کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اخلاق اکسیر اعظم

21 اسفند 1396 ساعت 19:51


متن ارسالی
 
" ..... َلَایجْرِمَنَّکمْ شَنَآن ُقَوْمٍ عَلَی أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُواهُوَأَقْرَبُ لِلتَّقْوَی" (قرآن کریم، سوره مائده آیه ۸)
و دشمنی با گروهی شمارا وادار نسازد که عدالت نورزید، دادگری پیشه سازید که این به تقوا (پرواپیشگی) نزدیک‌تر است.
کاش در دهکده عشق فراوانی بود/ توی بازار صداقت، کمی ارزانی بود

دین مبین اسلام از سه بخش اعتقادات، عبادیات و اخلاقیات تشکیل شده است در این دین اخلاق، فضایل و ملکات اخلاقی از جایگاه رفیع، منیع و بالا و والایی برخوردار است، در دین ما از اخلاق به‌عنوان فقه اکبر یاد شده و علمای علم اخلاق آنرا اکسیر اعظم نامیده‌اند ما مفتخریم که در مکتبی نشو ونما نموده‌ایم که کتاب آسمانیش در سوره حجرات که مفسرین آنرا به سوره اخلاق و آداب تعبیر نموده‌اند مارا به آموزه‌های بلند اخلاقی از جمله پرهیز از تمسخر دیگران، اجتناب از غیبت، خودداری از سوء ظن نسبت به دیگران، دوری از تجسس و منهیات دیگری رهنمون می‌سازد. بنده باورم بر این است که اگر ما بتوانیم به دستورات خداوند در این سوره عمل نماییم آن اتوپیا، آرمان شهر، ناکجا آباد و مدینه فاضله‌ای که درآرزوهای خود به دنبال آن هستیم عملاً تحقق پیدا خواهد کرد. ما مباهات می‌کنیم که پیرو مکتبی هستیم که در آن حرمت مؤمن از کعبه بالاتر بوده و «عرضُ المٌؤمن کالدمه» می‌باشد و در روایات ما آمده است که «اٌلمؤمنُ مُلٌجَم» بردهان مؤمن لجام زده شده است، و شخص با ایمان هر طور که خواست نمی‌تواند زبان خود را بچرخاند و سخن بگوید. ما افتخار می‌کنیم که پیرو دینی هستیم که بر تارک تعلیمات پیامبرش «انی بعثتُ لاتمم مکارم الاخلاق» می‌درخشد و پیامبر عظیم الشانش هدف از بعثت و برانگیختن خود را تکمیل و تممیم مکارم اخلاقی می‌داند و به زیور «انک لعی خُلق عظیم» متحلی وآراسته است. ما مفتخریم که در مکتبی پرورش یافته‌ایم که از جامعیت لازم برخوردار بوده و همه زمانی و همه مکانی است و برای همه زمانها و مکانها و اعصار و قرون برنامه دارد و حتی از پرداختن به «ارش الخدش» هم فروگذاری ننموده و به همه سؤالات مقدر نیز پاسخ داده است و امّا هم وطنان، هم استانی‌ها و مخاطبین عزیز در چند روز گذشته که در جلسه مدیران کل آموزش و پرورش در استان سیستان و بلوچستان بسر می‌بردم شاهد پخش و انتشار کلیپی در فضای مجازی بودیم که احساسات همه ماها به‌ویژه فرهنگیان، دانش آموزان و خانواده‌های آن را بشدت جریحه دار نمود و به جایگاه بلند و رفیع آموزش و پرورش شدیداً بی احترامی و هتک حرمت شد که توجه خوانندگان محترم این سطور را در خصوص این کلیپ به نکات و سؤالات ذیل معطوف می‌دارد.
با مصاحبه جناب آقای مهندس سجادی دبیر اجرایی گروه مردم نهاد زیست محیطی نهضت سبز زاگرس با سایت کبنانیوز (۱۶ /۱۲/ ۹۶)[کلیک کنید] و انتشار آن در دیگر رسانه‌ها مشخص شد که توزیع بسته‌ای از لباس‌های مختلف در یکی از مدارس منطقه محروم سیلاب کلوار از بخش مارگون توسط این گروه صورت گرفته و هیچگونه ارتباطی با آموزش و پرورش و مدیر کل آن نداشته است. اگر چه از زحمات این تشکل و سایر گروههای خیریه درکمک به نیازمندان باید تشکر کرد.
این کلیپ در سطح بسیار وسیعی درفضای مجازی و درگروه های مختلف در داخل استان، کشور و خارج از کشور منتشر گردید و با آبروی آموزش و پرورش استان و نهایتاً نظام مقدس جمهوری اسلامی حتی در سطح دنیا بازی شد.
این کلیپ و محتویات آن و نوع معرکه گیری درآن بیانگر اوج بی اخلاقی، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و اضرار به افراد حقیقی و حقوقی بود.
توزیع بسته البسه مورد اشاره در این کلیپ مربوط به اسفند ماه سال ۹۵ بوده و بر اساس اطلاعات به دست آمده این کلیپ در همان موقع تهیه شده اما چرا الان در فضای مجازی منتشر شده است؟
کارگردان و یا کارگردانان تهیه این کلیپ و آمرین و عاملین پخش آن دنبال چه چیزی بوده‌اند و چه اهدافی را دنبال می‌نمایند؟
در این چند روزه تعداد زیادی از فرهنگیان، خانواده‌ها، سایر اقشار مردم و رسانه‌ها خواهان پیگیری این موضوع از طریق پلیس فتا و محاکم و مراجع قضایی بوده و هستند که قطعاً توسط آموزش و پرورش این کار انجام خواهد شد.
باید آسیب شناسی شود که چرا کاربران فضای مجازی ما بدون بررسی و تحقیق و پالایش اخبار و اطلاعات و رسیدن به صحت و یا سقم یک موضوع علیرغم تأکیدات دینی ما که «و لا تقف ما لیسَ َلک به علمٌ» به سرعت نسبت به انتشار اینگونه کلیپ‌ها اقدام می‌نمایند و اصولاً چرا فضای مجازی ما باید به این صورت یله و رها باشد؟ ومتولی نظارت به راین فضا و نحوه فعالیت در این فضا کیست؟
افرادی که در این فضا آسیب معنوی می‌بینند و به حیثیت و آبروی آنها به دروغ خدشه وارد می‌شود چگونه باید از آنها اعاده حیثیت شود؟
چرا برخی اینگونه در جامعه بی اخلاقی و بی تقوایی را ساری و جاری می‌کنند؟
۱۰-آیا افراد مسلمان می تواننداز هر ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند و آیا ماکیا و لیزیم دینی در جامعه اسلامی ما پسندیده است و محلی از اعراب دارد؟
در پایان امیدوارم که همه ماها با زیست مؤمنانه و عمل به اوامر و نواهی الهی بتوانیم در تقیّد و التزام عملی به دستورات حضرت حق و اصلاح رفتارهای ناصواب خود بکوشیم بنده از همه سایت‌ها و رسانه‌هایی که اخلاق حرفه‌ای خود را رعایت نموده و دررد این حرکت ناشایست و غیر اخلاقی قلم زدند صمیمانه و صادقانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.
اقوام روزگار به اخلاق زنده‌اند قومی -که گشت فاقد اخلاق مردنی است.
انشاء الله که با پیگیری پلیس فتا و دستگاه قضایی عوامل پشت پرده این کلیپ شناسایی تا حقایق برای مردم فهیم و قدرشناس بیشتر روشن شود و از افراد حقیقی و حقوقی که در این کلیپ موجب هتک حرمت قرار گرفته‌اند اعاده حیثیت شود.
 
هادی زارع پور
مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد
۱۹ /۱۲ /۹۶


کد مطلب: 325018

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/325018/اخلاق-اکسیر-اعظم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1