکه شما خبرنگارانی را به کار گرفتید تا به نمایندگان مردم توهین کنند، گفت: شما قومیت‌گرایی را ترویج دادید. آقای ربیعی! این منصب هم از ما و شما می‌گذرد، برای یکبار هم شده به ناتوانی خود اعتراف کرده و استعفا دهید.
در طول وزارت ربیعی در وزارت کار اختلاس نشد
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که جزو مخالفان استیضاح وزیر کار بود گفت: در مخالفت با این استیضاح، گفت: بنده تاکنون در دو دوره‌ای که در مجلس بوده‌ام از وزیری حمایت نکرده‌ام اما امروز وظیفه خود دانسته‌ام که از علی ربیعی دفاع کنم.

وی با بیان اینکه وزارتخانه‌ای که در دست ربیعی است دارای سه بخش اجتماعی، اقتصادی و خدماتی است، ادامه داد: از این وزارتخانه  ۲۰ درصد اقتصادی و ۸۰ درصد مربوط به بحث اجتماعی و خدماتی است.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: نمایندگان طراح استیضاح در این طرح ذکر کرده‌اند که مشکلات وزارت تعاون بیشتر در بحث‌های اقتصادی است و این وزارتخانه به‌سمت بنگاهداری رفته است. باید بگویم که خوشبختانه طراحان استیضاح بحثی درباره بخش‌های خدماتی و اجتماعی نداشته‌اند یعنی این‌که در این دو بخش وزیر موفق بوده است.
کواکبیان اضافه کرد: در ۸۰ درصد بخش خدمات و اجتماعی شفافیت‌های خوبی وجود دارد که در آن ۲۰ درصد اقتصادی نیز این شفافیت آغاز شده است.
وی با بیان اینکه در دوران وزارت آقای ربیعی اختلاسی از وزارت تعاون و کار کشف نشده است، گفت: در دوره قبل از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان که در بخش‌های اقتصادی وجود داشت ۱۷ هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی و سایر افراد پرداخت شده بود که این نشان از فساد در آن دوره بود اما در دوره وزارت آقای ربیعی اگر کسی اختلاسی دیده اطلاع بدهد.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در دوره وزارت آقای ربیعی تغییر رویکرد در بخش‌های اقتصادی صورت گرفته است، اضافه کرد: مدیریت بنگاهداری در این وزارتخانه به‌سمت سهامداری حرکت می‌کند و شرکت‌هایی در این وزارتخانه در بورس ارائه شده است و قرار است تنها ۴۰ درصد سهام برخی شرکت‌ها در اختیار وزارت کار باشد و بقیه به‌دست مردم اداره شود.
کواکبیان تصریح کرد: زمانی که بنده در مجلس هشتم بودم، دیدم آقای سعید مرتضوی که رئیس سازمان تأمین اجتماعی بود، می‌خواست به نمایندگان پول بدهد. بنده اما از آقای ربیعی پرسیدم "آیا شما به نمایندگان پول یا وام داده‌اید؟" که وی گفت "بانک رفاه به نمایندگان وام می‌دهد البته آنها باید دو ضامن ببرند و وام دریافت کنند".
وی با تأکید بر اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی همه تقصیرات را به گردن آقای ربیعی می‌اندازند، گفت: متولی اصلی بحث آسیب‌های اجتماعی و رئیس شورای آن وزیر کشور است و باید از او در مورد این مسئله سؤال کرد. نباید انتظار داشت که فقر و بیکاری را تنها علی ربیعی از بین ببرد.
شاخص فقر در سال جاری به ۳۰ درصد افزایش یافته است
جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با استیضاح وزیر کار اظهار داشت: از ربیعی می‌خواهم اگر مجلس مجددا به او اعتماد کرد، به دغدغه‌ها و نگرانی‌های نمایندگان توجه کند و تا حدی که مقدور است با مجلس و امنای ملت مهربان باشد.

وی افزود: چرا برخی نمایندگان به خود اجازه می‌دهند با یک فرد چنین برخورد کنند که شخصیتش تخطئه شود. من هم نسبت به برخی عملکردهای آقای ربیعی انتقاد دارم اما ایشان وزیری فعال است و به بسیاری از شهرستان‌ها سر زده است.
نماینده میاندوآب در مجلس گفت: ربیعی فرزند جوادیه تهران است و فرزند خانواده‌ای است که فقر را در آغوش گرفته است. نگاه وزیر کار به امنیت مسائل کنونی و موضوعات امنیتی نگاه پسندیده‌ای است.
محبی‌نیا درباره موضوع واگذاری‌ها در حوزه وزارت کار که از سوی برخی نمایندگان مطرح شد، گفت: در حوزه ربیعی ۲۸۰ شرکت مدیریتی وجود دارد که تعداد ۲۱۰ شرکت از آن از بابت رد دیون است و ما در این اثنای دیدیم که ربیعی دستور داد تا سال ۹۷ تمام شرکت‌های زیان‌ده حتما واگذار شوند.
وی با بیان اینکه وزارت تعاون در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد، اظهار داشت: این را هم بگویم که شاخص فقر ما در سال ۸۴ به میزان ۱۸ درصد بوده است اما در سال ۹۶ متاسفانه به ۳۰ درصد افزایش یافته است اما با همه این وجود باید ببینیم دلیل آن چه بوده است؟
نماینده مردم میاندوآب در مجلس با اشاره به اینکه ما حمایت چند ساله از خدمات تامین اجتماعی داریم، گفت: این همه دستگاه متولی برای جلوگیری از فقر وجود دارد اما باید دید آنها چه کرده‌اند.
وی در پایان با اشاره به ۱۵۹ درخواست برای تاسیس بیمارستان و درمانگاه در مناطق مختلف، خاطرنشان کرد: اگر میانگین اعتبار بیمارستان را ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، ما مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار داریم، البته که اینها تقاضای به حق مردم است ولی باید به صورت زیرساختی مورد توجه قرار گیرند.
مشاجره دو نماینده مخالف و موافق استیضاح ربیعی در صحن مجلس
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،گفت: در زمان رأی اعتماد برای آقای ربیعی در ابتدای دولت یازدهم برای تصدی وزارت کار بنده گفتم که ویژگی‌های آقای ربیعی متناسب با مأموریت‌های این وزارتخانه نیست و امروز براساس همان پیش‌بینی‌ها ارزیابی ما از عملکرد آقای وزیر در طول  ۴ سال گذشته این است که وضعیت بسیار اسف‌باری را ما امروز در شرایط اقتصادی کشور شاهد هستیم.

وی افزود: من می‌خواستم در جلسه رأی اعتماد آقای ربیعی در دولت یازدهم به عنوان مخالف وی صحبت کنم اما به هر دلیل لابی‌گری کردند و اجازه ندادند من مطالبم را مطرح کنم. مطلب من در مورد آقای ربیعی یک موضوع فردی نیست، بنده از روز اولی که آقای ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت یازدهم بود با وی مخالف بودم.
به گفته نماینده مردم کرمان در مجلس، ربیعی در طول سوابق کاری خود کارهایی انجام داده اما امروز عملکرد وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنای تصمیمات ما باید باشد.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: آقای محبی‌نیا گفتند که آقای ربیعی در یک منطقه فقیرنشین به دنیا آمده و بزرگ شده، سوال من از آقای ربیعی این است که امروز منزل شما در کجاست؟ در شمال شهر است یا جنوب شهر؟ منزل شما چندصد میلیونی است یا چند میلیاردی؟  امروز وضعیت شما در بحث استفاده از ظرفیت‌ها چگونه است؟ فرزندان شما امروز در حوزه‌های مختلف چه‌کار می‌کنند؟
در میان  اظهارات پورابراهیمی عبدالحمید خدری در واکنش به این اظهارات در مقابل جایگاه حاضر شد و گفت: آقای پور ابراهیمی شما در مخالفت با وزیر اینجا آمده اید به فرزندان او چه کار دارید؟
پور ابراهیمی خطاب به خدری گفت: شما که حرف خود را زده‌اید، اجازه بدهید من هم حرفم را بزنم.
به گزارش تسنیم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه من از رئیس مجلس انتظار داشتم جلوی برخی اتهامات و دروغپردازی‌ها را بگیرد، اظهار داشت: سوالاتی که مطرح شد در این یک صفحه که در اختیار من وجود دارد هست. سخنان مخالفانی مطرح شد که شاید درست نبود البته من در اینجا پاسخ آنها را می‌دهم و دیگران نیز در آن دنیا باید پاسخگو باشند.
ربیعی با اشاره به سخنانی که از سوی پورابراهیمی پیش از سخنان وی مطرح شد گفت: آقای پورابراهیمی شما می‌گویید شستا پیشانی اقتصاد ایران بوده است من اندازه اقتصاد ایران را به شما نشان دادم و سهم این سازمان را در این مسئله به شما ثابت کرده‌ام. مانند آقای تاج گردون که عذرخواهی و پوزش من را به دلیل کاستی‌ها نشنید شما هم این سخنان من را نشنیدید.
وی با بیان اینکه برای مسئولیت این سازمان باید بنگاهدار انتخاب کنیم نه اقتصاددان، تصریح کرد: بنده برای این مسئولیت ساخته شده‌ام و رشته تحصیلی‌ام نیز همین است. ۱۲ تألیف در این خصوص داشته‌ام. معتقدم باید زنجیر بنگاه‌ها را از نظام جامع تأمین اجتماعی باز کنیم. این خطایی است که دولتها صورت دادند و مجلس‌ها آن را نادیده گرفتند من می‌خواهم این کار را آغاز کنم لذا باید به من کمک کنید نه اینکه مقابل من بایستید.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با خطاب قراردادن نمایندگان ضمن انتقاد از سخنان پورابراهیمی اظهار داشت: ایشان سود تقسیم شده را نشان می‌دهند. در سال ۹۳ سود آن ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و ما آن را افزایش دادیم و از آن سرمایه گرفته‌ایم. اسم این علم اقتصاد نیست.
رأی اعتماد مجدد مجلس به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
ربیعی خطاب به پورابراهیمی گفت: آقای پورابراهیمی من خوشحالم که شما امروز با آقای تاج گردون یکی شده‌اید. من فردی را برای پاسارگاد انتخاب کرده بودم که شما به من اعتراض کردید که چرا آدم تاجگردون را برای مسئولیت انتخاب کرده‌ام که البته این چنین نبود. لذا خوشحالم در کنار هم هستید. این حق مجلس است که این موارد را بدانند.
وی با اشاره به اینکه چرا نرخ بازدهی ما در این صندوق کوتاه است ادامه داد: من از پگاه، یا شرکت‌های ذغالی کرمان که باید به آنها پول تزریق کنم چقدر باید سرمایه بگیرم. شما باید به ما برای رفع این کج خصوصی سازی و بیماری کمک کنید. من چگونه از ذوب آهن سود بگیرم که فقط ضرر آن را توانسته‌ام کم کنم. چگونه از شرکت‌هایی که طی مدیریت‌های قبل دچار مشکل شدند، سود بگیرم. آیا این دلیل ناکارآمدی من است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه برخی دوستان فقط کد می‌آورند و اسم نمی‌دهند، گفت: چند تن از نمایندگان درباره خانه مسکونی من صحبت کردند. اگر مطرح نمی‌شد من این را اعلام نمی‌کردم. خانه‌ای که در سال ۷۰ ساخته‌ام همان خانه را دارم. اکنون به دلیل کمی جا خانه‌ای اجاره کرده‌ام.
ربیعی در حالی که اجاره نامه منزل مسکونی خود را نشان می‌داد تصریح کرد: متأسفانه گفتند فلانی رفته است و در یک خانه ۲۵ میلیارد تومانی خریده است. ارزش منزل من ۴ تا ۵ میلیارد تومان بیشتر نیست. این خانه نیز برای باجناق آقای شهردار است. فردی را که من اخراج کرده‌ام و پرونده آن را به دادگاه دادم، امروز کمپین نه به ربیعی گذاشته و در مجلس می‌چرخد.

وی در پاسخ به نمایندگان که گفت اسم فرد را اعلام کند، گفت: اسمش را به هیئت رئیسه می‌دهم. دست خط وی را یکی از نمایندگان به من نشان داد که به نماینده دیگری می‌گفت چه بگوید و چه نگوید.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نمی‌خواستم چنین مطالبی را مطرح کنم، اضافه کرد: اگر از جناح چپ کسی را انتخاب‌ کنیم،می‌گویند از جناح چپ برده است. اگر همه را ببرند می‌گویند حامی همه شده است. اگر کنار مردم غمخواری کنم می‌گویند چرا ابراز همدردی می‌کند، اگر غمخواری نکنم می‌گویند چرا ابراز همدردی نمی‌کند.
ربیعی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند چرا به فلان روزنامه دو میلیارد تومان داده‌اید تا از تو حمایت کند، افزود: به ولله من آن روزنامه را نمی‌شناسم. ضمن اینکه مادر و پدر من به من یاد دادند که همواره جوانمرد باشم و راست بگویم. دوستان نزدیک من می‌دانند من اگر یک شام از سازمان به خانه می‌برم پول آن را حساب می‌کنم چون در خانه امکان پخت و پز ندارم. برخی از دوستان سه هفته قبل پیام دادند که ما می‌خواهیم شما را استیضاح کنیم، لذا این استیضاح ربطی به آسمان نداشت البته من عذرخواهم از سانچی تا کارگران معدن یورت تا بچه هایی که زیر پلاسکو رفتند. من عذرخواه هستم.
وی با بیان اینکه آقای تاجگردون نکاتی را مطرح کرده‌اند که بانک رفاه کارگران به تأمین اجتماعی پول قرض داده است،گفت: مدیر این بانک را کسی به بنده معرفی نکرده است و بنده او را خود انتخاب کردم. وی عضو هیئت علمی دانشگاهی بود که تدریس می‌کردم هیچ کسی سفارش او را نکرد، آقای سیف برای مدیریت ۴ بانک دیگر او را کاندیدا کرده بود اما من نگذاشتم. آنچه که شما گفته‌اید چرا تأمین اجتماعی از این پول قرض گرفته است براین مبناست که دولت باید سالی ۲۰ هزار میلیارد تومان به این صندوق دهد که نداده است. دولت نگذاشت شما می‌گذاشتید تا ما بتوانیم بیمه اقشار مختلف را بپردازیم.
رأی اعتماد مجدد مجلس به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسیر و بستر کار در این وزارتخانه آماده است و هر کسی بیاید می‌تواند کار را پیش ببرد، تصریح کرد: بنده اگر با رأی شما در وزارتخانه بمانم همچنان فعالیت می‌کنم و اگر هم نمانم در کنار نظام خواهم ماند. شما باید به ما کمک کنید، بدانید برنامه دولت، مقابله با فقر مطلق و ایجاد اشتغال است. ما را محدود به یک گوشه‌ای نکنید.
رأی اعتماد مجدد مجلس به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
ربیعی افزود: در وزارتخانه نه به کسی باج دادم و نه خواهم داد که اگر باج می‌دادم این بلا سرمن نمی‌آمد. همه حرف من این است که این شرکتها و بنگاه‌ها را از از پای این وزارتخانه باز کنید زیرا مدیریت آنها بسیار وقت‌گیر است.
وی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به نمایندگان گفت: برخی می گویند مطالباتشان به وزیر به فرجام نمی‌رسد من این سخن آنها را قبول می‌کنم و می‌گویم حق با شماست. من دلم می‌خواهد همه شهرستان ها بیمارستان و ورزشگاه داشته باشند اما چه کنیم امکانات ما کم است؟
ربیعی درباره طرح ابهاماتی در خصوص بیمه شدن مسافران هواپیمایی آسمان، ‌تصریح کرد: هواپیمایی آسمان بیمه ملت دارد. در پرداخت پولش تاخیر شده بود که من با مدیرعامل بیمه ملت صحبت کردم. امروز جملات نامناسبی همچون لابی شنیدم و اینکه بنده به افراد در روزنامه‌ها گفته‌ام علیه نمایندگان مطالبی را منتشر کنند،‌ این درست نیست و این حرف‌ها خوب نمی‌باشد. بنده نمی‌خواهم وارد این صحبت‌ها شوم. چه به من رای دهید و چه رای ندهید، خود را سرباز نظام می‌دانم.
ربیعی در پایان اضافه کرد:‌ بنده در فقر بزرگ شده‌ام و در کارخانه‌ها کارگری کردم. اولین اعتصاب کارگران در کارخانه‌ها را قبل از انقلاب سامان دادم. امروز در حوزه اجتماعی دانش دارم،‌ کارگران را همچون کارفرمایان خود می‌دانم. از آنچه در زندگی در پای آن ایستاده‌ام عدول نکردم و هرگز این دروغ بزرگ را نگفتم که در فلان ستاد انتخاباتی بودم و بعد بروم در جای دیگری بگویم که عنوان دیگر داشتم.
این مشاجره لفظی به همین جا ختم نشد و در حالی که نمایندگان سعی داشتند خدری را آرام کرده و به جایگاهش هدایت کنند، این نماینده مجلس همچنان در حال اعتراض و فریاد نسبت به موارد ذکر شده بود.

 
 
http://cdn.icana.ir/d/0110/201803104610662432.jpg

در انتهای این جلسه پس از رای گیری از نمایندگان، ربیعی با ۱۲۴رای موافق، ۱۲۶ رای مخالف و ۲ رای ممتنع به عنوان وزیر کار ابقا شد.

متن کامل سخنرانی ربیعی وزیر کار[کلیک کنید]
 

روایت عضو هیأت رئیسه مجلس از ماجرای شمارش آرای استیضاح وزیر تعاون

عضو هیأت رئیسه مجلس نحوه شمارش آرای استیضاح وزیر تعاون را تشریح کرد.





اکبر رنجبرزاده به تشریح نحوه شمارش آرای علی ربیعی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه امروز (سه شنبه، ۲۲ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: تعداد آرا بعد از شمارش به علت اختلاف یک رأی اندکی حساسیت برانگیز شد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: زمانی که آرا به گونه ای شود که حساسیت ایجاد کند، هیأت رئیسه تصمیم می گیرد که مجددا آرا را مورد بازشماری قرار گرفت که در بازشماری مجدد آمار دقیق مشخص شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حساسیت تعداد آرا باعث شد هیأت رئیسه ۴ بار آرا را بازشماری کند و در نهایت آراء موافقان و مخالفان استیضاح وزیر برابر بود که بر اساس آیین نامه بر اعتماد به وزیر برای ابقا در وزارتخانه تفسیر می شود


نام شما

آدرس ايميل شما

مهرشاد اکبری
Iran, Islamic Republic of
حاج زارع کجایی؟دقیقا کجایی؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1